În Cariere

Ce face un specialist PR

relatii-publice

Cu siguranță PR-ul a avut parte de „good PR” de-a lungul timpului, având în vedere entuziasmul pe care îl declanșează în rândul celor ce vor să intre în acest domeniu. Dincolo de aerul aparte pe care îl emană, cariera în PR este despre implicare totală sau deloc, despre un job 24/7, despre noi provocări în fiecare zi și soluții diferite pentru fiecare experiență în parte.

 

Să citim puțin printre rânduri și să vedem ce presupune să intri într-o relație de lungă durată cu această industrie, să fii PR specialist.

Care este bagajul cu care pleci la drum?

O carieră în PR presupune mai mult decât o diplomă în domeniu, este un job la fel de complex ca o campanie 360°.

Partea teoretică se completează cu skill-uri care sunt cumva în ADN-ul tău sau pe care le dobândești prin propriul research, competențele dezvoltându-se treptat, odată cu experiența de zi cu zi, la job.

Abia după ce dai piept cu mediul de lucru poți realiza dacă o carieră în PR este croită sau nu pentru tine. Câteva lucruri importante pe care e necesar să le bifezi, exact ca într-un brief:

• Nu ratezi nimic în jurul tău. Este esențial să fii mereu informat și la curent cu toate noutățile ce te înconjoară:

  • Să-ți ții clientul informat cu tot ce ar putea influența industria în care activează.
  • Să identifici oportunități de comunicare a unui anumit subiect.
  • Să fii la current cu trendurile ce te pot ajuta în dezvoltarea unei super idei în brainstorming-uri.

• Abilităţi de comunicare. Da, sună a clișeu, dar să fii un bun comunicator este elementul esențial. Modul în care comunici atât verbal, cât și în scris, influențează direct comunicarea între brand și public.

• Comunicarea interpersonală. Abilitatea de a dezvolta relații bazate pe încredere și respect este obligatorie, atât raportat la clienți, cât și la partenerii din presă. Fiecare este diferit și este nevoie de o personalitate puternică pentru a ști exact pe ce butoane să apeși

• Organizarea cea de toate zilele – fără o foarte bună organizare nu vei putea ține pasul și te vei simți depășit de orice nou task apărut în to do. Meetingurile, brainstorming-urile, evenimentele și toate materialele de comunicare au deadline-uri stricte, iar acestea necesită un time management bine pus la punct.

• Versatilitate și adaptabilitate – va trebui să jonglezi cu task-uri diferite pe parcursul zilei și să fii și pregătit să te recalibrezi în cazul în care o campanie nu a funcționat așa cum te așteptai și trebuie să îți readaptezi mesajul.

• Putere de convingere/vânzare – da, în PR ai nevoie și de puterea de a vinde o idee, atât către client, cât și către presă.

 

Responsabilitățile de pe umerii tăi

Fie că te-au pus profesorii în facultate să vezi filmul Wag the dog, fie că te-ai uitat la Our brand is crisis sau ai făcut paralela între abilitățile lui Tom Cruise din Jerry Maguire cu PR-ul, cu siguranță ai avut acel moment în care te-ai gândit câtă responsabilitate și ce putere ai în mâini ca om de comunicare.

Vei lucra alături de oamenii ce-ți vor fi parteneri în dezvoltarea unei povești și a unei voci unice care să le reprezinte brandul.

Vei face ca această poveste să prindă glas și să ajungă la consumator prin intermediul unei relații cu presa relevantă pentru targetul tău.  

Vei gândi strategii și vei căuta insight-uri puternice, transformate în mesaje ce vor crea o legătură de succes între brand și publicul țintă.

După ce dezvolți strategia, vei ajunge la partea de implementare a elementelor ce duc la o campanie puternică.

Evenimentele de presă presupun o organizare foarte bună, atenție la detalii și dezvoltarea unei relații foarte bune cu presa.

Relația cu presa este nucleul acestui job, de aceea, vei căuta în permanență oportunități de comunicare, vei face media pitching pe subiecte de interes pentru brandurile de care te ocupi și vei identifica KOLs (key opinion leaders) prin care să-ți comunici mesajele.

