În Cariere

Recomandări pentru dezvoltarea profesională a unui Web/UX Designer

web-designer

Un Web/UX Designer se ocupă de modul în care funcționează și arată un site sau o aplicație, începând de la ideea originală până la un serviciu folosit de, poate, milioane de oameni.

Skill-uri cu care ar trebui să porneşti la drum ca Web/UX Designer:

Soft: Curiozitate, comunicare excelentă, pasiune pentru lucruri tehnice și estetică în egală măsură.

Hard: Cunoștințe de bază despre cum funcționeaza calculatoarele și internetul.

 

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

[Cărţi]

Don’t make me think

Pentru mine a fost primul pas de la simplu decorator de site-uri și aplicații la ”user-centric” design. E o introducere esențială în concepte de bază: ce înseamnă navigația pe un site, cum să structurezi informația, ș.a.m.d.

 

Neuro web design

Cartea conține o serie de exemple interesante despre cum procesăm informația vizuală și implicațiile în deciziile de design.


HTML & CSS: Design and Build Web Sites

Pentru un începător, e o introducere foarte echilibrată și bine structurată în HTML și CSS.

 

[Cursuri]

HTML5 Tutorial

HTML și CSS basics – nu e un curs în sine, doar un set de tutoriale și documentație mai în detaliu.

 

Probabil orice curs introductiv de pe Coursera/CodeAcademy/Udemy/Lynda este ok.

 

[Site-uri]

Mozilla Developer Network

E foarte util pentru specificații pe diverse elemente HTML/CSS (este util la orice nivel de experiență).

Can I use

Specificații și limitări pentru diverse proprietăți CSS.

Stack Overflow

Diverse soluții la probleme generale și specifice de HTML/CSS (și multe alte părți tehnice).

Designer News

Noutăți și discuții într-o comunitate globală de design.

Behance

Exemple de design în diverse categorii, uneori cu multe detalii despre proces, obiective și rezultate.

Smashing Magazine

Tutoriale, inspirație, resurse.

 

[Oameni cheie]

Câțiva oameni care au lucruri interesante de spus, în general. Nu le-aș spune chiar oameni cheie, dar sunt destul de experimentați şi oferă sfaturi bune.

Tim Kadlec

Julie Zhuo

Lea Verou

Paul Boag

Anna Debenham

Jared Spool

Luke Wroblewski

Mike Monteiro

Zeldman

Jeremy Keith

Brad Frost

Ethan Marcotte

Stephen P. Anderson

Daring Fireball

Peter-Paul Koch

 

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat:

În principiu, trecerea de la junior la mid-level nu e un prag foarte clar definit pentru nimeni, și cerințele de la rolul acesta variază foarte mult de la companie la companie.

Un aspect foarte important e că 100 de cursuri nu pot să înlocuiască experiența reală, lucrul la proiecte împreună cu clienți adevărați.

Un junior aproape de mid-level ar trebui să fie capabil să lucreze singur, fără să aibă nevoie de sprijinul constant al unui designer mai experimentat, indiferent de ce parte a procesului se ocupă (research, wireframing, prototypes, mockups, UI/interaction, coding).

 

Resurse care te pot ajuta să aprofundezi specializarea:


[Cărţi]

CSS Secrets: Better Solutions to Everyday Web Design Problems

Mult mai multe detalii despre CSS.

 

Lean UX: Applying Lean Principles to Improve User Experience

Metodologie pentru un design mai eficient.

 

Cunoştinţe şi abilităţi extra job description care pot fi de folos:

Soft: pragmatism, adaptabilitate, rezistenţă, modestie, empatie

Hard: concepte de bază în programare, marketing, SEO, copywriting, psihologie, istoria artei, strategie de afaceri, analiză financiară, A/B testing, public speaking

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:


Un senior trebuie să fie în primul rând excelent la partea de execuție. În plus, un senior ar trebui:

  • să contribuie la strategia unui produs
  • să lucreze la proiecte cu un impact și nivel de complexitate la scară mare
  • să ajute designeri mai juniori să se dezvolte și să devină mai buni
  • să fie un comunicator excelent și să faciliteze majoritatea discuțiilor despre produs/proiect
  • să contribuie la comunitatea de design în general (cu resurse, tutoriale, prezentări șamd.)
  • să definească sau să îmbunătățească procesele din companie, în special în modul în care lucrează designerii

Lista e mult mai lungă și variază mult în funcție de companie/produs, de la companii mici la medii la mari, şi între diferite tipuri de roluri de senior (senior/principal/lead/design manager/director/VP).

Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de web/UX designer pentru a uşura procesul de lucru:

Probabil că un designer face mai mult decât să coloreze frumos niște butoane.

Designerul trebuie implicat în discuțiile despre un produs sau proiect de la început și pe tot parcursul proiectului, inclusiv după lansare, când se măsoară impactul.

 

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

Sunt un caz aparte, în condițiile în care în ultimii câțiva ani am lucrat la un produs foarte complex și într-un mediu data-driven. Câteva lucruri care probabil m-au făcut un designer mai bun:

business strategy – am învățat foarte multe de la o serie de product owners cu care am lucrat, în principal despre prioritățile de business și strategii eficiente

data analysis – într-o companie data-driven, e un skill esențial, și am învățat foarte multe lucrând cu product owners și data scientists

machine learning – am lucrat câțiva ani într-o echipă de recommender systems și am învățat de la data scientists multe despre algoritmi, AI, ce se poate și nu se poate face folosind machine learning și am creat și îmbunătățit împreună cu ei o serie produse folosind diverse metodologii.

front-end infrastructure, performance, design systems (color, type, units, icons) – acum lucrez mai mult la sisteme (infrastructură, optimizare și performanță), unde învăț multe de la site reliability engineers și front-end developers.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

E foarte dificil să prezic ce tehnologii și procese vor fi parte din rolul unui designer peste câțiva ani.

Domeniul și definiția rolului sunt în continuare foarte fluide, de la un set foarte limitat de skills, până la cerințe foarte largi, în funcție de companie și cum este integrat designul în structura organizației.

Singura mea recomandare e ca designerii să exploreze și să experimenteze permanent, astfel încât să evite hiperspecializarea într-o zonă care poate să dispară.


Gabriel AguDesigner din 2001, în prezent Senior UX Designer la Booking.com

gabriel-agu

De câteva luni mă ocup de: design systems, infrastructure and tooling (pentru platformele, produsele, designerii și front-end developerii de la Booking), personalization, A/B testing, mentoring și recruitment. În restul timpului, călătoresc (prin diverși munți din Europa), citesc, desenez, alerg și mă joc.