În Editorial

Lucrez în social media, nu doar stau pe Facebook

Una din cele mai mari provocări ale unei persoane care lucrează în social media este chiar încercarea de a explica ce presupune mai exact jobul lui. Pentru că a sta pe Facebook este pentru cei mai mulți doar un hobby, nu poate fi un job real pentru care să fii și plătit, nu-i așa? Și totuși… cum ai putea „să-ți ajuți” prietenii sau rudele să nu te mai întrebe pe un ton sarcastic „Și cu ce te ocupi tu mai exact?”

„Dacă petrec toată ziua pe Facebook, n-aș putea lucra și eu în social media?”

Răspuns: „Dacă oricine stă pe Facebook ar putea lucra în social media, înseamnă că oricine scrie zilnic o listă de cumpărături ar putea fi scriitor, iar lucrurile nu stau chiar așa”.

Impresia generală este că dacă „toată lumea stă pe Facebook”, oricine ar putea face asta și în mod profesional. Nu poate fi greu să pui 2 statusuri și o imagine amuzantă, nu?

Ideea e că promovarea pe Facebook nu înseamnă doar să pui conținut pe pagină, ci să faci acest lucru într-un mod strategic, ca parte din niște demersuri mai complexe de comunicare. Într-adevăr, nu e greu să pui 2 statusuri și o imagine amuzantă, dar e al naibii de greu să le pui pe cele care să-ți aducă rezultatele dorite.

Atunci când de comunicarea prin social media se ocupă altcineva decât o persoană care se pricepe, se pot observa frecvent greșeli de scriere, interacțiune redusă, clișee (fiindcă așa au văzut ei la ceilalți). Nu-mi spuneți că nu v-ați săturat și voi de pozele cu o ceașcă de cafea însoțite de ultra-folositele statusuri: „Bună dimineața!” sau cele cu „Of, iar este luni!” sau „Ce bine că e vineri!”.

Tot ce-ți rămâne să faci este să le explici că social media nu se face după ureche, dar nici după o rețetă prestabilită. Trebuie gândită o strategie, trebuie alese canalele potrivite (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+,Tumblr, YouTube etc.), iar conținutul să respecte planul și să ajute la îndeplinirea obiectivelor și a KPI-urilor.

„Ce mai faci în afară de a posta conținut pe rețelele de socializare?”

Răspuns: „Community management, copywriting, blogging, managementul reputației, PR și customer care în același timp”.

Este bine ca, din când în când, să inserezi cuvinte pe care e posibil ca ei să nu le înțeleagă, fiindcă sunt șanse mari să nu te mai întrebe a doua oară. Dar să vedem totuși ce fel de activități mai are un Social Media Manager.

În primul rând, conținutul nu apare din senin. Să furnizezi conținut relevant, interesant, nou și în ton cu imaginea brandului pe care îl reprezinți poate lua ceva timp și necesită muncă în echipă.

Colega de la departamentul de Expansiune trebuie să-ți trimită poze de la deschiderea noului magazin, colegul de la Design te va ajuta să faci o machetă pentru un concurs, iar colega de la departamentul de Vânzări te va ajuta să răspunzi la anumite întrebări pe care le-ai primit de la consumatori.

Pe lângă postarea unui conținut de calitate, cel care se ocupă de social media trebuie să:

  • stăpânească limba în care comunică;
  • verifice corectitudinea informațiilor transmise;
  • respecte planul de comunicare;
  • analizeze reacțiile publicului;
  • răspundă la comentarii sau mesaje;
  • comunice în ton cu imaginea companiei;
  • promoveze o imagine pozitivă a companiei în mediul online;
  • gândească și să creeze campanii de publicitate online pe diferite rețele;
  • gândească și să elaboreze campanii cu bloggeri;
  • monitorizeze și să optimizeze aceste campanii.

„Ce faci dacă social media e doar o modă trecătoare?”

Răspuns: „Tehnologia se schimbă, dar nevoia de interacțiune și socializare rămâne”.

Nu cred că social media este doar „o bulă de săpun” care, la un moment dat, se va sparge și va dispărea. E drept că unele canale s-ar putea să dispară la un moment dat, dar nevoia de socializare online va fi satisfăcută întotdeauna de canalele care știu să se adapteze la tendințe sau de altele noi.

Sunt importante însă aptitudinile și deprinderile pe care le dobândim lucrând în social media, precum: gândirea analitică, viziunea strategică, scrierea creativă și altele. Acestea ne vor ajuta să ne adaptăm și să evoluăm și în alte condiții date.

„Dacă tot stai toată ziua pe Facebook, nu mă ajuți și pe mine să-mi întrețin pagina?”

Răspuns: „Ba da, îți trimit imediat o ofertă de colaborare pe e-mail”.

Subestimarea muncii altora înseamnă lipsă de respect. La prietenul tău stomatolog nu te programezi în speranța că e gratis. Știi sigur că timpul, experiența și materialele sale costă. Așa că, de ce ai presupune asta despre social media?

O pagină de Facebook bine întreținută presupune timp și muncă, dacă nu vrei să faci o treabă de mântuială. Timpul pe care mi-l dedic să-ți întrețin ție gratuit pagina îl pot dedica unui client care mă și plătește sau pot citi ceva util, să fac research pentru ceva ce mă interesează sau să iau o pauză.

***

Sunt convinsă că mai există și alte întrebări asemănătoare, dar acestea sunt cele pe care eu însămi le-am întâlnit cel mai des. Sper că v-au fost de folos răspunsurile mele, iar la următoarea întrunire cu prietenii, familia sau colegii veți fi mai pregătiți.

Sursă imagine: Shutterstock