În Editorial

7 lecții dure învăţate din realizarea UX Design-ului pentru inbound.org (II)

wave

În prima parte a articolului, vă povesteam despre contradicţiile din UX, despre deciziile curajoase de care este nevoie în domeniul ăsta, despre cât de importantă este dinamica echipei în tot acest proces şi necesitatea de a pune priorităţile în ordine, ca să treci de la „get the job done” la „get the right job done” – toate în contextul experienţei mele avute în echipa inbound.org.

În cele ce urmează, continui cu încă 3 lecţii importante învăţate.

5. Timpul petrecut cu utilizatorii este neprețuit

În septembrie anul trecut, am avut ocazia să particip la evenimentul anual INBOUND, din Boston. A fost raiul pe pământ pentru un marketer: erau în jur de 14.000 de specialişti, sute de vorbitori de renume mondial și o atmosferă electrizantă.

 

Echipa inbound.org a avut un stand cool lângă una dintre intrările principale de lângă sala mare. Ed a făcut o treabă foarte bună pregătindu-ne strategia și tactica pentru eveniment. Toată lumea din echipă a vorbit direct cu utilizatorii noștri și cu potențialii utilizatori. După un anumit timp, am realizat că potențialii utilizatori nu înțelegeau mai deloc care e faza cu inbound.org.

 

Am avut un pitch de vânzări pregătit ca la carte și tot felul de materiale promoţionale cool, dar nu le-am putut capta atenţia. Ne-am dat seama că pur şi simplu nu erau interesați. Majoritatea presupunerilor, ideilor și strategiilor noastre au fost făcute praf din prima zi.

 

Andrei, CTO nostru, a concluzionat săptămâna prin expresia: „nu suntem utilizatorii noștri„. Interacțiunile din acea săptămână au avut un impact atât de profund, încât toți ne-am schimbat mentalitatea în doar câteva zile.

 

Este util să te uiți la rapoarte și la numere despre „utilizatori”. Însă conversațiile directe cu oameni reali  reprezintă  cu totul altceva şi îţi oferă insight-uri extraordinare. Dacă vrei să aduci o persoană din echipă pe aceeași lungime de undă cu utilizatorii, pune-o într-o cameră cu 10 dintre ei. Lasă utilizatorii să vorbească și roagă-l pe colegul tău să asculte timp de 30 de minute. Ceva magic se va întâmpla în acea cameră. Strategia funcționează și cu oameni de C-Level și fondatori.

Profită de fiecare ocazie în care poți petrece timp real cu utilizatorii tăi. Este una dintre cele mai bune investiții pe care le poți face. Unele lucruri sunt mai eficiente dacă sunt făcute după şcoala veche, în modul offline.

Inbound Conference team pic

O parte din echipa inbound.org, la evenimentul anual INBOUND din Boston.

 

6. Bun venit în UX, avem vânzări și politică

Se spune că este nevoie de un sat întreg pentru a creşte un copil. Le fel stau lucrurile şi în UX. Pentru un UX bun, este nevoie de eforturile unei echipe întregi. Experiența finală implică o colaborare între designeri, dezvoltatori, marketeri, manageri, utilizatori și stakeholderi.

 

Este pueril să presupui că UX-ul este doar rezultatul muncii designerilor UX. Cu toate acestea, nouă (oamenilor de UX) încă ne place să credem în fantezia asta.

 

UX-ul este un efort comun. Cu toate acestea, nu ar trebui ca designerii să controleze tot procesul? Adevărul este că nimeni nu poate controla procesul pentru că e compus din prea multe părţi.

 

În loc să ne luptăm cu oamenii care nu înțeleg UX-ul, îi putem ajuta să ia decizii mai bune. Le putem împărtăși informații despre utilizatori și design. Le putem oferi insight-uri într-un mod convingător și ne putem susține propunerile cu argumente solide. Ne putem lăsa ego-ul deoparte pentru un moment. Echipa va fi mai fericită. Utilizatorii vor fi mai fericiți. Și, ca urmare, noi vom fi mai fericiți.

 

Uite o poveste despre redesign-ul inbound.org.

