În Interviuri

[Interviu] Din culisele Pink Crayon – un nou serial online despre marketing, media şi tehnologie

pink-crayon-marketing

Sub tagline-ul “Performance marketing with a DJ”, proiectul Pink Crayon îşi propune să aducă în faţă, în cadrul unei emisiuni online, oameni care au avut curajul să schimbe regulile în media, marketing şi tehnologie. În interviul de azi stăm de vorbă cu cei din spatele proiectului: Alain Gavriluţiu, creatorul acestui concept de emisiune şi Dorin Boerescu, producătorul Pink Crayon.

Salut! Bine aţi venit în Ctrl.

Am citit povestea Pink Crayon, aşa că nu vă întrebăm de ce aţi început acest proiect. Întrebarea este de ce acum şi nu mai devreme sau mai târziu? Ce anume a influenţat contextul şi momentul lansării?

Dorin: Noi doi ne ştim de mult timp – am făcut mai multe proiecte cool în perioada 2004-2007. La final de 2015 ne-am reîntâlnit şi în timpul discuţiilor prelungi am regăsit incredibil de multe similarităţi între prejudecăţile şi mentalităţile greşite din lumea artistică şi cea de performance marketing din România.

Am considerat că merită să încercăm să le schimbăm dar mai ales – să transmitem un mesaj către toţi oamenii ok din piaţa că ei au dreptate, nu ceilalţi. Că poţi avea succes şi bazat pe muncă, etică, fair-play, perseverenţă dar şi că îndoielile, frica şi eşecurile fac parte din orice drum.

 

Alain: Societatea românească a rămas în esență feudală iar mesajul subliminal al emisiunii Pink Crayon e către acele insule de oameni care, izolați, neștiind unii de existența celorlalți, pot crede că principiile după care interpretează ei viața sunt demodate.

Reîntâlnindu-l pe Dorin, discutând foarte mult despre frustrările și experiențele fiecăruia, am constatat că nu suntem singuri, că vedem lucrurile la fel și că credem în aceleași lucruri.

Apoi a fost o chestiune de statistică până să ne dăm seama că dacă noi existăm, sigur mai sunt și mulți alții. Astfel am decis să le vorbim lor, celor care cred încă în respectul pentru meseria lor, care fac urticarie în preajma compromisului, care vor să învețe, care se caută prin pasiunea pentru munca lor.

Proiectul a fost lansat pe 13 iunie. Ce a implicat întreaga pregătire dinainte? Suntem curioşi să aflam detalii pornind de la partea tehnică, producţie, până la naming şi pitching-ul de invitaţi.

Dorin: Alain a creat conceptul la începutul lunii mai şi de la început a fost clar că nu putem filma cu un DSLR într-o locaţie oarecare, n-ar fi dat greutatea necesara mesajelor pe care voiam să le transmitem. Aşa că am reuşit să mobilizăm o echipă întreagă de oameni, am creat decor, am primit sprijinul unor parteneri remarcabili (F64 si Zoot Romania) şi pe baza temelor alese a fost simplu să ne gândim la oameni al căror background să susţină real tezele pe care voiam să le transmitem.

Nu am căutat neapărat “vedete” ci oameni autentici, capabili să recunoască atunci când greşesc, cu o etică personală şi a muncii ireprosabilă.

 

Alain: Cel mai important aspect și cel la care am lucrat cel mai mult, a fost stabilirea limitelor conținutului. Însă amândoi aveam, fiecare în sinea lui, un set de criterii referitoare la conținut și, atunci când am reușit să verbalizăm asemănările lor, lucrurile au mers natural.

La baza oricărei decizii pe care am luat-o a fost onestitatea. Față de noi înșine și față de ceilalți. Asta a fost criteriul prin care am trecut și listele de invitați și derularea interviurilor.

De asemenea, ne-am dat seama că oamenii pasionați de munca lor vor urma mereu o idee în care cred. De aici a rezultat și echipa care a lucrat la proiect. Oameni foarte pasionați care s-au regăsit în ideea noastră. Faptul că am lucrat cu niște profesioniști talentați a făcut ca lucrurile să decurgă relaxat, cursiv și mai ales bine.

De ce “performance marketing with a DJ”?

Dorin: Domeniul în sine este spectaculos pentru un număr restrâns de oameni – în general strict cei din industrie. Am vrut să ajungem şi la o audienţă din afara ei – mai ales la liceeni şi studenţi, mesajele de acolo fiind valabile până la urmă în orice domeniu – şi pentru asta trebuia să fie şi o componentă supriză, de enteretainment, mai ales ţinând cont de attention spanul foarte îngust al userilor în online. Alain este pasionat de muzica electronică – a şi produs în trecut un serial pe tema asta.

 

Alain: Sunt mai multe motive care țin, pe de o parte, de felul în care am gândit formatul și pe de alta, de context.

Am constatat că, deși în aparență complet diferite, performance marketingul și DJ-ingul au în comun câteva lucruri. Ambele domenii se bazează pe experiment, pe căutarea noului, pe performanță, pentru că și ca Dj dacă nu ești bun, nu te mai cheamă nimeni.

