În Cariere

Cunoştinţe şi competenţe utile unui Social Media Specialist

social-media-specialist

Descrie jobul de Social Media Specialist unui copil de 10 ani: 

Ştii jocul acela pe care îl joci pe telefon, super rapid, ştii toate tastele, toate mişcările şi ai putea să îl joci cu ochii închişi? Eşti ca un supererou. Imaginează-ţi că exista un supererou care ştie să se joace cu Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat asa cum te joci tu acest joc si acesta se numește Social Media Specialist.

Skill-uri cu care ar trebui să porneşti la drum în această specializare:

Soft: intuitiv, răbdător, visător, empatic, sociabil, extrovertit, creativ, open-minded

Hard: copywriting, sinteză și analiză, capacitate de concentrare, gândire strategică, project management skills,  “nazi grammar” în limba română și limba engleză, cunoștințe de editare a fotografiilor, cunoștințe minime/medii de Analytics

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

[Cărţi]

Wally Ollins – The Brand Handbook

Înveți să te uiți la branduri ca fenomen cultural, să privești lumea asta branduită prin ochii celor care îi gândesc arhitectura și să vezi care sunt factorii care determină credibilitatea, și stabilitatea unui brand, indiferent de mediul în care este comunicat.

 

Nicholas Christakis & James Fowler- The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives

 

O abordare strategică sănătoasă este calea cea mai sigură spre a construi un brand puternic și likeable.

Nu poți face asta fără să înțelegi în profunzime canalul prin care te adresezi publicului tău; felul în care rețelele sociale ne-au restructurat o parte din valori, felul în care au schimbat modul în care interacționăm unii cu alții, felul în care ne raportăm la evenimente și momente prin prisma valorizării lor digitale (îți împărtășesc ceva din ceea ce trăiesc, tu validează-mă prin reacții pozitive) – toate aceste fenomene trebuie asimilate și integrate în procesul de construire a unei prezențe online pentru un brand.


Matt Haig – Brand Failures

Pentru că întotdeauna înveți cel mai bine din greșelile monumentale pe care le fac alții. :)

 

  • Alte cărți: Poziționarea (Al Ries & Jack Trout), Triburi, Toți marketerii sunt mincinoși (Seth Godin)


[Cursuri]

Curs 1: Social Media Essentials

Curs 2: Facebook Blueprint

Curs 3: Google Analytics Academy

 

[Site-uri]

Socialmediaexaminer.com – toate noutăţile din social media

Blog.hubspot.com – o mulţime de know-how despre marketing online

Blog.kissmetrics.com – analytics, marketing

 

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat:

  • Să creezi o pagină de companie de la zero, cu toate setările necesare
  • Să știi să interpretezi datele din Insights
  • Să știi să creezi un plan editorial
  • Cunoștințe de Customer Care
  • Cum să faci față unei crize de PR


Cunoştinţe şi abilităţi extra
job description ce pot fi de folos:

Soft: psihologie comportamentală

Hard: inbound marketing, Adwords, SEO

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

  • Să gândești strategii de comunicare from scratch pentru clienți – și să le vinzi.
  • Să implementezi campanii  multichannel și să livrezi cel puțin conform obiectivelor – ideal ar fi să livrezi peste așteptări.
  • Să gestionezi o criză de comunicare online, printr-o decizie tranșantă, care să rezulte în impact negativ minim asupra reputației brand-ului în cauză.
  • Să creezi, să monitorizezi și să optimizezi campanii de FB Ads.
  • Să știi să măsori rezultatele.


Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de Social Media Specialist pentru a uşura procesul de lucru:

În companiile care au înțeles că Social Media a devenit principalul canal de comunicare între brand și consumator, Social Media Specialist este acea persoană capabilă să construiască mesaje (și prin mesaje mă refer și la campanii) “croite” pentru un anumit public țintă, și pe care să le promoveze folosind tool-uri specifice, în funcție de obiective.

Un Social Media Specialist are nevoie de suport constant din partea departamentelor de marketing, comunicare și grafică.

Trebuie să rămână focusat pe tot ce ține de comunicare online, digital, să fie întotdeauna la curent cu ultimele modificări din platforme, sau tendințe, prin urmare, orice task venit în plus, l-ar putea distrage de la îndeplinirea obiectivelor.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

Nu cred că acest job, în 2023, va semăna vreun pic cu ceea ce este acum.

Cred însă că pentru a rămâne relevant trebuie să fii excelent la a construi relații cu oamenii din spatele companiilor, cu oamenii care iau deciziile și administrează bugetele.

Pentru că indiferent de avansurile tehnologice din viitor, cei care iau deciziile au nevoie de parteneri de încredere, de oameni-resurse, iar cei care vor ști să se poziționeze așa, își vor păstra joburile și peste 5, 7 sau 10 ani.


danielDaniel Rotaru, Managing Director @Spada

Daniel şi-a petrecut ultimii 6 ani planificând și implementând strategii de comunicare și marketing online atât pentru unele din cele mai mari companii din țară, cât și pentru startup-uri cu ambiții globale. Acesta este un mare fan al conceptului de învățare continuă și al execuțiilor bine-gândite, perfecte.