În Inspirație

Cum va arăta social media în 2017

social-media-trends

Social Media are putere tot mai mare. Are atât influență pozitivă, cât și foarte multă influență negativă. Lucrând de ani buni în online am observat o mulțime de schimbări și trenduri. Pe unele ajungem să le adoptăm vrând-nevrând, altele sunt efemere și până la sfârșitul anului uităm de ele. Vă amintiţi de Pokemon Go? Haideţi să vedem aspectele principale care vor prima în Social Media, în 2017.

Știrile false ne vor acapara wall-urile

Anul acesta au fost alegerile prezidențiale în SUA, alegeri care au lăsat o mare parte din planetă în șoc. Foarte multă lume a fost convinsă că va ieși Hillary Clinton, însă realitatea a fost cu totul alta. Iar Social Media a jucat un rol crucial în rezultat.

Facebook și implicit Mark Zuckerberg au fost acuzați că au permis răspândirea multor știri false (care erau în beneficiul lui Donald Trump).

Am trăit și noi acest lucru la o scară mult mai mică, cu ocazia alegerilor parlamentare. Inevitabil, și pe wall-ul tău ajung să apară știri false, sau cel puţin ajungi să te întrebi dacă articolul pe care îl citești este real ori nu.

Se discută tot mai mult despre educarea utilizatorilor neiniţiaţi în folosirea internetului şi evaluarea informaţiilor online. Mare parte dintre aceştia nu au un set de reguli și de valori când e vorba de ce citesc pe internet – nu știu pe ce link-uri sau bannere să nu dea click sau ce site-uri de știri sunt credibile sau nu.

Realitatea este ca populația României e împărțită. La fel cum ruralul e diferit de urban, la fel și comportamentul utilizatorilor este diferit. Iar discrepanța este foarte mare. Avem utilizatori avansați de internet, care lucrează în domeniu și sunt la curent cu toate noutățile, iar pe cealaltă parte, avem utilizatorii începători care au început să folosească internetul recent. Și au intrat într-un mediu virtual avansat, plin de capcane.

 

Atenția utilizatorilor va fi mai greu de menținut

Diferențierea comportamentului utilizatorilor mă duce la a doua predicție pentru 2017. Este atât de mult conţinut pe internet și în special în Social Media, încât este tot mai dificil să captezi atenția utilizatorului. Și nu doar atât. E și mai dificil să îl faci să revină iar și iar la tine.

În 2017 lupta e tot mai crâncenă pentru atenția utilizatorului. Trebuie să “lupți” pe toate fronturile. Trebuie să optimizezi conținutul pentru Google. Trebuie să construiești ad-urile perfecte care să ajungă la utilizatorul potrivit în momentul potrivit.

Și cea mai veche și constantă tactică, de la începuturile online-ului: trebuie să îți construiești o bază de adrese de email ale utilizatorilor tăi la care să ajungi cu mesajul tău fără să stai la mila algoritmului de Facebook sau Google.

Încă din 2009 am repetat oricui avea urechi să mă asculte că nu trebuie să investești conținut în nici o altă platformă decât a ta. Tot ce faci trebuie să fie pe propriul tău site. Destinația finală a utilizatorului trebuie să fie în spațiul tău unde ai control (și unde îl poți convinge să se aboneze la newsletter).

 

Mobilul devine o necesitate

De mulți ani (poate prea mulți) se tot repetă importanța optimizării site-ului pe mobil. Ei bine, în 2017 nu mai ai de ales. Trebuie să faci tot posibilul ca site-ul tău să meargă perfect pe mobil.

Toată lumea e acum pe mobil. Smartphone-urile au devenit accesibile pentru toată lumea, abonamentele de telefonie mobilă și cartelele au pachete tot mai avantajoase de trafic de internet. Lumea e în permanentă mișcare. Mulți utilizatori intră pe Facebook și chiar pe site-ul tău de pe mobil.

 

Recent am fost la conferința Future of Media, unde Traian Năstase (Managing Partner la iSense Solution) a prezentat datele un studiu exact pe acest subiect. În 2016, comparativ cu anul trecut, cea mai mare creștere a consumului de internet a fost pe mobile. (Mai multe informații poți citi în articolul de pe site-ul meu, SocialWeb.ro).

 

Trebuie să optimizezi nu doar site-ul pentru mobil, ci și modul în care transmiți mesajul. De exemplu, dacă ai un site de conținut nu mai poți să scrii articolele kilometrice pentru că pe mobil devin și mai lungi (asta dacă nu faci jurnalism de investigație).

