În Ghidul freelancerului

Cum să îţi creezi un brand personal, un portofoliu şi o prezenţă online ca freelancer

articol-2

Ce au în comun freelancerii de succes? Un brand personal solid şi un portofoliu de prezentare pe măsură. Pentru a reuşi în freelancing, competențele tale au nevoie de promovare. Despre cum îţi poţi defini un brand personal, cum să îţi pregăteşti un portofoliu care să îţi aducă clienţi şi cum să îţi creezi o prezenţă online, discutăm în paragrafele următoare.

Acest material face parte din Ghidul freelancerului din industria creativ-digitală.

Cuprins:

>>Cum să îți definești un brand personal

>>Cum îţi creezi un portofoliu de freelancer

>>Tactici de promovare în freelancing


.Cum să îți definești un brand personal

 

Brandul personal este cartea ta de vizită, ca freelancer.

 

El determină modul în care ești perceput de către clienți, parteneri ori competitori – și cât de mult timp își vor aminti despre tine.

 

Este vorba despre mai mult decât un logo, un portofoliu sau un site – toate acestea sunt simple forme de prezentare a brandului.

 

Întregul, în acest caz, surclasează suma părților sale. De fapt, brandul tău personal ești chiar tu – cu vocea, personalitatea și experiența ta.

 

Ideea de branding personal poate suna a buzzword și, într-adevăr, este o activitate cu care rareori îi auzi pe cei din jur că se ocupă activ. Totuși, indiferent dacă faci sau nu eforturi deliberate pentru a-ți cristaliza și comunica imaginea profesională, aceasta se întâmplă oricum.

 

Fiecare profesionist (freelancer sau nu) emană o aură proprie compusă din: cunoștințele și aptitudinile sale, experiența acumulată de-a lungul timpului, feedback-ul clienților și, nu în ultimul rând, personalitatea sa.

 

Într-un fel sau altul, publicul ajunge să știe “cine ești” și să te perceapă într-un anumit mod, chiar fără ca tu să realizezi.

 

Acesta este brandul neintenționat. El se formează în jurul tău, chiar dacă îl ignori sau încerci să îl combați.

 

Exemplul dat de Mark Levy:

Ani de zile a lucrat spre a fi cunoscut pentru unul dintre cele mai marcante rezultate ale sale în consultanță: “Omul care își ajută clienții să își crească prețurile cu până la 2000%”, sau “Tipul cu 2000%”. După lansarea cărții lui, intitulate “Accidental Genius”, cei din jur au ajuns să îl numească, semi-ironic, “Geniul” – ceva ce el însuși recunoaște că nu este și nu și-a dorit să se spună despre el.

brand-personal

 

Când alegi să acționezi conștient pentru modelarea imaginii profesionale și definirea brandului propriu ca freelancer, ai numai de câștigat.

 

Imaginea neintenționată va persista, desigur, dar vei avea șansa de a o canaliza, activ, în direcția pe care ți-o dorești, și de a o transforma, puțin câte puțin, într-un brand corespunzător.

 

Motive pentru care este bine să îți creezi un brand personal:

Informezi publicul despre cine ești și în ce domenii te-ai specializat.

Convingi audiența că ești o persoană competentă și îți extinzi sfera de influență în nișa ta.

Atragi clienții relevanți pentru tine, ești remarcat de oamenii potriviți.

 

În lumea de astăzi, cu deficitul de atenție binecunoscut de care dăm dovadă cu toții, a-ți crea un brand personal ca freelancer nu mai este o opțiune – este o necesitate.

 

Un brand personal puternic trebuie să fie:

Clar – să reiasă foarte limpede cine ești și ce le poți oferi clienților

Autentic – crezi în valorile tale și le manifești, sau doar sună bine?

Remarcabil – personalitatea ta trebuie să se resimtă din prima

Energic – cei mai memorabili profesioniști sunt cei care își exprimă pasiunea pentru ceea ce fac

Consistent – e de bun augur să nu te contrazici în afirmațiile despre ceea ce poți sau nu să faci

Distinctiv ca design – aici intervine prezentarea vizuală (logo, carte de vizită, website).

