În Cariere, Tips & Tricks

Skill-uri utile şi resurse de formare necesare unui Social Media Specialist

social-media-specialist-resurse

Când ești Social Media Specialist trebuie să fii vocea unor companii pe net.

Cu ce skill-uri ar trebui să porneşti la drum în această specializare?

Soft: Dezvolți o mare parte din skill-uri odată ce te angajezi ca junior într-o agenție de publicitate. Mulți dintre juniorii cu care am lucrat au trecut printr-o perioadă de cel puțin trei luni de internship, timp în care s-a mers mult pe principiul „learning by doing”.

Clar, trebuie să-ți placă să scrii, să ai un simț dezvoltat al umorului, să te pui în pielea oricărui tip de consumator (mai ales internaut) și să descoperi tot felul de lucruri în internetul cel mare pe care să le poți aplica apoi sau propune oricărui client.

 

Hard: Ești un on-line geek și își place să urmărești știrile și noutățile digitale. Ai calități excelente de editare de texte, știi să faci prezentări convingătoare și cunoști mai toate platformele de social media existente pe piață.

Te-ai uitat de mai multe ori în spatele site-urilor (ai cunoștințe basic de HTML) și știi să editezi imagini astfel încât să aibă dimensiunile corecte pentru Facebook, Instagram, Twitter sau LinkedIn. Ești familiarizat cu termeni precum reach, engagement rate, CTR sau impressions și poți să-i interpretezi. Ah! Și clar te uiți constant la ce face concurența, ca să nu te repeți, sau ca să fii mereu cu un pas înaintea lor.

 

Resurse necesare în procesul de învăţare din primii ani:

[Cărţi]

 Jab, Jab, Jab, Right Hook de Gary Vaynerchuk

Câteva lucruri esențiale pe care le subiniază Vaynerchuk sunt legate de cum să faci marketing online de calitate, despre evoluția formelor de comunicare în publicitate și despre ce înseamnă să ai cele mai potrivite servicii cu clienții.

Menționez de aici un citat care mie mi se pare relevant: „Faptul că putem crea conținut care ne permite să împărtășim experiențe, gânduri și idei în timp real devine o parte intrinsecă a vieților noastre în secolul 21.”

 

The social media 100: Tactics and Tips to Develop Your Business Online de Chris Brogan

Este important să dezvolți o relație cu utilizatorii/clienții tăi înainte să începi să vinzi ceva. Chiar dacă este un volum mai vechi despre social media, este încă suficient de actual pentru a îți crea o bază bună de pornire.

 

Relax! It’s Only Social Media: A no-nonsense guide to social networking for you and your business de Luan Wise

Luan demontează miturile care spun că există o strategie de social media. O abordare, un obiectiv, niște tactici de activări sau de conținut pot fi doar strategice, ca parte integrantă a strategiei de business, dar în niciun caz nu reprezintă strategia. 

 

[Cursuri]

Marketing prin Facebook

 Un curs de două zile, alcătuit din patru module a câte trei ore fiecare, care acoperă zona de marketing prin Facebook, cel mai utilizat social media asset în România.

 

Online Marketing Challenge

O ocazie excelentă pentru începători să creeze campanii de online marketing prin instrumentele Google:  AdWords.

 

Social Media Quickstarter

Un ghid excelent, gratuit, nu numai pentru începători, despre cum se folosesc mai toate rețelele de socializare utile atât pentru indivizi, cât și pentru branduri.

 

[Site-uri]

Social Media Examiner: Tot ce apare nou în Social Media, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere conținut se găsesc aici.

 

Brand WatchCea mai mare bază de date cu opiniile consumatorilor despre orice subiect sau produs.

 

ZeListUltimele noutăți și statistici despre social media în România.

 

Oameni cheie:

Chris Brogan

Jenn Herman

Katie Wagner

 

Alte resurse:

Agora Pulse

Reddit

Stumbleupon

Ce ar trebui să ştii să faci după perioada de juniorat în această specializare:

Un Community Manager devine cel mai bun ambasador al brandului pe care îl reprezintă în online.

În momentul în care primește brief-ul din strategie despre cum va arăta un brand pe o perioadă dată, sau cum va comunica acel brand în social media, community manager-ul va ști să lanseze paginile, dacă acestea nu există, conform tuturor specificațiilor discutate anterior atât cu departamentul de strategie, cât și cu cel de creație.

