În Inspirație

Practici Black Hat SEO: cazul Interflora

blackhat seo

În articolul despre link building ați putut citi ce schimbări a adus Google prin introducerea algoritmului Penguin, care viza link-urile nenaturale, create cu scopul de a manipula page rank-ul și pozițiile în rezultatele Google. În acest articol, puteți citi mai multe despre Interflora, o companie internațională ce oferă livrări de flori, care a căzut în capcana practicilor SEO greșite, fiind penalizată 11 zile pentru cumpărarea de link-uri pe alte site-uri.

Povestea

Site-ul din Anglia al companiei Interflora, dedicată livrărilor de flori, este extrem de popular în industrie și până recent, apărea în primele rezultate Google pentru cuvinte-cheie precum: „flori”, „livrări de flori” și altele ce au legătură cu acest domeniu. Însă, în februarie, acesta a fost penalizat de Google și nu a mai avut vizibilitate în rezultatele motorului de căutare, nici măcar în cazul în care se căuta după numele companiei, după cum se poate vedea și în analiza celor de la Searchmetrics.

Searchmetrics

Practic, Interflora a fost suspectată de link building neortodox prin trimiterea de flori și alte produse unor bloggeri, cerându-le în schimb link-uri pe site-urile lor (link-uri, de altfel, de slabă calitate), precum și de cumpărarea de advertoriale în ziare online, fără tag-ul nofollow.

Cei de la Google nu au comentat direct această situație, dar după această întâmplare, Matt Cutts, responsabil pe partea de Search Spam la Google, a lansat un avertisment pe blogul Google despre faptul că vinderea și cumpărarea de link-uri contravin ghidului de calitate al motorului de căutare, fiind pedepsite. Această penalizare ar putea avea într-adevăr legătură cu achiziționarea de link-uri, fiindcă s-au descoperit peste 150 de link-uri externe noi într-o perioadă scurtă.

Reminder Google

Gestionarea problemei

Nu e primul și nici ultimul caz de penalizare a link-urilor plătite. Penalizarea poate fi însă retrasă după ce este reparată greșeala. În acest caz, „repararea greșelii” a presupus contactarea mai multor deținători de site-uri care aveau link către Interflora și rugarea acestora să scoată aceste link-uri, după cum se poate vedea și din postările acestora pe Twitter.

Tweets

Ce putem învăța însă este că nu trebuie să ne ascundem sub „pălăria neagră” a SEO, de vreme ce site-urile cu conținut bun, relevant și „link worthy” au șanse mari să apară în rezultate, fiind important pentru motoarele de căutare să furnizeze consumatorului cele mai bune surse, nu acelea care au manipulat rezultatele.

Practici corecte

Activitatea de link building ar trebui să fie realizată într-un mod indirect. Asta presupune ca un site să devină popular și de încredere prin oferirea unor servicii de calitate și prin conținut relevant pentru consumator.

Interesant este că aceeași companie menționată mai sus, Interflora, a avut o inițiativă interesantă în 2010 prin intermediul căreia a urmărit crearea de awareness și word of mouth într-un mod creativ și, indirect, generarea de link-uri externe. Mecanismul campaniei desfășurate pe Twitter era următorul: pe o perioadă dată, au fost monitorizate mesajele postate de mai mulți oameni pe Twitter, iar celor care se plângeau că au o zi proastă, compania le trimitea buchete de flori, pentru a-i binedispune.

De asemenea, campania s-a axat și pe mai mulți bloggeri cu influență, care aveau și ei o zi mai puțin bună, cărora le trimitea buchete personalizate în funcție de culorile blogului lor, fără să le ceară nimic în schimb.

Interflora

Focusul principal a fost pe realizarea unei fapte bune, care să genereze buzz și un sentiment pozitiv în jurul brandului, generând indirect și mențiuni pe bloguri și în social media.

Acesta este un exemplu corect de practicare a link buildingului, prin câștigarea meritată atât a link-urilor utile atât în ranking, cât și la creșterea popularității brandului. Crearea unei rețele valoroase de bloguri și site-uri susținătoare poate lua de regulă mult timp, însă merită toate eforturile și timpul investit, pentru că backlink-urile primite astfel sunt extrem de valoroase și oferă vizibilitate și acoperire relevantă în ceea ce ține de SEO și PR. În cazul advertorialelor (articole plătite, ce îmbină stilul jurnalistic cu aspectele comerciale)  este de preferat ca acestea să aibă link-uri nofollow, pentru a nu apărea probleme.

Politica Google în ceea ce privește black-hat SEO este foarte clară – sunt acceptate doar link-urile câștigate prin intermediul unui conținut de calitate. Cei care vor să cumpere link-uri și popularitate nu numai că nu sunt în grațiile Google, dar riscă și să compromită integritatea site-ului lor.

Sursă imagine