În Cariere

Recomandări pentru formarea şi dezvoltarea unui Specialist SEO

specialist-seo

Skill-uri cu care ar trebui sa porneşti la drum în specializarea SEO:

La început de drum în această meserie ar ajuta deprinderea cu scrierea de texte şi construirea şi editarea de site-uri simple, pe care le văd reunite ca skill-uri în blogging.

Dar, acum ca există o mulţime de freelanceri şi pentru copywriting şi pentru programare, poate unele pasiuni şi trăsături de caracter pot ajuta să îţi dai seama de la început dacă acest job e pentru tine.

Unui SEO bun îi place să petreacă muuuult timp online, şi face chiar el o mulţime de căutări. E introspect şi empatic, analizează mereu ce face online, ce caută şi cât de mulţumit e de rezultate, e optimist, crede că se poate mai bine, îi place să eficientizeze lucrurile, să înveţe, şi este un om creativ, al soluţiilor.

Pentru că asta înseamnă în sine SEO – optimizare, îmbunătăţirea site-urilor.

 

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

[Cărţi]

Abia în 2016 am găsit o carte pe care să o pot recomanda începătorilor în SEO. Şi de atunci probabil eu sunt persoana care a cumpărat cele mai multe exemplare în România, fiindcă mi-am făcut un obicei să o fac cadou celor mai atenţi elevi de la cursurile mele.

Se numeste SEO pas cu pas şi e scrisă de Caimin Jones. Nu este un nume cunoscut în online, ca Randy Fishkin de la (SEO)MOZ, dar autorul îmi pare că întruneşte toate calităţile unui specialist SEO bun, trăsăturile pe care le menţionam la început, şi are şi talent la scris, cartea fiind uşor de parcurs.

Te ajută să îţi pui bazele SEO, mai ales dacă e prima oară când te-ai preocupat de ce înseamnă optimizarea pentru motoarele de căutare, şi să înţelegi utilitatea uneltelor în acest domeniu.

 

[Cursuri]

Bineînţeles, cursurile Rezistenţa Online, pe care le pot recomanda cu toată încrederea, deoarece am fost acolo de la prima sămânţă plantată de prima persoană care ne-a comunicat ca a simţit nevoia de a fi instruită, de la recrutarea celui mai bun trainer, crearea structurii cursului şi a suportului vizual, şi până la citirea formularelor de feedback.

Juniorilor le-aş recomanda în special Cursul de Content Writing, unde pot învăţa de la un jurnalist şi specialist SEO cu experienţă care sunt paşii pe care să îi urmeze înainte de a scrie şi de a publica un articol, inclusiv optimizarea lui, şi Cursul meu de SEO Practic, unde construim împreună materiale şi linkuri, facem cercetări, planuri şi folosim uneltele de care mă ajut des în optimizare.

 

[Site-uri]

Pentru început aş recomanda câteva pagini web care conţin informaţiile de bază, sau care, sper eu cel puţin, sunt cunoscute de toţi cei care lucram în domeniu:

În special primele două conţin informaţiile pe care chiar Google vrea să le ştii despre SEO.

 

[Oameni]

Ca junior mi s-au părut interesante întâlnirile Lumea SEO PPC, unde poţi afla câte o informaţie utilă, adresa întrebări legate de probleme concrete de care te loveşti, dar mai ales cunoaşte oameni buni de urmărit, speakerii – deoarece sunt dispuşi să îşi împărtăşeascp cunoştinţele, dar şi cei din sala – oameni care vor să devină mai buni la ce fac, şi care pot deveni buni colaboratori.

 

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat:

Să poţi face analiza segmentului de piaţă, cercetări de cuvinte cheie, să scrii texte optimizate, să ştii cum să analizezi şi să îmbunătăţeşti pagini, să poţi găsi locurile potrivite din care să construieşti linkuri, şi să monitorizezi rezultatul acţiunilor făcute. Dacă stăpâneşti aceste lucruri esti deja pe drumul cel bun.


Resurse care te pot ajuta să aprofundezi această specializare:

Sunt desigur şi cărţi şi cursuri care te pot învăţa lucruri generale mai avansate, precum Google Analytics avansat, dar odată pusă baza cunoştinţelor SEO, cred că specializarea ar trebui să ţină mai mult de proiectele pe care le ai de promovat.

