În Interviuri

Andrei Radu: Cel mai important pentru un magazin online este să își stabilească clar o promisiune unică de valoare pentru client.

andrei-radu

Andrei Radu este, de 11 ani, organizatorul celui mai important eveniment de comerţ electronic din România – Gala Premiilor eCommerce (GPeC), care va avea loc anul acesta între 25 – 27 mai, la Bucureşti. Am stat de vorbă cu Andrei despre ce teme noi se vor dezbate la această ediţie, despre profilul consumatorului român în online şi despre greşeli de evitat în eCommerce.

Salut, Andrei şi bine ai venit în Ctrl. În curând începe cea de-a XI-a ediţie a GPeC, moment oportun pentru a întreba: Care sunt principalele puncte în care aţi evoluat faţă de primele ediţii?

Bine v-am găsit și mă bucur că începem cu o întrebare frumoasă. Cred că am crescut și noi, GPeC, împreună cu piața de comerț electronic din România, natural, organic și uneori apăsând mai mult pedala de accelerație. GPeC a devenit acum o adevărată comunitate, nu mai vorbim despre un mic grup de ”nebuni frumoși” așa cum ne prezentam noi și audiența noastră la edițiile de început.

Suntem cea mai mare comunitate de comerț electronic din România și evoluăm împreună cu piața, iar ea evoluează împreună cu noi. Am ajuns acum la peste 700 de participanți pentru fiecare ediție GPeC Summit și la peste 100 de magazine înscrise anual în competiția GPeC. Aducem din ce în ce mai multe nume mari de specialiști internaționali în e-commerce și marketing digital și am devenit încet-încet cel mai important eveniment e-commerce din Europa Centrală și de Est, ediția din acest an a GPeC Summit 25-26-27 Mai reunind participanți din Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Slovenia, Republica Moldova și Grecia.

 

Care sunt provocările în organizarea unui eveniment de acest tip, cu speakeri internaționali, pentru un public de nișă?

Provocările sunt la tot pasul, dar la fel atunci când ai o comunitate minunată alături, cum este cea de comerț electronic pe care noi o construim și menținem prin GPeC, lucrurile devin naturale și provocările sunt doar drumul normal pe care mergi. Evident, evenimentul devine din ce în ce mai complex de la un an la altul, dar și echipa GPeC devine din ce în ce mai matură. Ce ne propunem să facem la fiecare ediție este să educăm piața, să le punem în vedere inovațiile și tendințele în domeniu și să punem constant accent pe profesionalizarea serviciilor oferite de magazinele online și pe clientul final.

 

Ne poţi oferi câteva highlight-uri despre temele principale ce vor fi dezbătute la ediţia 2016?

În cele 3 zile de GPeC Summit, scopul este să discutăm toate temele care contează pentru a vinde mai mult online. Creșterea vânzărilor fără a crește bugetul de marketing – cu alte cuvinte, optimizarea conversiilor – este o temă centrală, abordată de mare parte dintre speakerii internaționali pe care îi aducem în premieră în România în acest an. Nu vor lipsi însă nici ultimele tendințe în marketing-ul online, îl avem invitat și pe cel mai bun specialist din lume în SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare) – Brian.

Web Analytics va fi o temă abordată chiar de Alex Langshur, Directorul Emeritus și Fondatorul Digital Analytics Association. Vom avea intervenții practice și legate de usability, customer experience, social media, curierat, management în e-commerce și vom discuta cu principalii jucători din e-commerce-ul românesc ultimele cifre de piață, principalele categorii de produse vândute online, segmentele de piață permisive, comportamentul consumatorilor, problemele, tendințele actuale, dar și perspectivele de viitor.

 

Crearea unui site de eCommerce devine din ce în ce mai uşoară. Partea dificilă apare la atragerea traficului şi generarea veniturilor. Spune-ne, te rugăm, care sunt principalele greşeli care trebuie evitate pentru a câştiga teren pe o piaţă din ce în ce mai aglomerată?

Cea mai mare greșeală ar fi să nu își stabilească o identitate, să nu găsească un factor de diferențiere – pe care este deosebit de important să o și comunice clar.  Apoi, greşit ar fi să nu se concentreze pe calitatea serviciilor oferite clientului, şi să intre în bătăliile de prețuri cu alți concurenți. Dacă până de curând prețul produselor era factorul decisiv în decizia de cumpărare, acum cumpărătorii încep să se orienteze către calitatea serviciilor și către serviciile post-vânzare, către timpul de răspuns rapid din partea comerciantului.  

O altă greșeală ar putea fi să nu țină pasul cu tehnologia. Magazinele online care mai cred încă că viitorul eCommerce-ului este mobile-ul, este posibil să fi pierdut deja trenul. Spun asta pentru că peste 20% dintre achiziții și peste 50% dintre vizite sunt făcute deja în eCommerce-ul românesc de pe device-uri mobile.

 

Ştim că generalizările sunt periculoase când vine vorba de consumatori însă suntem curioşi  – Care este profilul cumpărătorului român?

Din punct de vedere al distribuției pe sexe și vârste, lucrurile sunt echilibrate, ceea ce ne arată că ne apropiem de această maturizarea a pieței despre care vorbeam mai devreme. Preferă în continuare și într-o majoritate covârșitoare de peste 90% să plătească ramburs și face în medie undeva la 8 achiziții online pe an.

Principalele beneficii și servicii pe care românii și le doresc de la magazinele online sunt transport gratuit, promoții și reduceri de preț, costul transportului în cazul returului să fie suportat tot de magazinul online (chiar dacă legislația în vigoare prevede că intră în sarcina cumpărătorului), iar livrarea produselor achiziționate să fie făcută cât mai repede. Factorul de social proof este din ce în ce mai important și este compus din comentariile produselor, rating-uri, review-uri, precum și din opinii ale diverșilor influenceri din piață.

 

Dacă ar fi să alegi 3 recomandări esenţiale fără de care un site de eCommerce nu poate rezista în următorii ani, care ar fi acestea?

Focusul pe client și pe calitatea serviciilor oferite acestuia ar trebui să fie mantra fiecărui magazine online care își dorește un loc în mintea, inima și bugetul clientului său țintă sau deja existent. Apoi cred că este important ca orice magazin online să înțeleagă că Internet of Things ne duce către o experiență omnichannel în care canalul de vânzare nu mai contează. Vorbim despre comerț, în curând nu vom mai vorbi despre comerț online, comerț mobil sau comerț offline, iar experiența de cumpărare trebuie să fie una consecventă indiferent de canal și calitatea serviciilor congruentă și ireproșabilă.

Nu în ultimul rând, aș spune că este din ce în ce mai importantă alegerea și stabilirea de relații de succes cu partenerii și echipa. Într-un final vorbim despre oameni, chiar dacă tehnologia joacă un rol important. Iar atunci când interfața magazinului online cu clientul sunt acești oameni (fie că vorbim despre echipă sau curier), este evidentă importanța acestora.