În Ghidul freelancerului

Ce trebuie să ştii înainte de a începe o carieră în freelancing

articol-1-gif

Drumul de la dorinţa de a fi freelancer până în momentul în care activezi în domeniu necesită pregătire temeinică. Înainte de a face acest pas, este important să îţi clarifici aşteptările avute de la noul stil de lucru şi să afli de ce anume ai nevoie pentru a rezista şi a te dezvolta ca freelancer.

Stabileşte-ţi nişa, cunoaşte îndeaproape comunităţile în care vei activa şi prospectează piaţa pentru a avea o imagine de ansamblu despre cerinţele potenţialilor clienţi. Punctăm cele mai importante aspecte de bifat înainte de a începe viaţa de freeelancer, în cele ce urmează.

Un material introductiv, parte din Ghidul freelancerului din industria creativ-digitală.

 

Cuprins:

Aşteptări personale şi competenţe profesionale

Concepe din timp o strategie de dezvoltare profesională

Planificarea câştigurilor, tarifelor şi identificarea cheltuielilor

Noțiuni de prospectare a pieței. Cum estimezi “vadul comercial”

Instrumente și aplicații utile


.

Identifică aşteptările personale şi competenţele necesare pentru început în freelancing

asteptari

Înainte de a face pasul complet către freelancing, asigură-te că treci prin etapa “Întrebări şi răspunsuri”. Detectează toate întrebările, nelămuririle, temerile pe care le ai şi încearcă să le oferi un răspuns sau o soluţie.

Astfel vei putea vedea la ce capitole eşti pregătit şi ce aspecte necesită atenţie suplimentară.

În această etapă poate fi util să vorbeşti cu câţi mai mulţi freelanceri cu experienţă şi să aduni insight-urile lor. Iată o serie de posibile întrebări care merită abordate:

  • Cum arată pentru tine echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională?
  • Care îţi sunt obiectivele de carieră, pe termen lung?
  • Îţi poţi seta propriile deadline-uri?
  • Te simţi confortabil să lucrezi cu diverse tipologii de persoane?
  • Eşti dispus să faci efortul necesar pentru a obţine noi proiecte?

Competenţe. Pentru a avea succes ca freelancer e nevoie de o multitudine de ingrediente. E realist să recunoşti că nu le poţi bifa pe toate din prima.

Abilităţile profesionale şi personale cu care porneşti la drum se vor dezvolta treptat, cu fiecare proiect şi client. Însă, pentru a-ţi face viaţa mai uşoară încă din primele luni este bine de ştiut ce ar fi recomandat să ai deja în “bagaj”.

 

Disciplina. Importantă în organizarea timpului de lucru şi a celui liber precum şi în setarea şi respectarea propriilor deadline-uri.


Persistenţa
. Necesară în perioadele mai dificile, în care clienţii şi proiectele întârzie să apară.

Time management. Important în estimarea timpului necesar pentru proiectele actuale şi viitoare. Esenţial pentru pentru productivitate.


Profesionalism.
Principiu pe care trebuie să se bazeze întreaga ta activitate şi rezultatul acesteia. Dincolo de calitatea muncii finite, profesionalismul implică şi procesul din spatele acesteia – onorarea condiţiilor stabilite de comun acord, respectarea deadline-urilor şi comunicarea respectuoasă & la timp cu clienţii.


Adaptabilitate.
Importantă pentru schimbările constante de pe piaţa muncii la nivel de informaţie, instrumente şi competenţe cerute.


Capacitatea de comunicare.
Importantă pentru workflow-ul proiectelor, pentru feedback constructiv şi pentru stabilirea unei relaţii pe termen lung cu clienţii.

Proactivitate. Importantă în a aduce plus valoare serviciilor livrate. (adresează toate întrebările necesare pentru a cunoaşte produsul/serviciul şi asteptările clientului).

 

.

Concepe din timp o strategie de dezvoltare profesională

path

Află ce se caută pe piaţă şi ce competenţe îţi poţi îmbunătăţi, ce instrumente îţi pot eficientiza munca odată ce te apuci de proiecte, care sunt cele mai relevante locuri pentru a te promova şi care sunt cele mai eficiente moduri de a-ţi face publicitate. 


Un prim pas în această direcţie, chiar înainte de a începe activitatea de freelancer este să îţi stabileşti nişa.

