În Editorial

Angajat sau freelancer? Top mituri și o conferință pentru a le detrona

mituri-angajat-vs-freelancer

Se spune că ai nevoie de 10.000 de ore de lucru pentru a deveni expert în ceea ce faci. Fie că eşti freelancer, fie că eşti angajat. Mit sau adevăr? Se spune că a fi freelancer = libertate, iar a fi angajat = rutină. Fapt sau legendă urbană? Probabil realitatea este undeva la mijloc, iar pentru analizarea acesteia pregătim o conferință dedicată: Carieră în Ctrl: Angajat vs Freelancer.


Carieră în Ctrl: Angajat vs Freelancer, organizat de Ctrl-D, este un proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, prin programul „CultIN”.


Pregătim o zi de conferinţă + o zi de workshopuri pentru cei din domeniul creativ-digital, care vor să afle tot ce înseamnă să fii angajat sau freelancer. Pe parcursul zilelor de 4-5 noiembrie 2016, speakerii și trainerii vor împărtăși experienţe reale, vor oferi recomandări aplicate şi informaţii juridice şi financiare concrete, legate de tot ceea ce este important şi necesar să cunoşti pentru a avea succes în alegerea pe care ai făcut-o sau o vei face pentru viitorul carierei tale.

Dar, mai întâi, să vedem de unde pornim și să demontăm niște mituri.

Banii

Mit: Ca freelancer, te afli constant într-un rollercoaster financiar

 

Percepția comună a celor exteriori freelancingului este oarecum divizată în privința câștigurilor pe care le poți obține ca freelancer. Unii sunt tentați să creadă că se fac bani cu lopata, peste noapte. Alții – că te găsești constant în impasuri financiare. Este una dintre acele situații în care extremele sunt cele mai neconcludente și în care generalizarea dăunează.

Pe de o parte, este indicat să nu te aștepți ca, în clipa în care îți sufleci mânecile și te pui pe treabă ca freelancer, clienții și banii să se înghesuie; aceasta chiar și dacă ești extrem de talentat și abil în a pitchui conturile “bănoase”. Ca în orice activitate, există etape care trebuie parcurse pentru a-ți maximiza veniturile: abilități pe care e necesar să le dobândești, insight-uri ale stilului de lucru pe care va fi nevoie să le descoperi, mecanisme ale “pieței” pe care va trebui să le înveți – de exemplu, să negociezi. Și, evident, va fi nevoie de timp pentru a-ți crea un portofoliu care să te recomande și apoi o strategie de promovare a acelui portofoliu.

Pe de altă parte, perspectiva prosperității ca freelancer există, mai ales că ai libertatea de a-ți optimiza cheltuielile administrative prin forma contractuală pe care alegi să o semnezi cu clienții tăi. Statutul de freelancer nu e la fel pentru toți, în privința banilor câștigați raportați la munca investită. Există o curbă ascendentă a veniturilor pentru fiecare domeniu de freelancing în parte, pe care o poți parcurge mai lent sau mai accelerat în funcție de mai mulți factori: numărul proiectelor câștigate, natura lor și nivelul de preț pe care tu însuți alegi să îl pui pentru serviciile pe care le oferi. Şi, evident, multe depind de pasiunea, hotărârea și efortul pe care eşti dispus să le investeşti.

Mit: Motivația principală a unui angajat sunt banii

 

Un studiu recent, realizat de Institutul  de Resurse Umane O.C. Tanner, a scos la iveală faptul că motivația la locul de muncă este dată în principal de recunoaștere: recunoașterea efortului depus, a ideilor propuse, a inițiativelor luate, a responsabilităților asumate.

Când angajații din eșantionul studiului au fost întrebați “Care este cel mai important lucru pe care compania în care lucrezi îl face sau ar trebui să îl facă ori să îl ofere pentru a te determina să excelezi în munca ta?”, doar 7% dintre aceștia au răspuns “bonusurile/salariul mare”, în timp ce 37% au susținut că recunoașterea abilităților profesionale este principalul motivator.

motivate

Iată și câteva insight-uri legate de beneficiile programelor de recunoaștere profesională a angajaților:

motivate2Sursa

Programul

Mit: Freelancerii lucrează doar când au chef, de oriunde vor

 

… în pijamale, din vârful patului, cu un shot de gin întotdeauna pregătit alături. Sau… nu neapărat.

Într-adevăr, ca freelancer ai mult mai mult control asupra programului tău. Și, într-adevăr, poți alege să lucrezi de unde dorești, însă poate că nu toate locurile care îți plac sunt și potrivite pentru productivitatea de care ai nevoie ca freelancer. Aici intră în acțiune autocunoașterea și instinctul tău de disciplină proprie, pentru a-ți optimiza mediul de lucru.

Există și scenariul în care task-urile pentru proiectele curente sunt atât de multe, iar deadline-urile atât de strânse între ele, încât necesită muncă susținută zile în șir, fără a vedea la față un prieten sau o masă de terasă. Așadar, înainte de a îmbrățișa opțiunea de freelancing, gândește-te bine că nu este un “dolce far niente”, ci implică muncă serioasă și organizare riguroasă. Deseori ești plătit chiar la oră, ca freelancer, așadar capacitatea de a-ți gestiona bine timpul este vitală pentru veniturile și credibilitatea ta ca profesionist.

