În Cariere

Semne că ați putea fi concediați – Partea II

You are fired

N.R: În articolul anterior, am prezentat șase semne ale unei potențiale concedieri, care, dacă sunt observate din timp, vă permit să influențați această decizie. În articolul de astăzi, o să vedem șapte alte astfel de indicii, care nu prea vă mai lasă posibilitatea de a modifica în vreun fel decizia, dar vă pot ajuta să aveți o tranziție mai ușoară către un alt loc de muncă.

Dintr-o dată, fiecare manager întreabă la ce proiect lucrați

Nu e mare lucru ca managerul să vă întrebe la ce proiect lucrați. Dar dacă și alți manageri din agenție vă pun aceeași întrebare și vor să le dați un răspuns cât mai complex, care să cuprindă și informații despre toate activitățile în care sunteți implicați și atribuțiile postului vostru, asta este de cele mai multe ori un semnal de alarmă.

Este clar că sunteți puși sub lupă. La acel moment, ar trebui să apelați la relațiile profesionale pe care vi le-ați construit și să încercați să identificați oportunități de carieră potrivite abilităților și experienței voastre.

Cei mai buni angajați pleacă

Dacă cei mai de top și creativi angajați părăsesc nava, este probabil din cauză că știu ceva ce voi nu știți. Oamenii cu experiență profesională îndelungată dezvoltă un anume simț care le spune atunci când agenția trece printr-o perioadă mai proastă sau chiar mai rău, riscă să intre în faliment.

Decizia de a pleca poate surveni din cauza schimbării termenilor și condițiilor din agenție, a tehnologiei și metodologiei folosite sau pur și simplu din cauza unui management greșit pentru o perioadă îndelungată. Dacă agenția trece printr-o perioadă în care cei mai talentați angajați pleacă, încercați să aflați motivul. În unele cazuri, se poate dovedi a fi doar o simplă oportunitate apărută subit.

Toate proiectele la care lucrați au dispărut

Asta mi s-a întâmplat și mie la începutul carierei. Aveam obișnuita întâlnire de marți, când am observat că jumătate din proiectele care trebuiau să mă țină ocupat pentru următoarele 2 luni dispăruseră și fuseseră date altor doi designeri, care la acea vreme păreau să fie oricum foarte aglomerați. La ce mai rămăsese să lucrez? Câteva proiecte care erau în mare deja date la tipar și alte mărunțișuri. Nu cred că mai e nevoie să spun că la sfârșitul săptămânii îmi adunam lucrurile de pe birou.

Dacă sunteți și voi într-o situație similară, aveți grijă ca toate dosarele personale să fie șterse din computerele agenției și salvați câte o copie din proiectele la care ați lucrat, de care vă simțiți mândri și care reprezintă cel mai bine talentul și priceperea voastră. Foarte mulți designeri concediați se străduiesc din răsputeri să-și adune ulterior lucrările pentru a le adăuga la portofoliu.

Iar dacă aveți multe cărți proprii de design la birou, ar fi cazul să începeți să le duceți, treptat, înapoi la voi acasă. Două cutii de carton nu vor fi suficiente pentru toate cărțile Taschen pe care le-ați strâns de-a lungul anilor.

Sunteți rugați să îi explicați unui coleg principalele voastre atribuții

În majoritatea agențiilor, fiecare angajat își cultivă un anumit rol sau nișă, care crede că îi va garanta siguranță. Dacă sunteți rugați să îl familiarizați pe un coleg cu atribuțiile voastre, este cât se poate de evident că munca voastră la acea agenție se apropie de final. Dacă sunteți rugați să îi dați acces la conturi, la datele clienților și ale furnizorilor, acesta este de obicei un semn că persoana respectivă vă va prelua responsabilitățile în cel mai scurt timp.

Din păcate, dacă ați ajuns în acest punct, nu mai puteți face mare lucru. Totuși, modul în care veți părăsi firma și tranziția către următoarea fază din cariera voastră conturează impresia finală a colegilor despre voi. De aceea, faceți toate eforturile pentru a pleca în mod profesionist și diplomat. Țineți cont de faptul că foștii voștri colegi pot fi o resursă valoroasă în demersul de căutare a unui nou job, deci e indicat să le lăsați o impresie bună.

Cei de la HR vă roagă să vă verificați adresa actuală de e-mail

Cel mai probabil asta înseamnă că vor să se asigure că ultima plată și toate formalitățile de final ajung unde trebuie. Dacă încă mai aveți zile libere de luat, acum e momentul.

Prezentarea voastră dispare de pe site-ul companiei

Acest semn este destul de evident. Cel mai probabil că iau această măsură pentru ca următoarea indexare în motoarele de căutare să surprindă o situație cât mai autentică a realităților din interiorul agenției. Dacă mai aveți concediu pe caz de boală, luați-l. Dacă aveți de făcut analize medicale, faceți-le în contul asigurării.

Toate conturile interne v-au fost suspendate

În cazul în care contul de email și accesul de admin nu mai funcționează pe mobilul sau tableta de serviciu, cel mai probabil că v-au suspendat autoritatea. Înlăturați toate fișierele personale de pe aceste dispozitive (sau transferați-le într-un cont de Dropbox personal) și deconectați toate profilele și aplicațiile achiziționate cu conturile personale.

Țineți cont de faptul că firmele care folosesc Microsoft Exchange Server au abilitatea de a reseta în mod remote tot ceea ce e conectat la server. Așa că dacă observați că telefonul v-a fost resetat în mod misterios, probabil că acesta este motivul.

În concluzie

La urma urmei, concedierile sunt un răspuns firesc la condițiile economice și de multe ori nu sunt sub controlul angajatorului. Ele vizează înlăturarea angajaților ineficienți, astfel ca agenția să își poată continua activitatea încă un trimestru, alături de o echipă mai restrânsă. În plus, de obicei nu există nimic personal în aceste decizii; este doar o latură neplăcută a mediului de afaceri.

Scopul principal al acestui articol a fost să vă împărtășesc anumite tipare pe care le-am observat de-a lungul anilor, care să ajute designerii pe care îi pândește o concediere. Această listă este departe de a fi completă. Dacă o parte dintre voi ați trecut printr-o asemenea situație și ați observat ulterior unele semnale de alarmă, vă rog să le împărtășiți în comentarii.

Sursă imagine: Shutterstock