 

Potrivit Upwork, în anul 2016 s-a înregistrat o creştere cu 125% faţă de 2015, în rândul cererilor de proiecte de nişă. Acestea vizau SEO writer (nu doar content writer), MongoDB & Java developer (nu doar developer), UX designer (nu doar designer) şi multe altele. Detalii, >>aici

Stabilindu-ţi o nişă:

  • Te vei putea poziţiona în timp ca expert pe o arie specifică
  • Diferenţiatorul tău în promovare va fi mult mai clar
  • Vei putea găsi mai uşor clienţi specializaţi
  • Vei putea fi mai uşor de găsit

În stabilirea nişei e necesar să iei în considerare 3 elemente importante:

  • abilităţile tale [stabileşte ce arie de competenţe stăpâneşti foarte bine]
  • viabilitate nişei în care vrei să activezi [verifică cât de dese sunt cererile de servicii pe respectiva nişă şi dacă bugetele alocate serviciilor corespund planului tău bugetar]
  • motivaţia personală [stabileşte ce tip de task-uri sau de proiecte te captivează şi îţi oferă satisfacţie]

Intersecţia dintre competenţele tale, motivaţie şi un segment de piaţă profitabil ar trebui să te îndrume în stabilirea nişei în care vei activa. În caz contrar:

“Dacă ai motivaţie şi abilităţile necesare, fără o clientelă solidă, ceea ce faci rămâne doar un hobby. Dacă ai motivaţia şi clientela necesară însă nu ai abilităţile potrivite, vei avea parte de eşec. Dacă ai abilităţile potrivite şi o clientelă solidă, însă nu ai motivaţie şi determinare, vei ajunge la a purta o povară.”

– Michael Hyatt


Portofoliu. 
Cu siguranţă vrei ca timpul dintre pitch-ul către un client şi obţinerea respectivului client să fie cât mai scurt. Mai ales în primele luni de la începerea activităţii de freelancer.
Pentru asta e necesar ca înainte de a porni “vânătoarea” de proiecte, să ai deja pregătită artileria grea – evidenţa competenţelor tale, prin proiecte de design, development sau comunicare online la care ai lucrat.


În cazul în care eşti la început de drum şi nu ai conţinut relevant încă, poţi pune în aplicare ceea ce ştii, pe proiecte fictive – cu condiţia să menţionezi că acestea au fost făcute strict pentru portofoliu şi nu reprezintă un brand real.

 

Când vine vorba de portofolii care să convertească, calitatea este tot timpul mai importantă decât cantitatea. Dacă din paleta proiectelor lucrate consideri că doar unul, două sunt reprezentative pentru ceea ce ştii cu adevărat, postează-le doar pe acestea în portofoliu.

[Recomandări aplicate despre crearea şi promovarea portofoliilor sau a site-urilor de prezentare, într-un material viitor.]

.


Planifică-ţi câştigurile & tarifele şi identifică cheltuielile

bani

Tot în această etapă este indicat să analizezi în linii mari nevoile financiare şi să îţi calculezi bugetul necesar pentru a rămâne în branşă şi a creşte.

Stabileşte-ţi suma de bani dorită pe un an de zile şi adaugă 25% – acesta va fi procentul de rezervă. Împarte apoi suma respectivă la 4 pentru a vedea de câţi bani ai nevoie la finalul fiecărui trimestru. Împarte apoi la 12 şi află cât trebuie să câştigi lunar.

Ia în considerare atât cheltuielile casnice, cât şi cele operaţionale legate de proiecte, precum şi cele implicate de taxele care vin la pachet cu activitatea de freelancer.

[Mai multe detalii despre tot ce e necesar sa stii din punct de vedere legal, ca freelancer, într-un material viitor.]


Tarife. 
Nu îţi seta un tarif fără a face un research minuţios al pieţei. În lipsa acestuia, rişti fie să îţi subapreciezi costul muncii sau să pierzi clienţi din cauza unui tarif prea mare.

Citeşte şi analizează toate resursele pe care le găseşti pe acest subiect, abordează comunităţi specializate şi întreabă freelanceri care cunosc deja culisele cererii şi ofertei din piaţă. Domino freelance community, Bosai Rate Explorer sau Motiv sunt câteva resurse bune de unde să începi partea de research.

.

Noțiuni de prospectare a pieței. Cum estimezi “vadul comercial”

prospectarea pietei

Industria în care activezi și felul în care arată piața au o influență foarte mare asupra capacității tale de a obține profit. Este un fapt valabil atât pentru companii, cât și pentru freelanceri.

 

Cercetarea mediului de afaceri este utilă pentru că îți furnizează informații despre concurență, despre comportamentul clienților și despre raportul cerere-ofertă care există la ora actuală pe piața din nișa pe care ți-ai ales-o, fie ea web design, copywriting, development de aplicații mobile sau altele.

