În Interviuri

[Giorge Roman] Într-o ilustraţie bună există o armonie între compoziţie, formă, culoare şi concept

17022247_1367658876611041_855247823097121823_n

Giorge Roman este freelancer – ca mod de lucru, stil de viaţă şi fel de gândire. Ilustrează, pictează şi în general este un artist vizual care dă formă şi culoare realităţii standard, transformând-o în poveşti alternative ale acesteia. În continuare, Giorge ne povesteşte mai multe despre procesul lui de lucru şi despre rolul vizualului în comunicare.

 

  • Cum ai explica unei persoane din anul 1630, teleportate în prezent, comunicarea vizuală?

Comunicarea vizuală este doar un termen recent folosit pentru ceva ce practicăm de mii de ani, de la picturile din peştera Chauvet, la hieroglife sau picturile bisericeşti, toate sunt comunicare vizuală. Alfabetul a fost inventat mult mai târziu.

Prin asamblarea acestor litere, cititorul nu a mai trebuit să interpreteze un concept reprezentat printr-o imagine. Avea un cod specific care rămânea mereu la fel şi avea acelaşi înţeles.

Nu cred că ar trebui să îi explic ce este comunicarea vizuală, stie deja asta probabil mai bine ca cineva din prezent. Cred că ar trebui să îi explic de ce îi zicem aşa în ziua de azi.

4c28c930004715.560e4cafd1358

 

  • Dacă ai putea alege să fii un element din comunicarea vizuală, care ar fi acela?

Cred ca aş alege să fiu culoare. Prin culori percepem emoţiile.

Trebuie să ţinem minte, comunicarea vizuală nu se raportează doar la media, ci la tot ce lumina aduce în spectrul nostru vizual.

Oamenii comunică prin culori (şi forme), fie că este nişte ruj roşu plasat ostentativ sau un pulover albastru purtat inconştient, aceste lucruri spun ceva despre noi, dar în acelaşi timp ne pot spune ceva.

Stările emoţionale, în acest caz, conduse prin culori, sunt un factor foarte puternic în alegerea deciziilor de tot felul.

În contrast, non-culoarea (alb, negru, gri) redă o sterilitate emoţională, o incapacitate de a participa la viaţă.

2d0a8c42914659.57dc30eb518f5

 

  • Există ilustraţie bună şi ilustraţie proastă? 

Nu cred că există ilustraţie proastă, cred că există ilustraţie mediocră sau slabă şi de acolo în sus.

Calitatea informaţiei (în cazul acesta, ilustraţia) se regăseşte în nivelul de apreciere al oamenilor (publicului), dar şi al clientului.

Dacă oamenii sunt obişnuiţi cu shawarma, asta vor manca, şi nu curry „massaman” sau un alt fel de mâncare, mai complex.

Într-o ilustraţie bună se regăseşte o armonie între compoziţie, formă, culoare şi concept.

 

  • Care este abordarea ta în procesul de creaţie şi cum se desfăşoară acesta?

Totul porneşte cu un gând, un gând care fermentează în minte până se transformă într-un concept.

Acest gând are mereu nevoie de concentrare neîntreruptă şi timp, ceva greu de estimat, cât timp ai nevoie pentru a transforma acest gând într-un concept puternic?

Asta este o întrebare fără răspuns, dar de multe ori mă regăsesc forţat, ca mulţi alţi colegi din industria creativă, să estimez şi să forţez acel gând pentru a-l transforma într-un concept final.

Această forţare sau stresul care vine cu ea nu îşi are loc în mediul creativ şi poate da doar un rezultat mediocru.

Odată ce procesul de formare al unui concept se încheie, începe execuţia care şi ea constă în concentrare, timp şi ritm, în cazul meu.

de812831461803.5651eeeb16028 room

 

  • Cum ajungi de la tehnică la poveste în ilustraţie?

Pentru fiecare drumul e altfel. Pentru mine, tehnica şi povestea sunt strâns legate, tehnica generează stilul, iar stilul este tonul/vocea poveştii, de aici restul sunt informaţii, conţinut.

