În Cariere

Gânduri de freelancer și câteva lecţii învăţate: Partea I

gânduri de freelancer

A fi freelancer în design este adeseori dezirabil datorită programului flexibil, posibilității de a fi stăpânul propriei munci şi ocaziei de a obţine un venit mai mare. Dar vă sugerez să nu vă aruncaţi în acest tip de muncă fără să vă gândiți foarte bine în prealabil.


Un articol resursă, marca evenimentului Carieră în Ctrl: Angajat VS Freelancer, proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, prin programul „CultIN”.

Înainte de a lua această decizie, am vorbit cu numeroşi seniori din domeniu, iar răspunsul lor predominant se referea la faptul că de multe ori designerii o iau pe această cale independentă înainte de a-şi desăvârşi meseria. Cu toate acestea, dacă vă decideţi să încercaţi varianta, iată câteva chestiuni pe care le-am experimentat eu însumi, plus sfaturi vizavi de lucruri învăţate pe parcurs.

Drumul meu

Înainte de a obţine licenţa în Arte Plastice şi Comunicare Grafică, m-am implicat în comunitatea de design şi am făcut un stagiu într-o companie mare de publicitate. După absolvire, am lucrat în studioul unuia dintre profesorii mei. Mai departe, am lucrat în departamentul de design intern al unei corporaţii. Oricât ar fi fost de umilă munca, am învăţat ce înseamnă designul pentru e-commerce şi cum se mişcă lucrurile în lumea designului. Toate aceste experienţe au fost utile şi au contribuit la înţelegerea industriei.

Experienţa într-o firmă importantă de design

După stagiu şi slujbele umile într-un studio mai mic şi într-o corporaţie, am obţinut un post permanent la o firmă importantă din domeniul brandingului şi designului. Aici am avut ocazia să progresez în tot ce priveşte designul: design şi layout, typography, abilităţi tehnice, abilităţi de prezentare şi comunicare şi, cel mai important, designul grafic ca business.

Învăţaţi de la mentori

Studiourile mari posedă o vastă experienţă colectivă şi au consolidat relaţiile cu clienţii pe parcursul multor ani. De asemenea, posedă o bază de clienţi ce aduce continuu de lucru, iar prin această prismă puteţi profita de moment şi învăţa diferite chestiuni dintr-o varietate mare de domenii. Profesioniştii care lucrează într-un studio mare au de obicei 10, 15 sau 20 de ani de experienţă, uneori chiar mai mult. Abilitatea ta de a-ți însuşi cunoştinte din experienţa lor colectivă şi de a folosi aceste cunoştinţe echivalează cu abilitatea de a reuşi ca şi freelancer.

Înainte de a porni pe cont propriu

Pentru mine, decizia de a porni ca freelancer a fost un pas firesc în dezvoltarea mea profesională. Dar designerii nu sunt în general foarte încântaţi de ideea de a-şi administra propria afacere. Din acest punct de vedere, pledez pentru obţinerea de educaţie în acest sens (din partea unui program sau unei universităţi de design recunoscută) sau experienţă (într-un studio mai mare, cu vechime) înainte de a porni pe drumul propriu.

Brandingul şi selectarea clienţilor

Unul dintre primele lucruri la care trebuie să se gândească un designer este direcţia în care doreşte să meargă. În acest moment, trebuie să vă evaluaţi portofoliul, cu puncte forte şi puncte slabe şi să decideţi ce tipuri de clienţi doriţi. Alcătuiţi-vă portofoliul în funcţie de clienţii şi proiectele ce vi le doriţi. În unele cazuri, va trebui să eliminaţi din portofoliu proiecte întregi sau să creaţi ceva pro bono pentru a acoperi o nişă. Ca o regulă generală, calitatea bate cantitatea.

Totul depinde de prezentare

Veţi avea nevoie de identitate de brand proprie, de website şi de alte instrumente de marketing şi prezentări pentru clienţi care să demonstreze competenţele şi valoarea voastră. Aceste materiale trebuie să fie cât mai la obiect şi concise posibil. Alte lucruri de care ar fi bine să ţineţi cont:

  • Ajustaţi-vă portofoliul, astfel încât să evidenţiaţi cele mai bune proiecte.
  • Scoateţi în evidenţă datele ce relevă succesul proiectului (creşterea traficului web etc.).
  • Menţineţi un standard profesional elevat: greşelile gramaticale şi de ortografie contează.
  • Fiţi oneşti: aveţi grijă să vă ridicaţi la înălţimea imaginii construite.
  • Nu promiteţi mai multe decât puteţi înfăptui: dacă specificaţiile de proiect vă depăşesc, spuneţi acest lucru.
  • Exprimaţi conceptul lucrării în una sau două fraze succinte.
  • Obişnuiţi-vă cu ideea că designul grafic este, în primul rând, un business menit să rezolve probleme: cum poate soluţia oferită de voi să rezolve problema clientului?

Va urma…