Eu cred că în România se face foarte multă muzică electronică bună și că sunt artiști români foarte talentați care exprimă prin muzica electronică un mesaj similar cu ceea ce voiam noi să spunem prin conținut. Eu cred în forul meu interior că un om talentat trebuie selectat și apoi lăsat liber căci invariabil libertatea de exprimare va genera cele mai bune rezultate.

Încerc să aplic asta de când am făcut Who’s ur DJ? pe BPM TV România, o emisiune, cu Dj Vasile, bazată pe muzica electronică. De aici a venit natural sesiunea de improvizație a lui Alen Thin care a devenit sountrack-ul Pink Crayon și ne însoțește pe parcursul tuturor episoadelor.

Cum aţi ales subiectele fiecarui episod, din marea de posibile teme “fierbinţi” de discutat, din media, marketing şi tehnologie?

Dorin: Am încercat să alegem câteva mentalităţi greşite care au impact negativ în orice industrie – lipsa respectului între parteneri/clienţi/furnizori, lipsa eticii şi nerespectarea promisiunilor, promovarea non-valorilor pe motiv că “asta cere publicul”, lipsa curajului de a te extinde global – sau resemnarea cu rezultate mediocre, absenţa discursului despre eforturile necesare pentru a avea succes, despre perseverenţă, despre teama de eşec (absolut naturală la orice nivel!) şi mai ales, despre faptul că nu ajungi să ai succes întâmplător.


Alain: Dorin e un specialist în ceea ce privește marketing-ul online, eu nu. Prin urmare, după ce am decis care sunt temele fiecărui episod, am aplicat un set diferit de criterii de selecție a conținutului efectiv.

Noi am vrut să ne adresăm atât celor care sunt implicați acum în mod activ în marketing dar și celor care vin din urmă, celor care acum încep să se formeze ca profesioniști, celor care nu știu deocamdată mai nimic legat de marketingul online și care merită să aibă parte și de modele diferite față de cele de zi de zi.

Eu am fost barometrul celor neștiutori. Dacă tema și conținutul efectiv erau în măsură să îmi aducă mie, un neofit, un set de informații relevante, captivante atunci știam că cerința de a ne adresa și celor tineri era îndeplinită. Dorin aplica la rândul său criteriul “științific” și astfel ne calibrăm temele și desfășurarea interviurilor.

Episodul 2. Despre etică şi business în publishing-ul online cu Raluca Mateiu, CEO @Internet Corp

Ce înseamnă pentru voi performance marketing, demistificat?

Dorin: Marketingul, aşa cum ar trebui să fie – plătit doar pentru rezultate concrete (vânzări sau lead-uri), pe baza unei colaborări reale între client şi generatorul de trafic (eventual şi agenţie), bazat pe transparenţa rezultatelor şi împărţirea echitabilă a rezultatelor obţinute.

 

Alain: Orice sistem meritocratic trebuie lăsat liber, să se dezvolte organic. Sindromul “Numele trandafirului” pe care îl traversăm acum noi, unde câteva agenții/ case de producție pretind că dețin know how-ul, doar pentru că nu lasă acces la resurse celorlalți jucători, va dispărea, iar noi milităm, fiecare în domeniul lui, pentru instaurarea acsetui tip de regim în care din mișcarea liberă a oamenilor și a ideilor să iasă la suprafață, în mod real, cei mai buni.

Pe lângă insight-urile oferite de către invitaţii voştri în episoadele de până acum, ne puteţi da câte un exemplu de persoane, echipe sau proiecte – din ţară sau din afară – care v-au inspirat şi care au schimbat regulile jocului în industria din care fac parte?

Dorin: Elon Musk. Richard Branson. Alain Gavriluţiu :).

 

Alain: The wire – serialul meu preferat. E scris de unul din scenariștii pe care eu îi admir foarte mult și e serialul care cred că a schimbat mult felul în care era percepută televiziunea și noțiunea de serial TV. În mod paradoxal nu a câștigat și nici nu a fost niciodată nominalizat la vreun premiu însa a fost citat la un moment dat de Obama.

Planuri de viitor, după terminarea mini-seriei de episoade Pink Crayon?

Dorin: În primul rând ne bucurăm că Pink Crayon a avut deja efect în viaţa şi business-ul real. Temele abordate au generat deja business, câteva agenţii de media şi-au reconsiderat politica de plăţi, invitaţii au primit propuneri de parteneriate. Este incredibil să vedem asta.

Avem multe idei şi discuţii despre direcţiile în care va merge colaborarea noastră, deocamdată suntem într-un stadiu incipient însă cu siguranţă nu ne vom opri aici.

 

Alain: Planuri sunt mereu și ne vin multe idei. Toate gravitează în jurul acelorași principii. Am vrea să devenim o placă turnantă, un Hub abstract unde oameni talentați să se întâlnească pe proiecte cât mai variate și care să genereze idei noi, să profite de libertatea de a gândi, să materializeze întâlnirea lor, în alte producții.