În Interviuri

[Interviu] Jonah Sachs: Durata atenţiei este tot mai scurtă, dar oamenii consumă conţinut mai mult ca oricând

jonah-sachs

Jonah Sachs este co-fondatorul Free Range Studios, companie care transformă brandurile prin conceptul de unsafe thinking şi strategii inovatoare de storytelling. La rândul lui, Jonah este un storyteller recunoscut internaţional şi autor al bestsellerului – Winning the Story Wars. Acesta va fi prezent la cea de-a șasea ediție a conferinței The Power of Storytelling, unde ne va vorbi despre explorarea unor noi moduri de a ne raporta la lume pentru a o îmbunătăți.

„Ajutăm companiile să scoată la lumină povestea lor, să o rafineze, să o împărtăşească şi să o trăiască” – parte din textul de pe site-ul Free Range Studios, compania ta. Ce se află în spatele acestui proces – identificarea – rafinarea – împărtăşirea – trăirea unei poveşti?

A scoate la lumină o poveste. Asta se referă la faptul că de fiecare dată căutăm autenticitatea unui fir de poveste. Nu imaginăm fără nicio bază povestea unei companii. Ţinem cont de istoria ei, valorile sale, viziunea sa pentru viitor. Nu este deloc uşor, dar pentru a avea o afacere trainică, pe termen lung, contează.

Rafinarea unei poveşti presupune transpunerea ei în ceva ce poate fi pe înţelesul celor care nu au legătură directă cu respectiva companie.

Împărtăşirea ei înseamnă că ne implicăm în a face povestea să ajungă cât mai departe, la cât mai mulţi oameni interesaţi de ea.

Trăirea poveştii înseamnă să ajuţi compania să rămână autentică în faţa acestui întreg proces  –  lucru ce poate fi destul de provocator, dar şi cel mai important.

 

Cum de mai prind poveştile, în ziua de azi, când atenţia este la una dintre cele mai scăzute cote?

Durata atenţiei este într-adevăr din ce în ce mai scurtă, dar oamenii consumă mai mult conţinut decât oricând. Paradoxal, nu?

Desigur, dacă te gândeşti la YouTube, îţi vin în minte click-urile rapide date la întâmplare şi cele 15 secunde de reclame.

Dar poadcast-urile sunt din ce în ce mai extinse, oamenii sunt consumatori de serii web lungi de 10 ore.

Da, este mult zgomot şi concurenţă, dar conţinutul bun, de calitate, are o audienţă mai mare ca oricând.


În prezent, aproape toată lumea se străduie să aplice acest sfat –
spune o poveste. Dar ce presupune o poveste bună într-un context de afaceri?

Eu cred că o poveste bună nu este doar o poveste despre afacere în sine, ci o poveste care ajută clientul să descopere un sens al lumii sale.

Poveştile bune îl fac pe client personajul principal, nu afacerea. Ele oferă acest dar al înţelegerii unor teme mai mari sau aspecte generale sau perspective de ansamblu asupra lumii. Nu oferă doar o serie de fapte şi argumente sterile de semnificaţie.

Şi ca orice poveste bună de non-marketing, acestea pot lua tot felul de întorsături. Nu sunt 100% previzibile. Faceţi toate acestea şi sunteţi pe drumul cel bun.

 

Cât de importantă este vocea pe care o alegi în conceperea şi răspândirea unei poveşti? Cum găseşti vocea potrivită?

În ziua de azi, oamenii aşteaptă ca brandurile şi afacerile să nu fie instituţii anonime. Oamenii doresc să se asocieze cu brandurile astfel încât  să simtă că fac referire la o fiinţă umană. Oricum, cine vrea să audă o maşină că spune o poveste? Nu există o voce corectă sau greşită, dar este întotdeauna bine să foloseşti o voce umană.

 

Care ar fi una dintre cele mai mari greşeli în crearea unei poveşti?

Previzibilitatea. Când ştii că povestea este pe punctul de a începe cu un client nemulţumit şi se termină cu produsul care salvează situaţia, eşti plictisit şi neimplicat încă de la început. Nicio poveste de acest gen nu poate face faţă zilelor noastre, decât dacă este ironică.

 

Există prea multă precauţie în activitatea marketerilor de astăzi? Cum se poate face saltul către o abordare mai curajoasă, către unsafe thinking? (subiectul cărţii pe care o pregăteşti)

Precauţia înseamnă să faci lucrurile în acelaşi fel, chiar dacă realizezi că asta nu mai funcţionează. Mulţi marketeri au făcut acest lucru pentru mai bine de un deceniu. Ei creează mesaje ca şi cum le-ar difuza pe o reţea principală – care este în prezent doar o piesă din puzzle.

Unsafe thinking presupune să accepţi că nu mai poţi urma aceleaşi metode previzibile. Asta înseamnă să cooperezi cu acel sentiment de anxietate dat de nou, de necunoscut, de netestat, de mers pe muchie de cuţit – toate acesta sunt contexte care stimulează foarte mult creativitatea. Sunt multe de spus despre cum poţi face asta, tocmai de aceea scriu o carte pe subiectul ăsta.

 

Ai o rutină specifică în a te organiza?

Mi-aş dori. Tot ce pot spune despre asta este că tind să nu produc nimic între orele 9 am – 1 pm apoi să fiu extrem de productiv începând cu ora 1 până mă opresc din muncă. M-am obişnuit cu asta şi ştiu la ce să mă aştept acum.

 

Poţi să ne dai câteva sfaturi pentru noua generaţie de marketeri?

Să înţeleagă locul marketingului în contextul prezentului dar să nu caute răspunsuri în tacticile din trecut, nici măcar în cele din anul anterior. Lumea, publicul, brandurile se schimbă în permanenţă. Să aibă curajul de a deschide noi căi de abordare a felului în care se făceau în mod clasic lucrurile.