În Interviuri

[Interviu] Dan Berte, UX Manager @Bitdefender

dan-berte

Dan Berte este un profesionist cu experiență în dezvoltarea de produse tech, atât în startup-uri, cât și în corporații. Acesta a fost invitat în cadrul TechHub Bucharest Open Hours – sesiuni săptămânale de mentorat one on one, gratuite – pentru a discuta cu startup-urile tech despre îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor. În calitate de parteneri media, am profitat de ocazie şi i-am adresat câteva întrebări, pentru a afla mai multe despre evoluţia sa, începând cu proiectele din facultate, până la cele din prezent.

Salut, Dan! Înainte de a discuta despre ce faci în prezent, suntem curioși să aflăm ce te-a adus în acest punct. Ai urmat în paralel facultatea de Jurnalism și cea de Economie. Cu ce te-a ajutat asta, privind de acum?

Facultatea de Jurnalism a fost vocaţională. Eram convins că urma să am o carieră în presă. Nu ştiam eu prea multe… Facultatea de Management al Institutiilor Europene, profil economic, mi-a dat instrumentele de bază pentru o mică afacere: contabilitate primară, micro şi macro economie, calculul formulei dobânzii, drept, noţiuni de managementul unei afaceri, marketing.

Încă din facultate ai început pe cont propriu cu o agenție care realiza aplicații pentru iPhone. Din ce motiv nu te-ai angajat? Ce te-a determinat să faci pasul ăsta?

În facultate făceam tipărituri şi DTP. Aveam partener o tiparniţă mică din cartier care făcea letterpress. Lucram în cafenele, ceva obişnuit pentru Cluj. După ce a apărut iPhone, am făcut web apps premiate, iar ulterior, aplicaţii native pentru AppStore, cu ajutorul unor prieteni. Probabil Clujul era mai potrivit pentru afaceri mici, mai tentante decât piaţa muncii care era neinteresantă. Era profitabil pentru un student.

Apoi ai continuat seria proiectelor pe cont propriu cu o idee foarte utilă. Ce a însemnat în perioada 2005 – 2007 să fii primul provider din Europa care aduce ”Free WiFi hotspot”?

Nu-mi permiteam un birou, aşa că lucram din cafenele, legat pe Bluetooth de un telefon cu “WAP unlimited” şi 4 dolari pe lună, o ’’hackereala’’ nu tocmai etică, prin care navigam pe internet. Am vrut să rezolv o problemă personală, aşa că împreună cu un prieten expert în Linux, am pus WiFi gratuit în cafenele, pe bulevarde şi hoteluri. Faceam istorie şi eram invitaţi la conferinţe pe afară să vorbim despre asta. Americanii discutau despre connected cities şi ne căutau să le povestim experienţele noastre. Au fost ani de aur. Internetul era de la Romtelecom, pe cupru şi ADSL, 512Kb. Iniţial am făcut un server care optimiza traficul, ca să putem ţine online cei 5-6 clienţi din cafenea. Apoi, când au aparut routere mai puternice, am facut o versiune proprie de Linux pentru ele. Am investit profiturile din print cumpărând routere, modemuri şi antene. Ulterior Zapp ne-a furat ideea după ce le-am prezentat-o în ideea unui parteneriat. Nu eram primii care faceam hotspoturi free, dar am avut prima reţea.

Povestește-ne despre responsabilitățile implicate de e-ul din eMarketing Manager la Vodafone – rol pe care l-ai avut timp de peste un an.

Am lucrat într-una din cele mai bune echipe de digital product din Romania la Vodafone. Alaturi de ei am refacut site-ul Vodafone de câteva ori, am refăcut portalul MyVodafone şi am construit magazinul online. Toate au fost proiecte de câteva milioane de dolari şi implicau echipe din toate departamentele şi furnizori externi.

Ce înseamna să gestionezi o agenţie cu profil ”interactive” în 2009? Cum a fost experiența MB Drăgan?

În plina criză? Teribil! Probabil cei mai dificili ani pentru online, când nimeni nu plătea facturile. Eram ca într-o familie frumoasă unde părinţii încercau să-şi ţină copiii fericiţi şi să ascundă faptul că nu au bani de căldură.

Următorul capitol – Bitdefender. Ai intrat în echipă ca Product Marketing Manager și te-ai ocupat de strategia de plasare pe piață a produselor. Ce a presupus acest proces și ce anume te-a ajutat să obții rezultatele dorite?

