În Interviuri

[Interviu] Claudia Ciută, Global Marketing Manager la DHL Germania

claudia

Claudia și-a început cariera ca Marketing Specialist în Timișoara, în cadrul imobiliare.ro iar din 2010 a făcut pasul către Germania, ca Marketing Communication Expert pentru DHL. În prezent, aceasta coordonează activitățile globale de corporate marketing și comunicare pentru clienții de top din sectorul tehnologic al DHL. În 13 noiembrie, Claudia ne va împartăşi povestea acestei evoluţii, la Carieră în Ctrl.

În curând o să ne vedem la Carieră în Ctrl, unde ne vei povesti mai multe despre parcursul tău profesional. Ce înseamnă carieră pentru un pasionat de marketing?

E foarte avantajos să lucrezi în marketing, interacţionezi cu foarte mulţi stakeholders, vei avea o reţea mare şi odată cu asta multe oportunităţi. Poţi lucra în domeniul acesta până la adânci bătrâneţi fără să te plictiseşti pentru că este un domeniu care are nevoie de creativitate şi inovaţie. Dacă simţi nevoia de mai multă planificare poţi face tranziţia spre strategie, business development, product development, vânzări. În plus, vrând, nevrând interacţionezi cu toate ariile organizaţiei: management, finanţe, operaţional, development. Toate la pachet!

Există o mulţime de cărţi motivaţionale care ne vorbesc despre pasiune şi cum să alegem să facem ceea ce iubim, pentru a nu simţi că lucrăm. Din punctul tău de vedere şi din experienţa acumulată – chiar aşa e?

Sigur ca da! Pasiunea e adrenalina care te ţine în mişcare, e forţa care te trezeşte dimineaţa, este acel ceva care te face să nu îţi pese de câte ore petreci la lucru. Desigur, colegii şi oamenii din jurul tău fac diferenţa. Eu sunt genul de persoană care e influenţată de motivaţia sau entuziasmul altora. Primul salariu l-am primit acum 12-13 ani şi îmi amintesc că, la vremea aceea, l-am perceput ca un cadou, ca o recompensă primită pentru ceva ce poate aş face oricum. Acelaşi sentiment îl am şi acum (desigur cu nota realistă a lumii economice în care trăim).

Atunci când doreşti să te specializezi în ceva, impulsul este să citeşti o gramadă şi să practici. Noi credem că este nevoie de mai mult de atât pentru a deveni un specialist complet. Care sunt sursele tale de inspiraţie?

Trebuie să creezi momente în care eşti înconjurat de oameni pozitivi, oamenii de esenţă tare. Desigur, discuţiile pot avea loc într-un mod informal, la prânz sau în pauza unei conferinţe, dar poţi să organizezi/creezi momente – de exemplu workshopuri sau sesiuni de brainstorming.

Un alt mod – în cazul meu – este să merg la evenimente cu tematică de marketing sau inovaţie, care au speakeri din industrii diferite. O alternativă mai sunt şi webinariile, mai ales în ultimii ani sunt din ce în ce mai multe platforme care oferă genul acesta de sesiuni de învăţare. Avantajul webinariilor este ca poţi face şi altceva în timp ce le asculţi; poţi prepara cina, poţi fii în drum spre lucru, poţi să le asculţi înainte de culcare.

Debutul tău profesional a avut loc în radio şi televiziune. De ce şi cum ai făcut schimbarea către marketing?

Colaborarea mea cu Radio Galaxy şi Televiziunea Terra Sat a trebuit să se termine odată cu mutarea la Timişoara. Am urmat facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice pentru că am ştiut că îmi oferă educaţia necesară pentru a continua ca jurnalist şi îmi deschide drumul spre noi oportunităţi. Chiar în prima lună de facultate am aflat de AIESEC, organizaţie cu ale cărei valori am rezonat încă de la început. În 2008 am creat şi coordat un proiect numit Marketing School. Acest proiect a oferit participanţilor training-uri şi practică la companii, având ca scop final realizarea unei campanii de marketing pentru firme timişorene. Trebuie să recunosc că pe vremea în care am coordonat Marketing School pentru AIESEC nu ştiam mai nimic despre colaborarea cu diferite instituţii, marketing, bugete, team management, project management. Uitându-mă acum la succesul proiectului şi la lipsa mea de experienţă sunt uimită de cât de bine a ieşit. Iată un exemplu bun în care pasiunea face diferenţa, chiar dacă nu ştii exact ce ai de făcut. :)

Una dintre firmele implicate, imobiliare.ro, a acceptat să fie sponsor al proiectului cu intenţia de a găsi un viitor coleg în echipa dedicată lor. În mod ironic, campania lor de marketing nu a ieşit bine. A fost probabil cea mai slabă campanie dintre cele 7 prezentate. Aşa că a trebuit să fac “stakeholder management”. Nu numai că au avut o atitudine foarte pozitivă, dar mi-au oferit mie jobul. Cred că este foarte important să vezi oportunitatea când apare iar imobiliare.ro a fost exact asta: oportunitatea mea – oamenii potriviţi (pe care îi voi aprecia mereu), jobul care mă entuziasma absolut în fiecare zi şi o platformă care susţine dezvoltarea angajaţilor. 

Apoi, primul job la DHL a fost în departamentul de comunicare, în parlel am urmat masterul de Marketing şi Management al Vânzărilor şi aşa am ajuns acum la B2B marketing.

Din 2010 te-ai reorientat către străinătate şi ţi-ai continuat cariera începută ca specialist în marketing, la DHL. Cu ce provocări personale şi profesionale te-ai confruntat în aceasta schimbare de teritoriu şi probabil a modului de lucru?

