În Inspirație

Cum se lucrează într-o agenţie de publicitate

agentie-publicitate

De la brief la campania propriu-zisă, drumul unei idei de comunicare într-o agenţie de publicitate trece prin diverse departamente şi abordări care o definesc şi o şlefuiesc. Aflăm în următoarele rânduri cum decurge acest întreg proces, de la Vlad Popovici, Director @Kubis Interactive, şi Anca Pătru, Copywriter @JustAd.

Departamente

Multe dintre agenţiile de digital care în trecut erau orientate doar pe producţie de digital încep să se transforme în agenţii de comunicare integrate, digitally led, pe măsură ce toată comunicarea devine digitală de fapt.

 

Aşadar, vom regăsi în multe dintre agenţiile mari o structură aproape identică cu agenţiile de publicitate tradiţionale: strategie, creaţie, client service, audio/video, la care se adaugă departamente specifice de digital: programare, performance, social media etc.

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive

 

Agenţiile diferă ca structură, mod de organizare a departamentelor sau a felului în care îşi desfăşoară activitatea. Însă aproape toate au trei departamente standard.


Departamentul Client Service

Asigură legătura “de zi cu zi” cu clienţii agenţiei. Este interfaţa acesteia cu clienţii, dat fiind faptul că aceştia iau de cele mai multe ori contact cu agenţia prin intermediul acestui departament.

 

Un Account bun înţelege clientul şi feedback-ul pe care îl oferă. Pentru un client, contează foarte mult să îi fie înţelese observaţiile şi cerinţele, iar pentru creativi este esenţial să nu primească un feedback “netradus” de către Account, cu care să se descurce singuri.


Există pericolul ca oamenii de creaţie să înţeleagă altceva decât ceea ce a dorit iniţial clientul. De aceea, este foarte importantă comunicarea cu acesta, iar o întâlnire faţă în faţă între account şi client poate aduce mai multe beneficii şi diminua neclarităţile, decât interacţiunea dintre ei pe baza unui brief.

 

Departamentul de creaţie şi producţie

Departamentul de creaţie reuneşte autorii creaţiilor publicitare. E format din Copywriteri şi Art Directori.

 

Copywriterii sunt autorii textelor de publicitate, indiferent de suportul pe care va fi difuzat mesajul. Art-Directorii sunt autorii mesajului vizual, indiferent de suport.

 

După ce primeşte brieful de creaţie din partea clientului, brief care conţine toate informaţiile necesare pentru a putea crea şi implementa conceptele creative, Copywriterul trebuie să analizeze foarte bine informaţia şi să pună întrebări despre tot ce nu este clar.

 

Apoi are loc o întâlnire între membrii echipei de creaţie unde începe brainstorming-ul. Rolurile nu sunt foarte bine delimitate, uneori, o idee foarte bună de vizual poaze veni din partea copywriterului, iar un slogan foarte bun poate fi gândit de către un art director.

 

Departamentul Account Planning (Strategie)

Departamentul de planificare şi strategie este format din persoane implicate în culegerea, gestionarea şi implementarea cunoştinţelor despre consumator şi comportamentul lui.

Aici se realizează partea de planificare şi strategie pentru departamentul de creaţie, baza pentru elaborarea strategiilor de creaţie.

Anca Pătru, Copywriter @JustAd

 

Workflow

După ce se primeşte brief-ul de la client, urmează partea de debriefing, etapă în care cei din Client Service (şi Strategie) pun întrebări clarificatoare pentru a se asigura că s-a înţeles ce e de făcut, şi că există toate resursele necesare pentru a trece la treabă.

 

Pentru început strategia transformă brieful iniţial într-unul mai succint, cu informaţii şi insight-uri relevante pentru echipa de creaţie. Acest lucru se întâmplă nu pentru a se limita creaţia, ci pentru a trasa o direcţie clară de urmat, o coloană vertebrală pe care conceptele creative să se muleze.

 

În următorul pas, creaţia vine cu un concept şi apoi execuţii declinate pe acel concept, pe fiecare canal în parte, conform strategiei.

 

De obicei, pentru o campanie mare, rezolvarea unui brief poate dura între 2 şi 3 săptămâni. Pentru brief-urile mici, nu e nevoie tot timpul de toţi aceşti paşi.

 

Dat fiind că astfel de proiecte implică echipe multidisciplinare, este recomandat să se foloseasca tool-uri de project management precum Basecamp, pentru eficienţă maximă.

 

Odată ce campania e aprobată, creaţia termină toate livrabilele, totul fiind direcţionat către programare. Client Service-ul sau Project Mangerii au grijă ca totul să fie implementat conform propunerii, în timpul şi bugetul stabilit.

Vlad Popovici, Managing Director @Kubis Interactive


Kubis Interactive este printre cele mai mari agenții digitale din România. Aceştia oferă o gamă largă de servicii, precum servicii de marketing online, dezvoltare și design web, soluții de comunicare integrată și servicii SEO, SEM și SMO. 

JustAD este o agenție de publicitate din București, cu peste 11 ani de experiență pe piață. Aceștia creează strategii de comunicare integrată, care stabilesc conexiuni semnificative între branduri și oameni.