În Inspirație

Cum colorezi o poveste în online

storytelling

Digital storytelling-ul are rădăcini într-o componentă umană veche de când lumea, şi anume nevoia oamenilor de poveste. Desen naiv, pe pânză, basm sau narativă transmedia, conceptele de bază rămân aceleaşi. Ai nevoie de un protagonist, un obstacol, un aliat şi o decizie, toate, schiţate într-o lume realistă, dar… with a twist.

În plus, pentru ca povestea ta să prindă contur este necesară o folosire corectă şi creativă a mediilor online şi o definiţie vizuală cu sare şi piper. Excelent, vei spune, însă cum fac toate astea în lumea digitală?

Vladimir Propp şi Facebook live

Un cercetător de care orice specialist în comunicare ar trebui să ştie, Vladimir Propp a analizat aproape toate basmele ruseşti ale vremii (anii 1900), identificând, la nivel de structură narativă, care sunt acele trăsături pe care basmele le au în comun.

 

A identificat cinci categorii de elemente (funcţii ale personajelor dramatice, elemente conjuncte, motivaţiile personajelor, forme în care apar personajele dramatice şi accesoriile personajelor) dar şi 31 de narateme, adică micro elemente necesare într-o poveste.

 

epic
(Sursa: stephaneff.wordpress.com)

 

Ok, vei spune, dar ce legătura are asta cu digitalul?

Toată teoria poate fi tradusă în practică, atunci când analizezi sau lucrezi la o campanie, prin exerciţii de gândire bine direcţionate.

De exemplu, poţi descoperi cum să structurezi un script al unui video de campanie, cum să organizezi într-un mod nou informaţia pe un landing page sau cum să faci schiţa unui Facebook Live.

 

Lumea poveştii se construieşte vizual

Lumea poveştii e un termen folosit în contextul structurilor narative, pentru a desemna un „model mental” pe care privitorul, sau, în cazul nostru, userul de net îl are, despre anumite situaţii şi evenimente dintr-o poveste.

 

Termenul a fost analizat şi tratat, pe rând, de structuralişti, lingvişti şi antropologi, toţi, având ca scop să descopere cum analizează şi cum oferă oamenii sens unui text sau unui discurs.

 

Pe foarte foarte scurt, lumea poveştii e un pachet de informaţii definite deja, pe care o poveste îl accesează. De aici vine importanţa informaţiei vizuale – de la identitatea unei campanii până la felul în care ea e comunicată într-un mediu social.

 

Accesarea acestei lumi a poveştii trebuie făcută cu maximă grijă, pentru a delimita o lume specifică vizual şi clară.

 

Abordarea vizuală poate puncta excelent o lume a poveştii. Prima regulă e, bineînţeles, să îţi îndrepţi atenţia către public, pentru a schiţa premisa, limbajul comun.

 

Misiunea brandului e un al doilea pas, astfel echipa creativă va găsi verbul care animă conceptul de campanie. Până aici, dacă analiza a fost făcută corect, ai deja foarte multe elemente care te pot inspira să găseşti abordări şi soluţii creative.

 

Culorile, typography-ul, selecţia imaginilor sunt în acest moment paşi simpli şi fireşti, dacă ai creat deja o lume a poveştii.

 

În realitate, creativitatea învinge regulile

În momentul în care energia creativă – pe vizual, copy şi strategie, e pusă la treabă, disciplina şi regulile structurii narative devin fluide, se transformă, se armonizează cu regulile organice ale audienţei.

 

Clasicul cuprins devine începutul, încheierea devine cuprins, protagonistul poate fi povestitor, obstacolul poate fi doar un detaliu de percepţie.

 

În digital, storytelling-ul vizual poate fi şi el mult mai creativ, păstrând un fir roşu al comunicării dar cu forţa de a declina, de a reconstrui, de a remixa.

 

În 2017, curajul de a porni pe căi vizuale care să mixeze trendurile, construind ceva nou, este necesar. Există mii de unghiuri, în afară de geometria circulară a clasicului început-cuprins-încheiere, care pot extinde efectul conceptului digital.

 

Culorile vii, ale poveştilor umane, simple, de viaţă, susţinute de o abordare vizuală pe măsură pot comunica spectaculosul, în feluri uşor de înţeles.

 

Aşadar, a învăţa regulile digital storytelling e primul pas. Al doilea e să le reinventezi, de fiecare dată.


Brand Support este o agenţie de publicitate digitală, care oferă servicii de comunicare şi publicitate integrată, fondată în 2008, de către o echipă de profesionişti cu experienţă în publicitate şi marketing.