 

În urma unor evenimente externe, echipa a decis să se implice 100% în redesignul produsului. Echipa de development fost foarte determinată. Au preluat frâiele şi au condus procesul. Împreună cu colegul meu, Ionuț, am lucrat aproximativ trei săptămâni la crearea unui nou stil de design. Însă în doar un weekend, Mike, unul dintre developerii noștri, s-a jucat pe el şi l-a schimbat. Masiv. A fost o mișcare greşită din punct de vedere UX? Nu. Doar că nu mai era „design-ul nostru”.

 

În același timp, Mike a adus mult entuziasm în echipă, fapt care i-a motivat și pe ceilalți. Aceștia i-au susținut propunerea de design. Am inspirat adânc, mi-am lăsat ego-ul să încaseze lovitura și am spus: “Bravo, Mike! Când veți implementa design-ul?” El și Andrei au finalizat tot procesul – care era o sarcină imensă – în mai puțin de o săptămână.
Este important să fii un „expert” în UX. Însă uneori e mai important să fii pur şi simplu om cu ceilalţi.

 

7. Utilizatorii nu sunt interesaţi de UX, ci de ei înșiși

 

La fel procedăm și noi, oamenii de marketing și tech. De exemplu, nu ne pasă de designul uimitor al unui stand de înghețată dacă înghețata e naşpa. Poate că proprietarul se va simți jignit. Şi ce dacă? Nu ne gândim la asta. Suntem la fel ca și utilizatorii noștri. Oameni, preocupaţi de propriile dorinţe.

 

Oamenii doresc să-și rezolve problemele. Dacă o pot face rapid și simplu, sunt fericiți. Dacă nu, nu le pasă de cât de multe ore, săptămâni sau luni ai petrecut pe funcționalități. Nu are nici o importanță.

În perioada cât am fost în echipa inbound.org, am făcut o mulțime de proiecte cool împreună. Au fost proiecte super mişto pentru noi. Însă multe dintre ele nu au făcut diferențe majore. Utilizatorii au fost nemiloşi. Adică nu au folosit funcţionalităţile noastre “geniale”.

 

Am făcut, de asemenea, o mulțime de lucruri mari ce au mers până la schimbări de structură, care au pregătit scena pentru următorul nivel al inbound.org. De exemplu, indicatorul de performanţă de bază a trecut de la Creștere la Utilizatorii activi săptămânal (WAU – Weekly Active Users). Personal, am fost fericit cu acea schimbare. Am simțit că utilizatorii au locul care li se cuvine la masa proiectului. Acum aveau o voce. Într-un fel, inbound.org a făcut un cerc complet și s-a întors acasă, la locul din care a plecat.  

 

Simt că am folosit prea multe cuvinte pentru a exprima adevăruri simple. Într-un fel, UX-ul este simplu: X-ul urmează întotdeauna U-ul. Experiența urmează Utilizatorul. Asta e tot.

***

 

P.S.: În ianuarie 2016, după șapte luni, am plecat din echipa inbound.org. Privind în urmă, mă simt de parcă am lucrat cinci ani la acest proiect. Echipa a fost un pic afectată, însă după un timp, viața și-a reluat cursul.

Nu-mi lipsesc multe lucruri de atunci. Dar îmi e dor de oameni, de chimia noastră și de entuziasmul comun care a apărut când ne-am adunat în jurul unui scop comun. Îmi lipsesc, de asemenea, berile PBR (un fel de Azuga la noi) în obscure baruri americane şi cinele elegante, alături de conversații ciudat-amuzante. Vă mulțumesc tuturor pentru această experienţă!

P.P.S.: După ce Sam a plecat din echipa inbound.org, pentru a coordona o nouă inițiativă în cadrul HubSpot, mi s-a oferit o poziție full-time. Mi-a fost greu, dar am decis să o refuz, pentru a avea timp pentru câteva proiecte de suflet amânate de prea multă vreme (scris & cartooning). M-am reapucat în acelaşi timp de consultanţă pe UX. Focusul principal acum e să fac produse SAAS uşor de utilizat. Sper că inbound.org va continua să crească mult şi bine, şi să inspire pe tot acest parcurs noua generație de marketeri.

***

Ajunge cu povestea mea. Mi-ar plăcea să aud poveștile și provocările tale cu UX-ul. De asemenea, puteți lua legătura cu mine pe blog-ul meu de produs – MightyProduct.com sau prin agenția mea TripleMagic.

/Articol preluat şi tradus de pe inbound.org/