În Cariere

Ce skill-uri caută companiile din digital la potenţialii interni?

Intern-Illustration

Patru întrebări esenţiale despre internshipuri, şase agenţii care răspund, şi o mulţime de insight-uri utile pentru cei care vor să acumuleze experienţa potrivită, ca să înceapă cu dreptul drumul către o carieră de succes.

Subiectele în discuție:

Ce soft & hard skills căutați la potențialii interni?
Ce recomandări aveți pentru cei care își doresc un job în digital/dev/design?
Un mit al industriei din care faceți parte pe care ați vrea ca cei aflați la început de drum să îl cunoască și să îl scoată din repertoriu.
Task-urile principale ale unui intern

 

.

Ce soft & hard skills căutați la potențialii interni?


Oana Cristea,
Internal communication and public affairs manager @pastel Oana Cristea1

Căutăm de fiecare dată oameni  a căror motivație vine nu doar din curiozitate, ci și din informare.

Care caută, citesc, fac research, se informează și fac partea lor de “puzzle”. Pentru că atunci când ei au niște piese bine poziționate, noi reușim să le completăm în perioada de internship, astfel încât la finalul ei să aibă o imagine cât mai completă a creșterii lor, a vieții într-o agenție și un raport corect al așteptărilor vs realitate.

Pentru noi contează foarte mult modul în care potențialii interni se prezintă încă din momentul în care aplică, cum scriu despre ei și ce aleg să puncteze în scrisoarea de intenție. Ne dorim să vedem o aplicație personalizată, care să arate că știu pentru ce tip de internship sau poziție aplică. Ne ajută și ne place foarte mult atunci când potențialii interni pun întrebări încă de la momentul interviului, care să îi ajute să ne descopere și care să le clarifice așteptările și nevoile.

 

Alin Alexandru, CTO @Innobyte Alin Alexandru1

Ne dorim să aducem în echipă oameni la fel de pasionați ca și noi.
Astfel, o primă cerință este pasiunea pentru programare.
Căutăm oameni dornici să descopere lucruri noi și să se dezvolte în permanență, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. De asemenea, este necesar ca aceștia să aibă o gândire logică și să fie organizați.

 

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive Vlad Popovici1

Cele mai importante la Kubis sunt acum soft skill-urile. Urmărim ca oamenii noi să fie culturally fit cu organizaţia, să ne bazăm pe ei că ies cu echipa seara la o bere, după program, şi că fiecare îşi doreşte să facă treabă şi să crească. Restul se învaţă prin practică.
Hard skill-urile… Cred că ţin efectiv de fiecare poziţie în parte.

Dacă ne căutăm oameni în zona de Project Management, atunci trebuie să fie o persoană analitică şi atentă la detalii, plus, bun comunicator.

Dacă vorbim de creaţie (design), atunci persoana trebuie să ştie să lucreze cu programe de design, animaţie sau cel puţin să fi auzit de ele şi să le fi deschis măcar o dată, să vadă cum funcţionează.

Pentru zona de programare, lucrul cu platformele free, gen WordPress, ajută, pentru că vor fi iniţiaţi întâi în data entry, apoi configurări de teme de WordPress, şi apoi taskuri din ce în ce mai complexe – scris cod, făcut newslettere şamd.     

 

Andrea Sisak, Recruiter @[e-spres-oh] Andrea Sisak1

În primul rând, trebuie să aibă nişte cunoştinţe de bază de web development, ca sa facă faţă programei. Este foarte important să fie pasionaţi şi să poată demonstra acest lucru, printr-un mic portofoliu cu proiecte personale. La fel de important este şi să fie constiincioşi, să ne putem baza pe ei.

 

 

Cristian Ignat, Chief Canopyst @Canopy
Cristian Ignat1

Ce a făcut diferenţa în cazul unora, ca soft skills, a fost creativitatea, la pachet cu abilitatea de a se adapta task-urilor şi oamenilor cu care au intrat în contact. Pentru noi contează şi capacitatea de a lucra în echipă şi de a se identifica în cultura Canopy – Taking Digital to New Heights.

