În Cariere

Ce face un Social Media Specialist?

specialist-social-media

Jobul de Social Media Specialist face parte dintr-o generație nouă de joburi. A apărut ca o consecință a succesului rețelelor de socializare și a utillizatorilor care au început să petreacă tot mai mult timp acolo. Iar, cum brandurile trebuie să fie acolo unde sunt clienții lor (actuali și viitori), s-a creat acest job, care din afară pare foarte distractiv, dar e de fapt foarte complex.

Principalele responsabilități ale unui Social Media Specialist

Social Media Specialist consider că este încă un job nou pe piața de muncă românească. Încă nu este definită foarte clar lista de responsabilități însă, mai departe, voi expune care ar trebui să fie principalele caracteristici ale acestui job.

 

Construirea unei strategii și punerea ei în practică

Cea mai importantă responsabilitate a unui Social Media Specialist este să realizeze strategia de comunicare din rețelele de socializare. Social media nu trebuie făcută spontan. Dacă vrei să ai rezultate, trebuie ca întâi să pui la punct o strategie.

Strategia perfectă de social media se realizează după ce ai învățat foarte bine care sunt obiectivele brandului, misiunea și planurile de viitor, combinate cu particularitățile platformelor și ale trendurilor.

Un alt lucru care trebuie subliniat (important atunci când realizezi strategia de social media) este că fiecare platformă are nevoie de propria strategie. În funcție de domeniul de activitate, brandul poate fi prezent pe mai multe rețele de socializare, dar asta nu înseamnă că peste tot trebuie aplicată aceeași strategie. Mesajele trebuie adaptate în funcție de platformă și de audiență.

Construirea unei strategii de social media implică mult research, iar acestă informare cred că trebuie realizată pe 3 planuri:

  1. Research despre brand – ce s-a scris despre brand, cum s-a prezentat până în punctul în care l-ai preluat (dacă există de mai mult timp)
  2. Research despre social media – tipul acesta de research trebuie făcut constant pentru că e un domeniu în continuă schimbare și sunt foarte multe lucruri de învățat mereu
  3. Research despre competiție – nu ignora competiția! Vezi ce fac, ce fel de prezență au în social media pentru că poți învăța. În nici un caz să copiezi ceva! Dar trebuie să fii atent la ce fac – atât la reușite, cât și la greșeli.

Construirea unei strategii bune implică comunicare cu alte departamente. În funcție de cât de mare brandul pentru care faci social media, este ideal să existe comunicare între persoanele cheie. De exemplu, un Social Media Specialist trebuie să lucreze permanent cu Marketing Managerul. Trebuie să știi ce planuri sunt pe termen scurt și lung, ce campanii, promoții și altele există pentru ca tu să le incluzi în strategia de social media și, ulterior, în calendarul editorial.

 

Postarea de content zilnic și management al comunității

Social Media Specialistul trebuie să se asigure că tot ce s-a stabilit în strategia de social media este implementat. Pentru acest lucru are nevoie de un plan editorial și o strategia editorială prin care să promoveze atât produsele/serviciile brandului, cât și alte informații de interes pentru utilizatori și în conformitate cu brandul, pentru a nu da impresia utilizatorilor că li se vinde constant ceva.

Conținutul postat în social media trebuie să stimuleze construirea unei comunități în jurul brandului, să încurajeze discuțiile și să rezolve problemele clienților.

 

Rapoarte, rapoarte, rapoarte

O mare parte din munca în online și, implicit, în social media implică multă analiză de date. Nu poți să muncești haotic fără să analizezi constant ce merge și ce nu merge, la ce oră sunt postările mai populare și sub ce formă.

Strategia social media nu se face o singură dată și gata. Este un plan flexibil care trebuie ajustat constant în funcție de schimbările brandului, de trendurile momentului și de rapoartele periodice.

 

Analiza conturilor cu același nume

Un alt aspect al acestui job despre care nu prea am citit, ci mai mult am învățat pe propria piele este că un Social Media Specialist trebuie să caute constant dacă sunt alte conturi de social media care se folosesc de numele brandului. Nu vrei să muncești la construirea unui brand și să profite niște impostori, nu?

 

Ce competențe sunt necesare pentru această specializare

Capacitate de organizare – Acest job implică foarte multă organizare. Sunt necesare organizarea conținutului atât pe termen scurt, cât și organizarea pe termen lung. Trebuie organizate postările pe toate canalele de social media – conținutul mesajului, la ce oră trebuie programat. În plus, trebuie verificate permanent notificările pentru a răspunde la întrebări. Și, cel mai important, trebuie realizate rapoarte periodice pe templateuri identice și comparate permanent datele.

 

Bună exprimare în scris – Este un job în care contează foarte mult exprimarea în scris (și un job ideal pentru introvertiți). Trebuie să poți să scrii mesaje concise, dar atractive.

