În Cariere

Sfaturi & resurse pentru un PR Specialist, la început de drum

pr public relation agency hand holding speaker communication loud vector

PR-ul se află la îmbinarea dintre științele fixe și storytelling, sau cum a spus și Mircea Tomescu, este la granița dintre NASA și Disney. Trebuie să fii creatorul poveștii, dar trebuie să fii și arhitectul care măsoară, se gândește la ce fel de materiale trebuie folosite și apoi face și evaluarea. Cei ce lucrează în industrie sunt un fel de Client Service 2.0, asta pentru că de cele mai multe ori avem responsabilitatea strategiei, creației și implementării.


Skill-uri cu care ar trebui să porneşti la drum în PR:

Vrei, nu vrei te vei juca cu cuvinte. Și vei face Project Management. Și situații financiare. Aşa că, cel mai bine, dacă vrei să te joci prin PR, va trebui să faci următoarele:

  • Învață repede tot ceea ce ține de MS Office și fii bun prieten cu Excel-ul și cu Power Point-ul.
  • Nu te îndrăgosti de un singur domeniu/client – le/îi vei schimba destul de mult/des de-a lungul drumului.
  • Ascultă tot ce au de spus cei din jur și vorbește doar dacă ai înțeles contextul/crezi că ai ceva extrem de valoros de spus. Altfel, crede-mă pe cuvânt, deja ceilalți s-au gândit de mai multe ori la ideea ta, dar nu au spus-o pentru că nu este relevantă.
  • Ideile drăguțe trebuie puse în context și de cele mai multe ori trebuie să arăți cum vor aduce plus valoare la client, care este impactul și cum poate fi el măsurat.
  • Inteligență emoțională cât cuprinde.
  • Scrie mult și taie/editează orice ai scris, la fel de mult. Citește fiecare text la final cu voce tare și vei vedea de ce am spus asta.
  • Ar ajuta să știi să fii cât mai succint atunci când vine vorba despre a-ți prezenta ideile.
  • Să știi totul despre principiile de la Barcelona – [detalii aici].

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

Aici sfatul ar fi ceva de genul: citiți, citiţi, citiți.

Orice vă vine la mână, nu veți greși foarte tare. Mi-ar plăcea, ca din când în când un junior să se ridice într-un brainstorming și să zică – Nu vă supărați, dar conform teoriei lui X, nu aveți dreptate.

Așa că încă o dată, citiți – de la studii de caz gratuite, la cărți pe care le cumpărați din banii de bere. Citiți bibliografia de la cursuri. Sigur aveți acolo niște cărți de căpătâi pentru un începător în ale meseriei.

Fie că vorbim despre Cristalizarea Opiniei Publice a lui, cum îi zice… Sau Propaganda, tot a lui, sigur veți găsi acolo principii care se aplică, fie că vorbim despre interacțiunea cu un jurnalist în ceea ce înseamnă muncă de relaționare cu mass media sau cum poți să influențezi un potențial client.

Altfel, [un link util aici].

Carte – How to Understand and Manage Public Relations: Jargon Free Guide to Public Relations Management

Dacă vreți să fiți la curent cu ultimele trend-uri, dar super analizate, atunci vă recomand blogul lui Edelman.

 

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat:

Cred că trei lucruri:

  1. Delegare eficientă – dacă cineva ți-a dat un task, atunci fii sigur că ai înțeles toate cerințele. Pune toate întrebările la început, întreabă și pe parcurs și apoi verifică la final dacă ai livrat cele necesare.
  2. Să poți să trimiți un document organizat, cu cele cerute, dar care trebuie să aibă un input personal. Fie că ți se cere o analiză a competiției sau un research pe un anumit domeniu, întotdeauna gândește-te cum poți să o duci mai departe, să faci acel efort suplimentar de a livra mai bine.
  3. Să poți să scrii un text în mai multe abordări, dar să fii sigur că mesajul cheie este același.


Resurse care te pot ajuta să aprofundezi o specializare în PR:

Munca în domeniu. Fie că o faci pentru un ONG sau pentru un start-up, dacă ai început să aplici lucrurile despre care ai citit în cărți, deja ai un atu important.

Nu uita că acest domeniu, mai ca toate cele din industriile creative, se schimbă foarte repede. Apar noi medii pe care trebuie să le înțelegi, oamenii cu care interacționezi se schimbă, la fel și soluțiile pe care le oferi.

Ce rămâne neschimbat este partea de client service – clientul și problema lui sunt cele mai importante – și partea de project management. Tu vei fi coordonatorul, acel minunat număr 10, care pune alături într-un proiect partea de strategie, partea creativă și implementarea.

De asemenea nu uita de evaluare. Cum poți încă de la început să gândești și să implementezi o campanie care este cât mai măsurabilă.

 

Cunoştinţe şi abilităţi extra job description ce pot fi de folos unui PR Specialist:

Câte puțin din toate. Mai știi omul universal? Noi, cei care lucrăm în PR suntem aşa ceva.

Va trebui să fii la curent cu mediul economic, socio-politic în care activează clientul tău, să știi ce se mai întâmplă cu mass media, cine sunt cei mai recenţi influenceri, ce să ceri de la o casă de producție, ce să ceri de la o firmă de BTL, când poți și când nu poți să faci o producție mai complexă, ce înțelege clientul și ce înțelege designerul prin termenul de instalație, şi lista poate continua.

Mai simplu – trebuie să fii empatic, să fii la curent cu ultimele tendințe, să compensezi cu resurse specializate ceea ce nu știi tu să faci. Să fii un mediocru genial. :)

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

Wow. Pot să dau fișa postului de la GraffitiPR. :)

De cele mai multe ori, seniorul, pe lângă zona de CS/produs, are în subordine și zona de admin/HR – dezvoltare a viitoarelor talente care vor activa în acest domeniu.

Pe scurt – competențe de:

  • project management
    creativitate
    scris
    HR
    intraprenoriat

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

Că doar împreună putem să livrăm o soluție completă de comunicare.

De la DTP: atenția la detalii.

De la creativi: cum poți să te îndrăgosteşti de o idee și să îi faci și pe alții să se îndrăgostească de ea.

De la jurnaliști: că a-ți da cuvântul este extrem de important.

De la clienți: să pui o soluție livrată de o agenție într-un context mult mai mare și e de cele mai multe ori și mai complicat.

Dacă ești atent și dacă asculți, atunci vei vedea că poți să înveți câte ceva util de la fiecare om cu care interacționezi.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

Stai aproape de tehnologie. Ne va schimba jobul cât de curând.

De la A.I. la conceptul de big data. Încearcă să înțelegi cum funcționează și stai aproape de ea. Gândește cum au revoluționat cei de la booking.com industria de turism și așteaptă-te ca același lucru să se întâmple și în industria de comunicare.


Stai lângă conținut.
Încearcă să înțelegi ce vor formatorii de opinie.

Deși produsul dezvoltat de agențiile de comunicare s-a schimbat foarte mult, singura constantă în industrie este comunicatul de presă. Doar că și aici au apărut modificări de format – de la zona de text la conținut video sau infografice.

Cei de la The Buggles au zis – video killed the radio star. Nimic mai adevărat pentru dezvoltarea de conținut din următoare perioadă. Video-ul va fi peste tot.

bogdan-tomoiaga


Cu o experienţă de peste 15 ani în comunicare, Bogdan Tomoiagă este în prezent Director Executiv al Graffiti PR – una dintre cele mai importante agenţii de relaţii publice şi comunicare din România, profilată pe strategie de brand, PR, CSR, marketing digital și sustenabilitate.