În Inspirație

Trusa de competențe digitale pentru 2016

competente-online

Am întrebat câţiva specialişti din marketing, PR, development şi design despre rezoluţiile setate pentru 2016, în profesia lor – ce competenţe noi vor să îşi dezvolte, ce cunoştinţe consideră aceştia că sunt esenţiale de avut şi ce aspecte vor să îmbunătăţească în procesul lor de lucru. Răspunsurile acestora despre dezvoltarea profesională şi personală, în cele ce urmează.

Dragoş Smeu, Performance Manager @Kubis Interactive

Dragoş Smeu

Learn to code. Neapărat. Văd tot mai multe școli de web developement dedicate copiilor și sunt puțin invidios că pe vremea mea nu existau asemenea oportunități. Evident, nu vreau să îmi schimb aria de competență, dar mi-aș dori să pun mai mult accent în anul acesta pe programmatic media, pe automatizări și APIuri pentru o mai mare eficiență pe procesele non-brain.

Behaviour. Vreau să înțeleg mai mult de ce iau utilizatorii anumite decizii. Mi-am propus pentru 2016 să citesc cât mai multe cărți, articole și studii despre comportamentul uman. Atât transpus în psihologie dar și în lanțul economic. Zona de performance media unde activez este strâns legată de utlizator și focusată pe soluția la nevoile utilizatorilor. Este important să înțelegi cât mai bine utilizatorul, să înțelegi cum a apărut acea nevoie, de ce soluție are nevoie și mai ales la ce stimuli răspunde.

Experiențe. Această ultimă rezoluție e ceva mai personală. Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la lucruri care îți pot da un plus de stare de bine nu mă gândesc la produse sau servicii; mă gândesc la experiențe. Ele rămân pentru mai mult timp în mintea utilizatorului/consumatorului/omului. Îmi doresc un 2016 plin de experiențe și nu de bunuri și servicii. O să fiu mai atent la customer care-ul magazinului online de unde o să îmi cumpăr următorii pantofi, nu doar dacă mi-au nimerit mărimea.

O să urmăresc mai îndeaproape experiența pe care o voi avea cu următoarea rezervare pe care o s-o fac pe Booking sau Airbnb, nu cum arată camera și cât de mare este ecranul televizorului pe care oricum nu îl voi deschide. O să mă gândesc de 2 ori dacă să mai cumpăr de la magazinul din colț unde primesc rest în lame orbit sau voi merge la un supermarket unde doamna de la casă mă întreabă dacă a fost totul în regulă. Din perspectiva personală, cât se poate de subiectivă, dar și de marketer, care lucrează foarte mult cu studii și cifre exacte, voi încerca anul acesta să îmi canalizez gândurile spre experiențe: fie ele personale sau pentru userii pe care îi voi targeta în 2016 prin campaniile pe care le voi promova.

 

Cristina Puţan, Managing Partner @PRbeta AgencyCristina Puţan

Dacă în 2015 mi-am propus să învăț mai multe despre partea ”tehnică” a comunicării, în 2016 cred că a venit momentul să pun accentul pe acele aptitudini care îmbină relațiile publice cu alte domenii înrudite. Am început, încă de la finalul anului trecut, să urmăresc cu mai mult interes modul în care relațiile publice ”se întâlnesc” cu marketingul, vânzările și psihologia.

Citesc articolele despre neuromarketing care apar în presa internațională de specialitate, am început un nou curs pe Coursera și caut tot mai multă informație despre acest subiect. De asemenea, îmi propun să învăț mai multe lucruri despre vânzări. Chiar dacă despre relațiile publice se spune că sunt responsabile cu imaginea unui produs, piața așteaptă rezultate mai palpabile. Nu ne putem limita la a spune frumos o poveste, ea trebuie să și vândă.