Comunicarea de criză este subiectul sensibil pe care orice brand îl evită, dar pentru care trebuie să fie pregătit. Trebuie să fii specialistul pe care clientul se bazează în posibile situații de criză și trebuie să puteți lua împreună decizia potrivită pentru ca imaginea brandului să nu aibă de suferit.

 

Workflow-ul variabil

În PR nu se poate vorbi despre un workflow neapărat, despre o rețetă și niște pași pe care îi aplici repetitiv.

Fiecare proiect este diferit, fiecare produs are de fiecare dată alte cerințe și alte obiective în prim-plan. Acest lucru face ca și abordarea să fie diferită, iar mixul de tool-uri folosite să fie altul de fiecare dată.

Da, este clar că fără un research foarte bun și cunoașterea industriei în care activează brandul nu vei putea găsi insight-urile potrivite, deci nici soluția.

Dar fiecare proiect vine cu particularitățile sale și tocmai acest lucru face ca acest domeniu să fie atât de provocator, să te facă să fii mereu angrenat în tot ce mișcă în jurul tău.

 

O zi din viața omului de PR

Job-ul începe cu mult înainte să te instalezi cu o cafea în mână în fața calculatorului, la birou.

Fie până pleci de acasă deschizi televizorul și asculți știrile, fie pe drum verifici ultimele știri din cele mai importante publicații.

Ajuns la birou, citești presa și cauți știri relevante despre clienții tăi, competiție sau despre industria în care activează brandurile de care te ocupi și încerci să identifici orice oportunitate de comunicare.

Urmează consultarea TO DO-ului, care de cele mai multe ori, până este întocmit, trebuie completat cu noile task-uri apărute pe email.

Cu siguranță pe TO DO se regăsește un brief de la client pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare.

Așadar, stabilești brainstorming cu colegii din echipă, face fiecare research conștiincios, după care generați idei.

De fiecare dată clientul așteaptă o prezentare completă care să vândă ideea. Însă, trebuie să simți când apare o oportunitate de comunicare punctuală, real-time. Aceste oportunități nu au nevoie de prezentări stufoase, ci mai degrabă de acele abilități de vânzare despre care vorbeam și de un telefon către client pentru a-i explica contextul, ideea și rezultatele pe care considerați că le veți atinge.

În oricare dintre cazuri vei aștepta nerăbdător ok-ul clientului.

Fiecare zi este diferită de cealaltă, la fel ca și fiecare campanie. Dacă într-o zi poți avea doar brainstorming-uri și prezentări, în altele poți fi prins în agitația organizării unui eveniment de presă sau în scrierea diferitelor materiale de comunicare.

De aceea, zi de zi ești în continuă dezvoltare personală și dobândire de know-how.

 

Tips pentru un super comunicator

  • Fii ca un jongleur cu task-urile de zi cu zi – fii multitasking.
  • Fii mereu la curent cu noutățile – informează-te.
  • Hrănește-ți curiozitatea – asimilează informații din toate sursele pe care le ai la dispoziție.
  • Fii atent la detalii – vei fi mai efficient.
  • Familiarizează-te cu cifrele – clienții mereu vor dori rapoarte și măsurarea campaniilor.
  • Vino mereu cu soluții, chiar și proactiv.
  • Păstrează-ți mereu calmul și fii sigur pe situație pentru a putea oferi încredere.
  • Învață mereu din propriile experiențe și greșeli.
  • Devino un consultant de încredere pentru partenerii tăi.

Să fii om de comunicare nu este doar un job, este un angajament cu tot ce presupune activitatea în această industrie.

De aceea, dezvoltarea odată cu experiența job-ului îți va spune dacă ești făcut pentru PR, pentru că fie ești în totalitate implicat, fie deloc, nu există jumătăți de măsură.

Iar cel mai important, ai grijă ca la rândul tău să faci PR pentru omul de PR din tine.


Simona Mincu, Head of PR @pastel

simona-pastel

pastel este o agenție de comunicare independentă, ce construiește experiențe de brand integrate de peste 10 ani. Cu obiectivul de a oferi „a bright experience”, pastel a creat mii de campanii și proiecte lucrate pentru branduri din cele mai diverse domenii.