La hard skills, ţinem ca toţi internii să aibă la activ cel puțin 2 examene Google AdWords, cu un punctaj mediu de minim 94%, aici performanţa spune multe despre o persoană. Imaginea de ansamblu asupra mediului digital – calitatea de digital savvy – şi abilităţi din suita domeniului, de la Analytics şi UX la social media, sunt un mare plus pentru orice intern care doreşte să ni se alăture.

 

Laura Iancu, Marketing Manager @Dream Production Laura Iancu1
Depinde de specificul internshipului. Noi am organizat ediții diferite atât pe web development cât și pe publishing. Cerințele comune în ambele cazuri au fost cunoașterea limbii engleze, ambiția, perseverența și conștiinciozitatea. Organizarea unui internship presupune un efort pentru orice companie, iar atunci când angajații muncesc pentru crearea lui, îți dorești ca participanții să fie cu adevărat interesați. 

 

.

Ce recomandări aveți pentru cei care își doresc un job în digital/dev/design?

internship in digital


În primul rând, să fie
heavy users de internet, reţele sociale, şi să fie ca un burete când vine vorba de a şti totul despre cele mai noi tehnologii.

În al doilea rând, să ştie să make an impression. Cei care recrutează văd foarte multe CV-uri şi trebuie să ieşi în evidenţă. Cu un joc de cuvinte, cu un CV vizual, cu o scrisoare de intenţie care să-ţi atragă atenţia.

Spre deosebire de alte industrii, aici tot ce îţi scoate în evidenţă creativitatea este permis.

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive

 


Să știe foarte bine ce fac cei la care aplică pe zona de digital. Este foarte simplu să fii la curent acum, însa dacă vii la interviu, fie el și pentru internship, fără să fi intrat pe site-ul/conturile social media ale celor la care îți dorești să îți petreci următoarea perioadă pe un job în digital, atunci punctajul de plecare nu este prea mare.

În plus, chiar îi apreciem și îi admirăm pe cei care urmăresc concurența, știu ce se face în piață și care sunt campaniile virale.

Nu în ultimul rând, căutăm curajul de a încerca, de a veni cu propuneri în această zonă și garantăm că dacă e să facem a leap of faith, suntem cu toții implicați, chiar și la o propunere venită de la un intern.

Oana Cristea, Internal communication and public affairs manager @pastel

 

Pentru cei ce sunt la început de drum este foarte important să învețe materiile din facultate. În timpul interviului vor primi întrebări din acestea. Noi punem accent pe algoritmică, baze de date și sisteme de operare.

Un alt sfat este să meargă la conferințe și meetup-uri. Acolo vor întâlni oameni faini, vor avea ocazia să discute despre subiectele de interes și vor descoperi care sunt cele mai noi și interesante tehnologii.

Alin Alexandru, CTO @Innobyte

 

Să fie mereu la curent cu ce se întâmplă pe piață. Ca regulă generală, majoritatea studenților care nu s-au confruntat deloc cu experiențe de internship/ voluntariat au un bagaj de cunoștințe ușor limitate. Ei trebuie să înțeleagă că procesul de învățare într-un astfel de domeniu este continuu și să încerce să fie sinceri cu ei înșiși, să-și dea seama dacă au determinarea necesară pentru a face performanță.

Laura Iancu, Marketing Manager @Dream Production

 

Să nu se mulţumească cu teoria învăţată la şcoală, ci să îşi exerseze cunoştinţele cât mai mult, lucrând la proiecte personale sau pentru prieteni. Uneori, pasiunea şi munca pe cont propriu valorează mai mult decât experienţa de lucru la o altă companie.

Andrea Sisak, Recruiter @[e-spres-oh]

 

Nouă ne plac şi am fost de fiecare dată early adopters. Le-ar fi de folos şi cât mai multe abilităţi adiacente de natură mai tehnică, de la ceva programare, la design şi analiză de date. Dincolo de asta, să nu uite să mizeze pe talentele lor native sau educate şi să îşi propună să fie cei mai buni din domeniul lor.