Odată setate aceste aspecte, un community manager va trebui să:

  1. Monitorizeze paginile de social media aferente brandului
  2. Răspundă la toate mesajele venite de la utilizatori, atât în public, cât și în privat
  3. Dezvolte conținut de calitate, conform planului de comunicare național sau internațional al brandului
  4. Modereze conversații, campanii sau concursuri care interacționează cu utilizatorii
  5. Analizeze și să ajusteze campanii de ad-uri, în funcție de performanța acestora
  6. Realizeze raportări periodice despre performanțele fiecărei platforme în parte

 

Resurse care te pot ajuta să aprofundezi acest job:

[Cărţi]

Audience: Marketing in the Age of Subscribers, Fans and Followers de Jeffery Rohrs

Fiecare brand are nevoie de o audiență pentru a supraviețui. Acest ghid te învață cum să intri în lumea comunităților din online.
The Conversion Code de Chris Smith

Un ghid despre cum se pot crește vânzările unui produs/brand prin tactici și instrumente online.


The Art of Social Media: Power Tips for Power Users de Guy Kawasaki

Tips and tricks despre cele mai bune metode și strategii online de marketing. Ah, și despre cum să legi social media de blogging.

 

[Cursuri]

Atelierul Digital

Cursuri tailor made, în funcție de aptitudinile pe care dorești să le dezvolți în digital marketing.


[Site-uri]

Cannes Lions Archive

Exemple de bune practici și campanii de succes în social media care au luat premii la Cannes.

 

Golden Hammer Archive

Exemple de bune practici și campanii de succes în social media care au luat premii la Golden Hammer.

 

IAB Mixx Awards 

Festival de interactive marketing cu exemple de bune practici din categoriile branded content, mobile, social, B2B, display ad, direct response, lead generation.

 

Oameni cheie: Neil Patel, Jason Falls, Sharon Feder


Alte resurse: 
Social Media România

 

Cunoştinţe şi abilităţi extra job description ce pot fi de folos unui Social Media Specialist:

Soft: Să fie o persoană curioasă nativ, să aibă o bază solidă de beletristică și literatură universală, să citească știrile zilnic, să fie la curent cu tot ce apare nou în Netflix, HBO și la Hollywood.

Hard: Să cunoască industria locală și internațională de advertising, să cunoască tool-uri diverse de editare foto-video, să aibă o listă bună de endorseri ca as în mânecă pentru momentele în care va fi nevoie de vreunul. Să strângă cât mai multe date offline (de la o simplă bere cu prietenii, până la evenimente de profil).

 

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

Este important în acest punct să ai o viziune integratoare asupra fiecărui brand în platformele de social media pe care le coordonezi.

Apoi, la nivel de micro-management va trebui să coordonezi și să oferi consultanță în dezvoltarea de conținut pentru calendarele periodice următoare. Fiecare început de lună este mereu agitație în departament, pentru că atunci finalizezi raportările lunare și tragi linie să vezi dacă ai ajuns la rezultatele dorite, sau dacă ai depășit cu succes datele din ultimul raport cu obiective.

Poți avea întâlniri frecvente cu diverși clienți în care prezinți direcții noi de conținut sau strategii de comunicare pentru paginile de social media ale brandului. Ești într-o continuă competiție cu tine însuți să vii cu idei care „nu s-au mai făcut în online”.

 

Cele mai importante lucruri pe care membrii unei echipe ar trebui să le ştie despre jobul de Social Media Specialist, ca să uşureze procesul de lucru:

Dimensiunile tuturor livrabilelor – de la număr de caractere până la dimensiunile imaginilor sunt imperios necesare atunci când ai de-a face cu o campanie în Social Media. TOV (tone-of-voice)-ul brandului pentru care dezvolți conținut. Ah, și hashtaguri sau goana după hashtaguri noi, mai ales când ai de făcut un concurs pe Instagram sau pe Facebook.

 

Cele mai importante lucruri pe care le-ai învăţat de la celelalte specializări din domeniul tău:

Că nu toată lumea înțelege cum stă treaba cu Social Media, așa că e important să ai răbdare cu fiecare întrebare care poate părea „o, Doamne, nu cred că nu știi ce-i aia!”.

 

Skill-uri utile de dezvoltat pentru a rămâne relevant în acest job în anul 2023:

/Skill 1. Organizare

De ce? Lucrurile o iau razna la un moment dat. Să zicem că ai de coordonat 24 de campanii simultan. Ce te faci atunci?

/Skill 2. Creativitate

De ce? Întotdeauna e bine să ai un text excelent din 5 propuse!

/Skill 3. Grădinărit

De ce? Sigur nu vrei să ajungi „tanti sau nenea de la social media” în 2023. :)


alexandra-carlssonAlexandra Carlsson este exploratoare de gusturi și rețete în online și social media strategist la Geometry Global atunci când se cere. Când nu este în agenție plimbă turiștii străini prin București în căutarea deliciilor autentice românești sau de prin vecini.