 

Diplomație – Fiecare brand se confruntă mai devreme sau mai târziu cu mesaje negative pe conturile de social media. În nici un caz nu trebuie oferite răspunsuri pe ton agresiv. Chiar dacă e vreo situație în care clientul care te contrazice are dreptate, nu trebuie să îi răspunzi pe același ton agresiv. Găsește cel mai potrivit răspuns pentru situația dată. Dacă e nevoie, consultă-te cu alte persoane din companie care te pot ajuta.

 

Simț vizual – În social media contează foarte mult cuvintele, dar mai mult contează elementele vizuale. Pozele cu care alegi să ilustrezi postările, colajele foto, Instagram stories, filmulețe Boomerang – pentru toate ai nevoie de un simț vizual. Trebuie să ieși în evidență, să prezinți brandul într-un mod plăcut și atractiv.

 

Pasiune pentru domeniu – Social media este un domeniu și o carieră care implică foarte multă muncă și pasiune. Nu e pentru toată lumea! Trebuie să citești în permanență noutățile din domeniu, să aplici ce înveți, să testezi, să măsori, să vezi dacă obții rezultate și să lucrezi constant la strategie și la calendarul editorial. Dacă îți plac joburile clasice cu program fix și timp liber mult, trebuie să știi că Social Media Specialist nu intră în acest domeniu.

 

News junkie – E un skill pe care eu personal îl consider un atu în acest domeniu. Eu sunt un news junkie. Trebuie să știu mereu ce se întâmplă și, când găsesc un material interesant, mă gândesc cum pot să îl “capitalizez” pentru brandul la care lucrez. Printre știri și articole poți găsi oportunități de content pe care le poți folosit pentru promovarea brandului. Poate să fie despre ce s-a întâmplat în viața unei vedete sau cel mai nou episod din “Game of Thrones”, ideile vin de oriunde. Trebuie să fii tu deschis mereu la idei.

Cum arată o săptămână de lucru pentru un Social Media Specialist

 

Fiecare Social Media Specialist are programul în funcție de brandul pentru care lucrează, dar există câteva task-uri săptămânale care sunt standard. E posibil să depindă anumite activități și de modul de lucru din companie, ședințe cu alte departamente și alte lucruri deja bătute în cuie în interiorul companiei.

 

Ziua de luni este pentru revizuirea a tot ce s-a întâmplat în weekend. Asta dacă nu ai stat deja cu nasul în toate feed-urile pe durata weekend-ului. Vezi ce merită menționat sau inclus printre postările din ziua respectivă.

 

Miercuri e ziua în care recitești strategia social media. Vezi ce ai făcut și a mers, vezi ce mai ai de făcut pe termen lung și pentru care poți începe pregătirile în avans. E important să ai mereu “the big picture” în cap, să știi ce mai ai de făcut și poate să adaugi idei noi, care ți-au mai venit pe parcurs.

 

Joi e ziua în care începi să pui la punct calendarul editorial pentru săptămâna următoare de lucru. Vezi ce evenimente urmează și se potrivesc brandului tău – premii Oscar, Săptămânile Modei, lansări de filme / seriale și altele. Trebuie să găsești domeniile care pot fi asociate cu brandul tău. Dacă lucrezi pentru o firmă care vine piese auto, atunci domeniul auto și tot ce ține de el merită urmărit. Eu lucrez la Marie Claire, o revistă despre modă și frumusețe, așa că urmăresc tot ce ține de aceste domenii, plus celebrități.

 

Vineri e ziua de adunat cifre de peste tot. Înainte de TGIF și happy hour e momentul să strângi într-un raport toate cifrele de interes și apoi să tragi concluziile. Vezi ce a mers și ce merită să fie inclus și pe viitor în calendarul editorial, vezi ce nu a mers și încearcă din nou printr-o metodă nouă – poate sub o altă formă.

 

Însă nu doar programul săptămânal este important. Programul zilnic este la fel de important. Pe parcursul unei zile ai foarte multe lucruri de făcut.

  • Verifică mailul periodic. Vezi ce e urgent de rezolvat și trece în calendar ce a mai apărut de programat.
  • Răspunde utilizatorilor care au pus întrebări sau au tot felul de probleme.
  • Caută materiale interesante de distribuit.
  • Programează postările pentru conturile de social media. În funcție de profilul companiei și frecvența cu care postezi, o poți face o singură dată.
  • Citește știrile și vezi dacă s-a întâmplat ceva notabil care merită inclus în postările zilei.
  • Comunică cu alte departamente și vezi dacă și când trebuie publicate anumite postări.
  • Scrie materiale pentru blog / site. E important să existe o destinație finală a utilizatorului care nu e o rețea de socializare.
  • Verifică cifrele postărilor din ziua respectivă. Da, mai sus ți-am zis că faci săptămânal un raport, însă e important să verifici și cifrele zilnice pentru că uneori mai poți ajusta din mers textele sau orele de postare.

Să fii Social Media Specialist presupune să “porți” mai multe pălării. Trebuie să faci foarte multe lucruri, de aceea este foarte importantă organizarea timpului tău.