În Interviuri

[Interviu] Ramona & Codin @Creative Monkeyz

Creative Monkeyz Ramo-si-Codin (1)

În 8 aprilie, Ramona şi Codin a.k.a Creative Monkeyz vor veni ca speakeri la Educaţie în Ctrl. Am profitat de ocazie şi le-am adresat câteva întrebări pentru a descoperi ce se află în spatele unuia dintre cele mai apreciate branduri de creare de conţinut din online-ul românesc.

Salut, Ramona & Codin şi bine aţi venit în Ctrl-D! Haideţi să începem cu începuturile Creative Monkeyz, când aţi decis că este mai bine “să fiţi capul unui şoarece decât coada unui leu”. Povestiţi-ne un pic despre contextul apariţiei acestui proiect care a devenit un brand.

Aloha! La fel ca o shaorma, ne-am dorit să umplem un gol. Spre deosebire de o shaorma, golul vizat nu era în stomacul unui student ci în online-ul românesc. Nu exista la momentul la care am început noi proiectul CM, un site de tutoriale legate de design şi producţie audio-vizuală care să ofere conţinutul gratuit în limba română. Dar simţeam că e nevoie de aşa ceva şi că există suficienţi oameni creativi în România care ar aprecia o iniţiativă de genul ăsta.

Am înţeles destul de devreme că pentru a ajunge la un public cât mai numeros e nevoie de o abordare care să conţină şi foarte mult umor şi în cele din urmă am reuşit, sub cupola gloriosului proiect, să mărităm zona de educaţie cu cea de entertainment şi să atragem atât oamenii pe care ni-i doream cât şi oamenii pe care doream să-i “convertim” spre exprimarea creativităţii şi folosirea unui anumit mod de gândire. Mai prietenos, mai deschis spre nou şi cu siguranţă mai dornic să înveţe.

Ramona spunea foarte frumos într-un alt interviu, că un proiect, ca să meargă, este important să aibă în spate şi alt scop decât banii. Care este scopul Creative Monkeyz? Motivația din spate.

Scopul a fost de la bun început schimbarea lumii! Mwahahaha! Evil laugh intensifies. Prin lume înţelegând universul nostru proxim, adică lumea din jur, cea pe care o putem influenţa, nu omenirea ca întreg.

Ne doream schimbarea în bine a lumii prin contactul acesteia cu ceea ce avem de oferit. Încă ne dorim asta, dar acum, la 5 ani de la start, am şi reuşit să producem parte din această schimbare. Banii sunt un mijloc. Foarte importanţi pentru a ajuta în a susţine drumul spre atingerea scopului, dar nu suficient de importanţi cât să devină un scop în sine.

În 2015 aţi fost incluşi în lista celor 100 de lideri ai inovaţiei din Europa, la secţiunea “creatori de conţinut” (în cadrul New Europe). Ce înseamnă, din punctul vostru de vedere, să inovezi la capitolul creare de conţinut pentru online, în România, în această perioadă? 

În 2015-2016 e greu să inovezi. Prezenţa în acestă listă este legată de recunoaşterea a ceea ce am construit până acum, tot conţinutul pe care l-am produs: cele peste 70 de ore de tutoriale, cele 4 sezoane de animaţie care au revitalizat interesul pentru acest domeniu în România (RObotzi ftw!), toate show-urile legate de internet culture şi film, dar în special de faptul că am reuşit să unim aceste două sfere, educativă şi de divertisment, într-un singur brand.

Apropo de inovaţie, avem şi o producţie ceva mai nouă, cu un model inedit pentru peisajul românesc. Un produs cross-platform cu “iz” educativ pe care l-am lansat anul trecut, şi anume “La Cafea”. E vorba de o emisiune matinală care se desfăşoară live, pe twitch.tv şi care mai apoi e “difuzată” pe YouTube, deci foloseşte ambele platforme. Cel mai simplu mod de a descrie emisiunea matinală e: doi indivizi se trezesc şi-şi beau cafeaua live alături de public, discutând pe teme de foarte multe ori mult prea serioase pentru cât e de dimineaţă.

Am abordat subiecte ca “efectul dunning kruger”, “oxitocina şi endorfine”, “sistemele creierului” dar şi “cele mai scârboase 5 mâncăruri”, de exemplu. În medie, cel puţin o informaţie nouă pe dimineaţă.

