În Interviuri

[Paul Vîrlan] Think, Think, Think, Draw

paul-virlan

Paul vorbeşte despre arta lui, ca despre un război dus între trăirile sale şi lumea exterioară. Rezultatul? Concepte care sfidează valorile standard şi expresii grafice care intrigă. A terminat Universitatea de Arte din Iaşi, a lucrat atât ca freelancer cât şi în agenţii, ca Designer, iar în prezent este Digital Art Director la Hogarth & Ogilvy. Mai multe despre comunicarea vizuală, din perspectiva acestuia, în cele ce urmează.

paul-varlan

 

  • Cum ai defini comunicarea vizuală?

Ca orice altă formă de comunicare, comunicarea vizuală are ca scop transmiterea unui mesaj care poate trimite din raţional în emoţional.

Foloseşte un limbaj grafic, transmite mesajul cu ajutorul imaginii şi al textului şi are un impact emoţional mult mai mare decât comunicarea verbală.

 

  • Dacă ai putea alege să fii un element din comunicarea vizuală, care ar fi acela?

Aş fi punctul. Pentru că punctul stă la baza tuturor formelor grafice.

paul-virlan-baie clara

 

  • Care este abordarea ta în procesul de creaţie & cum se desfăşoară acesta? 

Diferă de la proiect la proiect. Nu cred că fac nimic special. Citesc brieful, gândesc mult şi încerc să execut puţin. De fapt, asta cred că fac special – gândesc mult şi execut puţin (din ce am văzut la alţii, se practică teancuri de schiţe discutate cu clientul şi cam prea multe variante “finale”. Pentru mine asta înseamnă timp pierdut şi lipsă de încredere).

 

  • Care îţi sunt tools of trade?

Illustrator, Photoshop (pe astea le am deschise în fiecare zi), dar mă mai joc şi cu 3D-uri, softuri de type. Pe lânga asta, cel mai important e să fii pregătit în fiecare zi, să scrii mereu ceva, să gândeşti, să citeşti.

Recent am început să citesc foarte multe articole şi interviuri cu români care au ca dragoste comunicarea vizuală şi chiar am ajuns la oameni foarte smart.

urzeala

 

  • Lucrezi atât pe cont propriu cât şi ca angajat în publicitate – Art Director la Ogilvy-Hogarth. Există diferenţe între cele două contexte, la nivel de abordare creativă şi materialele finale? 

Există o diferenţă. Acasă investesc timp cât trebuie în ce ştiu eu că este important.

În agenţie eşti nevoit să lucrezi pe proiecte care nu aduc know-how, ci doar bani.

Dar schimbul ăsta se întâmplă oriunde, oricând: timp pentru bani. Partea amuzantă este că timpul este necunoscuta ecuaţiei şi mereu speri să ai suficient.

Munca pe cont propriu cred că poate să-şi păstreze numele ăsta doar dacă vorbim despre cine ia decizia finală, dar şi când lucrez acasă vorbesc cu oameni, discut, cer feedback.

Asta e partea grea în comunicarea vizuală, să gaseşti oamenii de la care să înveţi. Nu sunt aşa mulţi care o fac bine.

muzica-folclorica

 

  • Ce elementele generale ar trebui bifate în procesul de creaţie pentru un logo, o ilustraţie sau un afiş?

Think, Think, Think, Draw.

Ca să faci o treabă bună trebuie să înţelegi că artistul aparţine timpului său, trăieşte din moravurile şi obiceiurile acestui timp şi că el doar împărtăşeşte concepţiile şi reprezentările. Asta a zis Hegel, nu eu, dar mă ajută să înţeleg, de la design la arta, tot ce înseamnă comunicare vizuală cu scop şi mijloace.

odiseea-spatiala

 

  • Ce probleme observi că există în prezent în campaniile de comunicare online şi offline (în România), din punct de vedere vizual?

Sunt foarte puţini cei ce excelează în vizual şi majoritatea se învârt în zona safe, depăşită, care nu mai funcţionează de mult timp, la nivelul la care văd eu lucrurile. Toţi speră să îi salveze un concept executat în grabă.

 

  • Există limite sau linii peste care nu poți trece în business și care drept rezultat îți îngrădesc creativitatea?

Creativitatea nu poate fi îngrădită. Atunci când vorbim de business ea poate fi doar neplătită sau nedorită.

Aşa cum văd eu, creativititatea, talentul sau geniul sunt naturale, dar trebuie cultivate prin gândire şi exerciţiu. Te pregăteşti pentru asta, devii aşa zisul om de creaţie, dar oamenii nu au nevoie de asta sau nu înţeleg că trebuie să platească asta.

indigo-jam

 

  • De ce ar trebui să îi pese unui director de companie/brand/produs de comunicarea vizuală?

Simplu. Orice brand de succes are o poveste de spus. Orice brand cu istorie trebuie să se schimbe cu timpul pentru a continua să captiveze atenţia publicului. Un brand are şanse mai mari să fie relevant în lumea în care trăim acum, dacă acordă o atenţie sporită vizualului.

Tot ce trebuie să faci este să te uiţi la brandurile care contează în momentul ăsta în întreaga lume şi ai să vezi cât de important este să ai cei mai buni oameni de vizual, cele mai fresh minţi şi cele mai slefuite ego-uri.

 

  • Se poate dezvolta simțul estetic?

Sigur. Este vorba despre emoţie şi studiu. Dacă textul, culoare, formele, subtilităţile se duc în aceeaşi direcţie, înseamnă că este o comunicare bună. 5 secunde de film fără subtitrare şi fără sunet ar trebui să îţi spună povestea.

Daca nu reuşeşte, se adaugă layere care să ajute, un sunet de pistol, o pată de sânge, un text, un filtru de culoare. Secretul este să ştii când să te opreşti din adăugat straturi, să simţi când este suficient. Asta înseamnă experienţa.

skull-spring

 

  • De ce trebuie să ții cont când vrei să creezi ceva memorabil?

Emoţie. Trebuie să transmiţi emoţie. Oamenii sunt în continuă mişcare şi emoţia este tot ce îi mai ţine pe loc. Dacă faci asta, într-un mod inovator atunci cred că eşti pe drumul cel bun.

 

  • Ce ar trebui să înțeleagă cei profilaţi pe alte specializări – marketing, copywriting, development etc. – despre comunicarea vizuală și scopul ei?

Că fără ea lucrurile s-ar mişca incredibil de încet şi ar fi foarte greu de înţeles. Un concept bun ar fi foarte greu de pătruns fără vizual, pentru că ar fi ca un bol cu mingi albe şi doar una dintre ele are ceva în interior. Toate mingile astea spun acelaşi lucru, că sunt albe, că sunt goale. Dar una nu este aşa. Ei bine, ea are nevoie de mine.

spring

 

  • Care sunt sursele tale de inspiraţie?

Muzica poate intra pe lista de surse de inspiraţie. În mare parte mă influenţează oamenii, nevoile lor, dorinţele lor, hainele lor. Deşi comunicarea verbală/non-verbală nu este punctul meu forte, mă interesează foarte mult oamenii.

 

Mai multe proiecte semnate de Paul găsiţi pe Dribble, FacebookInstagram şi pe paulvirlan.com