În Inspirație

Angajat sau freelancer? #Depinde. Concluzii Carieră în Ctrl 2016

14915476_1305978996087103_1156556710256663025_n

Pe 4-5 noiembrie, ne-am adunat împreună cu studenţi, angajaţi şi freelanceri din comunitatea creativ-digitală, în cadrul Carieră în Ctrl. În cele două zile de eveniment, am aflat de la profesioniști din industrie, precum şi de la consultanţi juridici şi financiari, cele mai importante aspecte profesionale şi personale, implicate de viaţa de freelancer şi de angajat. Despre principalele idei discutate în ziua de conferinţă şi workshopuri, aflaţi mai jos.

 

Ziua 1: Insight-uri din viaţa de angajat versus freelancer

În prima zi a evenimentului, dedicată conferinţei, speakerii invitaţi au dezbătut argumente pro şi contra vieţii de angajat versus cea de freelancer, au scos în evidenţă schimbarea de paradigmă între angajat şi angajator şi au oferit doza de cunoștințe necesare pentru a fi în controlul laturilor administrative ale profesiei.

 

Potrivit ideilor discutate, varianta optimă pentru tinerii aflați la început de carieră este să înceapă prin a se angaja, pentru a-şi putea însuși temeinic workflow-ul și disciplina de lucru. 

  • Resursele din online te pot învăţa detaliile tehnice implicate într-un proiect, însă nu te vor învăţa niciodată aspectele organizaţionale, de flow al activităţii. Toate astea le înveţi într-o companie.
    Sorin Bechira, Multimedia Designer (freelancer)

Totodată, evaluarea iniţială a contextului financiar şi a aşteptărilor profesionale este extrem de necesară în luarea unei decizii bine calculate, în favoarea freelancingului sau a angajării.

  • Important este să te analizezi foarte bine şi să îţi dai seama în ce moment te afli ca stabilitate financiară, aşteptări profesionale, motivaţie personală şi apoi să decizi dacă e mai potrivit să devii freelancer sau să te angajezi (sau să rămâi angajat).
    Andra Ailincăi, Event Strategist, IBM Global Marketing Center

Freelancingul nu este ferit de rutină. Important este să deprinzi acele abilităţi prin care să identifici şi să treci peste momentele de plafonare.

  • Poţi să te plafonezi chiar dacă îţi place ceea ce faci. Trebuie să înveţi mai degrabă cum să depăşeşti acest moment, fie că eşti freelancer sau angajat.
    Gabi Lungu, Creative Director și Co-fondator,
    OkapiStudio
  • Este irelevant felul în care lucrezi. Că eşti angajat, că eşti freelancer… Este esenţial să ieşi din zona de confort, să stai de vorbă cu alţi oameni din nişa ta şi nu numai, să descoperi alte moduri în care se pot face lucrurile.
    Andrei Pfeiffer, Code Designer @ [e-spres-oh] și Organizator tim.js


La capitolul tendinţe şi previziuni s-au punctat noile schimbări de pe piaţa muncii, în cadrul căreia f
reelancingul începe să dicteze anumite trenduri:

  • Programul de muncă devine mai flexibil;
  • Spaţiul de lucru este modelat şi personalizat pentru creşterea creativităţii;
  • Companiile deja combină serviciile angajaților full-time cu cele ale freelancerilor;
  • Se estimează că până în anul 2020, 40% din populația activă a globului va lucra pe cont propriu.

În ceea ce priveşte evaluarea prezentă şi viitoare a succesului în carieră, acesta începe să se măsoare din ce în ce mai mult prin flexibilitate şi deschidere către nou, precum şi printr-o capacitate mai bună de adaptare la nevoile şi la valorile unei organizaţii.

14925584_1305863402765329_4314584813126920475_n 14938374_1305979442753725_1197693444708137565_n

 

Ziua 2: Workshopurile #angajatVSfreelancer

Sâmbătă, 5 noiembrie, am discutat despre branding personal, reputaţie profesională, managementul timpului şi aspectele legale implicate de freelancing. Iată şi principalele idei cu care am rămas:

  • Adesea, cei care promovează ideea de branding personal se concentrează pe comunicare și imagine, însă acesta implică mult mai multe substraturi: raportul cu ceilalţi, felul de abordare şi rezolvare a diverselor situaţii problematice, ritmul de învăţare şi modul de cooperare.

