În Cariere

11 mituri și realități despre internshipurile în domeniile digital-creative

mituri

Un internship este o modalitate foarte bună de a-ți începe cariera într-un domeniu digital-creativ. Ca să fii mai pregătit pentru ceea ce presupune realitatea unui internship, am pus laolaltă o serie de mituri despre acestea, împreună cu faptele care vin să le contrazică.

Aceste mituri și realități sunt unele cu care noi înșine ne-am întâlnit, atât în experiența de birou și la interviuri, cât și în relație cu alți angajatori din domeniile digital-creative.

Sperăm că îți vor fi de folos în obținerea și parcurgerea cu succes a internshipului potrivit pentru tine.

 

Mit #1: Nu pot face un internship în domeniul pe care mi-l doresc cu adevărat dacă nu am terminat facultatea în acel domeniu.

Este cât se poate de fals. Profesiile digital-creative sunt printre cele mai liberale de pe piața românească la ora actuală, din punctul de vedere al certificărilor universitare solicitate la încadrarea în muncă.


Un portofoliu de lucrări ori proiecte personale bine pus la punct și ambiția de a învăța sunt, de multe ori, factori mai importanți în decizia angajatorului de a te primi în echipă decât diplomele școlare ori universitare.


Iar un internship este calea optimă de a accesa domeniul pe care ți-l dorești, chiar dacă nu ai pregătire formală în acest sens.

 

Mit #2: Ori facultate, ori internship. Nu voi avea timp să ajung la cursuri dacă urmez un program de internship pe parcursul facultății.

Școala este întotdeauna respectată în cadrul unui internship. Cele mai multe programe de internship sunt flexibile – fie că presupun un orar part-time sau full-time, vei avea libertatea de a-ți construi programul după cum îți este optim, așadar vei putea merge la cursuri și seminarii fără nicio problemă.


Nu uita să discuți cu coordonatorul de internship despre programul tău și necesitățile speciale pe care le presupune.

 

Mit #3: Doar studenții sau absolvenții din anul curent pot participa la un internship.

Nu este niciodată prea târziu pentru a începe să activezi într-un domeniu nou din aria digital-creativă. Singura condiție a succesului este, desigur, implicarea – zelul în a te forma, a acumula cunoștințe noi și a le pune în aplicare.

 

Așadar, dacă îți dorești reorientarea profesională, poți aplica cu încredere pentru un internship în domeniul creativ-digital, chiar dacă sunt câțiva ani de când ai purtat toca de absolvent.

 

Mit #4: Oricine poate face un internship.

După cum accentuam mai sus, există un factor-cheie care diferențiază candidații eligibili pentru un internship într-o organizație sau agenție de succes, de ceilalți. Este vorba despre implicare.


Pentru a fi admis într-un internship, este necesară atitudinea potrivită, creativitate, dedicare și, trebuie să recunoaștem, și puțină susținere materială – în cazul internshipurilor neplătite.


Mit #5: Internship de vară = job de vară

Cu toate că multe internshipuri au loc pe perioada verii, ele nu sunt echivalente cu un job de vară. Al doilea este în special pentru remunerație sezonieră, în domenii care nu presupun neapărat o carieră.

 

Prin contrast, internshipurile ar trebui să includă și training, cât și supraveghere directă a muncii internului. Scopul unui internship nu este neapărat câștigul material imediat, ci pregătirea pentru un anumit job, cât și oportunitatea de a dobândi experiență în domeniul respectiv.

 

Mit #6: Am să fac cafeaua. Pentru toți. În fiecare dimineaţă.

Nimic altceva decât un clișeu. Dacă mai ai dubii, te asigurăm solemn că, în domeniul IT și creativ-digital, de obicei există o cafetieră în birouri și numeroase locuri de întâlnire a echipelor la cafea, atât în interior, cât și în oraș.

 

Așadar, tot ceea ce va fi nevoie să pregătești este pofta de socializare și un subiect bun de discuție. Cu toate acestea, dacă se întâmplă, ocazional, ca un coleg de lucru (sau chiar managerul) să te roage să îi aduci o cană de cafea, nu întâmpina cererea cu dispreț, ci cu seninătate – cu siguranță va veni ocazia să ți se returneze favorul.