Cristian Ignat, Chief Canopyst @Canopy

 

.

Un mit al industriei din care faceți parte pe care ați vrea ca cei aflați la început de drum să îl cunoască și să îl scoată din repertoriu.
mituri-internshipuri

 

Mit: “Nu mă va angaja nimeni, nu am experiență practică în domeniu.”

Foarte mulți studenți aflați la început de drum se tem că lipsa experienței este un impediment în a aplica și în a fi acceptați de către o companie.

Ei bine, aflați că experiența nu este relevantă în procesul de angajare. Nu contează cu adevarat anii lucrați într-o companie. De-a lungul timpului, am cunoscut mulți tineri fără experiență de muncă, dar care erau foarte buni din punct de vedere tehnic.

Nu ai experiență și vrei să îți faci CV-ul mai atrăgător? Implică-te în cât mai multe proiecte pe care le poți realiza pe cont propriu (și nu numai) și construiește-ți un portofoliu. Fie că optezi pentru crearea unui site, fie ca vei încerca să dezvolți o aplicație, eforturile îți vor fi apreciate.

Alin Alexandru, CTO @Innobyte

 

“Ca să fii un developer bun, trebuie să ai studii în domeniu.”

Nu e deloc aşa. Mulţi dintre developerii buni au studiat cu totul altceva în facultate. Unii s-au şi apucat relativ târziu de development. Dacă esti pasionat de ceva, poţi învăţa de unul singur, şi dacă dedici destul timp acestui lucru, cu siguranţă poţi ajunge departe.

Andrea Sisak, Recruiter @[e-spres-oh]

 

Cred că în contextul discuției, cel mai important mit pe care aș vrea sa-l demontez este următorul:  

„Dacă ești intern, ești exploatat și ceilalți profită de munca ta, sub promisiunea că vei căpăta experienţă.”

Încrederea pe care noi o acordăm internilor este unul dintre cele mai mari câștiguri într-o astfel de experiență, pentru că astfel cei la început de drum pot și se simt în siguranță să încerce, să își asume riscuri și, de ce să nu recunoaștem, să greșească.

Este un întreg circuit internship-ul la Pastel, în urma căruia, cei care ne sunt alături timp de 3 luni se simt capabili să folosească instrumente corecte pentru a găsi soluții, reușesc să deslușească insight-uri ale pieței, ale clienților și ale industriei, să comunice eficient și să lucreze în echipă.

Și, da, pentru ca mitul să fie demontat până la capăt, internshipurile Pastel sunt plătite.

Oana Cristea, Internal communication and public affairs manager @pastel

 

Destul de des întâlnim iluzia că o diplomă în domeniu e echivalentul unui job bun.

Știm că facultățile de profil și-au câștigat un prestigiu de pe urma căruia profită și o parte din studenți, însă când te prezinți la un interviu și singura experiență/realizare este o facultate terminată, lucrurile s-ar putea să nu iasă așa cum ți-ai dori.

În orice job din domeniul digital e nevoie să ai tangență cu piața, să îți dezvolți niște skilluri acumulate din experiență practică.

Laura Iancu, Marketing Manager @Dream Production

 

 

Am interactionat cu mulţi studenţi, juniori sau oameni din alte domenii, interesaţi să înveţe AdWords şi online marketing şi mulţi se sperie de acest lucru. Nu este cazul.

Pot învăţa programare la nivelul la care să îşi uşureze munca, dar nu e obligatoriu, noi avem în echipă oameni cu expertiză care îi pot susţine, automatizăm procese pentru a eficientiza aceste task-uri mai tehnice, important este să mizeze pe calităţile lor care îi pot pune în valoare şi evidenţia.

Cristian Ignat, Chief Canopyst @Canopy

 

Cred că e una dintre cele mai transparente industrii, cu prea puţine necunoscute. Pur şi simplu să vină cu inima deschisă la interviuri, pentru că domeniul e nou şi în formare, încât, la început de drum, contează mai mult atitudinea decât skillurile.

