În Studii de caz

Vlogging și educație. Studiu de caz: Zece Inventatori Români

ZIR

Comunicarea online este în permanență pusă în fața unei mari provocări: explorarea noilor media și a potențialului lor de a se conecta cu generația tânără. Analizăm, în acest studiu de caz, un exemplu de utilizare a noilor media în context non-comercial, de colaborare între branduri și creatorii de conținut video online, cât și de promovare organică a unui concept – proiectul special Zece Inventatori Români (ZIR), o premieră românească bazată pe îmbinarea vlogging-ului cu educația.

Contextul în care a apărut ideea proiectului

Cuvântul de ordine în cadrul proiectului Zece Inventatori Români este vlogging-ul (alternativă la blogging care utilizează video-ul online ca formă de conținut). Popularitatea vlogging-ului în prezent este incontestabilă: în zorii secolului XXI a devenit o adevărată industrie în Occident, iar de câțiva ani, se consolidează tot mai mult și în România, fiind în vogă în special printre tineri.

vlogging

Sursa: studiul Educație în Ctrl realizat în primăvara 2016.
Eșantion: 400 de persoane în vârstă de 14-35 ani

 

Avantajele vlogging-ului ca formă de comunicare online cuprind:

  • Impactul mare față de un public-țintă specific. Vlogging-ul se adresează cu precădere tinerilor, un segment de public în rândul căruia mass-media tradițională pierde tot mai mult teren în ziua de astăzi.
  • Ușurința de transmitere a mesajului. A urmări un episod de vlog presupune să îi dedici întreaga atenție, fără bruiaje – spre deosebire de modul în care urmărim o emisiune televizată, deseori în timp ce suntem ocupați și cu alte activități.
  • Transparența și apropierea față de public. Formula vlogging-ului implică, în majoritatea cazurilor, un monolog personal al creatorului de conținut către audiența sa.
  • Engagementul mai mare al publicului față de alte tipuri de conținut online. Aceasta aduce cu sine un bun potențial de viralizare a campaniilor.
  • Influența sporită. Vloggerii buni coagulează întregi comunități în jurul lor și devin formatori de opinie în rândul publicului-țintă.  
  • Flexibilitatea ca ton, formă de prezentare și conținut propriu-zis. Este elementul care transformă canalele de vlogging într-un mediu bun pentru diverse campanii în parteneriat cu brandurile.
infografic vlogging


Concept, obiective și echipă

Zece Inventatori Români (ZIR) este un proiect care constă într-o mini-serie de zece episoade video în care sunt prezentaţi inventatori români care au avut o contribuție importantă la patrimoniul științific mondial. Conceptul proiectului este unul de tip trivia: fiecare episod oferă informații despre viața și realizările câte unui inventator român, prezentate pe un ton colocvial și personal de către vloggeri cunoscuți din România și din Republica Moldova. Stilul clipurilor video include un mix de acțiune live și animație, cu efecte sonore și vizuale menite să sublinieze tonul glumeț al narațiunii.

Misiunea pe care și-a propus-o proiectul Zece Inventatori Români este una îndrăzneață: să demonstreze că vlogging-ul poate fi un mediu propice pentru educația non-formală și educația continuă. Proiectul a avut rol de follow-up pentru conferința Educație în Ctrl. Vlogging: de la divertisment la educație.

Obiectivul secundar al proiectului a fost promovarea către publicul tânăr a platformei românești de e-learning Estudent, aflată în stadiul beta.

Proiectul s-a derulat în două etape: 17 – 20 martie 2016 (filmările pentru episoadele mini-seriei video, realizate la Timișoara în cadrul Edu Camp ZIR) și 8 aprilie – 8 iunie 2016 (publicarea consecutivă a episoadelor ZIR).

Din echipa de realizare a proiectului au făcut parte: Alexandra Palconi (coordonator de proiect), Liviu Pășcălău (videografie), Mircea Drăgan (montaj video), Ovidiu Bejan (grafică), Alexandra Recășan și Laura Moisei (comunicare și marketing), Lia Pfeiffer (make-up), Flavius Neamciuc (fotografie), Coralia Sulea (documentare).

Echipa ZIR


Public-țintă

Vlogging-ul este, în mod uzual, asociat cu zona de divertisment; este suficient să urmăriți câteva episoade ale unor vloggeri reputați din Occident pentru a înțelege de ce. Clipuri scurte, personale, cu inserții amuzante care merg până la parodie sunt elemente des întâlnite în repertoriul vloggerilor consacrați.

Punctul de plecare a fost, așadar, faptul că publicul vloggerilor primește, de obicei, un tip de conținut axat mai degrabă pe divertisment decât pe educație. Echipa ZIR a transformat această premiză într-o provocare. Scopul a fost ca, prin acest proiect realizat împreună cu vloggeri români, să se demonstreze că vlogging-ul înseamnă mai mult decât entertainment și poate deveni, cu adevărat, un instrument relevant pentru educație.

Proiectul se adresează unui public larg – tuturor celor care au acces la mediul online și sunt interesați să descopere mai multe despre inventatorii români celebri decât este cuprins în manualele școlare. Principalele categorii demografice vizate sunt: elevii (13-17 de ani), studenții (18-24 de ani) și absolvenții (25-34 de ani).