 

Atunci când îți faci debutul ca freelancer, desigur că nu vei avea nevoie de analize financiare detaliate asupra pieței ori de strategii complicate.

Cu toate acestea, este bine să faci puțină prospectare, pentru a ști la ce remunerație să te aștepți pentru serviciile tale și cât de mult ar putea dura până când îți poți face un nume în industrie.

 

Primul lucru pe care îl ai de stabilit este pe ce segment îți dorești să lucrezi: intern (pentru România) sau extern (pentru clienți din țările vorbitoare de limbă engleză, germană, franceză etc.)

 

Pe nișa internă, calea cea mai des întâlnită de a obține proiecte este prin recomandări (word-of-mouth). Nișa externă se accesează în primul rând prin intermediul platformelor de freelancing (Freelancer.com, Elance, Behance etc.); este mai largă, într-adevăr, însă acolo ai de concurat cu persoane din India, China, Pakistan și altele care, de regulă, practică prețuri de dumping.

 

Cum afli cât de atractivă este piața unde vrei să activezi?

  • Pentru piața externă – un mic tur de documentare pe principalele platforme pentru freelanceri ar trebui să îți ofere cu ușurință o imagine despre prețurile practicate și cererea existentă.
  • Pe piața internă – este puțin mai delicat, întrucât sunt mai rare platformele standardizate cu proiecte pentru freelanceri, așadar vei avea nevoie de oarecare talent în detectivistică. Descriem pașii de prospectare a pieței interne mai jos.

Întrebări pe care este bine să ți le pui pentru piața internă:

  • Ce companii există în zona mea (oraș, regiune, țară) care mai lucrează cu freelanceri în domeniu?
  • Câte anunțuri există pe platforme de joburi, cu specific project-based, în nișa mea, și care este cota salarială?
  • Câtă cerere există pe grupuri online, forumuri și comunități de freelancing pentru servicii de tipul celor pe care le ofer?

Ca metode pentru cercetarea ta de piață, poți apela fie la unele old school precum chestionare, focus grupuri, audituri – fie la unele mai simple și la îndemână, precum analizele gata făcute de institute specializate ori “baia de mulțime” pe Google, social media și pe platformele online pentru freelancing (acolo unde piața muncii interconectate își are sediul).


Cercetarea concurenței. 
De ce să-i ții “sub lupă” pe colegii tăi de branșă, freelanceri? Pe scurt, pentru că astfel poți să câștigi tracțiune, vizibilitate și avantaje competitive.

 

Concurența în freelancing poate fi uneori dură, iar pentru a fi sigur că tu ești cel care obține jobul dorit și nu altcineva, e nevoie să tragi cu ochiul la felul în care se prezintă alți practicieni din domeniu.

 

Researchul este un pas important de făcut înainte să îți creezi un profil de freelancer, fie el pe un site de profil (Elance, Upwork etc.) sau pe propriul tău site de prezentare – dar și după ce te-ai lansat deja în domeniu.

Ce informații despre competitori este bine să urmărești?

  • Profil – portofoliu, studii, certificări relevante, exprimarea și atitudinea în relația cu publicul
  • Produse și servicii
  • Tarife și opțiuni de tarifare
  • Campanii de marketing, promoții oferite
  • Site și profiluri social media
  • Reputația online

Metode de studiere a concurenței:

  • Căutare pe Google după cuvinte-cheie specifice nișei, în directoare ori pe platforme specializate
  • Prezența fizică la evenimente din nișă
  • Discuții cu clienții – ce le-a plăcut sau nu la competitori cu care au mai lucrat, ce li se pare că lipsește de pe piață
  • Follow pe social media (Facebook, Twitter etc.) și pe forumurile unde sunt activi

Din studierea concurenței, poți afla ce anume fac alți freelanceri mai bine decât tine, care sunt punctele lor tari, pe ce proiecte au lucrat în trecut – ceea ce îți oferă inspirație pentru propria ta prezentare.

 

De asemenea, este bine să fii atent la avantajele competitive pe care le au alți freelanceri (competenţe complementare domeniului principal, colaborări, instrumente folosite etc.), pentru că îți va fi de ajutor la îmbunătățirea poziţionării şi diferenţierii tale.

 

Un alt obiectiv important este să afli ce poți face mai bine decât alții, pentru a completa golurile din acea nișă freelance și, de ce nu, pentru a seta noi standarde de profesionalism în domeniu. Găsirea și satisfacerea unei nevoi este cheia succesului de piață.