Un punct de start recomandat pentru brandingul personal este formularea răspunsurilor din Personal Branding Canvas

canvas
  (sursa)
  • Pentru a prelua controlul asupra timpului nostru, trebuie să înțelegem cum este petrecut și care sunt factorii care ni-l risipesc (hoții de timp).
  • Pentru „a avea timp de toate” este necesară stabilirea unor obiective în relaţie cu rolurile noastre în viaţa de zi cu zi: angajat, părinte, coleg, prieten etc.; pentru fiecare rol stabilit, recomandat este să avem 2-3 obiective majore care să guverneze activităţile curente.
  • De asemenea, freelancerii au fost sfătuiți să aibă mare atenție la contractele semnate cu clienții și să pună accent pe prevenție, având în vedere că un PFA poate răspunde cu întreg patrimoniul personal în cazul unor sancțiuni din partea autorităților fiscale.

Studiu: Ce presupune ca timp, bani și satisfacție profesională viaţa de freelancer şi de angajat?

infografic

 

Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări şi lua pulsul realității de la locul de muncă, echipa Ctrl-D a realizat un studiu în rândul actualilor freelanceri, angajați și studenți – din domeniile creativ-digitale.

 

Conform celor aflate, cheia motivației profesionale pentru freelanceri, stă în libertatea de care se bucură în această formă de muncă.

Pentru majoritatea respondenților (88%) un rol important îl joacă posibilitatea de a lucra de oriunde, urmată de flexibilitatea timpului (87% dintre respondenți) și diversitatea proiectelor (menționată de 74% dintre ei).

În numele acestei libertăți, tinerii sunt dispuși să treacă peste cele mai mari minusuri inerente freelancingului: nesiguranța veniturilor și întârzierea plăților (o problemă cu care s-au confruntat 74% dintre freelanceri), dezechilibrarea raportului muncă-timp liber, lipsa interacțiunii în echipă.

Pentru angajați, cele mai mari minusuri profesionale sunt: plafonarea (constatată de 75% dintre ei), programul de lucru fix și restrictiv (de care se plâng 68% dintre ei), rigorile legate de instrumente, ținută ori securitate (pentru 45%).

Ceea ce îi mulțumește pe angajați și îi face să uite de aceste neajunsuri este, în primul rând, stabilitatea financiară (menționată de 79% dintre respondenți), faptul că angajatorul se ocupă de aspectele administrativ-financiare, posibilitatea de promovare, beneficiile secundare, lucrul în echipă.

Pentru studenți, cea mai atrăgătoare perspectivă de lucru pentru viitor este freelancingul (preferat de 61% în detrimentul angajării).

Principalele aspecte care îi atrag pe studenți către freelancing sunt flexibilitatea programului, posibilitatea de a lucra de oriunde şi diversitatea proiectelor.

Studenții care ar opta, pe viitor, pentru angajare ar face-o în primul rând pentru siguranța salariului lunar, cât și pentru beneficiul lucrului în echipă.

Datele complete ale studiului sunt disponibile sub formă de infografic, aici.

***

Mulțumim tuturor participanților, speakerilor și partenerilor conferinței Carieră în Ctrl și vă așteptăm cu drag la viitoarele evenimente!


Carieră în Ctrl: Angajat vs Freelancer, organizat de Ctrl-D, este un proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, prin programul „CultIN”.
Sponsori: [e-spres-oh] Academy (Headline Sponsor), Gi Group (Best HR Sponsor)
Parteneri: VICE România, Revista Cariere Online, Tech Cafe,  Revista Altfel, Romanian Copywriter, Alt Radio, OSUT, Best Timişoara, Liga AC, Banat IT, Akcees, deBanat, Marketing Focus, Arena IT, Learning Network, Timisoara Tech. Digest, ZeList Monitor, Oveit, Banat Interlink.