Conținut

Mini-seria Zece Inventatori Români a constat în zece episoade de vlog și unul de Making of, după cum urmează:

Ep. 1: Elisa Leonida Zamfirescu, prezentată de Vlog-ul de Marți (Anne-Marie Chelariu, 27 de ani, din Alba-Iulia)

Ep. 2: Traian Vuia, prezentat de Selly (Andrei Șelaru, 15 ani, din Craiova)

Ep. 3: Ana Aslan, prezentată de GREAT! (Robert Grozav, 19 ani, din Alba-Iulia)  

Ep. 4: Henri Coandă, prezentat de Mihai Remus @Curiosity Land (17 ani, din București)  

Ep. 5: Nicolae Paulescu, prezentat de ItsAnca (Anca Broască, 18 ani, din Suceava)

Ep. 6: Petrache Poenaru, prezentat de TheWampers (Marius Nicolae, Mihai Remus și Vali Nițipir, din Craiova)

Making of Zece Inventatori Români – Edu Camp

Ep. 7: George Constantinescu, prezentat de MaxșiPunct (Maximilian Ioan, 16 ani, din Gherla)

Ep. 8: George de Bothezat, prezentat de Ilie’s Vlogs (Ilie Bivol, 23 de ani, din Chișinău)

Ep. 9: Aurel Vlaicu, prezentat de Selly, Maxșipunct, Ilie’s Vlogs și Vlogul de Marți

Ep. 10: Ioan Cantacuzino, prezentat de Anca Broască, Mihai Remus, GREAT! și TheWampers

Colecția completă a episoadelor ZIR se regăsește și pe mini-site-ul de prezentare a proiectului.


Branding vizual. Materiale grafice online și offline

Logo

logo-ul proiectului Zece Inventatori Români

 

Imaginea meta pentru social media și outro pentru clipurile video

metaimg ZIR

Mapa de prezentare

 

mapa de prezentare ZIR

 

Decorul platoului de filmare

 

Platoul de filmare ZIR

 

Strategie de comunicare. Etape de realizare

Proiectul Zece Inventatori Români și-a făcut intrarea în scenă printr-o perioadă de teasing, care a debutat în zilele de filmare a episoadelor video, realizată cu vloggerii la Timișoara, în cadrul Edu Camp (17-20 martie 2016). Dovadă stă albumul foto de Making of creat cu ocazia filmărilor. În această etapă a fost comunicat doar acronimul proiectului, sub forma hashtag-ului #ZIR, însoțit de vizualuri adaptate. Canalul online folosit în această perioadă a fost exclusiv Facebook.

După perioada de “incubație”, proiectul a fost lansat oficial în 8 aprilie 2016, în cadrul conferinței Educație în Ctrl. Vlogging: de la divertisment la educație, moment în care a fost vizionat, împreună cu audiența conferinței, și primul episod. Revelarea temei proiectului a fost făcută atât offline, la conferință, cât și online, pe social media, în ziua de 8 aprilie 2016. De asemenea, proiectul a fost inclus şi în comunicatul de presă post-conferință (trimis în 11 aprilie 2016).

Promovare

Pe parcursul întregului proiect, promovarea a fost strict organică, fără publicitate plătită de nicio natură. A fost realizată de către organizatori, vloggerii participanți, partenerii media și partenerii educaționali ai proiectului. Canalele utilizate au fost cele proprii Estudent: YouTube (unde au fost publicate episoadele ZIR și filmulețul Making of), blogul Estudent (unde echipa a publicat interviuri cu protagoniștii), microsite-ul ZIR (prezentarea de ansamblu a proiectului și expunerea clipurilor). Alte canale utilizate: social media externă, site-uri și bloguri ale partenerilor media.

Evaluare

În perioada campaniei, clipurile ZIR au cumulat 1663 de ore de vizualizare de către audiența aflată în target, cu o durată medie de vizualizare a clipurilor din campanie de 1:53, iar engagementul se reflectă în cele 117 comentarii acumulate la clipuri și în zecile de distribuiri.

Aceste distribuiri au fost stimulate în special de implicarea vloggerilor protagoniști, prin activarea comunităților lor, ceea ce a dus la un efect tip “bulgăre de zăpadă” în ceea ce privește reachul în cadrul segmentului de public-țintă. Relevanța conținutului pentru această audiență a fost mare, dovadă fiind atitudinea reflectată în comentarii.

comment ZIR

În raport cu obiectivul de promovare a platformei Estudent, performanța campaniei a fost bună, exprimată prin numărul de abonați YouTube câștigați (2.000), fanii de pe Facebook (2.200) și în vizitele pe micro-site și blog.

Concluzia? Într-o lume în care video-ul oferă avantaje incontestabile ca reach și engagement față de orice alt tip de conținut online (după cum s-a afirmat și în alte articole), opțiunea de a realiza o campanie în colaborare cu creatori de conținut video online și cu vloggeri s-a dovedit a fi una de succes din cel puțin patru motive:

  • Impactul organic crescut, determinat de popularitatea vloggerilor implicați în campanie
  • Engagementul ridicat din perioada campaniei și efectul de viralizare a clipurilor
  • Eficiența transmiterii mesajului în cadrul publicului-țintă, atitudinea favorabilă generată
  • Coagularea unei comunități în jurul campaniei și a brandului organizator.

Inițiat și organizat de Estudent, proiectul special Zece Inventatori Români a fost realizat cu sprijinul acordat de Banca Transilvania. Parteneri: Alt Club, Autonom Rent a Car, Ceva Dulce și Zelist.