13006757_1085736231469975_6981630105413254230_n 16711983_1350913621618900_7510947372901819326_n 12244495_1219254241424519_5536018864947920717_o

 

  • Care îţi sunt tools of trade?

Creierul, ochii, mâinile. Restul sunt extensii.

 

  • Ce ar conţine kitul de supravieţuire în domeniu pentru un ilustrator?

O minte limpede, o dietă sănătoasă, rezistenţa la jumătate de 12h+ de stat pe scaun, să nu trăieşti o viaţă limitată, multă răbdare şi o capacitate mare de concentrare.

2fac958026721.560b5f59b786a

 

  • Ce părere ai despre campaniile de comunicare online şi offline din România, din punct de vedere vizual? 

Mi se par cam înapoiate. Probabil se tot aude asta prin diverse articole de specialitate. Există tendinţa să se refacă lucruri care s-au făcut acum trei sau patru ani altundeva pe planetă, cel mai probabil în Vest, fără a se ţine cont de specificul autohton care ar avea un potenţial destul de mare.

Online-ul pare ceva mai dezvoltat, probabil că şi publicul online este aşa, dar cu cât familiarul devine ceva mai obişnuit, cu atât şi comunicarea începe să se apropie de cea offline.

Am văzut o creştere în folosirea de vizualuri create (3D, ilustraţie etc.). Ăsta e un semn bun, înseamnă că unii oameni au început să înţeleagă adevărata capacitate de redare a informaţiei în vizualurile construite de la 0.

 

  • Se poate dezvolta simțul estetic pentru a recunoaște (sau genera) o comunicare vizuală bună? 

Ca orice alt simţ se poate dezvolta prin expundere prelungită la o varietate de informaţie specifică.

Extinderea culturii generale în istoria artei şi estetică cred că poate ajuta enorm în dezvoltarea acestui simţ, lucru care nu se întâmplă la majoritatea oamenilor, din păcate.

1941db42914659.57dc30eb4d2c2 df4cdf23431267.563232fe81092

 

  • Ce ar trebui să înțeleagă cei profilaţi pe alte specializari despre comunicarea vizuală și scopul ei?

Comunicarea vizuală are un rol principal în transmiterea eficientă a unui mesaj – fie că este unul informativ sau comercial.

Observ cum, câteodată, se pune mai mult accent pe marketing, partea vizuală fiind de multe ori depreciată prin alegerea unei imagini reprezentative mai slabe, datorită unui buget mic acordat acestei părţi, sau a unui client prea încrezător în cunoştinţele sale de comunicare vizuală.

e2daae9670695.560d7f78bbd2c

 

  • Două-trei sau patru şi jumătate reguli de aur pe care le-ai ilustra:

Ummm, aaaaa, am doar un golden rule, şi anume „Don’t take candy from strangers!”. :) Glumesc!

Probabil o regulă de aur foarte importantă ar fi „Don’t sell crap!”, mi se pare foarte important să nu produci gunoaie/jeg. Piaţa e deja plină de ele. Să creezi pentru tine şi să nu o faci pentru bani.

De aici lista poate continua până mâine dimineaţă. :)

13076991_1335283466488262_1590569059883228468_n d0cf7055642389.5609927d0d553 16602802_1344278522282410_6408599864810057917_n

 

  • Care crezi că va fi rolul şi rostul comunicării vizuale în viitor?

Comunicarea vizuală va fi aceeaşi ca întotdeauna, dar probabil oamenii vor deveni mai conştienţi de potenţialul acesteia şi de limbajul nonverbal inter-uman – acesta din urmă reprezintă cam 83% din comunicarea interumană – doar foarte puţini oameni sunt conştienţi de asta în ziua de azi, să sperăm că se mai redresează.

d3663a42914659.57dc30eb4fd8e

 

  • De unde înveţi şi care ţi-e muza?

De peste tot, mă plimb, văd lucruri, le asimilez. Evit, pe cât posibil, să mă uit la lucrările altor oameni, mai ales cele contemporane. Nu am muză momentan, nu este alegerea mea, nu este ceva ce pot vâna/căuta. Se întâmplă! Doar trebuie să fiu acolo când se întâmplă. :)