 

De exemplu pentru cineva care vrea / trebuie să se ocupe de optimizarea magazinelor online ar fi bun un Curs de E-commerce SEO şi cercetarea pe cont propriu a cât mai multor optimizări de e-shop-uri care ocupă primele locuri în poziţiile Google locale dar mai ales internaţional, fără a fi neapărat un brand puternic.

Şi mai sunt cărţi de referinţă care mai pot fi studiate, ca The Art of SEO, The SEO Bible, pentru a complete lacune sau a înţelege termeni mai tehnici.

Dar cred că pentru a trece de la junior la următorul nivel de cunoştinţe, trebuie mai ales să faci suficiente analize şi teste pe cont propriu, pentru a fi sigur că optimizarea funcţionează într-un anumit fel, şi nu în cel din miturile SEO.

Cunoştinte şi abilităţi extra job description care pot fi de folos:

SEO poate fi influenţat extraordinar de traficul adus prin PPC şi Social Media Marketing, Email Marketing şi Marketing afiliat, de aceea cred că un specialist SEO ar trebui să fie un bun cunoscător şi al celorlalte metode de marketing online, sau măcar în măsură să înţeleagă importanţa şi legătura lor, şi să poată verifica dacă rezultatele lui sunt sau nu legate de ceea ce se întâmplă în planul de marketing digital în general.

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

Aproximări corecte de buget şi timp, să ştii cum să coordonezi o campanie de SEO astfel încât să eviţi greşelile care pot anula investiţiile mari, să ai deja filtraţi colaboratorii şi relaţii bune de lucru.

Sunt unele lucruri care necesită timp chiar şi pentru cei care învaţă repede.

 

Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de SEO Specialist, pentru a uşura procesul de lucru:

Ah, aici sunt atât de multe de spus încât am creat un ghid SEO anume pentru programatori, în speranţa că nu o să mai văd la angajatori sau în sala de curs, site-uri cu pagini de eroare necustomizate în 2017, meta taguri duplicate, sau mai multe adrese pentru aceeaşi pagină.

 

Şi o doleanţă legată de Directorii de Marketing. Aceştia ar trebui să înţeleagă că bugetul de SEO ar trebui să fie cât mai aproape de cel pentru publicitatea plătita pe Google, dacă vor ca în viitor sursa principală de trafic a site-ului să fie traficul organic, gratuit.

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

Publicitatea plătită pe Google şi CRO (optimizarea ratei de conversie) m-au învăţat importanţa textelor, a titlurilor în special, şi că nu trebuie să intuieşti cuvintele potrivite ci să testezi până le găseşti pe cele cu rata de conversie cea mai bună.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

În primul rând ar trebui să rămâi la curent cu noutăţile (urmărind newslettere ca cel de la MOZ sau altă comunitate preferată), să cunoşti anunţurile făcute chiar de Google (pe Webmaster Central Blog sau pe canalul de YouTube), dar şi ceea ce Google s-ar putea să-ţi ascundă (iar aici ne vine în ajutor Bill Slawski cu blogul lui SEO by the SEA, unde face sumarul noilor patente Google, pentru a anunţa ce ni se pregăteste sau de ce e posibil să fi avut loc anumite modificări).

Şi cel mai important, să devii un bun organizator al activităţilor tale SEO, şi să ştii să te remotivezi chiar şi când munca îţi pare rutină, pentru a livra mereu rezultate bune – recomandările clienţilor fericiţi fiind cele care te vor face tot mai cunoscut cu timpul, până în 2023 şi mai departe.


ele-iliesiEla Iliesi, Specialist SEO, Co-fondator și trainer @Rezistenţa Online

Specialist SEO, Ela este de asemenea şi autoarea cărții „Cum să faci o afacere online”, care se adresează persoanelor interesate să își înceapă o afacere în mediul virtual, dar și celor care doresc să înțeleagă mai bine mecanismul promovării site-urilor pe internet. Poți lucra cu ea în cadrul cursurilor SEO de grup, pe care le susține bi-lunar la Rezistența Online, sau a ședințelor 1 la 1 de training personalizat.