Odată ce ai atins renumitul echilibru dintre muncă și viață și ai reușit să îl menții o perioadă bună, ca freelancer ai posibilitatea să îți acorzi din ce în ce mai multe libertăți în privința timpului și să îți organizezi munca la proiecte astfel încât să ai cât mai multe zile libere.

Mit: Ca angajat, ești forțat să respecți un program standard de la 9 la 5

 

Pontajul, „semnatul condicii”, învoirea de absență – sunt termenii cu care mulți dintre noi asociază munca la birou. Însă programul fix începe să fie o realitate din ce în ce mai rar întâlnită. Și aceasta pentru că, începând cu marile companii, managementul și-a dat seama că productivitatea și responsabilitatea lucrului bine făcut nu este limitată, neapărat, la intervalul 9-17. Ceea ce poate fi o veste bună sau una proastă, în funcție de caracterul fiecărui angajat și de specificul fiecărui loc de muncă. Cert este că din ce în ce mai mulți angajați din domeniul IT încep să nu mai poată spune că pleacă de la lucru la aceeași oră zilnic și, mai mult, că își lasă complet în urmă responsabilitățile de serviciu atunci când închid ușa biroului.  

În contextul in care ne putem conecta și lucra de oriunde, în condițiile în care lucrul în echipă dispune de tehnologia necesară pentru a fi făcut și la distanță, este din ce în ce mai întâlnit scenariul angajatului care lucrează şi de acasă. Mai exact, potrivit unui studiu realizat de Intuit, fenomenul telecommuting este pe val.

telecommuting

Diverse cercetări au analizat potențialele beneficii ale unei culturi de companie ce oferă posibilitatea de a lucra și de acasă.

Principalele avantaje care au reieșit implică: productivitate mai ridicată a angajaților, satisfacție crescută legată de muncă, economii interne la nivel de personal în ceea ce privește transportul și o rată mult mai mică a demisiilor și a lipsei de motivație în rândul angajaților.

telecommuting2

Cine-i șeful

Mit: În freelancing ești propriul tău șef și nu răspunzi în fața nimănui

 

Ca freelancer, ai libertatea de a-ți alege cu cine vrei să lucrezi. La fel de adevărat este că, pentru a-ți crea oportunități de business recurente, va fi nevoie să ai grijă de relațiile începute cu clienții actuali – care au diferite personalități și moduri de a colabora și oferi feedback. Pregătește-te să te adaptezi și, acolo unde este cazul, să faci și anumite compromisuri.

Aceasta nu înseamnă că noul client va dicta termenii de colaborare și modul în care dorește să se deruleze proiectul. Este foarte important ca, la începutul oricărei noi colaborări, așteptările și cerințele fiecăreia dintre părți să fie bine definite și comunicate pentru a ajunge la un numitor comun pe baza căruia să se construiască noua relație de business.

Cu alte cuvinte, ca freelancer nu ai un șef, într-adevăr; ci ai o multitudine de șefi, care sunt chiar clienții cu care ai reușit să bați palma. Un veritabil test de leadership este să poți gestiona relația cu fiecare dintre ei, în avantajul ambelor părți. Curaj! Cu puțină asertivitate și mult profesionalism în munca livrată, ai toate șansele să fii un șef fericit în freelancing.

Mit: Ca angajat, ești supus axiomei “Șeful are întotdeauna dreptate”

 

Această preconcepție se perpetuează, probabil, de pe vremea când pe meleagurile noastre domnea perechea feudală nobil-iobag. Din fericire, relațiile de la locul de muncă în domeniul IT și creativ-digital din țara noastră nu mai sunt (sau sunt foarte, foarte rar) guvernate de principiul dominației absolute a autorității unui șef unic asupra angajaților săi.

În prezent, există o mulțime de programe care mizează pe stimularea inițiativei angajaților. Aceasta înseamnă că, pe lângă responsabilitățile și task-urile zilnice care îți sunt alocate, în mediul de lucru din companie sunt încurajate “abaterile” de la planul prestabilit şi propunerea de metode de lucru și chiar tehnologii noi care să ducă mai repede și mai eficient echipa spre rezultatul dorit.

Există și un termen pentru acest tip de inițiativă, și anume intraprenoriat: angajații sunt încurajați să pună umărul la succesul companiei mai presus de fișa postului și de programul de la 9 la 5, prin propuneri de schimbare și capacitate decizională sporită.

Până la urmă, perturbarea (constructivă) a formelor prestabilite este prima condiție a inovației, nu-i așa?

***

Mai cunoaşteţi şi alte mituri din viaţa de freelancer sau de angajat? Împărtăşiţi-le cu noi pe Facebook, cu hashtag-ul #angajatVSfreelancer. Suntem curioşi să le aflăm. Iar pentru a lua pulsul realității de la locul de muncă, am demarat un studiu despre angajați și freelanceri, la care ne-ar fi de mare folos participarea voastră. Completarea chestionarului durează aproximativ 5 minute și se poate face aici. Rezultatele studiului vor fi făcute publice în perioada premergătoare conferinței.