 

Ce nu trebuie să faci în urma researchului printre competitori? Desigur, să copiezi ad-literam ceea ce fac ei.

 

.

Instrumente și aplicații utile

resurse3

 

Ca freelancer, ești 100% responsabil de aspectele care țin de munca ta – de la organizarea orelor de lucru, până la munca efectivă și facturare. Deși sună bine, autonomia totală poate fi copleșitoare. Iar uneori, ți-ar prinde bine un ajutor. Dar unde îl poți găsi?

Răspunsul scurt: în instrumentele pe care le folosești. Te poți baza pe ele în toate fazele muncii tale, pentru a-ți crește productivitatea și pentru a obține rezultate mai bune.

Mai jos, am selectat câteva care să-ți ușureze activitatea.

 

Managementul de proiecte 

Basecamp

Basecamp este unul dintre cele mai populare tool-uri de project management. Cu ajutorul său, îți poți centraliza toată munca. Organizează-ți sarcinile, setează-ți deadline-uri (cu remindere automate) și adună tot ce ai nevoie sub același acoperiș.  

Asana

Urmărește-ți proiectele de la pitch, până la încasare. Asana îți oferă opțiuni precum organizarea proiectelor în sarcini și sub-sarcini (pe culori diferite), setarea deadline-urilor, adăugarea atașamentelor și monitorizarea cu ușurință a activităților zilnice.

Trello

Trello este o aplicație vizuală, care te lasă să-ți gestionezi proiectele folosind planșe, liste și note. În cadrul aplicaţiei îţi poţi seta deadline-uri, insera atașamente și etichete, care te ajută să-ți duci sarcinile la bun sfârșit. Este o unealtă foarte bună pentru cei care gândesc vizual și are o versiune gratuită.

Gestionarea timpului (Time Management)

Tomato Timer

Tomato Timer te ajută să folosești tehnica Pomodoro, prin care lucrezi în sesiuni de 25 de minute, cu 5 & 10 minute pauză între ele. Este gratuită și ușor de folosit, având și notificări pe desktop.  

Toggl

Toggl este printre cele mai simple aplicații de urmărire a timpului. Apeși un buton și cronometrul a început. După, îți poți exporta pontajul într-un document. Aplicația are și un plan gratuit.

Timely

Timely te ajută să-ți programezi & urmărești timpul necesar pentru fiecare activitate. Îți poți planifica săptămâna în avans, după care poți verifica timpul efectiv petrecut pe o sarcină. Are și o variantă gratuită, de 5 proiecte/lună.

 

Găsirea proiectelor și ofertelor de muncă

Toptal

Toptal este o rețea exclusivă de developeri și designeri din toată lumea. Platforma se adresează profesioniștilor cu experiență, având joburi și proiecte de la companii de top, precum Airbnb. Există un proces de selecție pentru a putea activa în cadrul comunității lor.

Upwork

Upwork este rezultatul fuziunii a două platforme de joburi – oDesk și Elance. Platforma este folosită de milioane de freelanceri și are joburi din tot spectrul creativ-digital. Pe lângă ofertele de joburi, vei găsi multe resurse educative.  

Freelancer.com

Freelancer.com cuprinde milioane de proiecte în care te poți implica, din peste 600 de categorii de joburi. Pe lângă acestea, platforma găzduiește concursuri în care angajatorii postează un proiect cu un premiu în bani, la care freelancerii vin cu propunerile lor. Aceasta variantă este potrivită celor cu experiență, care își pot demonstra talentul și testa competiția.

 

Promovare

Branded.me

Folosește Branded.me pentru a-ți crea un profil care iese în evidență în fața angajatorilor. Platforma îți permite să atașezi mostre din proiectele tale, să scrii articole și să creezi legături cu profesioniști din industria ta.

Behance

Behance ajută designerii și ilustratorii să-și împărtășească munca cu restul industriei. Pe lângă promovarea gratuită a lucrărilor tale, poți urmări designeri din toată lumea pentru a-ți asigura doza zilnică de inspirație.

Buffer

Prin Buffer îți poți gestiona mai ușor conturile de social media. De la programarea postărilor, până la distribuirea mai ușoară în orice cont, versiunea lor gratuită te scutește de timp și energie.  


Comunicare

Slack

Slack este o aplicație prin care poți comunica cu clienții și echipa ta. Pe lângă un chat foarte intuitiv, aplicația are multe integrări și sincronizări pe fiecare dispozitiv. Vine și într-o versiune gratuită, pe care o poți folosi pe timp nelimitat.

