În Cariere

Competenţe şi resurse necesare unui Digital Marketing Specialist

digital-marketing-specialist

Mai jos poţi găsi câteva resurse pentru a-ţi începe o carieră de digital marketing specialist. Cred că sunt importante de parcurs însă dacă nu sunt puse în practică ţi-ai pierdut timpul. Caută orice scuză pentru a pune în practică ceea ce citeşti. De abia atunci poţi zice că înveţi digital marketing.

 

Skill-uri cu care ar trebui să porneşti la drum în digital marketing:

Soft: curios, tehnofil, creativ, perseverent, goal-oriented, eficient

Hard: Să cunoşti la nivel basic toate canalele digitale, urmând ca mai apoi să devii expert pe un canal. Un set orientativ de hard skills din care ai putea alege ar fi urmatorul:

       digital analytics,  conversion optimization, paid media advertising;

       email marketing,  social media marketing;

       content marketing, SEO;

       mobile marketing, viral marketing, engineering as marketing.

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

[Cărţi]

TRACTION: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth

Are o privire de ansamblu foarte bună asupra diverselor canale pe care le poate folosi un marketer. Îţi dă suficiente informaţii astfel încât să ştii de unde să începi, însă nu prea multe astfel încât să te blochezi în detalii.


Permission Marketing | Seth Godin

E foarte bună pentru a înţelege cum a evoluat marketing-ul de la canalele tradiţionale la cele digitale. Nu îţi oferă strategii concrete ci mai degrabă o schimbare de mindset.

 

Growth Hacker Marketing: A Primer on the Future of PR, Marketing, and Advertising | Ryan Holiday

Pentru că ai auzit aşa de des de Growth Hacking şi ar fi cool totuşi să ştii la ce se referă şi cu ce se mănâncă. Mindset de Growth Hacker şi lucruri acţionabile într-un singur loc :).

 

[Cursuri]

Google Analytics Academy

Toate cursurile de aici sunt mandatory. Învaţă despre digital analytics, e-commerce analytics şi tag management.

Certification Courses from Hubspot

Află ce înseamnă inbound marketing & sales sau content marketing.


Distilled U

Aprofundează cunoştinţe de analytics, content marketing şi tehnical SEO.

 

[Site-uri]

Hubspot Blog

Un blog pe marketing, sales şi toate sub-diviziunile care pot exista în zona digitala. Focus principal: inbound marketing.

 

Content Marketing Institute

Un site de referinţă pentru tot ce înseamnă content. Tot ce ai nevoie să înţelegi mai bine acest tip de marketing şi pentru a-l pune în practică.

 

Reddit – Digital Marketing: Comunitatea 1 | Comuniatea 2     

Două comunităţi de digital marketers în care mai devreme sau mai tarziu vei intra. Mai bine mai devreme.

 

[Oameni cheie] (influenceri)

Rand Fishkin

Hiten Shah

Avinash Kaushik

Ann Handley


[Alte resurse]

Quora

Pardot blog

Moz blog

Neil Patel blog

Convince and convert

Inbound

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat în această specializare:

Ar trebui sa poţi aduce rezultate măsurabile folosind unul dintre canalele în care te-ai specializat.

Ar trebui să poţi face un digital marketing plan care să includă multiple canale de marketing, consultându-te cu alţi specialişti în domeniu.

Ar trebui să ai vocabularul specific pentru a putea comunica eficient cu colegii din industrie.

Ar trebui să poţi ilustra un customer journey, de la început până la rezultatul final de business.

Resurse care te pot ajuta să aprofundezi o specializare în Digital Marketing:

[Cărţi]

Contagious: Why Things Catch On |  Jonah Berger

Insight-uri legate de elemente cheie care fac un lucru să devina viral.

Hooked: How to Build Habit-Forming Products | Nir Eyal

Cum creezi engagement şi obiceiuri în mintea utilizatorului astfel încât acesta să revină din nou, din nou, din nou…

Sprint: How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days | Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz

Un framework pentru a ajunge cât mai uşor de la un customer journey la o idee şi apoi la un prototip real. Folositor pentru a lua decizii importante care pot avea un impact major într-o companie.

