În Editorial

Educație prin vlogging: cine, cum și de ce

conferința Educație în Ctrl

Ce rol pot juca noile media în educație pentru generația Y? Vom explora subiectul în această primăvară, împreună cu creatori de conținut video online români și specialiști în educație, sub egida Educație în Ctrl.

De la apariţia peliculei cinematografice încoace, video-ul online a adus unul dintre cele mai mari salturi tehnologice în domeniul media, ajungând în topul celor mai puternice forţe culturale globale. În ultimul deceniu mai ales, video-ul online a cunoscut una dintre cele mai accelerate evoluţii dintre toate formele de new media, ca volum de conținut creat și număr de fani pe care îi câștigă constant la scară globală.

De la televiziune la video online

2015: “În România platformele video câştigă teren, iar potrivit datelor oficiale, 6,5 milioane de utilizatori vizitează lunar YouTube în căutarea clipurilor despre gătit, secvenţe sportive, ştiri sau review-uri de produs.” (conform Samsung România / Wall-Street.ro)

Televiziunea clasică pierde tot mai mult teren în faţa video-ului online, iar în țara noastră situația nu diferă mult față de peisajul media de peste granițe. Atenţia pe care o acordăm, în medie, unui video online este mult mai mare decât cea acordată televizorului. Publicul de obicei nu mai desfășoară și altă activitate în timp ce urmărește un clip, cum se întâmplă în cazul TV-ului. Atenția acordată YouTube e favorizată şi de varianta mobile a platformei: mai mult de 50% din clipuri sunt accesate de pe device-uri mobile.

Prin video-ul online către vlogging și e-learning

Când spunem “conținut video online”, prima și cea mai cunoscută noțiune care apare în mod natural în context este vlogging-ul (o formă a blogging-ului, dar care foloseşte video-ul ca formă de conţinut). Prin intermediul lui, oameni de toate vârstele și din toate colţurile lumii reuşesc astăzi să-şi facă vocea auzită şi să construiască comunităţi impresionante în jurul conţinutului video online apărut.

Vlogging-ul a început să se bucure de o tot mai mare popularitate la nivel global, mai ales în rândul tinerilor. Dacă la începuturile sale era mai degrabă o formă de divertisment, de curând, la nivel internaţional, se observă o tranziţie a acestuia spre educaţie. Şcoala, la rândul ei, face o trecere treptată spre video learning (e-learning), spre săli de clasă alternative, spre cursuri ținute pe Skype, ore de limbi străine realizate online sau teste digitale.

Cum se văd vlogging-ul și e-learningul prin ochii generației Y?

E-learningul și vlogging-ul sunt două subiecte foarte populare printre tinerii de astăzi. Majoritatea lor (81.2%) spun că sunt familiarizați cu e-learningul, 86.6% folosesc YouTube ca instrument de învățare, iar 71.3% urmăresc cel puțin un vlogger român. Atunci când căutările tinerilor se îndreaptă spre domenii neacoperite de actuala programă școlară, răspunsul găsit de ei este învățarea online, în diverse forme – conform unui sondaj realizat de echipa noastră.

Peste 70% dintre tinerii intervievați consideră că e-learningul îi ajută mult în viața personală și profesională. Platformele clasice de cursuri online nu sunt singurele instrumente de e-learning pentru tineri, ei menționând că mai folosesc și YouTube, vlogurile, Wikipedia și forumurile. Tinerii spun că e-learningul îi ajută să descopere subiecte și abordări noi (79.4%), li se pare ușor de accesat și de urmărit (63.7%), completează cu succes noțiunile însușite prin învățământul tradițional (48.8%), e un mod de a-și personaliza experiența de învățare (46.9%) și îi motivează să se autoperfecționeze (44.4%).

YouTube are pentru tineri și o latură educațională: peste 83% dintre ei spun că au folosit platforma ca instrument de învățare, peste 67% dintre ei au recomandat prietenilor un tutorial de pe YouTube, iar 49% au recomandat măcar o dată un clip educațional. În privința vlogosferei, tinerii o percep ca ambivalentă: atât o formă de divertisment (pentru 63.8% dintre respondenți), cât și un instrument de învățare (pentru 61.7%). Tinerii urmăresc adesea (majoritatea de mai multe ori pe săptămână) vloggeri români. În privința vlogging-ului, mulți tineri sunt nu numai consumatori de media, ci și creatori: peste 59% dintre ei spun că s-au gândit la a-și deschide un vlog propriu.

Rezultatele de față sunt concluziile preliminare ale studiului Educație în Ctrl, finalizat în aprilie 2016. 

Educație în Ctrl. Vlogging: de la divertisment la educație

Pentru a dezbate rolul vlogging-ului și e-learningului în educația de astăzi, Ctrl-D și estudent, în parteneriat cu Vlog-ul de Marți, organizează conferința Educație în Ctrl. Vlogging: de la divertisment la educație. Conferinţa își propune, în premieră pentru România, o radiografiere a vlogging-ului din țara noastră, pentru a găsi un răspuns la întrebarea: “Poate vlogging-ul să devină un instrument relevant pentru educaţie?”

Educatie in Ctrl - speakeri

Suntem deosebit de bucuroși să îi anunțăm de pe acum pe câțiva dintre speakerii care vor aduce pe scenă experiența lor în vlogging și educație cu instrumente online. Ei sunt: Codin Sebastian Pop şi Ramona Cordoş (fondatori Creative Monkeyz şi realizatorii cunoscutului serial RObotzi), Anne-Marie Chelariu (Vlog-ul de Marţi), Alex Gaftoni (Sector 7), Matei Psatta (Digital Strategy Director la Leo Burnett Group), Coralia Sulea (Conferenţiar Universitatea de Vest – Departamentul Psihologie) şi Ştefan Szakal (antreprenor şi fondator estudent.ro). Conferinţa va fi moderată de Claudiu Teohari – TEO, comediant şi gazda show-ului online Nimic Nou realizat de Sector 7. Evenimentul se adresează atât creatorilor de conținut video online, studenților și absolvenților interesați de vlogging, precum și cadrelor didactice interesate de metode alternative de predare.

Conferința Educaţie în Ctrl. Vlogging: de la divertisment la educaţie va avea loc în 8 aprilie 2016 la Timişoara, în sala Europa a CRAFT (Centrul Regional de Afaceri Timișoara). Vă așteptăm cu drag!