În Cariere, Tips & Tricks

Cum te pregăteşti şi te dezvolţi ca UX Designer?

ux-designer

UX Design înseamnă atunci când ai luat prima dată o tabletă în mână și ai știut imediat să o folosești, fără să citești nici un manual înainte. Există oameni care studiază gândirea, obiceiurile, preferințele oamenilor, și construiesc produse care sunt ușor de folosit.

Skill-uri cu care ar trebui să porneşti la drum în UX Design:

Soft: 

Înclinația către oameni

Să poți observa oamenii, comportamentul lor, de ce fac unele lucruri, cum gândesc, ce nevoi au. Să poți empatiza cu ei.

Dorința de a contribui

Să aduci valoare prin ceea ce faci. Să observi problemele, să găsești soluții.

Comunicare eficientă

Atât cu cei care lucrezi, cât și abilitatea de a comunica ceva utilizatorilor. Să poți traduce unele idei abstracte în material.

Pasiunea pentru cercetare

 

Hard:

Abilități tehnice

Să știi noțiuni de bază despre aplicații, cum funcționează, despre cum se construiesc tehnic interfețele. Ce e la modă. Ce tipare folosite de utilizatori există deja.

Noțiuni de bază de UX 

Ce înseamnă un proces de UX. Ce pași trebuie parcurși. Ce înseamnă User Interaction, Information Architecture, User Journey, Usability, Personas, Conversion, etc. Să știi să faci Mockups și Wireframes.

Principii de Design Grafic

Să știi să concepi un layout. Să știi să faci alegeri grafice pentru a obține un anumit efect. Tooluri grafice: Photoshop, Sketch, Balsamiq etc.

Noțiuni de Marketing 

Cum spui o poveste. Ce înseamnă un brand. Cum te adresezi unui public. Psihologia culorilor.

 

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

 

Smashing Magazine – Smashing UX Design

E o carte excelentă pentru a înţelege ce trebuie să faci și să știi ca UX Designer: cum planifici un proiect, cum discuți cu stakeholderii, tooluri, tehnici, tips and tricks, exemple, studii de caz.

 

Interaction Design – Beyond Human-Computer Interaction

Te ajută să îți faci o viziune mai largă asupra domeniului, să înțelegi unii termeni și concepte, precum și importanța interactivității într-un sistem.

 

The Non-Designer’s Design Book: Robin Williams

Chiar dacă e o carte de începători în ale design-ului, prezintă foarte bine motivele pentru care trebuie făcute anumite alegeri în design. Grupare, contrast, compoziție, alegerea fonturilor, aliniament. E un must read pentru toată lumea.

Acestea sunt 3 cărți care m-au introdus în fascinația și bogăția acestui domeniu. Și vi le recomand și vouă.

În rest, e foarte important să ai un spirit curios, însetat de cunoaștere. Dacă îți dorești să înveți, resursele vor apărea. E un domeniu foarte vast și complex. Există pentru fiecare câte ceva.

Mergi la conferințe, înscrie-te în grupuri de UX (online sau offline), urmărește publicații online, webinarii. Stai de vorbă cu oameni din domeniu. Absoarbe tot ca un burete. Ai încredere în călătoria ta în acest domeniu, și mergi în direcția care simți că te atrage.

A citi X cărți și a merge la Y cursuri nu oferă garanții.

Rețeta de succes este pasiunea. Fascinația. Vocea aceea interioară care îți spune: „Da, asta trebuie să fac!”. Mănâncă UX. Respiră UX. Visează UX.

Restul vine de la sine.


Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat, în această specializare:

În România acest domeniu este destul de vag dezvoltat. Sunt puține companii unde se face UX adevărat și care îți permit să te formezi ca junior. S-ar putea să fie mai util implicarea în proiecte online pentru a pune în aplicare aceste lucruri la nivel de începător.

Dar totuși, teoretic:

… ar trebui să știi să faci un concept al unui site/aplicații. Să îl explici și să îl susții cu argumente.

… ar trebui să poți desena niște wireframe-uri, layout-uri, prototipuri.

… ar trebui să poți comunica eficient cu un client, cu persoane din alte departamente, să știi să ceri resursele necesare etc.

… să faci un research, user testing, user profiles, user journeys etc.

 

Resurse care te pot ajuta să aprofundezi specializarea:


Există o multitudine de resurse. Este un domeniu foarte vast, și depinde foarte mult ce simte fiecare că i se potrivește și în ce direcție dorește să meargă.

 

Unii se orientează spre proiectarea aplicațiilor enterprise, alții pe site-uri comerciale, mai în zona de marketing, conversie, storytelling. Alții preferă partea de interaction sau partea de aplicații mobile.