Nu au fost mari provocări, m-am simţit foarte bine primită şi apreciată de la început. Germania şi România sunt asemănătoare din punct de vedere al valorilor, etica muncii, aşteptări. În echipa cu care lucrez în Bonn am colegi din US, Mexic, UK, Franţa, Suedia, Grecia, Australia, Noua Zeelanda şi desigur, Germania. În mod evident suntem diferiţi, dar avem o sinergie foarte bună. Fiecare aduce o contribuţie echipei şi diversitatea culturală este văzută ca un avantaj.

Pe plan personal, provocările sunt mai mult amuzante decât importante, de exemplu, încă nu am unde să mă tund. În Germania, tot ce ţine de înfrumuseţare este trecut pe planul doi. Comparativ cu România, nemţii se concentrează mai mult pe sport. Toată lumea aleargă, jocă fotbal, volei, badminton, boothcamp, ceva, orice… Toată lumea este activă. În zona în care locuiesc sunt mai mult de 12 maratoane între 15 aprilie şi 15 septembrie, evenimente mari, cu mii de participanţi. Am “cedat presiunii”, mi-am făcut abonament la sală, mi-am luat bicicletă, merg la badminton de două ori pe săptămână, fac “hiking” (şi la Boceni mergeam prin pădure la adunat de lemne şi nu îi zicea hiking, dar în fine).

O provocare adevarată este limba germană. Când m-am mutat în Germania ştiam două-trei cuvinte, „practice level” – 0. Lucrez numai în engleză, toată lumea vorbeşte engleza, singurii oamenii cu care pot vorbi germana sunt persoanele în vârstă sau alţi imigranţi care nu vorbesc engleză. Nemţii sunt politicoşi, dacă văd că te chinui vor schimba automat limba. Practic, provocarea este să creez momente în care cineva vorbeşte germana cu mine, în afara orelor de pregătire pe care le fac. O altă realitate este că am început să mă încurc când mă exprim în română. Nu vorbesc de conversaţiile normale pe care le am cu familia, dar am studiat comunicare şi PR, am lucrat în comunicare online la imobiliare.ro şi totuşi dupa cinci ani de „English Marketing and Comms” îmi e greu să vorbesc “business” în romaneşte, sună cumva nenatural.

În prezent lucrezi ca Global Marketing Manager pentru DHL, în Germania. Ne poţi povesti puţin despre responsabilităţile tale de acolo?

Rolul meu principal este să susţin şi să cresc loialitatea clienţilor de top în sectorul technologie. Trebuie să recunosc, că sună mai bine în engleză :). Potrivit Harvard Business Review, activităţile de marketing care influenţează cel mai mult decizia de achiziţionare a unui produs sau serviciu în mediul B2B, au legătură cu interacţiunea directă. De aceea organizez evenimente de colaborare, workshopuri sau conferinţe pentru clienţii de top din sectorul tech pentru DHL (US, China, Emiratele Unite, Germania, Brazilia, India, Africa de Sud, Singapore etc). 

Un alt element ţine de „media relations”, poziţionarea subiectelor ce ţin de “thought leadership”, de exemplu Internet of Things, Augumented Reality, Big Data, Robotics etc. De asemenea, un proiect mai recent este DHL Resilience360, o soluţie care răspunde nevoii de prevenire sau minimalizare a dezastrelor naturale sau activităţilor politice care pot influenţa activităţile de logistică ale unei companii. M-am ocupat de lansarea acestei soluţii, iar momentan coordonez diferite activităţi pentru generarea de leaduri.

Dincolo de marketingul de produs, al unui eveniment, al unei companii, ce ar trebui să ştim despre marketingul personal pentru a avea cariera dorită?

Cred că este foarte important să “livrezi” (cuvânt cheie dacă lucrezi pentru o companie de logistică) ce ai promis, la timp, în budget etc. Vei fi apreciat pentru tot ce faci în plus, doar atunci când livrezi lucrurile de care eşti responsabil. În companiile mari, networking-ul este foarte important şi chiar dacă omenii nu se cunosc, ridică telefonul şi vorbesc despre tine dacă eşti subiectul unui nou job. Desigur HR-ul se va uita pe Facebook să vadă dacă ai vreo poza deocheată, iar managerul care angajează va vorbi cu oamenii cu care ai lucrat până atunci. Poţi să te „vinzi” foarte bine, dar dacă eşti un „underperformer”… vorba circulă repede.

Dacă ar fi să oferi un sfat de carieră, din postura de acum, persoanei tale mai tinere aflate la început de drum, ce sfat ar fi?

Pe scurt: implică-te şi fă cât mai multe lucruri! E bine să experimentezi, să cunoşti cât mai mulţi oameni interesanţi, citeşte, fă sport! Implică-te în proiecte de voluntariat, învaţă încă o limbă străină! Învaţă să dansezi, învaţă arte marţiale, învaţă golf, orice ar fi… nu sta deoparte! Dacă îţi pierzi interesul sau dacă ai impresia că nu eşti talentat la ceva anume, schimbă direcţia, schimbă cercul de influenţă şi apoi implică-te din nou. Caută oameni pozitivi, oamenii cărora le place prezenţa ta, oameni care excelează în domeniul în care vrei să te dezvolţi şi petrece timp cu ei!

Şi ultima întrebare, un fel de sondaj Ctrl-D: de unde vin ideile bune, Claudia? 

Din informare, din discuţii, din ştiinţă. Sunt multe idei bune peste tot, trebuie doar să le dai contur şi cel mai important, să le implementezi şi să le finalizezi. Iar la nevoie – apelează la o agenţie de creaţie. :)