În Cariere

Cum să îți faci angajații mulţumiţi de activitatea lor la locul de muncă

teamwork_horizontal_cs2

A avea niște angajați fericiți înseamnă a avea lângă tine o echipă care se poate concentra pe deplin la munca pe care o are de făcut. Cu alte cuvinte, starea de fericire a angajaților înseamnă pentru o organizație nu doar un climat favorabil, fără conflicte, ci și o productivitate crescută și relații de colaborare pe termen lung. Se pune însă întrebarea: ce anume îi face pe angajați fericiți?


Un articol resursă, marca evenimentului Carieră în Ctrl: Angajat VS Freelancer, proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, prin programul „CultIN”.

Vom încerca să oferim câteva variante de răspuns la această întrebare, cu mențiunea că nu ne referim la fericirea sublimă pe care toată lumea o caută, ci la acea fericire pragmatică, pe care am putea-o traduce printr-o stare de „mulțumire generală față de locul de muncă”.

Nemulțumirea este rareori o stare pe care angajații să o aibă de la bun început. Dimpotrivă, de cele mai multe ori, primele luni la un loc de muncă sunt ca primele luni dintr-o poveste de dragoste: toată lumea e fericită, gândindu-se că mai bine de atât nu se putea. Până când, într-o zi oarecare, apar primele conflicte cu șeful, apoi primele discuții contradictorii cu colegii, iar apoi se instalează fără avertismente rutina.

Toate aceste lucruri afectează tonusul angajaților și rezultatele muncii lor, le inhibă creativitatea și spiritul de inițiativă, putând chiar să îi ducă la demisie.

Tactici pentru a avea angajați fericiți

Există o serie de măsuri pe care le puteți lua și o serie de politici interne pe care le puteți adopta pentru a crește șansele ca angajații voștri să fie mulțumiți cu ceea ce fac și de echipa cu care lucrează. Nu există o rețetă a fericirii la locul de muncă, ci doar câteva practici care, de-a lungul timpului, și-au dovedit eficiența în contexte foarte diferite.

 

1. Investiți în spațiul de lucru

Urmăm învățămintele extrase din piramida lui Maslow și începem și începem cu lucrurile de bază, mai precis cu unul dintre elementele obiectuale ale culturii organizaționale, și anume spațiul de lucru.

 

Oricât de încântat ar fi un angajat de munca pe care o are de făcut și de colectivul în care lucrează, dacă trebuie să își petreacă cel puțin opt ore din zi într-un birou înghesuit, pe un scaun incomod sau la lumina unui bec care abia mai pâlpâie, probabil că nu va rezista mult în respectivul loc de muncă.
Majoritatea angajaților petrec mai mult timp la birou decât acasă, deci spațiul trebuie să fie unul dintre aspectele în care să alegeți să investiți, fără să stați pe gânduri.

Și nu doar comoditatea și confortul fizic trebuie să fie criteriile de amenajare a spațiului de lucru, ci și locurile destinate pauzelor de masă și de fumat, chiar locurile de relaxare, mai ales dacă știți că uneori aveți proiecte mai grele care devin stresante și apăsătoare pentru angajați.

 

2. Recunoașteți-le meritele

Fie că angajații voștri sunt programatori de top, cu o experiență îndelungată, sau studenți proaspăt ieșiți de pe băncile facultății, trebuie să țineți cont de faptul că mecanismele de funcționare a psihicului lor sunt în linii mari, aceleași.

Și oricât de siguri ar fi pe calitatea muncii lor și a rezultatelor obținute, niște aprecieri la timpul potrivit pot face minuni.

 

Angajații au nevoie să li se reconfirme constant că fac o treabă bună și că au o contribuție semnificativă la atingerea obiectivelor generale de business. Însă aveți grijă să nu dați în extrema cealaltă, a lingușelilor și a laudelor lipsite de substanță și de motiv.