Credem că întocmai această zonă, a live-urilor, e cea pe care trebuie să se pună accent anul ăsta. Actualmente explorăm modalităţi de a oferi mai mult conţinut legat de creativitate prin live-uri şi la emiterea pe toate platformele pe care le folosim: Twitch, YouTube, Facebook. Într-unul dintre streamurile creative susţinute de NinjaRamo (apelativul super secret al Ramonei pe twitch), peste 5000 de oameni se uitau live la modul în care ia naştere o figurină, trecând prin toate etapele “facerii”: de la realizarea din lut, la crearea unei matriţe din silicon şi turnarea de răşini pentru a obţine rezultatul din plastic, plus finisare şi pictare. E vorba de 5000 de accesări concurente, simultane într-o transmisiune live, a nu se confunda cu view-urile de pe YouTube. Când vine vorba de live-uri, acei 5000 de oameni constanţi per secundă poti fi mult mai multe mii în fapt – “iese unu, intra altu” şi tot 5000 rămân, so to speak.

Pentru noi a fost un semnal clar că există o dorinţă de a consuma content de acest gen livrat în această manieră. Deci e loc de explorat şi inovat.

Ce resurse implică, în cazul vostru, crearea de conţinut?

Timpul şi motivaţia sunt cele mai de preţ resurse. Ne investim tot timpul “de lucru” de care dispunem în proiectul Creative Monkeyz. E un proiect de viaţă, deci îl trăim zilnic, cu bune şi mai puţin bune, după caz.

Programe folosim destule, dar majoritatea din pachetul Adobe: Photoshop, Illustrator, After Effects, Premiere, Audition etc. Iar acum aceste programe sunt disponibile cu taxă lunară, în ultima lor versiune.

În rest, am investit destul de mult în aparatură, în ultimul timp – cele 4 computere pe care le folosim, cu la fel de minunatul număr de 6 monitoare, kit-uri de lumini, şi toate lucrurile necesare unei filmări de calitate – de la cameră la trepied la rig-ul de cameră şi monitorul extern – pentru că ne dorim să realizăm cel puţin un film de scurt metraj anul acesta. Per total sunt destul de mulţi bani investiți, iar costurile lunare, incluzându-le pe cele de “trai”, chirie, utilităţi, nu sunt cele mai mici din lume. Dar nici cele mai mari! Yeey!

Care este publicul vostru şi ce aţi învăţat despre el, în tot acest timp?

Publicul nostru e foarte variat. Una din marile noastre bucurii este faptul că proiectul a rămas şi e în continuare relevant, la 5 ani de la apariţie. Cinci ani înseamnă foarte mult în viaţa unui om. În special dacă vorbim de cei 4 ani de liceu şi primul an de facultate. Să fii alături de un tânăr în tot acest timp şi să reuşeşti să rămâi relevant, raportat la ce conţinut de-al tău urmăreşte, şi în clasa a 9-a, dar şi în primul an de facultate, nu e mic lucru.

De-asta avem producţii uşor diferite pentru momente diferite din viaţa publicului nostru. Am vorbit de studenţi, dar avem foarte foarte mulţi tineri peste 25, 30 care ne urmăresc din birouri de multinaţionale, sau îşi petrec serile alături de mica-marea familie de pe streamul nostru de gaming. Evident avem şi public foarte tânăr şi câteva vârfuri în etate, dar segmentul cel mai mare de public are între 18 – 30 de ani, educat şi cu un simț al umorului prezent, dacă nu chiar bine dezvoltat.

Educație în Ctrl

În 8 aprilie veţi fi prezenţi ca speakeri la Educaţie în Ctrl. Vlogging de la divertisment la educaţie. Din experienţa de până acum, cum aţi observat că ar trebui abordat video-ul online pentru a-l dezvolta ca mediu pentru cultura de învăţare?

Există multiple moduri de abordare şi fiecare are meritele şi riscurile lui. Dar secretul stă în dozaj. Există videouri infografice, spre exemplu, care sunt excelent realizate: prezintă informaţia concis, la obiect, cu suficientă animaţie şi input vizual cât să nu devină plictisitoare; dar există şi infografice la care adormi şi zaci neîntors de parcă te-ai transportat înapoi în uter – fie pentru că sunt prea lungi, lălăite, naratorul are o voce de teleenciclopedie sau subiectul e prost tratat în scris, cu mult prea multe redundanţe.

La fel şi în cazul celor care folosesc umorul ca ajutor în livrarea mesajului educativ. De foarte multe ori e foarte prost dozat şi devine doar patetic. Fie e prea mult, caz în care devine iritant sau sufocă informaţia, fie e prea puţin, caz în care apare riscul ca informaţia educativă să devină plictisitoare.