 

8 pași pentru definirea brandului tău personal

 

  1. Stabilește-ți o propunere unică de vânzare (USP)
  2. Alege numele sub care vei opera
  3. (opțional dar util) Formulează-ți un slogan
  4. Integrează elementele de branding în designul site-ului tău: un logo, o schemă de culori proprie, un set de fonturi și stiluri definitorii pentru tine
  5. Scrie-ți o biografie care să cuprindă studiile, experiența de lucru și portofoliul tău. Poate lua forma unui CV creativ.
  6. Creează-ți un elevator pitch (o propoziție care vorbește, pe scurt, despre ceea ce poți face pentru clienții tăi)
  7. Transpune brandul tău în social media – poți folosi imaginile de profil și cover ca o formă de prezentare a creațiilor tale și, după caz, să adaugi un logo
  8. Creează-ți un model de carte de vizită aliniat cu brandul

 

Să îți folosești numele propriu sau un pseudonim de business?

 

Numele propriu are avantajul că este strâns legat de profilurile tale sociale preexistente, ceea ce poate aduce un plus de autenticitate.

De asemenea, simplifică exprimarea în relațiile directe cu clienții și preîntâmpină eventualele erori pe facturi sau alte documente oficiale.

Sub pseudonim este indicat să lucrezi dacă ai un nume mai comun, ceea ce ar putea face imposibil să îți înregistrezi domeniul web omonim (și te poți întâlni în căutările pe Google cu multe alte persoane cu același nume).

De asemenea, dacă plănuiești ca, pe viitor, să tranziționezi de la freelancing la o mică agenție, cu mai mulți angajați, este indicat să găsești un nume de business potrivit.

 

Pentru a-ți defini personalitatea brandului, încearcă următorul exercițiu. Scrie trei noțiuni pozitive care:

  • Crezi că te descriu.
  • Ai vrea să fie folosite de clienții tăi pentru a te descrie.

Este vorba despre “creativitate, dinamism, flexibilitate”? Sau poate “responsabilitate, competență, seriozitate”?

Odată ce ești mulțumit de formulă, roagă un prieten să valideze dacă acele noțiuni chiar te definesc ca imagine profesională. Dacă ele nu se validează, o nouă sesiune de brainstorming s-ar putea dovedi utilă.

Aceste trei noțiuni vor sta la baza fiecărui element de brand personal al tău.

 

Când vine momentul să îți stabilești propunerea unică de vânzare (USP-ul), încearcă să răspunzi la următoarele întrebări:

  • În ce fel se leagă studiile și experiența mea anterioară de munca pe care o fac în prezent?
  • De ce mă angajează clienții? De ce m-ar angaja pe mine în detrimentul altui freelancer?
  • Ce anume ar aprecia clienții cel mai mult la serviciile mele?
  • În funcție de ce anume aș vrea să fiu cunoscut în nișa mea de freelancing?

Sfat: nu merge pe ideea de a furniza cele mai ieftine și rapide soluții pentru toți. Nu încerca nici perfecțiunea. Fii autentic și ajută-ți clienții să își rezolve problemele. Aceasta este baza unui brand personal pozitiv ca freelancer.

 

.

Cum îţi creezi un portofoliu de freelancer

kit

Sunt o mulţime de sfaturi despre cele mai bune practici pentru crearea unui portofoliu de freelancer. În cele ce urmează vom trece în revistă cele mai importante aspecte de luat în considerare în pregătirea acestuia, pentru a-ţi aduce noi proiecte.

 

Principalele funcţii ale unui portofoliu ar trebui să bifeze următoarele:

• Să informeze potențialul client în legătură cu serviciile oferite.

• Să ofere toate informaţiile necesare legate de specificul serviciilor tale şi tipul de clienţi pe care îi vizezi.

• Să îl lămurească în legătură cu stilul tău de lucru şi cu procesul general din spatele unui proiect.

• Să ofere exemple ale competenţelor tale.

• Să pună la dispoziţie toate datele necesare pentru a putea fi uşor de contactat.

 

În prezent, există diverse platforme care îţi pot găzdui portofoliul – Contently, Coroflot, Pressfolio, Behance şi Clippings fiind printre cele mai populare.

O altă variantă de prezentare ar fi aceea a propriului site, din cel puţin trei motive. 1. Ai control mai mare asupra designului 2. Poţi obţine o imagine în profunzime asupra statisticilor legate de trafic 3. Poţi personaliza structura şi navigarea în funcţie de nevoile tale. 