 

[Cursuri]

Ideal ar fi ca la acest nivel fie să îţi găseşti cursuri care să te ajute să devii expert pe o anumită ramură a marketingului digital sau să te ajute să înveţi mai mult despre strategie digitala şi despre cum se pot folosi toate canalele pentru a atinge rezultatele dorite.

 

[Site-uri]

Think with Google

Mai digital de atât cu greu găseşti. Informaţii, insight-uri, rapoarte şi trend-uri oferite de cei de la Google într-un singur loc.

CMO

Insight-uri de marketing digital, experţi şi inspiraţie de la lideri în marketing aduse într-un singur loc de cei de la Adobe.

Chiefmartec    

Un blog cu focus pe marketing tehnology. Afla care sunt tool-urile pe care le avem la dispoziţie şi cum putem să ne folosim la maxim de ele.

Cunoştinţe şi abilităţi extra job description ce pot fi de folos unui Digital Marketing Specialist:

Soft: o obsesie pentru rezultate şi măsurare, focus, intuiţie

Hard: business consulting, public speaking, ideaţie, sales (pitching new business şi up-sell pentru clienţi existenţi)

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

Trebuie să ştii să faci o strategie digitală cap-coadă care să includă audit, obiective, KPI, insights, tactics, actions, tools etc.

Să îi înveţi şi să faci coaching cu membrii echipei tale.

Să fii capabil să îţi formezi un overview complet asupra industriei tale şi să înţelegi industriile clienţilor tăi astfel încât să le oferi soluţii realiste care să aducă rezultate.

Să fii pregatit să acţionezi ca un consultant atât pentru membrii echipei tale cât şi pentru clienţii companiei pe care o reprezinţi.

Pe lângă marketing, e important să ştii şi elemente de business consulting care te vor ajuta să oferi o soluţie completă busines-urilor cu care interacţionezi.

Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de Digital Marketing Specialist, pentru a uşura procesul de lucru:

Graphic Designer – Ca Digital Marketing Officer vrem să îmbunătăţim în mod continuu ceea ce facem. Asta înseamnă că vom da feedback destul de des. Don’t get mad. Noi venim cu insight-uri şi analize, voi veniţi cu principii de design şi bun gust. Împreună facem o echipa bună.

Copywriter – By default noi suntem mai orientaţi spre zona de sales, business. Vrem CTA-uri care să vândă şi content care să faca ranking. Voi trebuie să fiţi acolo să ne amintiţi că şi povestea este importantă şi că dacă punem prea mult accent pe raţional, emoţionalul va avea mult de suferit.

Web Developer – Răbdare. Vrem din toată inima să înţelegem, aşa că aveţi răbdare. Explicaţi, simplificaţi şi poate împreună vom ajunge la un limbaj comun de marketo-developeză.

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

User Experience: Cu cât îţi cunoşti mai bine end-userul, cu atât vei reuşi să creezi produse mai bune pentru el.

User Interface Design: Dacă ai nevoie de un manual de utilizare pentru interfaţă, deja ceva nu merge bine.

Content: Contează şi povestea pe care o spui. Mai mult decât atât, contează cum o spui.

Tester: Trebuie să te pui în pielea utilizatorului atunci când testezi. Nu face nici o presupunere.

Front-End: Micile detalii contează.

Back-End:  Orice se poate, dacă le dai suficient timp şi cafea.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

  1. Marketing automation – Este important să îţi dai seama ce se poate automatiza şi ce nu. Cu cât ai mai multe cunoştinţe în această direcţie vei reuşi să creezi experienţe autentice acolo unde este nevoie şi vei salva timp acolo unde este posibil.
  2. Digital Strategy – Problemele se schimbă rar. Mai des se schimba modul în care pot fi rezolvate.
  3. Artificial Intelligence – Domeniul marketing-ului este un mediu ideal în care inteligenţa artificială ar putea fi exploatată la potenţialul ei maxim. Sunt deja încercări mici dar când îşi va atinge potenţialul maxim cei care o înteleg vor avea rezultate exponenţiale.

flavianFlavian Cristea, Digital Strategist @Grapefruit

S-a îndrăgostit de internet atunci când a auzit pentru prima oară sunetele produse de modemurile dial-up. De atunci a crescut mult însă pasiunea a rămas aceeaşi. Acum este Digital Strategist la Grapefruit unde ajută clienţii să rezolve probleme de business şi să creeze experienţe extraordinare cu ajutorul mediului digital.