În Interviuri

[Interviu] Sujan Patel, cofondator ContentMarketer.io

sujan-patel

Sujan Patel are o experienţă de peste 12 ani în marketing digital şi este cofondatorul ContentMarketer.io, un instrument dedicat automatizării şi scalării campaniilor de content marketing. Contribuie activ cu opinii din domeniu în publicaţii precum Forbes, Inc, Wall Street Journal şi Entrepreneur. Între 26 – 27 noiembrie acesta va fi prezent la conferinţa How To Web pentru a discuta pe larg despre growth hacking.

Spui că ai ajuns în lumea SEO din greșeală. Dă-ne câteva detalii despre călătoria ta de la website-ul de e-commerce construit în facultate până la Content Marketer.io.

Am început să fac SEO în 2001, am construit un site e-commerce pe care am cheltuit puțin peste 10.000 de dolari, dar aceștia erau toți banii pe care îi aveam la vreme aceea. Am ajuns să am foarte mult trafic, dar pentru că nu mă pricepeam deloc la afaceri, nu aveam clienți.

Într-un final mi-am descoperit pasiunea pentru SEO, m-am angajat într-o agenție și apoi am constatat că nu vreau să lucrez pentru altcineva. Mi-am dat demisia și am co-fondat Single Grain, o afacere prin care am ajutat 137 de clienți să își clădească un trafic solid. Așa am învățat foarte multe despre promovare, conținut, link building și tot așa a încolțit și ideea de content marketing.

De fapt, ideea de content marketing o am din 2013; am construit treptat un tool pentru uz intern în cadrul Single Grain, dar nu am avut resursele necesare să îl transform într-o afacere în sine. Asta până când l-am întâlnit pe co-fondatorul meu, Colin Mathews, care construia un instrument similar, numit Lukewarm, l-am contactat și i-am spus: ”Hey, am o idee genială! Îmi place produsul tău, vreau să lucrez cu tine și chiar te plătesc dacă accepți să construim tool-ul la care m-am gândit!”

Hai să vorbim puțin despre growth hacking, un cuvânt deseori folosit și înțeles greșit. Ai scris ”100 Days of Growth”, o carte care s-a vândut în peste 10.000 de exemplare și ți-ai asumat rolul important de a evidenția startup-urile online de succes. Spune-ne, din experiența ta, ce înseamnă growth hacking și ce presupune o strategie de acest gen?

Am început să scriu cartea ”100 days of Growth” alături de ”persoana mea” pe content marketing; numele lui este Rob Wormley și, până acum, am vândut undeva la 18.000 de exemplare ale cărții. Pentru mine, growth hacking este o metodă tactică pentru creștere: este ceea ce poți face pentru a stimula creșterea. Growth hacking poate fi aplicată atât în marketing, cât și în zona de produs, vânzări, relația cu clienții și așa mai departe. Aproape orice departament dintr-o companie poate contribui la procesul de growth hacking.

Cu alte cuvinte, growth hacking este marketing axat pe creștere, adică modul în care departamentul pentru relațiile cu clienții, cel de vânzări și echipele de marketing lucrează împreună pentru a potența creșterea companiei. Sunt acele câteva lucruri pe care cei care nu se ocupă de marketing le pot face pentru a stimula creșterea. Asta înseamnă growth hacking pentru mine.

În timp ce scriam cartea, am sesizat multe idei preconcepute sau înțelese greșit despre growth hacking. De aceea, am ales să vorbesc în carte despre tactici. Am așternut pe hârtie 100 de lucruri pe care le poți face în growth hacking; rămâne ca fiecare să își aleagă unul sau două care consideră că vor avea un impact pozitiv asupra afacerii pe care o conduc, să le prioritizeze și apoi să le pună în practică. Asta este toată strategia: una foarte, foarte tactică, cu o abordare mai curând de sus în jos, decât de jos în sus.

Cum creezi o comunitate online în cazul unui startup și cât de important este acest lucru?

Cel mai important lucru pentru o comunitate online este să îi oferi informație și, apoi, să îi faci pe membrii ei să vorbească între ei. Dacă ai o comunitate, cel mai important lucru este să distribui informațiile, lecțiile învățate, să împărtășești aceeași activitate și să vă ajutați reciproc, pentru că o comunitate de oameni care se ajută între ei creează o legătură, o prietenie, o relație care este foarte strânsă și nu se pierde cu ușurință.