Pentru mine, cel mai util a fost să urmăresc publicații online și webinarii. Sunt multe webinarii la care sunt invitate personalități din domeniu, și dau sfaturi foarte practice și la obiect. Așa poți vedea imediat dacă ai afinitate cu expertul respectiv, dacă îți place nișa respectivă, și poți face căutări suplimentare.

 

Publicațiile iarăși conțin articole de actualitate, noi trenduri, studii. Te pot ajuta mult să te orientezi.

 

E foarte important să mergi pe feeling în alegerea direcției. Mulți aleg resursele în funcție de notorietatea autorului, sau după cât de bine le sună domeniul.

 

Dar de multe ori, chiar când citești cartea unui super expert, se întâmplă să simți că nu se lipește nicicum informația de tine, că nu e pentru tine.

 

Lucrurile pentru care ai afinitate și care simți că fac un click in creierul tău, acelea trebuie alese, pentru că acolo este calea ta! Doar unde ai abilități vei putea excela. În rest, cu eforturi mari vei putea ajunge… bun.

[Publicații online]: Smashing Magazine, UX Booth, UX Magazine

[Webinarii]: User Testing, BounceX, UX Pin

 

Cunoştinţe şi abilităţi extra job description ce pot fi de folos:


Psihologia & Antropologia

A observa oamenii, a dori să înțelegi omul.

Un exercițiu foarte bun este a te observa continuu. Ce alegeri faci, care e motivația alegerilor tale, ce te distrage, ce te atrage. De ce preferi un produs și nu altul. De ce alegi să închizi un website. De ce dai unsubscribe.

Care e legătura între emoții și alegeri.

Observă asta și la alte persoane. Unde se încurcă în aplicații, ce reflexe au când deschid o pagină. Citesc tot, sau mai degrabă se uită în punctul cel mai atractiv și dau click in disperare acolo și se revoltă că nu merge.

Cum sunt diferiți oamenii din părți opuse ale globului? Gândesc la fel? Au același valori?

Sunt multe studii făcute, dar studiul pe care îl faci tu live pe oameni e cel care te ajută cel mai mult. Vei învăța foarte multe așa. Cu efort puțin și mult amuzament.

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job?


Senioratul în acest domeniu încă este un vis în România, pentru că UX se face de efectiv de vreo 5 ani pe la noi. O persoană mai experimentată ar trebui:

… să rezolve probleme de uzabilitate, de conversie.

… să conducă un research elaborat.

… să proiecteze interacțiunea într-un sistem distribuit.

 

Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de UI/UX Specialist, pentru a uşura procesul de lucru:

Cel mai important ar trebui să știe că UX nu este Design Grafic. Și cuvântul Design se traduce în românește „Proiectare”, și nu „Desen”. Un UX are rolul de a descoperi și rezolva probleme, de a proiecta experiența utilizatorului într-un sistem, o aplicație, un device.

 

Pentru ca un UX să își facă treaba cu succes, are nevoie de colaborare și implicare activă din partea celorlalte departamente.

 

UX e o muncă de echipă, de colaborare, mai puțin una solitară.

Fiind un domeniu nou în România, cea mai mare problemă e lipsa de încredere și acordarea credibilității unui specialist UX.

 

Mulți sunt foarte obișnuiți să gândească aplicațiile într-un fel, iar când un specialist de acest gen vine cu o viziune nouă, mulți sunt reticenți, și greu lasă frâiele și vechile preconcepții. Ar fi nevoie de mai multă deschidere, și puțină cultură generală în rândul companiilor despre ce presupune cu adevărat munca unui UX.

 

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

 

Ingineria Software: m-a învățat să gândesc scalabil, practic, realist, aplicat.

 

Marketing: cum comunici un mesaj, cum comunici cu publicul, ce limbaj trebuie folosit. Cum traduci o idee în ceva material. Cum să înțelegi nevoile pieței, să aduci ceva util. Cum expui utilitatea și calitățile unui produs.

 

Statistica: am învăţat că trebuie să existe anumite condiții pentru ca un studiu să fie considerat valid statistic. Deci nu tot ce zboară în domeniul studiilor se mănâncă.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

Atât timp cât cunoști și înțelegi nevoile oamenilor din timpul în care trăiești, și poți prezice oarecum tendințele viitoare, vei rămâne relevant mereu.

Pe viitor se va merge mult pe automatizarea proceselor, interfețe inteligente, adaptabile, predictibile. Cred că skill-uri în aceste domenii ar fi utile.


susana ferencSusana Ferenc – UI/UX Designer, Freelancer

Entuziastă și pasionată în general – de oameni, ingeniozități, forme, culori, abstract, concret, înțeles și neînțeles. De formare Inginer, activează din 2013 în domeniul UI/UX Design, atât ca freelancer cât și în colaborare cu diferite companii.