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive

 

.

Task-urile principale ale unui intern

to-do-list
  • Participă la prezentările ţinute de mentori. 
  • Rezolvă individual temele săptămânale legate de prezentări.
  • Lucrează împreună la proiectul final.
  • Prezintă proiectul final în faţa întregii firme.

Andrea Sisak, Recruiter @[e-spres-oh]

 

La începutul perioadei de internship, internii parcurg un program de induction, în care se familiarizează cu echipa Pastel și cu modul de desfășurare al unei zile. De  la întâlnirile noastre de status până la cele de brainstorming, internii sunt implicați în fiecare pas al zilei de lucru.

În mod concret, internii lucrează în mod curent cu instrumente specifice pentru alcătuirea unor prezentări, timing-uri și bugete, sunt integrați în echipe de proiect cu supervizare din partea diferitelor departamente.

Cel mai important task al unui intern este să fie cu urechile deschise și să pună întrebări despre orice. Să stea lângă oameni cand fac prezentări, să facă research și să accepte provocări atunci când este întrebat: „ai vrea să încerci?”.

Oana Cristea, Internal communication and public affairs manager @pastel

 

Depinde de poziţie: daca e creative, atunci intră clar pe taskuri de design – retuşare de poze, planuri de conţinut pentru social media, declinarea pagini secundare de siteuri şi aplicaţii dupa keyvisualurile deja făcute de seniori.

Dacă e de copywriter, va primi texte de făcut pentru siteuri, care trebuie scrise conform unui tone of voice, sau scripturi de bannere, sau chiar concept pentru campanii mici şi medii. Cât să iasă din zona de confort.

Dacă e de client service, întâi se începe cu taskuri de project management: comunicarea internă cu echipele de producţie, să se asigure că toate materialele primite sunt conform cerinţelor şi nu lipseşte nimic. Încet, încet, va lua legătura şi direct cu clienţii, dar acest lucru se întâmplă după câteva luni de practică.

În zona de programare, va face data entry, update de content pe CMS-urile existente, şi va sta pe lângă programatorii seniori, să înveţe să scrie cod curat şi corect.

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive

 

La Canopy, un intern poate pune în aplicare tot ce a învăţat pentru certificări. Va construi campanii cât mai eficiente de Google AdWords, Facebook Ads, YouTube, Instagram și tot ce ține de Pay Per Click.

Noi vom fi alături de el cu recomandări şi know-how.

Va participa la analiza unui site sau landing page la nivel de usability şi optimizare, va fi implicat şi în tot procesul conturării unei campanii de marketing: de la stabilirea obiectivelor măsurabile şi analiza concurenţei, la urmărirea indicatorilor de performanţa şi optimizarea lor.

Este chiar o ocazie de a începe o ascensiune coerentă în domeniul marketingului digital.

Cristian Ignat, Chief Canopyst @Canopy

 

 

Un intern în Innobyte are aceleași task-uri ca orice angajat: citește specificații, estimează, programează, asistă la sedințe de code review. Noi dorim ca internii să fie obisnuiți încă din primele momente cu flow-urile dintr-un proiect comercial.

Alin Alexandru, CTO @Innobyte

 

Nu există un rețetar după care funcționeză toate internshipurile. Totuși, ca regulă generală, oamenii pe care îi luam ne ajută la proiecte interne și le oferim training-uri introductive despre tehnologiile pe care le utilizăm, urmând să realizeze diferite activități în care să exerseze informațiile asimilate.

Fiecare task are un deadline clar și o sesiune de feedback la final, iar activitățile se adaptează în funcție de ritmul în care internii absorb informația și eventual în funcție de cerințele lor speciale în a învăța anumite lucruri.

Laura Iancu, Marketing Manager @Dream Production

***

Acest articol face parte din tema lunii septembrie: internshipuri. Vrei să afli mai multe despre cum să te pregăteşti, cum să aplici şi cum să reuşeşti într-un internship? Consultă agenda noastră de subiecte pregătite pe această temă, >>aici.