În Inspirație

Insight-uri despre comunicarea vizuală în branding, marketing, UX şi PR

comunicare-vizuala

Într-un context în care ritmul şi cantitatea mesajelor de promovare a depăşit capacitatea de atenţie şi implicare a oamenilor, comunicarea vizuală poate reface legătura public-brand – aplicată strategic şi uman. Despre importanţa vizualului în domeniile comunicării, aflăm în cele ce urmează, de la specialişti din branding, marketing, PR şi UX.

 

stefan-liuteŞtefan Liuţe, Strategy Director & Co-founder @Storience

În branding, rolul comunicării vizuale a evoluat mult în ultimii ani.

Focusul s-a mutat de pe identificare și discurs uni-direcțional (“uite, ăsta sunt eu, brandul”) pe relație, facilitare și conversație (“cum pot să-ți povestesc ceva în așa fel încât să vrei și tu să-mi povestești despre tine și să-ți fie ușor și drag să faci asta”).

Brandurile de succes au o comunicare vizuală diversificată și adaptabilă la context și mediu, adică una care ușurează dialogul și maximizează accesul la informație, fie că e vorba de o promoție comercială, fie că e o poveste emoționantă.

Mediile digitale – mobile sau nu – domină consumul de conținut și ele favorizează formate și tehnologii noi. De la meme și gifuri, la materiale video 2D/3D, realitatea augmentată și realitate virtuală, comunicarea vizuală modernă oferă un potențial de expresie și de relație pe care majoritatea brandurilor încă nu-l cunosc și nu-l exploatează pe deplin.

 

ligia-adamLigia Adam, Marketing & Communication Consultant @Wunder Promotion

Fie că vorbim de spoturi publicitare la TV, de afișe prin oraș sau de infografice artistice pe net, comunicarea vizuală înseamnă, pe scurt, să transmiți cât mai eficient un mesaj într-o formă care îl face mai ușor de înțeles și mai ușor de ținut minte.

Imaginile devin astfel scurtături mentale spre informaţie, pe care le putem apoi căuta şi accesa fără să fie neapărat nevoie să reţinem tot ce ne-a fost comunicat.

Mai nou, statisticile spun că suntem cu adevărat atenți la ceva timp de maxim 8 secunde, așa că ăsta e intervalul în care o imagine trebuie să ne spună ceva memorabil, pe care să-l și înțelegem corect.

Comunicare vizuală făcută cum trebuie am văzut recent la Fan Courier, în campania ‘O zi obișnuită din viața unui curier’ semnată de The Marks, cu ilustrații făcute de Paula Rusu. Transmite un mesaj optimist către clienți și beneficiarii direcți, consolidează poziționarea și brand promise-ul Fan Courier și adresează proactiv prin comunicare problema eventualelor întârzieri de livrare în perioade aglomerate ale anului.

 

vlad-burcaVlad Burca, Senior UX Designer @cognitiveSEO

Comunicarea vizuală e un amestec de design grafic și UX design, cu rol esențial în felul în care este văzut și perceput un site/produs.

Acest tip de comunicare mărește, de cele mai multe ori, așteptările utilizatorilor în ce privește funcționalitatea și uzabilitatea produsului.

Aș compara avantajul pe care îl are un site “chipeș” cu cel al unui îndrăgostit timid la prima întâlnire, bine îmbrăcat și aranjat. Când utilizatorul ajunge pe un site nearătos dar are o experiență plăcută, pleacă totuși mulțumit; însă, dacă apare o problemă de UX pe același site lipsit de farmec, cel mai probabil utilizatorul va renunța și va pleca repede.

Dacă siteul e atractiv însă, utilizatorul tinde să aibă mai multă încredere și e dispus să îi acorde, asemenea îndragostitului nostru, o a doua șansă în cazul unei greșeli.

E bine de reținut astfel, că un design vizual bun nu repară funcționalitatea unui produs și nu salvează o experiență proastă, dar nu trebuie niciodată ignorat!

Dacă ar fi să dau un exemplu de design vizual reușit, lăudabil, aș recomanda siteul unui produs 100% românesc: moqups.com.

Alte exemple memorabile sunt clasicele aplicații Flipboard și Duolingo, care și-au câștigat succesul datorită designului.

 

mihaela-ganciu

Mihaela Ganciu, Founder @Caracteristic

Cel mai frumos lucru la comunicarea vizuală e că odată ce ai ajuns la acele elemente cu care va fi identificat un brand sau un concept, de acolo știi că nu vor mai fi suficiente cuvintele pentru a explica ce se întâmplă.

O realitate care nu se va schimba curând e că orice tip de comunicare trebuie adaptat mediului: comunici într-un fel pe social media, altfel e modelul „clasic” de comunicare, cel al relației cu presa, căreia îi transmiți comunicate sau invitații.

Observ un potențial foarte mare în a crea conținut diferit, special, pentru ocazii specifice: invitații la evenimente, demonstrarea unei tehnologii sau a unui produs.

Un exemplu care sper să se dezvolte în România următorilor ani e organizarea unei conferințe de presă prin unelte diferite de comunicare a mesajului: o cască de realitate virtuală pentru domeniul imobiliar, o fotografie 360 pentru prezentarea unei camere foto sau o aplicație de realitate augmentată pentru produsele de zi cu zi. 


Mai multe resurse despre comunicarea vizuală – de la inspiraţie, la bune practici – poţi găsi în agenda temei lunii aprilie. [Click aici]