În Interviuri

Interviuri din culisele proceselor creative – Partea 1

Sorin Bechira, Diana Bobar, Ştefan Lucuţ

Rezultatul muncii creative eficiente se datorează unui echilibru între idei şi limitări, procese creative şi frustrări, surse de inspiraţie şi bariere de creaţie. 9 creativi din Timişoara ne-au destăinuit, într-un interviu video, alcătuit din 3 părți, cum reuşesc ei să menţină acest echilibru, pentru a-și îndeplini cu succes scopurile.

În primul interviu video Ctrl-D, au răspuns întrebărilor noastre 3 creativi timișoreni, specializați în design grafic și web, ilustrație și fashion:

Sorin Bechira are o experiență de peste 11 ani în multimedia și design grafic și o binemeritată reputație internațională în domeniu, lucrările sale acumulând un număr impresionant de premii și recunoașteri internaționale.

Diana Bobar este un nume consacrat deja în lumea modei din România. Ea deține un atelier de creație vestimentară din 2008 și pregătește colecții de produse vestimentare ready-to-wear pentru femei.

Ștefan Lucuț este un artist din Timișoara, specializat în ilustrații și design grafic. În prezent, este  Art Director la Jpeople Magazine (Berlin) și Graphic Designer la Synopsis  (Timișoara).

 

Puteți citi mai jos răspunsurile oferite de către invitații noștri:

 

Ctrl-D: Se vorbeşte despre creativitate şi despre surse de inspiraţie, dar nu se prea vorbeşte despre lucrurile care îţi taie din creativitate. Care ar fi ele pentru tine? Cum faci să le ocoleşti şi să îţi păstrezi linia creativă?

Sorin Bechira: Despre surse de creativitate se vorbeşte foarte mult. Ceea ce ar putea să te înfrâneze sunt deadline-urile şi bugetul, fiindcă fiecare proiect are un timp de dezvoltare şi are alocată o sumă pentru dezvoltarea lui. Aceşti doi factori sunt cei care, în primă etapă, te înfrânează sau îţi creează bariere. Dar nu trebuie privite niciodată negativ, pentru că aceste bariere sunt foarte bune pentru a te capacita să poţi să fii şi productiv, şi eficient. Ceea ce în primă fază te înfrânează, până la urmă, lucrează pentru tine. Sau ar trebui să faci să lucreze pentru tine.

Diana Bobar: Cel mai greu, atunci când lucrezi într-un domeniu în care poţi şi ar trebui să fii creativ, este contactul şi legătura cu clientul. Când o persoană care nu lucrează în domeniul tău vine cu idei preconcepute, care nu sunt neapărat din aceeaşi poveste cu gândurile şi ideile tale, se creează un conflict. Atunci, trebuie să ai tact şi să te impui. Cred că e foarte important să dai iluzia clientului că faci cum vrea el, dar tu, de fapt, să faci cum consideri, reuşind astfel să-ţi măreşti puţin limitele de libertate.

Ştefan Lucuţ: Sunt multe lucruri care pot tăia din creativitate. Unul dintre ele, care este şi cel mai insistent, este zgomotul. De aceea, mulţi dintre oamenii din domeniu lucrează şi noaptea. Chiar atunci vin cele mai bune idei. Cum îl ocoleşti? Fie lucrezi noaptea, fie îţi pui căştile şi încerci să te ascunzi de restul zgomotelor, creându-ţi propria intimitate.

 

Ctrl-D: Asemeni sintagmei cu oul şi găina, uneori procesul dictează o direcţie, alteori direcţia este dată de o gândire în prealabil. Care este calea ta?

Sorin Bechira: Sunt proiecte în care este în regulă să pleci cu o idee bine definită, pe care o găseşti de la început, care trebuie doar materializată. Alteori, pe parcursul procesului, ideea se poate schimba într-una mai bună, în acest caz fiind ok să o adopți pentru un rezultat mai bun. Nu există nicio lege, până la urmă, de a lucra. Contează doar rezultatul, care trebuie să fie cel mai bun în momentul respectiv, pentru scopul respectiv.

