În Inspirație

Cum să ajungi la creativitate și calitate prin cantitate

HNCK7820

Lumea are nevoie de idei creative și calitative, care sunt transpuse cu succes în realitate. Însă deseori cele două concepte nu vin cu o rețetă pentru a fi atinse. Nu știm exact care sunt cauzele creativității, iar calitatea poate fi adesea subiectivă și greu de identificat – în special în lumea digitală.  În articolul de astăzi vă prezentăm o serie de studii recente și trenduri observate de-a lungul timpului care ne oferă răspunsuri la ambele soluții: cum putem obține calitatea și genera totodată creativitatea.

Începem printr-o poveste ilustrată în cartea Art & Fear de David Bayles și Ted Orland, o poveste surprinzătoare despre un profesor de ceramică. Povestea poate avea implicații despre cum gândim relația dintre cantitate vs. calitate și la dobândirea celei din urmă. Sună în felul următor:

Cantitate vs. Calitate

  • Profesorul de ceramică a anunțat în ziua deschiderii că va împărți clasa în două grupe. Cei aflați pe partea stângă a studioului vor fi evaluați strict pe baza cantității de muncă pe care o vor produce, iar studenții aflați în dreapta a studioului vor fi evaluați în urma calității muncii lor.
  • Procedura lui era simplă: în ultima zi a cursului va aduce în sala de clasă un cântar și va cântări activitatea grupului evaluat cantitativ: cine a produs 25 de kilograme de vase va primi nota 10, 20 de kilograme– nota 9 și așa mai departe.
  • În schimb, cei evaluați în funcție de calitatea muncii produse, trebuiau să creeze un singur vas –apropiat de perfecțiune – pentru a obține nota 10.
  • A sosit finalul semestrului și s-a constatat un aspect surprinzător: toate lucrările considerate de cea mai înaltă calitate au fost produse de grupul evaluat pentru cantitate.
  • Aparent, în timp ce grupul „cantitativ” era ocupat să creeze neîncetat – și să învețe din greșeli – grupul „calitativ” a stat, teoretizând asupra perfecțiunii, iar în cele din urmă tot ce s-a ales din efortul lor au fost teorii grandioase și un morman de lut fără formă.

Povestea a devenit foarte populară în mediul online, fiind citată pe bloguri din domeniul tech, UX, design, bloguri adresate scriitorilor și marketerilor de pretutindeni. Profesioniștii din industriile creative sunt de acord cu această abordare și anume: cantitatea conduce la rezultate calitative.

Concepția este evocată în special pentru cei aflați la început de drum – deși abordarea este benefică în orice treaptă a carierei – atunci când pleci la drum echipat cu un standard care îți spune cum ar trebui să arate site-ul pe care îl creezi, logo-ul care stă pe canvas-ul din Illustrator sau copy-ul pe care-l scrii, dar totodată un standard pe care încă nu îl poți atinge, deși cauți să transpui în realitate rezultatul vizualizat în minte.

Dacă ești la începutul carierei, trebuie să știi că această diferență este absolut normală și că cel mai important lucru pe care-l poți face este să realizezi un volum foarte mare de muncă. Să muncești cu adevărat. Să folosești deadline-uri, astfel încât în fiecare săptămână, sau în fiecare lună, să știi că vei finaliza un proiect și că vei primi feedback relevant asupra ce produci, construind o rutină menită perfecționării artei pe care vrei să o înveți.

Doar producând și realizând multe proiecte vei putea micșora distanța între standardul pe care îl ai minte și ceea ce creezi, folosind cantitatea pentru a ajunge la calitate.

Abordarea cantitativă aduce beneficii adiționale calității. O serie de studii de la final de 2015 ne arată cum persistența și abordarea unui mindset diferit se pot concretiza în creativitate.

Cantitate vs. Creativitate

Precum calitatea, rezultatele și soluțiile creative sunt vitale pentru viitorul spre care ne îndreptăm. Însă de multe ori considerăm creativitatea drept o calitate pe care o avem sau nu – ceva ce nu poate fi cultivat sau obținut. Ori ești creativ și te îndrepți spre un domeniu care îți oferă șansa de a-ți cultiva această trăsătură, ori nu și astfel, parcursul profesional se îndreaptă spre o direcție mai analitică.  

Un nou studiu infirmă concepția generală de mai sus. Cercetătorii au descoperit că oamenii subestimează în mod constant cât de multe idei creative pot genera atunci când continuă să lucreze la o problemă. Acest fapt duce la o renunțare precoce în procesul de generare de idei și la rezultate adesea mediocre.  

Studiul mai constată că cele mai creative idei tind să apară după multe încercări și eșecuri. Astfel, dacă renunți prea repede, există șansa de a nu îți lăsă cele mai creative idei să iasă la suprafață. Reiese de aici că persistența este un factor cheie în generarea ideilor creative.

Cercetătorii Brian Lucas și Loran Nordgren au demonstrat acest lucru într-o serie de cercetări realizate la Universitatea Northwestern din America.

Primul studiu a inclus 24 de studenți care au fost instruiți să „genereze cât mai multe idei originale pentru alimente și băuturi potrivite consumului la o cină de Ziua Recunoștinței.” Studenții au fost informați că răspunsurile lor vor fi evaluate pentru originalitate de către o comisie din exterior. Cei care produceau idei peste medie, câștigau un bilet de tombolă pentru un premiu de 50 $.

Participanții au generat idei timp de 10 minute, au luat o scurtă pauză, după care au primit instrucțiuni să insiste încă 10 minute pe proiect. Între cele două sesiuni, au fost întrebați: „Cât de multe idei crezi că vei genera în cele 10 minute adiționale?”

Studenții au subestimat numărul ideilor pe care le-au avut în a doua sesiune. Mai mult decât atât, comisia de evaluatori a găsit ideile generate în ce-a de-a doua sesiune – când studenții au persistat – semnificativ mai originale decât ideile generate inițial.

Rezultate similare au fost găsite în studiile care au urmat. De această dată au fost grupe mai mari de participanți, majoritate recrutați online. Cercetătorii le-au cerut unor comici profesioniști să genereze glume pentru un show de comedie, unor adulți să genereze sloganuri publicitare pentru un produs și unui grup de persoane să creeze tactici prin care o organizație de caritate și-ar putea crește donațiile.

Similar primului studiu, în fiecare dintre aceste experimente participanții au subestimat cât de multe idei ar putea genera în timp ce persistă cu provocarea, iar ideile generate în a doua tranșă au fost mult mai creative decât în etapa inițială. Cercetătorii notează: „Participanții nu și-au subestimat doar capacitatea de a genera idei în timp ce persistă asupra unei probleme, ci și capacitatea de a genera cele mai creative idei în acest proces.”

Concluzii

Pentru a fi cu adevărat creativ, trebuie să generezi un număr mare de idei, înainte de a rafina procesul și a selecta doar câteva pentru testare.

La început, apar ideile simple – cele ușoare – care vin la îndemâna oricui. Dar treptat, continuând procesul și gândindu-te în continuare la alte răspunsuri pentru problema cu care te confrunți, se vor ivi ideile originale, idei care sfidează convenția răspunsurilor clasice.

Persistența intervine atunci când vrei să renunți. Chiar și 10 minute în plus – forțând câteva idei în plus – pot juca un rol semnificativ în rezultatul final. Această perseverență – care este necesar să includă feedback-ul și concluziile greșelilor anterioare – te va ajuta să ajungi la rezultate calitative, demne de standardul pe care îl ai în minte iar calitatea din munca pe care o produci va ieși la suprafață și va fi recunoscută de cei din jur.