În Resurse

Principalele etape de parcurs într-un proces de UX Design

ux-design

Mai toate companiile, de la start-up-uri la multinaționale cu ramificații în web development, și-au întărit echipele cu designeri UX. Și nu e un moft, ci o mișcare calculată. E parte din business.

 

Pe scurt, User Experience Design este un proces analitic și creativ deopotrivă folosit pentru a determina ce fel de experiență va avea utilizatorul când interacționează cu produsul tău.

Pe Wikipedia, e definit ca fiind „procesul de creștere a satisfacției prin îmbunătățirea a gradului de utilizare, accesibilității și plăcerii oferite de interacțiunea dintre utilizator și produs„.

Într-o viziune mai plastică și extrem de simplificată, UX se definește prin gustul lăsat unui user după ce a „mușcat” din experiența unui website.

Dacă s-a plimbat în voie, nestingherit, a găsit rapid toate elemenetele pe care tu, ca designer, ai intenționat să le găsească, atunci ești pe calea cea bună.

Mentalitatea designerilor „pentru că așa îmi place mie” și-a pierdut sensul, întru totul.

Produsul trebuie să fie intuitiv, fiecare interacțiune să presupună un efort minim din partea utilizatorului.

Repet, User Experience Design! Unde greutatea maximă cade pe „user”.

Trebuie să înțelegi nu doar cine este el, ci și să afli care sunt motivațiile, mentalitatea, comportamentul lui. Și apoi să transformi tot ce ai înțeles într-o experiență vizuală care să-l satisfacă.

Pentru asta, ai nevoie să stăpânești o serie de procese și unelte.

 

Stabilirea publicului-țintă

Primul desen pe care trebuie să-l faci atunci când te apuci de un design este un portret. Portretul-robot al userului țintă. Poți să-i dai un nume, o vârstă și o ocupație.

Este foarte important să știi profilul și comportamentul utilizatorului ideal pe care îl țintește website-ul la care lucrezi (dacă lucrezi pentru un client, acesta îți va comunica audiența dorită).

Wireframe-urile

Orice website sau aplicație de succes a fost, înainte să devină website sau aplicație propriu-zisă, o schiță sau un schelet.

Un sitemap și un user flow – o înlănțuire logică de secțiuni, care să lămurească toate traseele și interacțiunile posibile ale unui utilizator.

Wireframe-ul nu trebuie să fie frumos. Pot fi imagini statice, care să reprezinte paginile produsului web. Pot fi dreptunghiuri desenate pe o coală de A4 și unite cu săgeți. E un stagiu preliminar, în care stabilești structura, layout-ul și arhitectura informației.

Dacă faci proiectul pentru un client, nu te teme să-i arăți schițele. Îl va ajuta să înțeleagă procesul și felul în care gândești.  

Recomandarea mea este să folosești un tool care să-ți converteasca wireframe-ul într-un prototip. Vei avea nevoie de el la următorul pas.

Testare din partea userilor

De regulă, designerii UX au nevoie de foarte mult feedback din partea userilor. Trebuie să se asigure că ce fac ei e chiar util.

Sigur că studiile sunt bune. Cercetarea de piață și analiza competiției ajută. Însă nimic nu se compară cu tradiționalul „user testing”.

Pune câțiva oameni să-ți folosească nestingheriți prototipul și observă-le comportamentul.

Specialiștii spun că e nevoie de 5 useri de test pentru a evidenția 85% dintre problemele de usability.

Dar, de dragul sincerității absolute, ai grijă să nu fie prieteni sau parte din familie. Vezi unde se împotmolesc. Pune-le întrebări și cere-le opinia, pentru feedback-ul calitativ. Pentru cel cantitativ, numără click-urile date și paginile vizitate.

Următorul pas este… să refaci prototipul.

Desigur, de această dată trebuie să ții cont de sfaturile și reacțiile eșantionului de testare. Și apoi, să iei prototipul și să-l testezi din nou. Și tot așa, până când primești doar feedback excelent. E un proces sinuos, dar necesar, care te va duce, pas cu pas, spre produsul final.

După ce UX-ul a desenat „scheletul” funcțional, este nevoie ca acesta să primească chipul.

Culorile, formele, stilurile, fonturile, elementele animate fac parte din tărâmul User Interface.

[O listă cu principalele puncte de verificat pentru conceperea unei experiențe relevante în mediul online, găseşti >>aici.]


Tiberiu Trandaburu, Fondator DevAtWork

DevAtWork este o companie româneasca care oferă servicii de design, dezvoltare şi consultanţă Drupal. Aceştia integrează cu succes un design bine pus la punct cu cel mai puternic şi flexibil CMS open source din lume. Fiind o firmă specializată Drupal, echipa se ocupă de întreg procesul din spatele unui proiect – de la strategie, planificare, proiectare, arhitectura proiectului, până la dezvoltare, asigurarea a calității și de suport.