Diana Bobar: În munca mea, cred că e important să ai un registru al imaginii foarte dezvoltat: să vezi cât mai multe, să mergi la piese de teatru, să vezi cât mai multe albume de artă, să călătorești cât mai mult. Este important să te deschizi lumii într-un fel, iar apoi să te lași influențat de acești factori în munca ta. Niciodată nu sunt foarte strictă în ceea ce vreau să fac. Pot să am o idee mai bună și sunt deschisă la schimbări și modificări. Cu toate că, uneori, chiar mă îndepărtez de la ceea ce am pornit inițial, dar nu mi se pare un lucru rău. Cel mai important este să te gândești ce vrei să exprimi prin munca ta, după care să încerci să-ți dai seama care sunt cele mai bune metode să te faci înțeles.

Ştefan Lucuţ: În funcție de proiect. Dacă rezonezi cu el din prima, ai ideea și trebuie doar să faci procesul. Alteori, trebuie experimentat pe subiect, pentru a dezvolta ideea, iar lucrând, se poate ca aceasta să vină.

 

Ctrl-D: Designul, fotografia, ilustrația ş.a.m.d. sunt descendente din procese artistice; arta este făcută de artist pentru el însuşi, pe când noi vorbim şi despre lucrări făcute la cererea clientului. În cazul tău, câte din lucrări sunt pentru clienţi şi câte pentru tine? Care e diferenţa de abordare a procesului în cele două cazuri şi pe care îl preferi?

Sorin Bechira: Întodeauna încerc să fac un echilibru între cele două. Atunci când am mai multe proiecte pentru client de tip, să spunem, corporate, egalizez balanţa cu proiecte personale, astfel încât să-mi încarc bateriile din lucrările personale,  pentru a acoperi îngrădirile sau obstacolele pe care le pot avea cu un proiect de client. Această combinație te face să reziști mai mult, să nu cauți neapărat anumiți clienți pentru a reuși să faci anumite proiecte. Este, practic, auto-management pe partea psihică, dar care are rezultate și pe partea creativă.

Diana Bobar: În cazul meu, toată munca pe care o fac pentru mine este finanţată de munca pe care o fac pentru comenzi. Nu există una dintre părți fără cealaltă. Într-adevăr, este un compromis, însă dacă asta este metoda care te ajută să te dezvolţi, e bine să o urmezi. Eu sunt pro munca pe comandă până la o anumită limită. E ok să găsești clienți care să-ți împărtășească ideile,  dar și în momentul în care te afli într-o situație în care apar neînțelegeri, se poate pune punct acelei colaborări. Important este ca la finalul zilei să știi pentru ce ai muncit. Și dacă astfel reușești să crești pe partea personală, atunci eu cred că merită. Nu toată lumea are totul din start. Tocmai ăsta e farmecul. Să pleci din nimic și să ajungi în punctul în care să faci aproape tot ce vrei.

Ștefan Lucuț: Lucrările pentru clienţi trebuie făcute pentru a-ţi câştiga existenţa. Iar lucrările personale, pentru a te dezvolta atât pe plan mental, cât şi din punct de vedere al cunoştinţelor şi abilităţilor necesare. În proporție de 60% fac lucrări pentru clienți și 40% sunt lucrări personale sau fără bani. Trebuie păstrat raportul între proiecte care te satisfac și proiecte pe care le faci doar ca să-ți câștigi existența. Pentru a nu fi frustrat. Dacă ești frustrat, se poate vedea în lucrările următoare.

Acesta a fost primul interviu video Ctrl-D, cu dezvăluiri din culisele proceselor creative. Mai urmează alte 2 părți, cu invitați specializați în fotografie, ilustrație, design grafic, web și ambiental.