 

3. Oferiți-le posibilitatea de a se dezvolta

Din nefericire, foarte mulți manageri sunt reticenți la ideea de a oferi angajaților oportunități de dezvoltare profesională, de teamă să nu profite de aceste oportunități și să plece ulterior către concurență.
Această mentalitate este una complet greșită, deoarece oamenii sunt ființe care simt nevoia să evolueze, iar dacă nu li se acordă această ocazie la actualul loc de muncă, atunci într-adevăr vor pleca în altă parte.

Organizați traininguri pentru angajați, invitați oameni care să le împărtășească din experiența lor, sprijiniți-i financiar pentru a participa la cursuri și evenimente de profil, iar apoi oferiți-le ocazia să exerseze cele învățate în cadrul companiei voastre.

 

4. Oferiți-le mici beneficii materiale

Majoritatea persoanelor, atunci când se gândesc la mijloace de a își face angajații fericiți, își imaginează aproape instant măriri salariale de-a dreptul înfricoșătoare, prime consistente și alte metode care amenință bugetului organizației. Dar perspectiva oferirii de beneficii angajaților nu are de ce să vă sperie.

 

E foarte important, într-adevăr, ca angajații să fie recompensați. Poate fi vorba de recompense pentru munca depusă, pentru orele suplimentare, pentru realizările personale sau pur și simplu de avantaje ale faptului că lucrează la o companie care își prețuiește angajații.

Nu trebuie să fie doar beneficii exprimabile în bani, se poate recurge la organizarea unei petreceri de ziua angajaților, o ieșire lunară la teatru sau posibilitatea de a își aduce animalele de companie la birou, atunci când nu au cu cine să îi lase acasă.

 

Ceea ce contează este ca aceste beneficii să existe, și nu valoarea lor financiară. De multe ori, ele sunt doar simbolul unui statut, un motiv de mândrie și un aspect care asigură confortul psihic al angajaților; nimeni nu vede în aceste beneficii un mod de a se îmbogăți.

 

5. Creați-le sentimentul de apartenență și dați-le putere de decizie

Pentru a vă asigura că angajații sunt fericiți și nu o să părăsească organizația, trebuie să le oferiți cadrul potrivit în care să se poată desfășura ca profesioniști și chiar ca lideri. Fiecare angajat trebuie să simtă că munca lui contribuie la un scop mai mare și mai important, că ceea ce face zilnic chiar contează și poate schimba ceva la nivel de companie.

Țineți-i la curent cu ce se întâmplă în organizație, pentru a nu îi face să se simtă străini față de aceasta. Informațiile calde, „din culise”, împărtășite atunci când nu implică niciun risc, dau angajaților încredere, siguranță și creează un sentiment de solidaritate în rândul acestora, chiar și în situații de criză.

E recomandat, de asemenea, să le dați puterea de a decide, de a face alegeri, chiar dacă doar pentru proiecte mai mici. Deși există persoane care se pricep mai bine la executarea mecanică a unor comenzi, cei mai mulți dintre noi adoră satisfacția de a avea control deplin asupra unei situații, chiar și atunci când e vorba de o acțiune banală.

 

6. Fiți un șef bun

Mai ales în companiile mici, unde echipele de lucru nu sunt numeroase și toată lumea se cunoaște cu toată lumea, șeful este privit nu doar ca un lider ierarhic, ci ca un adevărat mentor.

De aceea este important să nu mergeți pe calea bătătorită, jucând rolul managerului rigid și rece, ci să încercați să vă remarcați prin cunoștințe și experiență și să le câștigați respectul treptat, fără a îl impune.

Ascultați-vă angajații, încercați să îi cunoașteți și dincolo de fișa postului și amintiți-le constant de latura voastră umană. Astfel, le veți da încredere și curaj să spună ce au de zis, eliminând riscul de a se crea intrigi, bârfe și o atmosferă duplicitară.

Iar în loc de concluzie, vă prezentăm un infografic care completează acest subiect:

Angajați fericiți