Am primit în grijă portofoliul de produse mobile şi free. Apps-urile şi free-urile aduc clienţi noi şi venituri potenţiale cu investiţii mai mici. E un portofoliu de gherilă şi ’’smart moves’’. Rezultatele au venit din campanii, dar şi din artificii de UX şi îmbunătăţiri pe care le-am facut alături de echipa de design şi produs. A fost grozav să văd cum cel mai popular produs de mobile creşte de la câteva mii, la câteva milioane de clienţi sau Clueful pe prima pagină a tuturor publicaţiilor mari de tech din lume.

Keywordurile de până acum din evoluția ta – jurnalism, startup, marketing online, business management. Următorul keyword – UX Design. Mai exact UX Manager la Bitdefender. Cum a avut loc tranziția spre această specializare?

Majoritatea oamenilor de UX nu-s designeri. User eXperience e transdisciplinar. Un fel de supa de thinkeri, designeri, problem solveri, manageri de produs, ingineri, artişti, psihologi comportamentali. Afişele din studenţie, aplicaţiile de iPhone, site-urile şi aplicaţiile Bitdefender aveau toate ceva în comun. Trebuia să fie frumoase, elegante, să producă bucurie în utilizare. Am pus multă energie şi pasiune în dezvoltarea lor estetică. Experienţa de gestionare a portofoliului de aplicaţii a făcut ca, atunci când s-a ivit ocazia, să primesc în grijă echipa de UX a Bitefender. Am lansat împreună cu cei mai talentaţi artişti, designeri şi programatori, întreaga generaţie din fiecare categorie de produs din portofoliul Bitdefender. Când s-a ivit oportunitatea BOX am luat o parte de echipă şi ne-am închis câteva luni, în secret absolut, să lucrăm la noul şi revoluţionarul produs.

Am citit povestea The Box – gadgetul Bitdefender care filtrează traficul de Internet făcut de toate dispozitivele smart din casă. Le poţi povesti pe scurt şi cititorilor Ctrl-D, care au fost provocările în trecerea de la idee, la prototip la produs în sine?

Bitdefender BOX protejează toate device-urile din casă, nu doar cele smart. Adică PC-urile, Mac-urile, cele cu Android, cele cu iOS, consolele şamd. Inovaţia constă în faptul că un dispozitiv fizic legat la cloud-ul Bitdefender şi la aplicaţia de pe mobil, mută securitatea, aşa cum o ştim, de pe device pe reţea. O aplicaţie de mobil notifică utilizatorul, de intruziuni sau riscuri de securitate, de cele mai multe ori când problema a fost deja rezolvată şi atacul blocat. Nu există butoane de scanare. Totul e simplu, automat.

Câteva luni muncite fără nici o garanţie că produsul va trece de R&D. Am angajat în secret designeri industriali şi artişti cu steluţa lui „nu-ţi promit că vom mai face asta peste trei luni”.

După o agnonie care a durat mult prea mult, multe iteraţii silent şi multe greşeli, primul prototip prezentat boardului a primit acordul. Aproximativ un an mai tarziu eram în China, lucrând cot la cot pe linia de asamblare, cu inginerii de acolo. BOX deschide o piaţă nouă, gigantică, aşa că trebuia să arate bine. Experienţa de utilizare trebuia să fie excepţională. La scurt timp după lansare, toate review-urile din prestigioase publicaţii precum Wall Street Journal sau PopSci şi PC Mag apreciau întâi de toate veleităţile de fotomodel al obiectului desenat de români, în România. Dincolo de capcanele din producţie efortul echipelor de engineering de multe ori trece neobservat pentru că nu are glam-ul carcasei lucioase. Însă inovaţiile lor se ascund sub poleială şi poartă marca mai multor patente la USPTO şi EPO.

Ce înseamnă UX în industria securității online?

Securitatea nu e sexi. E necesară, dar nu place nimănui. Simplitatea, interacţiunile intuitive, lipsa fricţiunii, senzaţia de control şi toate optimizările de performanţă s-ar putea să facă toată diferenţa într-o industrie unde departajarea tehnologică se face în procente cu single digit.

Care sunt competenţele (hard skills & soft skills) care au facut diferenţa în toate aceste etape parcurse în cariera ta?

Trebuie să folosesc un cuvânt din folclorul Silicon Valley, cuvânt care defineşte dinamica lor cel mai bine: „hustle”. Altfel, oricine a făcut vreodată software sau servicii, a visat să semneze un obiect. Cred că partea cea mai grozavă abia acum începe.