În Interviuri

[Interviu] Andra Ailincăi: Cred că e important să te rupi de meserie şi să îţi aduni inspiraţie de peste tot

andra

Andra Ailincăi are peste 13 ani experiență în marketing și comunicare pe piața din România, cu specializare în marketing experiențial și design de eveniment. După 4 ani de freelancing, a acceptat provocarea de a se alătura unei echipe de 400.000 de oameni, ca Event Strategist la IBM Global Marketing Center. În noiembrie, Andra vine ca speaker la Carieră în Ctrl: Angajat VS Freelancer.

Ce anume te-a influenţat în alegerea unei cariere în PR şi apoi ce te-a determinat să faci trecerea către marketingul experienţial?

Orientarea mea nu a fost neapărat către PR, ci mai degrabă spre comunicare şi studiile comunicării. Mi s-a părut ceva nou, interesant şi de viitor, aşa că am optat pentru o facultate de profil.

Am avut apoi şansa de a ajunge în departamentul de PR al unei agenţii destul de mari şi am lucrat acolo aproximativ 2 ani până la terminarea facultăţii.

Practic, mi-am făcut junioratul în PR, suficient să îmi dau seama că nu e ceva ce îmi place, aşa că am căutat ceva care să mi se potrivească mai bine, iar evenimentele şi designul de experienţă mi-au venit mănuşă, aşa că am ramas în domeniu.

 

Lucrezi de peste 13 ani în marketing, mai exact, în marketingul de evenimente. Ne poţi menţiona o practică depăşită și o practică ce merită încurajată în acest domeniu?

Cred că o practică depaşită este aceea a încercării cu orice preţ a brandurilor să fie “cool” atunci când încearcă să vorbească tinerilor.

Am văzut evenimente identice, care nu ajutau deloc la diferenţierea brandului, ci arătau exact ca o încercare disperată de a-şi întineri audienţa folosind reţete destul de expirate: hai un graffitti, hai un concurs de break-dance sau cum s-o numi.

Cred că trebuie încurajată autenticitatea, agenţiile trebuie să meargă împreună cu clientul până la acel mesaj cheie care descrie miezul mărcii şi să construiască poveşti în jurul acestui stâlp.

 

Cum filtrezi ce e relevant, din aglomeraţia informaţională din industrie, pentru a rămâne la zi cu ce se întâmplă/schimbă?

E simplu – nu prea citesc reviste de industrie şi “advertising”, nu sunt genul acela de profesionist.

Îmi place mai degrabă să-mi cultiv constant curiozitatea, creativitatea, călătorind, citind orice altceva, colecţionând, străbătând pieţele de antichităţi si tot aşa, dezvoltându-mi universul şi extinzându-l zinic.

Cred că e important să te rupi de meserie şi să îţi iei inspiraţie de peste tot, de la arta până la revistele de ştiinţă.


Ce abilităţi (soft & hard skills) crezi că trebuie să aibă cineva, pentru a fi un bun event planner & marketer?

Cred că în primul rând trebuie să îţi placă ceea ce faci. Nu poţi excela în ceva dacă nu îţi place.

Nu cred că e o reţetă sau o combinaţie de skilluri câştigătoare, dar cred că trebuie să ai nervi de oţel, răbdare, să fii capabil să vorbeşti şi cu tehnicianul Gică şi cu CEO-ul care coboară din limuzină şi să fii orientat către soluţii.

Ştiu, ultima parte sună clişeistic, dar e foarte important să te concentrezi în general pe soluţie şi nu pe conflict.

Ah, şi să nu uităm de imaginaţie şi curiozitate, trebuie să vrei să ştii cum se construiesc anumite lucruri şi la fel să fii capabil(ă) să vizualizezi un decor, de exemplu, doar dintr-o descriere.

Hard skillurile se cultivă. Toţi putem învăţa să facem spread sheet-uri în Excel şi prezentări în Power Point, deci nu cred că pot adăuga ceva specific la setul deja clasic.


Ne poti împărtăşi, te rugăm, trei aspecte pozitive şi trei negative, din viaţa de Event Specialist, angajat?

Pozitiv e faptul că lucrez cu britanici, cu al căror stil mă identific, apoi e stabilitatea jobului, lucrul într-o corporaţie şi ar mai fi faptul că mi-am extins puţin skillurile în zona de marketing automation şi digital.

Punctele mai puţin bune sunt legate de faptul că într-o corporaţie trebuie să lupţi foarte mult să devii vizibil şi să faci diferenţa; că există nişte procese foarte stufoase care uneori îngreunează inovaţia şi creativitatea şi apoi… venitul la program :)


Care sunt resursele tale de inspiraţie şi know-how?

Cred că într-un fel am răspuns deja la întrebarea asta. Cum spuneam sunt pasionată de vizual, de artă, de design, mă atrage în special art deco-ul şi toată cultura anilor 20-30.

Ascult multă muzică de toate felurile, merg la concerte, călătoresc. Am surse de inspiraţie online, site-uri de cultură vintage, bloguri de design, flirtez şi cu zona de tehnologie şi ştiinţă aşa că accesez şi site-urile de specialitate cum ar fi wired.co.uk


Ce ai învăţat nou despre tine, despre industrie şi despre “public”, în tot acest timp?

Despre mine am învăţat că nu am răbdare în adevăratul sens al cuvântului, dar că sunt foarte elastică şi că mă pot adapta la tot soiul de situaţii şi ieşi din tot felul de încurcături cu bine; despre public am învăţat să nu îl subestimez. Nu e bine niciodată să ai aroganţa de a crede că interlocutorul tău e idiot. Atunci devii comod şi se strecoară mediocritatea.