În Cariere

Ce trebuie să conțină un portofoliu de PR

portofoliu-pr

Într-un domeniu în care rezultatele muncii sunt de multe ori relații și atitudini, pare aproape imposibil să îți poți ilustra munca prin exemple concrete de produse finite. Studenții, absolvenții și chiar cei din poziții de Junior PR întâmpină deseori probleme atunci când trebuie să vorbească despre realizările lor într-un portofoliu profesional.

Cuprins

Ce trebuie să conțină un portofoliu de PR?
1. Cuprins
2. Parte introductivă
3. Documente de relații publice realizate de voi:
>>Comunicate de presă
>>Advertoriale
>>Discursuri
>>Planuri media
>>Planuri de campanie
>>Planuri de eveniment
>>Materiale grafice
>>Cercetare
>>Materiale specifice social media
4. Scrisori de recomandare
5. O trimitere către varianta online a portofoliului
Cum trebuie să arate un portofoliu de PR?

 
Foarte multe persoane au impresia că, fără o experiență profesională solidă, fără o carieră de excepție, nu ai cu ce umple paginile unui portofoliu. Total greșit. Rolul portofoliului nu este acela de a epata, ci de a demonstra potențialilor angajatori sau colaboratori abilitățile voastre profesionale.

CV-urile nu mai sunt de multă vreme îndeajuns. Mai ales în cazul celor aflați la început de drum. Pline de clișee, cu conținut identic și atașate unor scrisori de intenție care nu spun mai nimic, CV-urile nu reușesc să convingă prea mult în privința competențelor reale ale unui candidat la un job în PR. Aici intervine rolul portofoliului.

Și ca să eliminăm din ceața care planează deasupra întocmirii unui astfel de portofoliu, o să vedem în articolul de astăzi ce trebuie să conțină și cum trebuie să arate un portofoliu de PR.

.

Ce trebuie să conțină un portofoliu de PR

.

1. Cuprins

Un portofoliu bine structurat trebuie să aibă un cuprins al materialelor conținute, în care să se regăsească și numărul paginii aferent acestora. La un interviu de angajare, în cele 15-20 de minute care vă sunt alocate, niciun potențial angajator nu o să aibă timp să caute prin zecile de pagini ale portofoliului acele elemente care îl interesează.

Gândiți-vă că poate voi aveți în portofoliu și lucrări grafice, și planuri media și cercetări și concepte creative. Nu îi puneți pe cei care vă evaluează în ipostaza de arheologi care sapă orbește prin periplul vostru profesional, ajutați-i să găsească ușor ceea ce îi interesează.

.

2. Parte introductivă

O pagină, nu mai mult, în care să vă faceți o prezentare, care să cuprindă câteva detalii despre educația primită, ariile de interes, parcursul profesional, obiective etc. Încercați să scrieți la subiect, cu pasiune şi fără să umpleți foaia respectivă cu vorbe goale.

.

3. Documente de relații publice realizate de voi

Abia aici începe greul, pentru că aceasta este etapa în care cele mai multe persoane se blochează. Rețineți că scopul portofoliului este acela de a demonstra competențele voastre în ce privește activitățile de relații publice, ceea ce înseamnă că trebuie să atașați doar acele materiale care pot îndeplini acest scop.

Documentele atașate trebuie să fie cât mai diverse, ele au rolul de mostre, deci nu includeți zece exemple din același tip de material.

Concret, în funcție de experiența voastră de până atunci, puteți anexa următoarele tipuri de documente:

.

  • Comunicate de presă

Poate fi vorba de un comunicat de presă pe care l-ați trimis către instituțiile media sau, în lipsa experienței profesionale, poate fi doar o mostră care să arate că știți cum se redactează un asemenea document.

Dacă folosiți un comunicat pe care l-ați trimis presei, atașați și rezultatele pe care le-ați obținut, adică afișările din mass media.

Referitor la acestea, puteți atașa decupaje din publicațiile scrise sau screenshot-uri din cele online.

.

  • Advertoriale

La fel ca în cazul comunicatelor de presă, puteți atașa un advertorial care a fost publicat și folosit ca instrument de promovare sau o mostră a unui asemenea document, care să confirme că știți toate principiile și rigorile redactării de advertoriale.

.

  • Discursuri

Discursul este un material deseori ignorat din mixul materialelor de relații publice, dar este foarte important. Mare atenție în ce privește discursurile, sunt printre cele mai complexe texte și necesită cunoștințe de retorică și o foarte bună stăpânire a vocabularului. Dacă nu ați ajuns încă la acest nivel, e mai bine să nu vă aventurați către asemenea documente.

.

  • Planuri media

În cazul planului media, e mai bine să îl includeți în portofoliul vostru doar dacă ați redactat unul de-a lungul experienței voastre profesionale.

Un plan media fictiv, făcut doar ca exercițiu, este destul de greu de evaluat, în lipsa unor repere concrete legate de produsul promovat, bugetul alocat și contextul promovării.

Dacă însă ați făcut o planificare media în cadrul unui loc de muncă sau al unui proiect de voluntariat, nu vă rezumați la a-l atașa portofoliului, ci oferiți și câteva detalii legate de împrejurările în care l-ați realizat, pentru a putea fi evaluat corespunzător.

.

