În Inspirație

Social Media Summit 2016 – rezumat şi concluzii

social_media_summit_bucuresti

Am participat și anul acesta la Social Media Summit, iar mai jos sunt câteva dintre cele care s-au discutat, pentru cei care nu au putut fi de față. A fost un eveniment aniversar, împlinindu-se 10 ani de la prima ediție, în care s-a vorbit mult despre schimbări, maturizare și sinceritate.

Pentru cine nu știe, evenimentul este organizat de Revista Biz, printul online-ului românesc, cum își spun ei și are loc în fiecare an, propunându-și să aducă la aceeași masă companii, agenții și bloggeri, într-o discuție despre social media și nu numai.

Pentru a vă pune și pe voi în starea de spirit în care ne-a pus Marta Ușurelu, redactorul șef al revistei și MC-ul evenimentului, la început, vă invităm să urmăriți clipul de mai jos, care a strâns aproape 50 de milioane de vizualizări deja:

Marta a deschis seria de conferințe cu o scurtă istorie. Dacă pe vremea comunismului și imediat după revoluție ziarele erau foarte prețuite și căutate, în urmă cu 10 ani (din 2015) a fost constatată diminuarea importanţei presei și nașterea bloggerilor. Mulți jurnaliști au înțeles atunci că trebuie să își schimbe modul de comunicare și au început să scrie și ei pe blogul propriu, vedele le-au urmat și așa a început blogging-ul să ia avânt și în România.

Prezentarea lui Mugur Pătrașcu, fost director al iLeo, agenția de digital al Leo Burnett, ce tocmai și-a deschis o nouă agenție – ScreenNative, a fost despre #change. Dacă primii 10 ani de social media au fost despre entuziasm, experimentare și învățare, de acum va fi vorba despre profesionalizare. Și asta se va întâmpla pe 6 niveluri:

  1. The inventory: avem de-a face cu un nou mod de a prezenta lucrurile, noi interfețe, noi platforme, cu accent pe mobile (responsive design) și business (orientare spre vânzare, performance marketing)
  2. The social: facebook a devenit The second Internet, locul în care se pun la cale revoluții și schimbări în viața politică și social, locul în care poți face aproape orice, de la vânzare, la angajare și informare. De asemenea, pe val sunt și SnapChat, WhatsApp și Instagram. Se produce și se va produce din ce în ce mai mult conținut special pentru a fi distribuit apoi în social media.
  3. The selling: toate campaniile vor avea 2 obiective – awareness și performance (în care intră campaniile media, dar și partea de usability, pentru creșterea conversiilor)
  4. The brand: reîntoarcerea la identitatea de brand, cu accent pe capacitatea acestuia de a se adapta culturii populare și de a stabili parteneriate potrivite cu AND-ul său
  5. The people: cei care acum 10 ani erau doar bloggeri, acum au afaceri sau inițiative care vor săă schimbe lumea. Acum oamenii încep să învețe după școală.
  6. The advertising: suntem mult mai aproape de oameni acum, prin toate lucrurile pe care le putem face în calitate de advertiseri.

De reținut: Digitalul a murit ca obiectiv și a devenit fundament, ingredientul esențial. Digitalul este doar electricitate – să nu facem electricitate, ci să facem ceva cu ajutorul ei.

Prezentarea lui Cristian Manafu a fost despre bloggeri în calitatea lor de influencers. Câteva statistici interesante:

  • 61% dintre americani declară au fost influențați de bloggeri în decizia lor de cumpărare. Și cum noi ne îndreptăm în aceeași direcție, pe trendul occidental, acesta va fi și viitorul nostru apropiat.
  • 58% internauții de peste 16 ani din România citesc bloggeri
  • 84% branduri caută manual influencerii
  • 69% folosesc influenceri in lansări de produse
  • 72% relevanța și audiența sunt mai importante decât reach-ul
  • 85% branduri cred ca emailul este cea mai buna cale de comunicare cu influencerii
  • 59% branduri vor aloca mai mult buget de marketing pentru influenceri in 2016

Tot el ne-a arătat o comparație interesantă, între postarea unui brand care are 2.300.000 fani vs. postarea unui influencer cu 1.300.000 fani. Urmăriți conținutul și engagementul obținut:

bon prix andi

De reținutConcepe campaniile tale de comunicare în ton cu tendinţele momentului.

Prezentarea Communication Leader-ului Garanti Bank a fost despre realizările băncii în online. Câteva lucruri de reținut:

  • Din 36 de bănci din Romania – 19 sunt pe facebook, 16 pe linkedin, 7 pe twitter, 16 pe youtube
  • 20% oameni iși urmăresc banc ape rețelele sociale, fiind loc de crescut în acest domeniu

Nir, de la MRM, ne-a arătat studii de caz cu o abordare altfel:


De reținut: Mizaţi pe inovaţie. Dacă nu aveţi un reper existent în comunicare, transformaţi acest lucru într-un avantaj competitiv şi fiţi unici.

În partea a doua a conferinței a fost prezentată campania revistei Biz: Sunt un țăran.

smiley

 

Partea a treia a summitului i-a avut invitaţi pe Bogdan Niţu (Webstyler) şi Radu Bătrînu (Flanco) iar Cătălin Cincu (ZeList) a prezentat lista cu cei mai influenţi bloggeri din România, împărţiţi pe specializări.

Bogdan Nițu ne-a deschis puțin ochii în legătură cu trendul pe care se aliniază brandurile în ultimul timp. Dacă la început comunicarea a fost funcțională, apoi emoțională, acum trecem la următorul nivel: acela al sensului. Sens, care se traduce în utilitate (oferă ceva care să ajute!) sau apartenență (susține o comunitate, o inițiativă civică!).

Câteva studii de caz:



Campanie Banca Transilvania de susținere a meciului de baschet feminin România-Turcia.
meci_baschet_turcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De reținut: Uitați de canale media, de formate de content, conținutul în sine e important. Și sensul.

Radu Bătrînu de la Flanco ne-a povestit despre Școala Flanco, în cadrul căreia, în magazine Flanco au fost oferite cursuri gratuite tinerilor. Rezultate: 5 cursuri, 181 tineri înscriși, 77 participanți, 110 premii, 470 mențiuni @școalaflanco, pe 200 bloguri și pagini social media, 1.160.000 followeri, fani și prieteni.

Și în sfârșit, momentul cheie al evenimentului. Cătălin Cincu, alchimist la ZeList Monitor ne citește bloggerii cu care agențiile și companiile vor lucra cel mai mult în 2016. Lista completă o găsiţi >>aici.

social-media-summit

Spor la campanii!