Şi pentru această variantă există opţiuni mai simple sau mai complexe, printre care se numără:

•  Platformele de creare a site-urilor. Printre cele mai populare exemple: SquareSpace, Wix şi Weebly.

•  CMS-uri care oferă template-uri, de exemplu WordPress – potrivite pentru freelanceri mai tehnici, care sunt dispuşi să facă diverse adaptări la design.

•  Website construit de la 0 cu ajutorul platformelor de content management (exemplu) – varianta potrivită pentru freelanceri ce deţin ample cunoştinţe tehnice.

 

Odată lămurit acest aspect important, pasul următor îl reprezintă planificarea şi organizarea conţinutului pe care îl va conţine portofoliul tău. Pentru a eficientiza procesul, găseşti mai jos câteva recomandări.

Identifică piaţa ţintă

În prezent, piaţa serviciilor de design, development şi comunicare online este mai aglomerată ca niciodată.

Un prim pas pentru a nu te pierde în mulţime este să îţi nişezi publicul pe care ţi-l doreşti clientelă.

Cu acesta în minte vei crea conţinutul şi experienţa de navigare din cadrul portofoliului, astfel încât să răspundă nevoilor specifice ale potenţialilor tăi clienţi.

Aşadar, pune-ţi câteva întrebări care să te ajute în definirea clientului tău: Cine este acesta? | Cine nu face parte din publicul tău vizat? | Care sunt problemele cel mai des întâlnite de acesta în afacerea de care se ocupă? | De ce ar trebui să apeleze la tine şi nu la altcineva?

Explică contextul

Deşi rolul principal al unui portofoliu este acela de a exemplifica competenţele tale, nu este de ajuns doar să postezi câteva poze cu diverse proiecte.

Explică munca din spatele proiectului, care au fost provocările sau nevoile clientului şi cum le-ai abordat/rezolvat tu. Asta va oferi un indiciu despre stilul tău de lucru şi procesul de gândire. 

Mai exact, prin ceea ce prezinţi trebuie să răspunzi la două întrebări esenţiale: „De ce?” & „Cum?”.

Aşadar, fă-ţi timp ca să prezinţi proiectele explicând cum ai ajuns de la A la Z, mai degrabă decât să expui o multitudine de exemple, fară niciun context în spate.

Un exemplu bun de creare a contextului în cadrul portofoliului, aici

prezentare-portofoliu

 

Selecţia

Când îţi creezi un portofoliu, tentaţia este să adaugi cât mai multe lucrări în cadrul lui. Însă cantitatea nu îţi garantează clienţi noi, ci calitatea lucrărilor.

Aşadar, alege-le pe cele mai bune, de preferat şi mai recente. Urmăreşte ca în aceste lucrări să se regăsească cât mai clar competenţele tale.

 

În procesul de selecţie poţi alege:

• un proiect care are în spate feedback pozitiv solid din partea clientului

• un proiect mai complex, care să scoată în evidenţă diverse competenţe

• un proiect standard, cu cerinţe des întâlnite

Astfel dai dovadă că îţi poţi adapta munca pe orice tip de proiect, de la simplu la complex.

 

Dacă după această selecţie ţi se pare că portofoliul tău ar mai avea nevoie de conţinut, o idee bună este să rezervi un loc în care să povesteşti puţin despre proiectele pe care ţi le-ai dori în portofoliu, despre brandurile pe care le admiri sau despre felul în care vezi tu implementate anumite proiecte de la aceste branduri/companii.

Astfel îţi creşti şansele de a obţine noi tipuri de proiecte, care să îţi diversifice portofoliul.

 

Pagina de servicii 

La acest capitol este bine să nu te rezumi la o simplă enumerare a serviciilor. Pune pe foaie principalele nevoi ale potenţialilor tăi clienţi şi pornind de aici, formulează serviciile oferite şi explică cum acestea pot rezolva provocările de business.

Tot aici, pentru o transparenţă mai mare, poţi rezuma cât mai creativ workflow-ul personal pe care îl aplici în general în proiecte şi în relaţia cu clienţii. 