Skype

De la mesaje pe chat, până la apeluri video, Skype rămâne un tool gratuit foarte util în comunicare online, fiind printre primele opțiuni a multor freelanceri.

Google Hangouts

Google Hangouts este, de asemenea, o bună alternativă pentru a comunica cu cei din jur. Este gratuit și îți oferă opțiunea de chat, apeluri video și integrări cu alte aplicații utile, precum Google Calendar.


Stocare & backup

DropBox

Varianta gratuită de la Dropbox îți permite să stochezi date online până la 2GB. După, le poți accesa de oriunde te-ai afla.

BackUpWordPress

BackUpWordPress este un plugin util dacă ai site-ul în WordPress. Acesta îți va face back-up pentru tot site-ul, salvând fișierele și bazele de date existente în el.

Google Drive

Pe lângă stocarea documentelor în Cloud, Google Drive este foarte eficient atunci când vrei să distribui fișiere altor persoane. Făcându-și actualizările în timp real, poți lucra simultan alături de mai multe persoane pe același document.

 

E-mail

Inbox

Inbox este o aplicație de Gmail, care îți face mail-ul mai vizual și mai organizat. Îți grupează mail-urile după diferite categorii, te lasă să-ți setezi remindere și își oferă o experiență de utilizare mai plăcută.

Unroll.me

Unroll.me este un serviciu gratuit care te ajută să-ți faci curățenie în inbox. Printr-un click, te dezabonează de la toate newsletterele nedorite, după care îți organizează newsletterele rămase într-un singur digest, care îți apare zilnic la o oră setată de tine.  

FollowUp.cc

Setează-ți mementouri pentru a trimite e-mailuri, urmărește cine și cât de des le citește și fixează follow-upuri automate pentru mail-urile la care nu ai primit niciun răspuns. Poți face toate aceste folosind FollowUp.CC, care are și un trial de două săptămâni.

 

Organizarea sarcinilor 

Remember The Milk

Remember The Milk este o aplicație populară prin care îți poți gestiona listele de To-do. Cu ajutorul său, îți poți crea liste (sincronizate pe toate dispozitivele), seta deadline-uri și primi remindere. Aplicația vine și într-o versiune gratuită.

Wunderlist

Varianta gratuită de la Wunderlist păstrează aceleași beneficii ca și Remember The Milk, adăugând faptul că poți distribui și asigna altei persoane o sarcină de pe lista ta.

Evernote

Ia-ți notițe, creează liste și salvează tot ce vezi online, în orice format. După, le poți găsi cu ușurință pe toate dispozitivele tale. Evernote te ajută să faci toate aceste și încă mai multe. Aplicația este disponibilă într-o versiune plătită sau o versiune gratuită mai restrânsă.

 

Trimiterea propunerilor de ofertă

Proposify

Proposify îți vine la îndemână când vrei să scrii pitch-uri personalizate. Aplicația îți oferă template-uri variate pentru propuneri și șansa de a-ți salva toate pitch-urile, pentru a reutiliza conținutul din ele. O poți încerca gratuit, timp de 30 de zile.

SlideShare

SlideShare este un serviciu deținut de LinkedIn, prin care poți crea pitch-uri vizuale pentru potențiali clienți. Serviciul îți permite să încarci online PowerPoint-uri, PDF-uri și alte tipuri de prezentări, fie public sau privat.

Nusii

Pe lângă crearea template-urilor personalizate, Nusii are un sistem de notificări care te anunță când cineva îți deschide propunerea. Poți, de asemenea, să vezi rata lor de succes de-a lungul timpului.

 

Finanțe 

PayPal

PayPal îți oferă un cont securizat prin care poți face plăți online și încasa venituri din străinate.

Shoeboxed

Dacă ești obișnuit cu păstrarea tuturor chitanțelor, Shoeboxed este aplicația perfectă pentru tine. Aceasta îți permite să-ți digitalizezi chitanțele, pentru a le gestiona și stoca mai eficient.

Bonsai

Bonsai este o aplicație gratuită care te ajută la conceperea contractelor și la procesul de facturare & procesare a plăților. Este un instrument util, preferat de freelanceri din toată lumea datorită ușurinței în utilizare.


Aceste informaţii sunt cu rol introductiv în tema freelancingului din industria creativ digitală. În curând vom reveni cu materiale detaliate despre tot ce este necesar de ştiut pentru a excela ca freelancer. Rămâneţi aproape!