 

Mit #7: Ce se întâmplă în Vegas, rămâne în Vegas.

Cu alte cuvinte, nu o să conteze dacă ai făcut probleme la locul de muncă prin atitudinea ta, sau că ai lipsit fără motivație, ori că ai lucrat superficial. Vei termina internshipul și toate se vor șterge odată cu plecarea ta din firmă. Sau nu?

 

De fapt, incidentele neplăcute, în special cele voite ori repetate, contează pentru angajator și pentru reputația ta profesională ulterioară – chiar foarte mult. Domeniile digital-creative sunt o lume mică, în care fiecare cunoaște pe fiecare, iar veștile de acest tip circulă repede.

 

Nu fi surprins dacă, la un interviu ulterior “incidentului”, vei primi o respingere aparent nemotivată. Concluzia: lasă întotdeauna loc de bună ziua, chiar dacă nu plănuiești neapărat să îți continui activitatea în organizația respectivă.

 

Mit. #8: Voi primi, automat, biroul meu, unde voi putea sta pe Reddit toată ziua.

Știm că pentru majoritatea candidaților, acest scenariu nu este de luat în calcul – însă există și excepții. De aceea, trebuie să spunem: internshipurile nu sunt un instrument de pierdere a timpului tău ori al mentorilor.

 

Dimpotrivă, sunt o ocazie în care relevanța profesională a timpului tău va fi ridicată la puterea 2+. În plus, numeroase internshipuri cuprind clauza BYOD, adică “Bring Your Own Device” (vei lucra de pe propriul tău laptop, în același birou cu colegii și mentorii).

 


Mit #9: Internshipurile implică doar muncă plictisitoare și rutinieră.

Tipul de taskuri care ți se vor acorda variază, desigur, de la un internship la altul. De asemenea, vei avea, cel mai probabil, de făcut diverse lucruri, de la cele mai creative la cele mai banale – un lucru e sigur: tabloul sarcinilor tale va avea multe culori.

 

Aceasta deoarece scopul unui internship este să te familiarizeze cu jobul din toate unghiurile, iar acesta rareori presupune o viață complet boemă ori, la polul opus, una de rutină continuă.

 

Mit #10: Un internship se continuă întotdeauna cu un job full-time.

Din păcate, și aceasta este o afirmație care nu se susține mereu, pentru că un internship nu este egal cu o perioadă de probă în companie.

 

În peisajul actual de pe piața muncii, unde concurența este acerbă iar posibilitățile financiare ale angajatorilor fluctuează, există și internshipuri menite strict învățării pe acea perioadă determinată, după care relația de muncă se încheie.

Oricare ar fi situația, vei rămâne totuși cu un avantaj incontestabil în urma parcurgerii internshipului: experiența din CV și portofoliul îmbogățit.

 

Mit #11: Nu pot include internshipurile neplătite în CV.

În România, deocamdată, aplicarea legii conform căreia internshipurile sunt obligatoriu remunerate variază.

 

Există întregi industrii (cum ar fi publicitatea), în care internshipurile sunt, de regulă, neplătite – iar aceasta se menționează de la început, în anunțul de recrutare.

 

Vei putea întotdeauna să îți incluzi internshipurile în CV, indiferent de natura lor (plătite sau neplătite, part-time sau full-time), atât timp cât poți oferi o referință de la locul de muncă respectiv. Aceasta nu îți va fi solicitată de fiecare dată, dar este bine să o incluzi pentru facilitarea procesului de recrutare ulterior.

***

Cauți un internship în design, development sau digital? Aruncă o privire peste paleta noastră de oportunități, pe Ctrl-D Joburi!


Acest articol face parte din tema lunii septembrie: internshipuri. Vrei să afli mai multe despre cum să te pregăteşti, cum să aplici şi cum să reuşeşti într-un internship? Consultă agenda noastră de subiecte pregătite pe această temă, >>aici.