În Cariere

PR-istul de ieri şi de azi: Fişa Postului

Fișa postului PR-istului din 2012

Tot discutăm de ceva vreme despre modul în care mediul online a schimbat traiectoria meseriei de practicant al relaţiilor publice, dar nu am stat niciodată să vedem, concret, ce presupune acest lucru cu privire la responsabilităţile de zi cu zi ale celor care fac parte din această breaslă, fie ei ucenici sau maeştri.

Cuprins:

Toate-s vechi şi nouă toate
Ce face un Entry Level PR al prezentului?
Ce trebuie să ştie un Entry Level PR al prezentului?
Ce face un Senior PR al prezentului?
Ce trebuie să ştie un Senior PR al prezentului?

 
Voi încerca în cele ce urmează să trec în revistă principalele atribuţii ale unui PR-ist, în anul 2012, observând ce a rămas neschimbat şi ce s-a modificat.

.

Toate-s vechi şi nouă toate

Contrar celor susţinute de adulatorii mediului online, care văd în acesta ceva unic, care a schimbat faţa comunicării, activităţile de relaţii publice desfăşurate online nu diferă funadamental de cele care se folosesc de mediile clasice. Obiectivul principal a rămas acelaşi, anume acela de a crea şi menţine relaţii favorabile cu publicurile cu care interacţionează o companie sau persoană.

Comunicarea cu presa, campaniile de educare, de informare, de responsabilitate socială, gestionarea situaţiilor de criză, toate aceste componente majore ale activităţilor de relaţii publice sunt cam aceleaşi, ca fond, în mediul online.

Şi totuşi, nu-s chiar la fel. Diferă forma, canalele de comunicare şi abordarea, care este mult mai personală, de tip one on one.

.

Ce face un Entry Level PR al prezentului?

Nota Bene: Bineînţeles, cerinţele pentru un proaspăt absolvent de PR diferă de la angajator la angajator. Ce urmează mai jos este doar o listă aproximativă şi priveşte doar organizaţiile care vizează şi un public format din utilizatori ai mediului online.

Un job de Entry Level în domeniul relaţiilor publice te face un fel de asistent al celui care ocupă postul de Senior. Asta înseamnă că el se va ocupa de strategie şi coordonare, iar tu mai degrabă de execuţie. Trebuie, aşadar, să fii pregătit pentru următoarele activităţi:

  • Cercetare: fie că este vorba de publicuri, o anumită industrie sau o anumită companie, activitatea de cercetare e una de care nu ai cum să scapi în domeniul relaţiilor publice. Aşadar, Google şi Wikipedia trebuie să-ţi fie cei mai buni prieteni.
  • Creare şi actualizare permanentă a listei cu contacte din mass media şi menţinerea legăturii cu acestea: atenţie, în afară de publicaţii, posturi TV sau de radio, este vital în anul 2012 să aveţi o listă cu site-uri şi bloguri nişate pe domeniul companiei pe care o reprezentaţi sau cu un public relevant pentru aceasta.
  • Creare de materiale pentru presă şi/sau parteneri: mape, comunicate, prezentări, newslettere etc.
  • Monitorizare a presei şi a comunicării din mediul online.
  • Muncă de birou: convorbiri telefonice, email-uri, faxuri, expediere şi preluare contracte etc.
  • Organizare de evenimente: acest lucru poate presupune căutarea spaţiilor pentru conferinţe de presă sau activităţi de teambuilding, rezervări, trimiterea de contracte șamd.
  • Creare de conţinut pentru blog şi reţelele sociale, conform strategiei concepute la nivel de management: aici nu mă refer doar la publicarea de conţinut, ci la tot ce înseamnă prezenţa în mediul online, inclusiv interacţiunea cu cititorii/fanii/urmăritorii.

.

Ce trebuie să ştie un Entry Level PR al prezentului?

În primul rând, să scrie corect gramatical, coerent şi plăcut din punct de vedere stilistic.

Acest aspect este cu atât mai important cu cât în mediul online, conţinutul trebuie actualizat în permanenţă şi este evaluat constant; un PR-ist nu îşi mai permite luxul de a recorecta un text scris, el trebuie publicat imediat şi va fi expus exact aşa în faţa a sute, poate mii de oameni. Mai apoi, trebuie să știe:

  • Să redacteze documente specifice: comunicate de presă (tradiţionale şi pentru mediile sociale), discursuri, interviuri, invitaţii, materiale de informare şi promovare, articole pe blog.
  • Să cunoască rigorile diferitelor medii de comunicare: un text trimis unui partener important este total diferit de un text publicat pe Facebook.
  • Să ştie ce este acela un blog şi cum poate fi folosit ca instrument de comunicare.
  • Să ştie ce este acela un QR code şi cum poate fi integrat într-o campanie de comunicare.
  • Să cunoască diferenţa între spam şi caracter proactiv şi să o respecte.
  • Să ştie cum să folosească măcar o platformă de blogging şi pachetul Office.

.

Ce face un Senior PR al prezentului?

Cu aceleaşi rezerve ca mai devreme, reamintesc că lista de mai jos nu este nicidecum una exhaustivă şi general valabilă, ci mai degrabă una orientativă. De asemenea, trebuie menţionat că acolo unde nu există un tandem Junior-Senior, ci doar un singur om cu experienţă, el le va cam face pe toate. Acestea fiind lămurite, odată trecut la un alt nivel într-ale relaţiilor publice, trebuie să fii pregătit pentru următoarele responsabilităţi:

  • Coordonarea şi supravegherea activitatăţii juniorilor, conform unei strategii clare.
  • Reprezintarea companiei în apariţiile publice, fie că vorbim de o conferinţă de presă sau un clip publicat pe YouTube.
  • Participarea la şedinţele de management, negocieri, întâlnirile cu partenerii şi toate evenimentele importante în agenda companiei.
  • Elaborarea strategiilor generale de comunicare.
  • Conceperea unor programe de responsabilitate socială.
  • Elaborarea strategiilor de conţinut pentru mediile offline şi online, stabilirea tipului şi frecvenţei mesajelor publicate în mediul online..
  • Elaborarea planurilor de campanie şi de eveniment.
  • Stabilirea necesităţii unui blog/cont pe reţelele sociale pentru companie, în funcţie de caracteristicile publicurilor.
  • Selectarea ambasadorilor de brand din mediul online, în funcţie de gradul de compatibilitate cu brandul pe care îl reprezintă.
  • Educarea conducerii companiei cu privire la particularităţile mediului online şi a reţelelor sociale.
  • Elaborarea planurilor de gestiune a situaţiilor de criză.
  • Monitorizarea şi evaluarea campaniilor de comunicare și elaborarea mecanismelor de desfăşurare a concursurilor.
  • Documentarea privind trendurile sociale şi conceperea unor strategii de a genera buzz.
  • Întocmirea de bilanţuri, statistici şi rapoarte cu privire la activităţile de relaţii publice ale companiei.
  • Menţinerea legăturii cu restul departamentelor din cadrul companiei și crearea şi menţinerea bunului mers al comunicării interne.

.

Ce trebuie să ştie un Senior PR al prezentului?

Răspunsul este simplu: tot ce face un începător, el trebuie să facă din reflex, fără a mai consulta manuale, proceduri şi alte cele. În afară de asta, un om cu experienţă într-ale relaţiilor publice trebuie să aibă calităţi de lider, să aibă cunoştinţe solide despre ce înseamnă managementul unui proiect şi să cunoască extrem de bine dinamica mediilor de comunicare, industria de care aparţine compania pe care o reprezintă, dar şi hăţişurile interne ale acesteia.