 

Pagina “Despre mine”

Paginile tip „Despre” dau mai de fiecare dată bătăi de cap. Ai la dispoziţie o pagină în care să sumarizezi cine eşti, ce faci şi ce te diferenţiază, într-un mod cât mai concis, încrezător şi convingător. Nicio presiune.

Din fericire acest gen de pagină nu trebuie să fie o reformulare a CV-ului tău.

Este o ocazie bună de a vorbi despre ceea ce te pasionează, într-un stil mai relaxat şi de a prezenta potenţialilor clienţi, latura umană a serviciilor menţionate anterior – este important ca aceştia să ştie cu cine stau de vorbă, înainte de a te contacta.

În formularea conţinutului găseşte un echilibru între personal şi profesional şi caută să fii cât mai original.

 

[Despre paşii necesari pentru crearea unui ton al vocii autentic poţi afla aici şi aici.]

 

Câteva întrebări care să te ajute în structurarea conţinutului pentru această secţiune:

• Cum contribuie munca ta în peisajul mai mare al industriei din care faci parte?

• Care sunt sursele tale de inspiraţie?

• Care îţi sunt tools of trade (instrumentele de lucru)?

• Ce fel de proiecte te interesează?

Tot aici poţi prezenta cât mai succint experienţa avută în domeniu precum şi competenţele tale, cu trimitere către un proiect specific din portofoliu, care să le exemplifice.

Dacă doreşti să incluzi o poză sau un clip cu tine, cu atât mai bine. Nu uita să adaugi şi butoanele către profilurile social media pe care te interesează să le cunoască clienţii.

 

Pagina  de contact

Adesea, pagina de contact este adăugată doar ca simplă structură în navigare, fără a i se acorda atenţia cuvenită. Astfel, poţi pierde o ocazie bună de a determina pentru încă o dată vizitatorul să ia legătura cu tine.

Ca să o valorifici la maxim, aceasta ar trebui să respecte câteva principii:

• Să aibă o adresare prietenoasă.

• Să determine o reacţie – să pună o întrebare, să conţină un call to action.

• Pe cât posibil, să fie memorabilă, ca grafică şi conţinut.

• Să fie consistentă cu restul designului şi să transmită din personalitatea întregului portofoliu.

• Să includă un formular cât mai simplu de contact şi butoanele de social media.

 

Mai jos, câteva exemple concludente:

portofoliu-contact portofoliu-contact2 portofoliu-contact3 portofoliu-contact4

 

Îndemnurile la acţiune (Calls to action)

Adu-ţi aminte că principalul obiectiv al portofoliului tău este să îl determini pe cel care îl parcurge să te contacteze.

Unii vor vrea să afle mai multe detalii despre servicii, alţii vor avea o serie de întrebări punctuale despre un anumit proiect, alţii vor vrea să îţi scrie direct legat de nevoia lor de business.  

Pentru asta este important să inserezi în punctele cheie ale portofoliului, îndemnurile la acţiune potrivite. 

Pentru cei care vor să treacă la fapte, uşurează-le cât mai mult procesul de a ajunge la tine prin mail sau la telefon, punând un CTA simplu prin care să încurajezi interacţiunea.

 

[Despre cum să formulezi un call to action eficient poţi afla mai multe >>aici.]

 

Revizuirea

După ce ai pregătit totul şi esti gata de lansare, mai fă o ultimă trecere în revistă a întregului portofoliu:

• Reciteşte tot conţinutul şi asigură-te că e clar, concis şi fără greşeli gramaticale.

• Verifică toate imaginile şi asigură-te că au dimensiunea corectă şi descrierile potrivite.

• Verifică titlurile şi meta data tag-urile de pe site ca să reflecte corespunzător tipul paginii.

• Verifică toate link-urile, interne şi externe.

• Asigură-te că ai butoanele de distribuire în social media.

• Reevaluează textele din butoanele de CTA pentru a vedea dacă transmit îndemnul potrivit. 

• Pune-te în locul clientului potenţial, parcurge site-ul din perspectiva lui şi vezi unde poţi îmbunătăţi experienţa.

 

Nu amâna la nesfarşit lansarea portofoliului. Asigură-te că bifează elementele esenţiale şi că acestea sunt corect implementate. Optimizarea şi dezvoltarea diverselor secţiuni o vei face pe parcurs.