Încerc să structurez cât mai bine sursele de informație. Am observat o tendință de a urmări doar ceea ce ne oferă timeline-ul Facebook și asta înseamnă dezordine și puține informații utile într-o mare de ”noise”. Am ales câteva subiecte și publicații de pe Medium.com, printre care PR, Content and Storytelling și Marketing, Advertising and Public Relations. Îmi încep diminețile cu Mashable și TechCrunch,  iar duminica încerc să dezleg tainele negocierii în vânzări și limbajului tip Corporate Business.

 

Gabriela Bejan, PR Executive @How to Web

Gabriela Bejan

Anul acesta vreau să îmbunătățesc modul în care lucrez cu jurnaliștii. Îmi doresc să trimit materiale relevante de fiecare dată și atunci e important să îi știu pe oamenii cu care lucrez dincolo de adresa lor de e-mail. Asta presupune întâlniri cu ei, discuții despre ce îi interesează, monitorizarea articolelor pe care le scriu etc. În plus, mi-am propus să ajung să cunosc măcar 10 jurnaliști din domeniul tech & antreprenoriat, care scriu pentru publicații mari din Europa.

Aș vrea să investesc mai mult timp în content marketing, de la partea de creație până la resurse și instrumente pe care să învăț să le folosesc mai bine. Asta implică inclusiv lucrul cu vizualuri și elemente multimedia pe care aș vrea să știu să le fac eu, cel puțin cele pentru Facebook și Twitter.

Mi-ar plăcea să învăț să prelucrez materiale video pentru că eu lucrez foarte mult alături de comunități (Comunitatea TechHub Bucharest, Comunitatea Softbinator) și sunt multe momente frumoase pe care aș vrea să le redau în imagini.

Vreau să învăț să folosesc cât mai multe tool-uri care să mă ajute cu task-urile repetitive și să măsor mai mult ceea ce fac, să văd ce merită efortul, ce nu merită. Momentan nu am o listă cu ele, dar obișnuiesc să citesc destul de mult și am câteva articole care le enumeră pe cele mai utile dintre ele.

Pe lângă toate astea, mi-am propus să țin mai multe traininguri și workshop-uri pe PR anul acesta pentru că îmi place să îi ajut pe cei din jur, dar mă ajută și pe mine să îmi structurez mai bine informația pe care o am, aflu unde mai am de lucru și e un proces de învățare interactiv.

 

Vlad Socaciu, Head of Technology @Dream Production

Vlad Socaciu

Natura job-ului meu s-a schimbat foarte mult în ultimii 4 ani. Din postura singurului web developer într-o firmă de web development am trecut la a coordona direct sau indirect peste 20 de oameni foarte talentați și capabili. În contextul ăsta, cea mai mare provocare pentru mine rămâne delegarea eficientă. Nu mai fac de mult timp development, însă știu din propria experiență că atunci când îi ceri unui developer să rezolve o problemă este foarte util să îi pui la dispoziție toate datele și să îl ajuți prin a-i clarifica amănuntele.

Rezoluția mea principală pentru anul acesta este conturarea metodologiei de lucru a companiei nostre. Cu ajutorul întregii echipe am documentat deja o bună parte a modului de lucru, exemplificat prin cazuri și situații reale, deci avem un knowledge-base bun pentru viitorii noștri colegi și metrice pentru a măsura eficiența abordării noastre.

Dincolo de definirea corectă a unei cerințe, a unei funcționalități, consider că pentru un developer documentarea este esențială în a rezolva corect problemele pe care i le pui în față.

Dacă aș putea da un sfat cuiva aflat la început de drum ar fi acela de a căuta dincolo de cerința implicită, de a înțelege care este locul soluției sale într-un tot unitar. Acesta este deopotrivă punctul de plecare pentru a pune întrebările corecte și pentru a găsi răspusurile care te ajută să rezolvi corect problema.

