În Cariere

Cum puteți compensa lipsa de experiență din CV

candidat job

Lipsa de experiență profesională este probabil cel mai mare complex al celor care se află în căutarea primului job. Amplificat deopotrivă de angajator și de exigențele tot mai mari ale domeniului, acesta îi determină pe unii să renunțe la a mai aplica pentru anumite joburi, deși situația nu este chiar atât de dramatică cum pare. Există câteva lucruri cu care puteți completa acea rubrică goală din CV, iar despre unele dintre ele vom vorbi în acest articol.

Ce este, de fapt, experiența?

Începem cu definiția din DEX, care explică experiența ca fiind „ansamblu de cunoștințe într-un domeniu de activitate achiziționate în procesul practicii îndelungate”.

Cu alte cuvinte, nimic care ar trebui să vă descurajeze, pentru că există o varietate de forme și contexte în care puteți căpăta o astfel de experiență, nu doar prin intermediul unui job propriu-zis.

La modul ideal, stagiile de practică, internship sau munca de voluntariat sunt metodele recomandate pentru a echilibra CV-ul cu o dimensiune mai pragmatică a activității voastre.

Sunt însă cazuri – și nu puține – în care, la final de facultate, cu buzunarele goale și frica în sân, unii se trezesc că a trecut studenția pe lângă ei fără să ia în serios stagiile de practică, fără să se fi implicat în activități voluntare și fără să fi aplicat pentru un job temporar de intern.

Dar ei sunt, totuși, oameni interesați de domeniu, care au citit, au învățat, doar că au fost poate prea comozi pentru a face mai mult decât atât. Și care, în timp cât mai scurt, trebuie să își găsească un loc de muncă. Ce e de făcut, atunci?

Într-un fel, acesta este momentul retrospectivelor, când trebuie să trageți linie, să priviți în urmă și să vedeți, din toate experiențele prin care ați trecut, pe care le puteți valoriza din punct de vedere profesional.

Ce știu să fac? Când și în ce context am învățat asta?

Întrebarea de mai sus ar trebui să vă ghideze aceste căutări printre amintiri, pentru că răspunsurile la această întrebare o să fie cele care o să vă ajute să umpleți părțile goale ale CV-ului vostru cu informații importante pentru potențialul angajator și, implicit, pentru voi.

Iată câteva variante de activități care au șanse mai mari să se regăsească în experienţa voastră, avută până în prezent și să vă fie de ajutor în această situație.

1. Organizarea de evenimente

Unul dintre beneficiile celor care au studiat științele comunicării și vor să lucreze în domeniu e că practica acestora e atât de mult prezentă, într-o oarecare formă, în viața de zi cu zi, încât e aproape imposibil să nu se fi lovit de ea, chiar fără să își dea seama. Să luăm, drept exemplu, organizarea de evenimente.

La 20 și ceva de ani, sunt șanse mici să nu vă fi implicat deloc în organizarea unui eveniment ceva mai complex, cu o anumită tematică și mai mulți invitați. O petrecere, o nuntă, un botez sau un bal al bobocilor, din fiecare astfel de eveniment cu siguranță că ați învățat ceva.

Notați pașii pe care i-ați urmat în organizare, dificultățile întâmpinate, modul în care au decurs discuțiile cu furnizorii, cum ați planificat totul și de ce, cum ați făcut invitațiile, selectați câteva poze din arhivă pentru portofoliu și gata, aveți o primă situație în care ați confruntat ce ați studiat în manuale cu ce se întâmplă în afara lor, situație pe care o puteți trece și în CV.

Bineînțeles, genul acesta de evenimente diferă destul de mult de cele organizaționale, dar tot vă ajută să vă etalați o parte dintre aptitudini.

2. Muncă de bun samaritean

Sunt foarte mulți tineri care își practică viitoarea meserie fără să își dea seama, pentru că nu o fac într-un cadru formal, organizat. Da, asta ați făcut și voi de fiecare dată când ați ajutat o verișoară, un vecin sau o mătușă să își promoveze mai bine afacerea.

Un flyer, un slogan, câteva articole pe un blog, administrarea unei pagini de Facebook sau o listă cu propuneri de tehnici de promovare a vânzărilor, toate aceste lucruri făcute „în joacă” sunt de fapt activități de bază, importante în profesia pe care v-ați ales-o.

Scrieți toate aceste lucruri pe o foaie, sortați-le pe proiecte, adunați „dovezi” ale muncii voastre pentru portofoliu și gata, ați mai adăugat o categorie de activități valoroase în ochii potențialilor angajatori.

Nu subestimați eforturile voastre, sunt șanse mari să fi muncit mai mult în astfel de împrejurări informale decât ați fi făcut-o într-un stagiu de practică, organizat, la o companie oarecare; ține doar de voi să vă puneți munca în valoare.

3. Personal branding

Din nou, sunteți norocoși că ați ales un domeniu în care puțin narcisism nu strică, ba chiar ajută. Dacă celelalte două puncte erau cu șanse mari de izbândă, promovarea de sine în mediul online este o activitate care cu siguranță nu lipsește din viața de zi cu zi a fiecăruia dintre voi.

Detaliați experiența pe care o aveți cu blogurile și rețelele sociale, dar relatați modalitatea de utilizare a acestora din perspectivă profesională, în termeni de obiective, strategie, public și conținut.

Chiar dacă nu ați făcut-o de la început cu bună știință, cu siguranță că, instinctiv, prezența voastră acolo are un anumit scop. Analizați lucrurile din acest punct de vedere și vedeți la ce concluzii ajungeți. Gândiți-vă la ce fel de conținut publicați mai des și de ce, ce nu publicați și care sunt motivele, care este „persona” voastră publică și ce faceți pentru a o susține.

Nu interesează pe nimeni detalii ale vieții voastre private, dar dacă demonstrați că înțelegeți natura acestor rețele și că știți să le exploatați în favoarea voastră, o să aveți cu siguranță o bilă albă.

***

Acestea ar fi câteva variante prin care puteți să „scoateți apă din piatră seacă”. Nu este recomandat să ajungeți în această situație, dar, odată ce sunteți deja, nu trebuie să renunțați la orice speranță de a mai găsi un job bun, în domeniu.

Cu multă pasiune pentru ceea ce faceți, determinare și un portofoliu bine redactat, puteți reuși să compensați lipsa unei experiențe profesionale într-un cadru organizat și să fiți apreciați de potențialii angajatori.