.

Tactici de promovare în freelancing

hello-world

Portofoliul este gata. Însă clienţii nu vor şti că exişti decât dacă începi să îţi faci cunoscute serviciile. Primul pas nu presupune să petreci o săptămână întreagă pe o strategie de promovare elaborată până în cel mai mic detaliu, ci să începi cu ce ai la îndemână.

Primul loc de unde poţi începe: cercurile cele mai apropiate de prieteni şi colegi. Pune-i în temă legat de ce presupune noul tău statut de freelancer şi propune-le să dea vestea mai departe. 

Apoi, trece în revistă agenţiile şi companiile locale, notează-i pe cei cu care ţi-ar plăcea să colaborezi şi treci la fapte – contactează-i pe fiecare în parte.

Înainte de a le trimite primul mail sau de a-i suna, documentează-te îndeproape despre specificul fiecărei afaceri şi află, în măsura posibilităţilor, care este persoana care ia decizii manageriale.

Fă-ţi o imagine despre prezenţa lor online şi cum s-au promovat până în prezent şi vezi la ce capitol poţi aduce tu plus valoare sau sugestii de îmbunătăţire. Acesta poate fi un punct de pornire în mailul pe care îl vei trimite.

 

[Despre recomandări esenţiale în trimiterea de cold e-mails, poţi afla >>aici.]

 

Nu te rezuma la 2-3 companii, pentru a nu fi dezamăgit de rata de răspuns. Fă o listă de 10-20 de astfel de date şi adaugă săptămânal noi contacte până când primeşti un răspuns pozitiv.

 

Networking

Interacţiunea faţă în faţă poate avea o influenţă majoră asupra vizibilităţii tale în branşă, aşa că profită de orice eveniment, conferinţă, meetup sau workshop.

În cadrul acestora, poţi întâlni oameni valoroşi pentru proiectele tale – fie alţi freelanceri de la care poţi învăţa, fie oameni care au nevoie de serviciile tale.

Înainte de a ajunge la astfel de evenimente, asigură-te că ai pregătită o scurtă prezentare a ta – cunoscută şi ca elevator pitch.

Sunt multe păreri despre ce înseamnă un elevator pitch bun. Însă elementele esenţiale ale acestuia trebuie să bifeze următoarele:

• Să fie scurt – aprox. 30 de secunde

• Să transmită clar competenţele tale

• Să aibă bine stabilit şi formulat un scop (acela de a obţine un contact, o promisiune, acela de a obţine un interviu sau o discuţie etc.)

Pe scurt, trebuie să răspundă cât mai succint şi convingător la întrebarea: “Cu ce mă poţi ajuta?”

elevator_pitch
Sursa: Saxongroup.com

Content marketing

Pe lângă timpul alocat trimiterii de mailuri şi stabilirii de noi contacte, rezervă-ţi timp pentru crearea de resurse valoroase atât pentru clienţii tăi cât şi pentru comunitatea din care faci parte. Iată câteva tactici la îndemână:

• Poţi căuta ocazii de guest posting pe diferite bloguri sau reviste online cu autoritate.

• Poţi scrie sau înregistra un tutorial pe o tema utilă care nu a mai fost abordată.

• Poţi scrie un ebook sau crea un infografic pe un subiect de interes.

• Poţi contribui la propriul blog cu  diverse articole care să detalieze munca ta, cu tips & tricks, bune practici sau workflow.

 

Este foarte important ca înainte de a crea tot acest conţinut, să iei în considerare şi partea de SEO, pentru ca eforturile tale să dea roade. Printre recomandările general valabile se aplică următoarele:

• Conţinutul pe care îl creezi să fie original, concentrat pe câteva cuvinte cheie care definesc nişa în care activezi.

• Site-ul de prezentare să aibă în spate o reţea de backlinks (link-urile care duc spre site-ul tău). Cu cât sunt mai multe, şi cu autoritate mai mare, cu atât mai bine.

• Fiecare pagină a site-ului tău de prezentare să aibă integrat keyword-ul principal pe care vrei să apari în rezultatele căutărilor. Îl poţi folosi în conţinutul paginii, titlu și descriere.