  • Planuri de campanie

Planificarea unei campanii de relații publice este o activitate extrem de complexă și de minuțioasă, dar fundamentală pentru acest domeniu. Dacă aveți o gândire strategică și vreți să demonstrați acest lucru, dacă ați contribuit la activitatea de planificare a unei campanii de comunicare, atunci puteți atașa planul acesteia.

Dacă atunci când ați făcut planul, nu ați alocat cea mai mare atenție redactării acestuia, ar trebui să îl revizuiți și să vă asigurați că nu ați omis niciun element important. Dacă nu mai știți exact ce trebuie să conțină un asemenea plan, puteți consulta acest articol.

Puteți folosi, și în cazul planurilor de campanie, mostre fictive care să arate că știți ce elemente trebuie să conțină, dar nu le anexați fără să specificați cele mai importante informații despre campania planificată.

Cel mai bine ar fi să propuneți un plan pentru o campanie reală, cunoscută și aflată în desfășurare, pentru a vă asigura că potențialul angajator va înțelege exact contextul planului vostru.

.

  • Planuri de eveniment

Dacă ați organizat vreodată un eveniment, chiar și un simplu Bal al Bobocilor, acum este momentul să faceţi cunoscută asta. Notați tematica evenimentului, obiectivele, pașii urmați în organizare etc.

Cu alte cuvinte, consemnați doar acele informații relevante activității de relații publice (nu interesează pe nimeni cine a fost Miss Boboc 2016).

Dacă nu știți ce elemente trebuie să conțină planul unui eveniment, poate vă ajută acest articol.

.

  • Materiale grafice

Dacă programele de editare de imagini și paginare nu vă sunt străine, e recomandat să includeți în portofoliul vostru și câteva materiale grafice de promovare.

Poate fi vorba despre un afiș, o broșură, un flyer, un newsletter sau o invitație la un eveniment. Lucrați curat, cu atenție la detalii și nu abuzați de toate efectele speciale de care sunt în stare respectivele programe.

Păstrați mereu în vedere faptul că, în relațiile publice, mesajul trebuie să primeze, forma trebuie doar să îl susțină, să îl amplifice.

.

  • Cercetare

De la baze de date și analize S.W.O.T la anchete complexe, orice document care demonstrează că știți cum se desfășoară o activitate de cercetare și importanța acesteia în relațiile publice trebuie atașat în portofoliul vostru.
Poate fi deopotrivă o cercetare făcută pentru job sau pentru o temă la facultate, important este să fie riguroasă și plină de acuratețe.

.

  • Materiale specifice social media

Aici veți atașa screenshot-uri care să arate faptul că știți ce e acela un blog, un site de prezentare, o pagină de Facebook, un cont de Twitter și care sunt particularitățile textelor publicate pe fiecare dintre aceste canale.

Dacă nu cunoașteți aceste lucruri, mai bine nu le includeți în portofoliu. Dacă ați utilizat aceste canale la fostele locuri de muncă, specificați și rezultatele obținute, eventual tot în screenshot-uri din Google Analytics sau alte instrumente de măsurare.

.

4.  Scrisori de recomandare

Folosiți-le doar dacă este cazul, nu le solicitați dacă știți că nu ați făcut nimic notabil la locul de muncă sau că nu ați trecut pe la facultate.

.

5. O trimitere către varianta online a portofoliului

Dacă aveți și o variantă online, mai complexă și mai atrăgătoare, a portofoliului vostru, e bine să includeți un link către aceasta.

.

Cum trebuie să arate un portofoliu de PR

Acum că am văzut ce trebuie să conțină un asemenea portofoliu profesional, să vedem și cum ar trebui să arate.

1. Portofoliul trebuie să fie simplu, cât mai curat. E bine să vă reprezinte personalitatea, dar asta nu înseamnă că trebuie să fie roz cu sclipici.

Cu text negru pe foaie albă mergeți la sigur, fără să întâmpinați probleme de lizibilitate. Dacă țineți morțiș să îi dați o pată de culoare, personalizați coperțile și header-ul paginilor, nu interveniți la nivel de conținut.

2. Tipăriți-l pe hârtie de calitate, mai ales dacă atașați și materiale grafice. Cu o copertă groasă (pe care să fie trecut titlul portofoliului și numele vostru) și foile legate în spirală, veți scăpa ușor și fără cheltuieli prea mari.

3. Materialele trebuie să fie organizate armonios, în funcție de conținut. Ele trebuie să fie diverse, deci nu atașați mai multe documente de același tip, dacă acestea nu aduc un plus de informație. La acest nivel, numărul de pagini nu mai impresionează pe nimeni.

4. Includeți doar materialele de care sunteți mândri. Puneți piesele de rezistență la început și la sfârșit, ele sunt cele care vor fi ținute minte.

5. Verificați textele la nesfârșit, să nu cumva să se strecoare vreo greşeală gramaticală. Vă place sau nu, în relațiile publice veți lucra aproape exclusiv cu limbajul. Dacă nu îl stăpâniți cum trebuie, ori vă reorientați, ori vă reîntoarceți la studiu.

6. Alcătuiți portofoliul în așa fel încât să fie suficientă citirea lui pentru a evalua experiența voastră profesională. Uneori va trebui să îl trimiteți via e-mail sau să îl lăsați potențialului angajator pentru o lectură ulterioară, deci nu veți avea ocazia să aduceți explicații suplimentare.