 

Nu doar conținutul și promovarea lui în propriul site trebuie optimizat pentru mobil, ci și ad-urile.

 

Foarte mult timp am gândit strategiile pentru un utilizator care stă în fața unui calculator și ne străduiam să îi simulăm experiența. Ei bine, acum peste jumătate din ei stau pe mobil. Și nu doar citesc articole și dau like-uri la poze. Fac chiar și cumpărături online, cumpără bilete de avion și rezervă camere la hotel.
Un studiu Google citat de ZF.ro concluzionează că mulți români preferă să facă cumpărături online de pe smartphone – 11% dintre cei cu vârsta peste 16 ani au cumpărat un laptop de pe smartphone. În Marea Britanie, procentul este de 8%.

 

Tot mai mult conținut care expiră

Utilizatorii au început să stea tot mai mult pe mobil și să consume media sub toate formele ei. În ultimul an, Snapchat a câștigat foarte mulți utilizatori prin feature-ul original al rețelei: poze și filmulețe care sunt accesibile doar 24 de ore.

Snapchat avea în luna septembrie 50 de milioane de utilizatori zilnici din Europa.

Evident, că nu a durat mult, și Facebook a realizat acest feature pentru Instagram. Cum era de așteptat, în timp, tot mai mulți utilizatori au încetat să mai intre pe Snapchat. Inclusiv eu am făcut acest lucru din cauză că am observat că unii utilizatori aveau aceleași postări și în timp am ajuns să simt că pierd timp intrând și pe Instagram și pe Snapchat.

Story-urile de pe Instagram au devenit tot mai populare. Iar brandurile trebuie să țină pasul. În ultimele 6 luni, Instagram a câștigat 100 de milioane de utilizatori în plus (odată cu introducerea Story-urilor). Până și Twitter a anunțat în această lună posibilitatea de a realiza live-uri prin aplicația de mobil.

În 2017 vor fi și mai populare. Brandurile trebuie să includă aceste noi tipuri de postări în strategiile social media, fără a copia comportamentul altora.

Brandurile trebuie să stabilească ce vor să transmită – tip de mesaje, de evenimente, cui se adresează mesajele lor și dacă sunt conforme cu întreaga “imagine” a brandului.

De când am început să lucrez cu brandurile în Social Media am fost de părere că acestea trebuie să ofere un plus de valoare utilizatorilor. Nu trebuie să le creeze impresia că le vând în permanență ceva. Exact așa se pierd utilizatorii.

Brandurile trebuie să îi ajute pe utilizatori, să le ofere informații de valoare pentru ei. Dacă un mesaj e de scurtă durată, nu înseamnă că trebuie să fie lipsit de valoare. Trebuie acordată mai multă atenție planificării acestor postări spontane și volatile.


Tot mai multe evenimente și momente vor fi urmărite live prin mobil

În momentul de faţă, spaima tuturor brandurilor cred că e livestream-ul. Nu poți edita nimic și trebuie să fii dispus să te arăți cu “imperfecțiunile” tale ca brand. Clar nu e pentru toată lumea.

Dar, dacă vrei să ai succes, trebuie să găsești livestream-ul potrivit pentru tine.

Anul ăsta cei de la BuzzFeed au făcut un livestream haios și ciudat în același timp. În redacția lor au avut 2 persoane, un pepene și multe elastice. Au testat de câte elastice e nevoie să pună pe mijlocul unui pepene pentru ca acesta să se spargă. Peste 800.000 de utilizatori (și cine știe câte persoane) au urmărit livestream-ul plin de suspans.

Facebook a făcut public topul celor mai urmărite live-uri, iar “Chewbacca Mom” ocupă locul 1 cu 163 de milioane de view-uri. Cinci din cele 10 mai urmărite live-uri sunt legate de alegerile prezidențiale din SUA. Prin urmare, poți realiza live-uri cu evenimente de actualitate (și de interes) sau unele pur și simplu, reale.

Până la urmă feature-ul se numește “live” cu un motiv, e viața reală nefiltrată.

Livestream-ul trebuie încercat în 2017, dar trebuie găsită tema potrivită pentru brand. Este un mod foarte direct prin care te poți conecta cu audiența ta.

***

Social media este puternică și contează cu ce scopuri o folosești. Oricine ai fi și orice ai avea de zis, social media îți dă o voce. Iar brandurile vor folosi social media tot mai puțin ca să spună și tot mai mult ca să asculte.