În Inspirație

Principalele tipuri de emoţii folosite în publicitate şi influenţa acestora

emotii-publicitate

Conţinutul publicitar care transmite emoţie, de orice fel ar fi ea, nu reprezintă doar o serie de imagini şi sloganuri care încearcă să educe telespectatorii, ci şi o formă strategică prin care oamenii pot fi influenţaţi în procesul de cumpărare.

Potrivit unui studiu realizat de Nielson în 2016, emoţiile sunt esenţiale pentru eficacitatea publicităţii, iar deciziile noastre sunt influenţate, uneori chiar conduse de către emoţiile pe care le simţim atunci când privim o reclamă.

Mai mult decât atât, reclamele care au primit cel mai bun feedback emoţional au generat o creştere cu un procent de 23% în vânzări, conform aceleiaşi surse.

nielsen

Pentru branduri, emoţiile reprezintă un ingredient foarte important în conexiunea cu publicul.

Institutul de Neuroştiinţă şi Psihologie a realizat un studiu conform căruia emoţiile de bază sunt următoarele: fericire, tristeţe, frică/surprindere, furie/dezgust.

Pornind de la aceste patru categorii de bază, vom analiza şi exemplifica modul în care brandurile au folosit emoţiile în publicitate, de-a lungul timpului.


Fericire

Brandurile aleg, de cele mai multe ori, să fie asociate cu ideea de fericire, zâmbete, veselie.

Un studiu realizat de New York Times arată că articolele care cuprind emoţii pozitive şi cele care prezintă elemente publicitare pozitive au fost de interes pentru public, mai degrabă decât cele care aveau o poveste tristă. Acest lucru denotă faptul că oamenii reacţionează la conţinutul publicitar care stârneşte stări de bine.

Un astfel de exemplu este reclama din anul 2015, Android’s Friends Furever, în care sunt prezentate diverse animale, într-un cadru natural, pe un fond muzical relaxant.

Tristeţe (melancolie)

Thank You, Mom este reclama care a reuşit să ajungă la inimile oamenilor şi în acest an, cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Rio. P&G sensibilizează publicul, stârnind emoţii puternice de melancolie.

Secvenţele din reclamă au impact emoţional prin importanţa atribuită mamei şi sprijinul moral pe care îl reprezintă în viaţa copiilor.


Frică/Surprindere

Frica este un instinct natural, care ne ajută să reacţionăm, într-un fel sau altul. În publicitate, frica poate crea o stare de urgenţă care determină publicul să ia măsuri, să prevină o anumită situaţie, dacă este posibil.

Cum? Prin achiziţionarea produsului/serviciului respectiv.

World Wildlife Fund este un brand cunoscut pentru imaginile sale controversate care îţi induc o stare incomodă, dar în acelaşi timp te responsabilizează.

manfish-wwf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Există şi reclame care te surprind şi care pot lua forme pozitive, un astfel de exemplu este cel de la Gillete Venus,
Empower Yourself and Use Your And, al cărei obiectiv este să încurajeze femeile să se simtă mai puternice şi mai încrezătoare în forţele proprii.

Furie/Dezgust

Oamenii tind să creadă că este de preferat să eviţi furia tocmai pentru că este o emoţie negativă care va da naştere unor asocieri negative. În publicitate, acest lucru poate fi diferit. Oamenii reacţionează, se pot revolta. Dezgustul, ba chiar frustarea, determină publicul să îşi pună anumite întrebări, să reflecteze.

Campania publicitară Always, Like a Girl a câştigat numeroase premii, utilizând insulta pentru a atrage atenţia.

Un alt exemplu aparţine companiei Save the Chlidren, o reclamă care a reuşit să şocheze prin drama unui copil din Siria.

Există limite în utilizarea emoţiilor de către branduri în publicitate?

Ar trebui să existe delimitări bine stabilite, astfel încât oamenii să nu se simtă lezaţi, în vreun fel. Consumatorii sunt atraşi de o realitate prezentată aşa cum este ea, de reclame care transmit emoţii puternice dar care nu afectează şi nu depăşesc principii etice.

În acest context, publicul generază un răspuns emoţional şi o conexiune mai profundă cu brandul respectiv. Este ceea ce numim empatie, astfel încât oamenii ajung să rezoneaze cu ceea ce li se prezintă şi chiar să se regăsească în conţinutul publicitar.

***

Exemplele de mai sus sunt doar câteva dintre modurile în care brandurile folosesc diverse tipuri de emoţii în publicitate. Dacă ai şi alte idei despre cum sunt folosite emoţiile de către branduri în publicitate, cu exemple specifice, scrie-ne >> aici.