Cum beneficiază un startup de acest lucru? Să vă dau exemplul meu: comunitatea pe care o construiesc este plină de growth hackers și content marketeri așa că, dacă eu pot ajuta oamenii prin content marketing, chiar dacă nu devin clienții mei, ghiciți ce? Brand-ul meu este ceva pe care ei îl percep ca fiind de ajutor. Un startup care are în spate o comunitate este puternic pentru că are mulți oameni în jur care lucrează la construirea renumelui brand-ului.

Ești de asemenea VP of Marketing la ”When I Work”, o aplicație inovatoare de programare, unde ai ajutat la creșterea sa cu 300% în ultimii 3 ani. Ce strategie de marketing ai implementat?

Facem mult content marketing, construim o comunitate, avem mult paid search, iar mulți dintre clienții noștri au auzit de noi din vorbă în vorbă. Concret, strategia noastră de marketing este să îi ajutăm atât pe clienții noștri, cât și pe prospecți, oferindu-le soluții la problemele pe care le au în zona de content marketing. La început, identificăm problemele comune pe care le au și alegem câteva cuvinte cheie (keywords). Mai departe, ne structurăm întreg conținutul din strategia de marketing în jurul acestor cuvinte și dezvoltăm soluții & instrumente care sunt utile pentru ei, așa cum sunt template-urile pentru programări, kit-urile de instrumente pentru HR sau e-book-uri.

Să creezi conținut de calitate este important, dar știm că asta nu este suficient; ca să propulsezi o campanie de content marketing ai nevoie și de o strategie de promovare. Care ar fi cele mai importante tactici în direcţia asta?

Oamenii eșuează la content marketing pentru că nu știu cum să îl distribuie, nu pentru că nu ar crea conținut de calitate. Din acest motiv, trebuie să începi cu promovarea conținutului încă de la început. Cel mai simplu este să menționezi 3-5 nume ale unor lideri de opinie și să îi anunți când ai publicat articolul. Asta este o cale sigură de a-ți promova conținutul cu succes.

Un alt lucru care trebuie făcut este să te gândești de la început la trei modalități prin care poți promova conținutul odată ce va fi publicat. Dacă nu ai trei idei în acest sens, atunci nu ai un articol care poate fi promovat și mai bine renunți. În plus, e bine să folosești instrumente care îți arată ce conținut este popular, așa cum este BuzzSumo, care îți arată ce conținut similar au scris și au distribuit ceilalți.

”E mai important cum spui o poveste, decât ce spui în acea poveste.”, spune The American Press Institute. Ești de acord cu asta? Poți să ne dai câteva exemple de „brand stories” care au avut succes?

Nu am un exemplu concret, dar pot să spun că dacă povestea are legătură cu persoana căreia i te adresezi și o face să rezoneze cu ea, atunci este bine. Dacă nu reușești să îți faci audiența să rezoneze cu povestea ta, atunci nu vei avea niciun impact.

Ce urmează în marketingul digital?

Sincer să fiu, nu știu, dar pot să vă spun ce voi face eu anul viitor: mai multă personalizare, mai mult storytelling, mai mult focus pe construirea unei comunități. Mi-am dat seama că în loc să încerc să ajung la un milion de persoane, mai bine ajung la 1000 de persoane cărora chiar le place ce spun. Aș mai spune că următorul pas este să fii un om care ajută.

Uitându-te înapoi la cariera și traiectoria ta personală, ce crezi că te-a ajutat să crești? Ne referim aici la proiecte, oameni, experiențe, cărți…

Ca să fiu sincer, ce m-a ajutat cel mai mult să evoluez este faptul că am vorbit cu oamenii, i-am ajutat, i-am lăsat pe alții să mă ajute și pot să spun că a fost fenomenal. Provocările m-au ajutat să cresc. Nu știu ce este rău sau bun pentru un client, dar știu că să acționezi este întotdeauna cel mai bun lucru de făcut.

În noiembrie vei participa la How to Web Conference 2015 – cel mai mare eveniment de antreprenoriat și inovație în tech din CEE. Spune-ne câteva cuvinte despre ideile pe care le vei prezenta.

Sunt foarte încântat, voi vorbi în detaliu despre growth hacking, cartea pe care am scris-o despre subiectul acesta și începuturile mele ca growth hacker, despre zecile de motive pentru care ar trebui să începeți growth hacking chiar acum. Cam despre asta va fi prezentarea. Obiectivul meu este ca până la finalul anului 2015, la o lună distanță de prezentarea mea, fiecare persoană din audiență să fi implementat măcar un punct din acțiunile pe care le propun.