În Cariere

Ce provocări are un nou manager în IT?

manager it

Ca orice industrie aflată în creştere şi în atenţia tuturor, şi zona IT are parte de numeroase provocări, nu doar oportunităţi, chiar dacă de multe ori titlurile vizează doar partea frumoasă a realităţii.

 

Daca eşti în situaţia de a păşi în rolul de manager, iată trei provocări pe care aceştia le întâlnesc cel mai des:


Dependenţa de skill-ul tehnic

De multe ori mediul IT este văzut doar prin “filtrul” companiilor de tip Google sau Apple în care inovaţia şi diferenţierea este un lucru comun şi marketat în orice ocazie.

 

Pe lângă zona de inovaţie există multe companii, şi mai cu seamă proiecte în România, care sunt mai puţin orientate către inovaţie şi schimbare ci mai degrabă către predictibilitate – fie că vorbim de proiecte punctuale solicitate şi controlate de către client sau proiecte de mentenanţă.

 

Iar mersul este de multe ori liniar, predictibil, foarte asemănător cu orice proces de producţie clasic.

 

Aici intervine şi una dintre probleme: în mediile IT de acest tip abilitatea tehnică este în continuare văzută ca elementul definitoriu – pe care se bazează ierarhia organizaţiei şi implicit încrederea oamenilor din echipe.

 

Managerul sau team-leadul este cu siguranţă o persoană aleasă dintre cei mai buni oameni tehnici. Iar acest lucru, deşi productiv până la un punct, creează o presiune pentru noii manageri mai ales că multe sisteme de dezvoltare din companii acoperă doar partea tehnică.

 

Soluţia: accesează programe de dezvoltare pentru abilităţi manageriale, de preferat în afara zonei IT.


Vei avea ocazia să înveţi cum funcţionează rolul de manager în medii diverse, să îţi fie mai uşor să îţi îndeplineşti obiectivele şi să construieşti echipe performante.

 

În plus, te conectezi mai bine cu limbajul şi modelul de management al clienţilor non-tech pentru care echipa ta lucrează.

 

Vizibilitatea: negociere, luare de decizii, prezentări

Toate acestea sunt abilităţi subdezvoltate în multe proiecte, fie pentru că se ocupă altcineva de acest lucru (manageri superiori, oamenii mai vechi, echipa de vânzări etc.) fie pentru că în comparaţie cu abilitatea tehnică sunt pur şi simplu văzute ca inferioare şi presupuse ca fiind prezente în mod natural.

 

Soluţia: iniţiază discuţii cu colegii din proiect mai aproape de business – pot fi manageri, clienţi sau colegi din alte departamente: sales, training, HR.


A înţelege imaginea de ansamblu şi a avea vizibilitate în companie sunt atuuri care îţi vor servi în situaţii mai dificile când va trebui să iei decizii mai puţin populare pentru echipă sau pentru client.

 

Procesele de promovare

În legătură cu primul punct, sensul tradiţional atât de drag multor companii de dezvoltare a carierei mai ales pe vertical a dat şi încă dă roade.

 

Oamenii văd evoluţia odată cu trecerea pragului de “management”, team lead, coordinator etc. Lucru care nu se aplică în multe echipe din IT, unde motivaţia vine cu precădere din dezvoltarea unor seturi de abilităţi tehnice – proiecte interesante şi în care se învaţă, expunere la tehnologie nouă sau un nou limbaj de programare.

Ori proiectele sau oportunităţile sunt limitate în multe companii de unde şi provocarea managerilor de a menţine oamenii interesaţi, motivaţi sau măcar angajaţi.

 

Soluţia: de data acesta mare parte din soluţie e în curtea companiilor. Pregătirea terenului pentru noii manageri prin dezvoltarea abilităţilor în primul rând a managerilor seniori de astăzi.

 

Este de multe ori în zadar să îi convingi pe oameni să îşi dezvolte alte abilităţi decât cele tehnice, dacă ei văd succesul în companie ca fiind exclusiv bazat pe competenţa tehnică.

Dacă nu pregăteşti terenul cum trebuie, nimic nu va creşte – sau cel puţin nu va creşte în modul în care îţi propui.


Dan Brumă, Soft Skills Trainer @Luxoft Training Bruma

Dan are peste 10 ani de experienţă în dezvoltarea şi facilitarea de proiecte L&D şi transformare organizaţională în IT, consultanţă, telecomunicaţii, pharma, tehnologie, auto, energie şi banking.