În Interviuri

Georgiana Dragomir (Grapefruit): Există viaţă digitală mult mai smart şi dincolo de Facebook

georgiana-grapefruit

Georgiana Dragomir, Managing Director al agenției de publicitate digitală Grapefruit, ne povesteşte în interviul de azi despre modul în care se abordează proiectele în cadrul echipei, cum e mediul de lucru acolo şi despre cum a fost experinţa sa la cea mai performantă universitate a anului 2016, Massachusetts Institute of Technology (MIT).

 

Din 2016, Grapefruit şi-a orientat business-ul exclusiv în zona de digital. De ce această modificare de focus?

Grapefruit s-a născut digital şi a făcut proiecte digitale încă din 1999, însă diferenţa este că am început să studiem intens new technologies şi să lucrăm la propriul produs digital. În 2016 am schimbat puţin macazul spre proiecte mai challenging şi aproape de noul viitor digital. 


Care sunt principalele etape comune pe care echipa Grapefruit le parcurge de obicei în realizarea unei strategii digitale?

Noi avem un proces complex şi foarte bine pus la punct pentru strategiile digitale. Aplicăm anumite etape în funcţie de industrie, client şi tipul proiectului. 

Spre exemplu, una dintre etapele cele mai minuţioase şi time consuming este research-ul. Îl facem din diferite perspective, inclusiv offline, şi scoatem cele mai valoroase insight-uri şi idei.

O altă etapă extrem de importantă este customer research-ul. Mergem efectiv şi discutăm, atât offline cât şi online, cu potenţialii consumatori/useri ai clienţilor noştri.

Am răsturnat strategii lucrate luni de zile după ce am extras exact nevoile consumatorilor şi am aflat că sunt extrem de diferite de cele propuse în strategiile clienţilor, lucrate de ei intern.


Povestește-ne, te rugăm, despre mediul de lucru de la Grapefruit. Cum arată o zi obișnuită de muncă?

Este atât de frumos la Grapefruit, încât musafirii ne întreabă dacă nu pot veni şi ei câteodată, să lucreze o zi la noi la birou.

Ne începem ziua cu o cafea, căreia îi simţim mirosul de pe scări, şi începem ziua în forţă. Avem multe meeting-uri, conf call-uri, dar şi pauze de glume şi Gif-uri pe Slack. La 12:45 facem cu toţii Daily Meeting în care povestim ce am făcut în prima parte a zilei, ce urmează după pauza de masă şi cel mai important, dacă avem nevoie de cineva, de ceva sau dorim să rezolvăm o anumită problemă. 

În pauza de masă, după ce mâncăm, ne încărcăm bateriile în hamac, pe pernuţe, dăm mâncare la broscuţe şi peşti sau chiar vizionăm împreună un episod din Game of Thrones (atunci când e serie nouă). Ne continuăm ziua cu muzică pe fundal, ceva dulce pe ora 16:00, când scade glicemia şi apoi la 18:00 mergem spre casă. O zi la Grapefruit este minunată.


Spuneai într-un alt interviu că adesea susţinem faptul că suntem inovatori şi creativi dar folosim tehnologii depăşite şi procese învechite. Ne poţi menţiona o practică depăşită şi o practică ce merită încurajată?

Cum spuneam şi mai sus, majoritatea strategiilor şi propunerilor de proiecte sunt bazate pe presupuneri. „Noi vrem să facem o aplicaţie mobilă cu funcţionalităţile x, y, şi z, pentru ca userii noştri le vor folosi”, dar nimeni nu îi întreabă dacă au nevoie sau măcar dacă îi interesează.

Dacă începi să discuţi cu ei, chiar şi printr-un simplu formular online, poţi obţine cel mai bun feedback posibil şi în câteva zile să îţi schimbi complet părerea şi direcţia în care voiai să mergi.


Pe site-ul Grapefruit  spuneţi aşa: ‘The future belongs to those who see possibilities before they become obvious.’ (John Sculley). Ce crezi că este a fad şi ce crezi că este here to stay în digital?

Deşi noi nu facem campanii clienţilor pe Social Media şi ni se pare un market de masă, cu regret spun că este un here to stay. Funcţionează chiar bine, deşi există viaţă digitală mult mai smart şi dincolo de Facebook. 

Un studiu realizat de Funders and Founders spune că doar 5% din populaţia lumii este formată din antreprenori. Lucrul bun în România este că antreprenoriatul creşte constant, însă a devenit un ‘fad’.

Este un curent atât de cool, încât aud în fiecare zi pe câte cineva că îşi face propriul business. După cum spun şi studiile, asta nu e un lucru rău, când eşti bine pregătit şi conştient în ce te bagi, dar când ai doar o idee şi nu mai vrei să ai ‘şef’, atunci s-ar putea să fie riscant. 


Recent ai devenit primul antreprenor român care a absolvit MIT Entrepreneurship Bootcamp. Ce ai descoperit & învăţat acolo? 

MIT Bootcamp a fost ca o perfuzie de knowledge şi cunoaştere personală. Acolo am învăţat multă teorie, dar mai ales cum să o aplici în practică, într-un mod extrem: fără somn, cu diferenţele culturale printre membrii echipelor, cu mentori care te provocau permanent, cu profesori de talie internaţională care te impresionau încă de la primele fraze, dar şi cu antreprenori de la care auzeai poveşti adevărate, cu eşecurile lor incluse la pachet. 

Acasă putem să acumulăm aceste informaţii, însă într-un timp îndelungat şi nu la nivelul expus de MIT, cea mai performantă universitate a anului 2016.


Ne poţi da câteva exemple de oameni, proiecte, cărţi, cauze sau activităţi care îţi reîncarcă rezervorul de inspiraţie?

Ultima persoană care m-a marcat, a fost un tânăr de 19 ani care este director de inovaţie la o companie din România. Conduce un departament de câteva milioane de euro şi este o sursă de inspiraţie extremă. I-am ascultat povestea într-un Podcast şi am rămas profund impresionată de parcursul său în carieră. 

În ultima lună m-am înscris la două activităţi noi pentru mine: cursuri de actorie/public speaking şi de parenting. Sunt ariile unde simt că pot să aduc îmbunătăţiri şi mi-au dat un suflu nou.

Mai „tehnic” vorbind, am început un curs online la MIT, Entrepreneurial Negotiation şi citesc cartea Management 3.0, iar activităţile preferate sunt jucatul „ascunsa” cu baieţii mei, seara acasă.


Care îți sunt “tools of trade” – hardware, software folosit zilnic, pentru organizare, eficientizare etc.?

Folosesc multe tool-uri, însă sunt dependentă de Google Calendar. Verific de câteva ori pe zi ce meeting-uri am şi îmi setez acolo şi alte activităţi importante, ca să nu uit de ele. În ultimul an, Google Calendar a devenit number one app pentru mine. 

Alte tool-uri pe care le folosesc zilnic sunt Slack, Google Drive, Whatsapp, dar totuşi nu am renunţat la agenda clasică şi la To Do listul de dimineaţă.