 

Gabriela Ianculescu, Marketing & Communication Manager @Get Bowtied

Gabriela Ianculescu
  • E cazul să mă reîmprietenesc cu Excel. Da, în 2016.
  • Aș vrea să petrec mai mult timp cufundată în Analytics, să mă joc cu opțiuni noi, neexploatate. Îmi plac experimentele, dar și mai mult îmi plac deciziile data-driven.
  • Aș vrea să mă concentrez mai mult pe campanii de retargeting și să testez email remarketing.
  • Aș vrea să urmez un curs online pe un subiect care n-are nicio legătură cu ce fac eu la job. Un curs de astronomie poate, de ce nu?!
  • Aș vrea să particip activ în comunitatea locală (introverts, unite!). Și poate să lucrez puțin la “soft skills”.
  • Aș vrea să învăț să vorbesc mai mult despre munca mea pentru a-mi fi mai simplu să explic oamenilor ce presupune ea (util când te întreabă părinții ce lucrezi și de mare folos atunci când ai un interviu cu oameni care nu știu nimic despre tine sau despre proiectele pe care ai lucrat).
  • Nu ar strica să îmi fac un portofoliu având în vedere că majoritatea proiectelor de care m-am ocupat până acum au avut o viață (mai lungă sau mai scurtă) strict în mediul online.

Paul Serea, Software Product Manager  @1&1 Romania

Paul Adrian Serea

Activez de aproape un deceniu în zona software development-ului, ocupând poziţii de Business Analyst, Project Manager, Product Owner sau Software Product Manager.

În toţi aceşti ani m-am descurcat fără să am un background în programare, bazându-mă mai ales pe abilităţile mele de comunicator şi pe cursurile de specialitate la care am participat de-a lungul timpului. 2016 este anul în care vreau să schimb acest lucru.

Nu mă înţelegeţi greşit, nu vreau să devin programator, însă vreau să fac mai bine meseria pe care mi-am ales-o şi sunt încrezător că prin creşterea nivelului de cunoştinţe tehnice voi putea să îi înţeleg mai bine pe inginerii cu care lucrez, ceea ce mă va aduce mai aproape de ei şi mă va ajuta să devin mai bun. Pentru a-mi atinge acest scop am decis să urmez cursurile de Computer Science ale Universităţii din Minnesota, disponibile şi în varianta online.

 

Mădălin Găgeanu, Software Engineer @ITHR Consulting

Mădălin Găgeanu

Părerea mea este că anul care a început va aduce o creștere a utilizării Big Data și Machine Learning și în domenii care nu țin în mod direct de augmented reality.

Astfel, cunoașterea măcar la nivel de bază acestora devine din ce în ce mai recomandată. În același timp, va continua migrarea spre arhitecturi distribuite guvernate de micro-services, ceea ce face ca noțiuni care țin de development & operations și ReativeX să devină elemente ce nu trebuie să lipsească din „toolbox-ul” de cunostințe. Piața de mobile, la rândul ei, nu dă semne de oboseală iar platformele Android și iOS își păstrează importanța, mai ales pe fondul trendului ascedent afișat de Microsoft anul trecut, atât prin Windows 10 cât și prin device-urile dezvoltate.

Se va solidifica și importanța soluțiilor custom mai ales având în vedere că multe start-up-uri aleg să își creeze propriul hardware. Acest fapt s-a observat și din numărul mai mare de proiecte ce au folosit și custom-designed hardware la HackTM 2016 față de anul anterior. Astfel pentru cei care doresc să urmeze această cale cunoașterea de micro-arhitecturi și low-level programming devine esenţială.

 

Alecs Popa, Software Engineer @[e-spres-oh]

În primul rand, doresc să închei primul an de master (Artificial intelligence and distributed computing la UVT) cu o medie cât mai mare. De ce? Pentru că am unele materii interesante, cu ajutorul cărora descopăr multe lucruri noi. În plus, am acces la hardware-uri și software-uri, care doar acolo sunt disponibile.