Modalitatea prin care discerni care anume este punctul în care producţia e în echilibru o descoperi în timp, acumulând experienţă din proiectele anterioare.

Dincolo de asta, din punctul nostru de vedere e esenţial ca totul să fie foarte bine scris. Multe din probleme se pot evita atunci când scenariul e rock solid. Şi nu doar când vine vorba de conţinut educativ. Indiferent de conţinut – înainte să înveţi cum să filmezi sau să editezi, învaţă cum să scrii un script bun pentru genul de producţie de care te apuci. Obligatoriu.

Imaginea se construiește foarte greu și se pierde instantaneu. Cum împăcaţi stilul vostru cu cerinţele brandurilor – în cazul unor campanii de endorsement sau product placement?

Am fost şi rămânem vigilenţi pe partea asta. După cum spuneam, banii sunt doar un mijloc. Pentru nici o secundă nu vrem să riscăm să ştirbim imaginea pe care am consolidat-o, asociindu-ne cu branduri care nu se potrivesc cu noi sau care nu înţeleg modul în care facem noi lucrurile.

Da, se poate face product placement şi brand endorsement finuţ şi inteligent, cu grijă faţă de produsul creativ în care are loc campania, în aşa fel încât toată lumea să aibă de câştigat. Dar pentru asta e nevoie ca agenţiile de media de la noi să mai capete experienţă în această zonă și să lase creatorul de conţinut să-şi gestioneze conţinutul aşa cum ştie să o facă. Din experienţa noastră, atunci când agenţiile vor cu tot dinadinsul să deţină controlul creativ asupra unui produs, rezultatul final e o mizerie. Sunt multe exemple şi în online-ul românesc – de idei foarte prost furate şi aproape deloc adaptate, mulate pe influenceri sau creatori de conţinut, cu un rezultat cel puţin îndoielnic.

De acest gen de lucruri, ne ferim. Şi îi ferim pe cei care fac parte din publicul nostru. În primul rând din respect. Atât faţă de ei cât şi faţă de munca noastră.

“Banana este o sursa grozavă de potasiu”. Cum se îmbină asta cu cheia franceză? Povestiţi-ne un pic despre semnificaţia logo-ului Creative Monkeyz.

Logoul face trimitere la comunism, dar la ideea de a răsturna metehnele comuniste, de a renunţa la bagajul “rău” al acestui minunat neam şi la sublinierea defectelor sale, în favoarea unui accent pus pe creativitate şi umor. Trăsături pe care le considerăm definitorii pentru romanul care ne place şi pe care-l dorim promovat, atât la noi cât şi “în lume”. Banana şi cheia franceză fac trimitere la expresia engleză “to throw a monkey wrench in your program” – o expresie similară cu punerea de beţe în roate de la noi, în context, noi fiind cei care punem beţe în roate unui sistem învechit, încercând să-l detronăm şi să instaurăm unul proaspăt, construit pe valori pozitive.

Cum vă antrenaţi muşchiul creativ pentru a rămâne inspiraţi şi a genera idei bune constant, care să se ridice la nivelul aşteptărilor deja create?

Consumăm tot ce se poate în materie de media şi încercăm să rămânem la curent cu ultimele tehnologii, programe etc. Şi totodată citim mult atunci când timpul ne permite. Asta pentru a rămâne inspiraţi. Când vine vorba de păstrarea standardelor în producții, e simplu – nu ne grăbim. Preferăm un produs foarte bun ieşit la timpul lui, decât zece grăbite şi diluate. Şi publicul nostru la fel.

Ce înseamnă pentru voi educaţie continuă şi care sunt recomandările voastre pentru cei care doresc să își formeze o cultură solidă în domeniul lor?

Educaţie continuă înseamnă să nu te complaci şi să nu trăieşti cu iluzia că ai atins punctul maxim în dezvoltarea personală. E deopotrivă imposibil şi o marcă a prostiei să crezi că nu mai ai nimic de învăţat. Aşadar, nu fi prost, continuă să explorezi modalităţi prin care să devii mai bun. Resurse există. E 2016 – “n-am de unde”, “n-am cum” – nu sunt motive. Şi aruncă un ochi la concurenţă. Încearcă să o depăşeşti. Iar dacă nu ai concurenţă, ridică-ţi propriile standarde şi încearcă să le depăşeşti. Şi mănâncă kiwi. Că-i verde şi acrişor. Cui nu-i place ceva verde şi acrişor?

PUNCT.  <- we see what you did there :)