 

[Pentru recomandări detaliate legate de optimizarea SEO poţi citi: Cei patru piloni în SEO: Partea 1 | Partea 2 ]

 

Studiile de caz

Un studiu de caz este un instrument foarte bun prin care îţi poţi prezenta munca mai în detaliu şi prezenta dovada că exemplele din portofoliu sunt propria creaţie, trecută prin procesul personal de lucru.

Un studiu de caz ar trebui să scoată în evidenţă strategia din spatele proiectului în cauză, organizarea întregului proces, provocările întâlnite şi soluţiile găsite precum şi rezultatele obţinute de client în urma implementării acestuia.

Testimoniale

Testimonialele te pot ajuta consistent în eforturile tale de promovare prin simplul fapt că oferă credibilitate. Conform unui studiu condus de Nielsen Global în peste 50 de ţări, recenziile sau testimonialele online sunt cea mai credibilă formă de publicitate.

testimoniale


Cea mai uşoară modalitate de a obţine un testimonial este să creezi contextul potrivit pentru client. Adică să faci mare parte din treabă.

Poţi să îi trimiţi un draft de testimonial pe care să îl modifice/adapteze în funcţie de experienţa avută sau le poţi trimite câteva întrebări la care să le ceri răspunsuri cât mai la obiect.

Spre exemplu: Ce ţi-a plăcut cel mai mult din colaborarea cu – numele tău -? / Care a fost problema, nevoia ce trebuia abordată înainte de a începe colaborarea? / Cum a influenţat munca depusă şi rezultatul oferit, afacerea, produsul, serviciul?

Social Media Marketing

Folosită aşa cum trebuie, social media te poate ajuta să devii mai vizbil şi să obţii noi proiecte.

Conform unui studiu din 2015, condus de CareerBuilder.com în rândul a 2300 de manageri HR, peste 37% dintre aceştia folosesc reţelele sociale pentru a prospecta piaţa de potenţiali candidaţi. 

Asta nu înseamnă automat că trebuie să îţi creezi un profil pe toate reţelele posibile. Analizează activitatea de pe fiecare, tipul de discuţii care se poartă şi publicul implicat, stabileşte care este cea mai relevantă reţea pentru tine şi canalizează-ţi toate eforturile acolo pentru:

•  A-ţi construi o autoritate în domeniu.
•  A obţine diverse proiecte (mai mici la început, dar folositoare pentru portofoliu).
•  A interacţiona cu alţi freelanceri.
•  A stabili legături cu potenţiali clienţi.
•  A-ţi crea o bază de followeri, utilă pentru a-ţi creşte credibilitatea şi pentru eventuale recomandări din partea acestora.

 

La capitolul postări, acestea depind foarte mult de nişa ta.

Ca tipuri de postări generale pentru a te promova ca freelancer, poţi lua în considerare următoarele:

Notiţe scurte cu tips & tricks pe diverse subiecte de interes din specializarea ta.

Link-uri către o serie din proiectele tale, cu o scurtă introducere.

• Ştiri utile din industria în care activezi.

Link-uri către proiecte care îţi plac, scoţând în evidenţă ceea ce consideri interesant la lucrare.

Postări despre viaţa ta de zi cu zi – de la locul de muncă, activităţi care te inspiră etc.

 

Ce să nu postezi:

Plângeri legate de clienţi

Bârfe din industrie

Vorbe denigratoare la adresa colegilor din branşă

Informaţii confidenţiale legate de clienţi sau proiecte

Informaţii neverificate

Poze sau cadre prea personale

 

Nu uita de partea de monitorizarea a activităţii tale în online. Este important ca odată ce ai început să lucrezi la imaginea şi prezenţa ta în industrie, să rămâi la curent cu ceea ce se vorbeşte despre tine sau despre munca ta. Folosirea Google Alerts este un prim pas în aceasta direcţie.

[O listă cu cele mai bune instrumente de monitorizare online ale momentului >>aici.]

 

În loc de încheiere, te lăsăm în compania sfaturilor oferite de Austin Kleon, unul dintre cei mai bine cotaţi autori şi artişti freelanceri ai momentului, în cartea sa Show Your Work: 10 Ways to Share Your Creativity and Get Discovered.

1-hq8arsTleqnCcfTFjCzgNQ