Alex Popa Vreau să învăț cât mai multe despre Ruby on Rails, un framework pe care l-am descoperit în noiembrie 2013. Sfatul meu pentru cei care se află la începutul carierei în programare este: acordați-vă răbdare să găsiți ceea ce vă place să faceți și implementaţi o idee proprie în acel limbaj, framework.

 

Vlad Georgescu, Design Lead @Directly

Vlad Georgescu

Am început entuziasmat 2016 cu lista la care lucrasem în ultimele zile ale lui 2015. După prima săptămână am aruncat-o la gunoi. Asta pentru că am citit un articol care m-a făcut să-mi schimb un pic abordarea. Am trecut de la o listă de lucruri pe care urma să le bifez la o listă mult mai mică de obiceiuri pe care aș vrea să le adopt. Diferența poate părea nesemnificativă la prima vedere însă e o distincție foarte importantă.

Obiceiurile pe care vreau să le formez anul ăsta sunt trei la număr:

  1. Să lucrez la “birou” și nu acasă.

Mi-am făcut abonament la un spațiu de co-working din Londra după ce am realizat că nu sunt foarte productiv când lucrez de acasă. Rezultatele au apărut la scurt timp (folosesc o aplicație numită Rescue Time care-mi măsoară productivitatea în funcție de timpul petrecut în diverse aplicații și siteuri).

  1. Să fac mișcare în fiecare săptămână.

Sală de fitness duminica + mers pe jos câțiva kilometri zilnic. Starea fizică o afectează în mod direct pe cea psihică. E probabil printre cele mai bune investiții.

   3.  Să scriu în mod regulat.

E mai puțin important ce. Contează să scriu cât mai mult și cât mai des. Preferabil în engleză. Ideea e să-mi dezvolt aptitudinile de comunicare, să-mi pot exprima mai clar ideile și astfel să îmbunătățesc felul în care colaborez cu alți oameni.

 

Iulian Bojinca, Web Developer @123ContactForm

Iulian Bojincă

În momentul de faţă cred că este imperativă învăţarea unor tehnologii precum Node.JS, ReactJS, Redux. Iar la baza lor, redescoperirea JavaScript (ES6, ES7), care nu mai este doar un limbaj pentru efecte speciale, ci devine un limbaj de programare universal şi practic.

 

Alin Vacian, Art Director @Pinpic & UX/UI Designer @123ContactForm

Alin Vacian

Testare. Da, îmi doresc să testez mai mult în 2016. Design-ul atragător, codul impecabil, un support team de excepţie, toate acestea nu înseamnă nimic fără testare. Cât mai riguroasă şi cât mai migăloasă posibil. Astfel, ajungi să filtrezi decoraţiile de care nu ai nevoie, lăsând doar esenţa. Testezi şi dai greş. Testezi din nou şi dai greş. Testezi din nou şi iaraşi dai greş. Doar aşa poţi creşte. “Does it better” will always beat “did it first.” Aaron Levie, CEO @ Box.

 

Liviu Pășcălău, Multimedia Designer @X3.

Liviu Pășcălău

Pentru a mă putea gândi la anul 2016 este necesar să realizez ce am învățat din 2015 și unde am ajuns la finalul acestuia. Anul 2015 mi-a demonstrat complexitatea și diversitatea care există în cerințele surprinse în latura de design, ilustrație, producție video și altele. Astfel, mă simt obligat ca anul acesta să petrec mai mult timp în dezvoltarea zonei conceptuale a tuturor proiectelor și să îmi fixez într-o manieră personală aspectele tehnice învățate până acum. Adobe Illustrator începe să îmi devină un prieten mai bun și mai devotat decât Photoshop.

Nu ar strica în timpul liber să petrec mai multă vreme învățând din tutoriale de post-producție și efecte speciale. Fiecare lucru tangențial sau nu domeniului de activitate, descoperit sau învățat, ajunge să ofere un rost la un moment dat.