În Studii de caz

Digitalizarea – unealta indispensabilă pentru meşteri

16427716_1297223277036625_7097924577629256426_n

Client: ENGIE România

Agenție: Phyramid

Domeniu: e-Services


[Background]

Tu cum crezi că ar trebui să fie un meșter modern?
În 2016, cu această întrebare, a luat naștere platforma cunoscută astăzi drept
Ajusto.

 

Proiectul dezvoltat cu și pentru proaspătul înființat Departament de Inovație al ENGIE România (fostul GDF Suez), și-a propus încă de la început să rezolve problema legăturii dintre potențiali clienți și meșteri specializați în diverse domenii.

Ajusto - Header

 

[Obiective]

Orice proiect are obiectivele sale, iar noi am ales să ne axăm în principal pe a îmbunătăți transparența interacțiunii dintre meșteri și clienți.

 

Astfel am putut stabili prețuri fixe, clare, care, în anumite cazuri, pot fi calculate chiar de către clienți prin intermediul platformei astfel încât ei să aibă toate informațiile înainte de a înscrie un proiect și să oferim garanție lucrărilor efectuate de către meșteri.

 

[Indicatori de performanţă]

  • Numărul de proiecte realizate
  • Numărul meșterilor înscriși
  • Totalul vizitatorilor unici și recurenți

 

[​Provocări​]​

Desigur, proiectele din care am avut cel mai mult de învățat au fost cele pline de provocări, iar Ajusto este unul dintre acestea.

 

Pasiunea pentru limbaje moderne de programare, alături de ambiția de a face un lucru extraordinar, ne-au ajutat atunci când ne-am confruntat cu situații limită.

 

De exemplu, folosind metodologia Agile (mai specific metodologia Scrum), am putut livra un MVP (Minimum Viable Product) în doar 2 săptămâni.

 

Pe partea de marketing, provocările au fost procesul de research privind mediile țintă și abordările potrivite pentru fiecare, ținând foarte bine cont de scopul principal al platformei.

 

[Resurse utilizate]

Ce ne-a ajutat să lucrăm eficient a fost în mod special Scrum, în combinație cu Google Analytics, Google Keyword Planner, prin care am putut direcționa fără probleme eforturile de marketing, corelând feature-uri noi din partea de development cu campanii de marketing în Adwords.

 

Şi desigur, pixul și hârtia – de multe ori, scrisul negru pe alb a reușit să clarifice aspecte mai greu de urmărit în pixeli pe ecran.

Ajusto - UI_UX flow meeting

 

Parte din îmbunătățirea procesului de scădere a user friction-ului au fost sesiuni de UI/UX unde am printat toate view-urile pe platformă, le-am pus pe masă și am stat împreună cu Product Owner-ul și directorul de proiect să vedem bazat pe datele colectate cu unelte precum HotJar și Google Analytics unde avem bounce rate mare sau unde heatmap-ul de click-uri nu se potrivea cu așteptările noastre.

 

[Public ​ţintă]

Publicul țintă a fost unul „dublat”: erau, pe de o parte, clienții cu cererile lor în continuă creștere, însă care ezitau să apeleze pur și simplu primul număr de telefon găsit pe internet, nesiguri de abilitățile celui apelat.

 

Pe de altă parte se aflau meșterii muncitori, serioși, profesioniști care doreau să îmbunătățească vizibilitatea și prezența online a afacerii lor, acestea contribuind în cele din urmă la primirea mai multor lucrări.

 

Rolul nostru a fost să ne asigurăm că ajungem la ambele tabere prin intermediul reclamelor pe Facebook și Google.

Ajusto - Recomanda mester Ajusto - Inscriere mester

 

[Concept​ & ​strategie​]

Conceptul de la care am pornit a fost modernizarea și ușurarea procesului de a găsi un meșter.

 

Gata cu ezitarea și temerile clienților sau cu neseriozitatea unor meșteri.

 

Strategia a fost să punem în prim plan simplitatea platformei și transparența acesteia.

 

Procesul e unul destul de simplu – îți faci cont, adaugi detaliile proiectului (titlu, informații, poze, chiar și data la care vrei să fie executată lucrarea), apoi echipa Ajusto îl va transmite mai departe către meșterul potrivit pentru tipul tău de proiect, care îți transmite o ofertă.

Ajusto - Proiect custom

 

[​Etape pentru implementare]

Definirea proiectului a fost primul pas. Ce scop va avea, ce format, cui se adresează, ce metode de marketing folosim etc.

 

A urmat concretizarea unui plan, alături de crearea si reiterarea constantă a elementelor Ajusto.

 

Faptul că folosim Scrum, avem lansări multiple în termene relativ scurte și acordăm atenție deosebită atât zonei tehnice cât și celei de marketing și conținut, a dus la succesul din prezent al proiectului.

 

Echipa Ajusto a gestionat pagina de Facebook care a fost în constantă interacțiune cu clienții, păstrând un ton calm, prietenos și mereu dispus să ajute.

 

Astfel, unor potențiali utilizatori le-a fost mai ușor să capete încredere în platformă, bazându-se pe prezența în mediul online.

 

Încă de la început, câteva elemente esențiale ale tacticii prin care am abordat proiectul au fost colaborarea deschisă și constantă, obligatoriu transparentă și o flexibilitate atât de necesară în orice situație.

 

Am lucrat foarte îndeaproape cu cei de la ENGIE, iar interacțiunile și mediul pozitiv dintre noi și client s-au reflectat și în munca noastră.

 

Sunt constant ținuți la curent cu stadiul lucrărilor noastre, prompți în aprobarea sau respingerea anumitor modificări, iar relația de încredere din partea tuturor reduce nivelul de stres general.

 

Parcă altfel lucrezi când știi că orice aspect poate fi discutat matur și relaxat, nu?

 

Cea mai potrivită metodă să lansăm proiectul Ajusto în spațiul de marketing digital a fost să creăm campanii prin Google Adwords, sau cele create de echipa Ajusto pentru Facebook, deoarece așa puteam ajunge eficient la publicul țintă.

 

Câteva exemple ar fi – campania de primăvară, când au fost oferite reduceri pentru serviciile de curățenie sau parteneriatul împreună cu cei de la Air Yoga pentru instalarea la preț avantajos a produselor Yoga Swing.

 

Desigur, toate astea nu ar fi contat la fel de mult dacă nu erau dublate de un branding conștient creat de cei de la Storience, atent făcut până în cel mai mic detaliu.

 

Odată cu dezvoltarea și creșterea Ajusto România, potențialul a fost remarcat de către ENGIE la nivel global.

 

S-a încercat realizarea unor proiecte similare pentru piața specifică din mai multe țări, însă cel din România s-a evidențiat prin faptul că este ușor de folosit, intuitiv și realizat într-un timp scurt.

 

Așadar, următoarea etapă a fost să dezvoltăm Ajusto în Belgia și Olanda, în colaborare cu ENGIE. Ritmul de muncă a devenit foarte dinamic, pentru că am ajuns să dezvoltăm pentru două piețe diferite, cu echipe din România, Belgia, Olanda și SUA.

 

Am reușit să creăm un produs corespunzător pentru cerințele tuturor acestor echipe aplicând metodologia Agile, învățând mai bine cum decurg procesele de comunicare, pentru că a trebuit să găsim un punct comun împreună cu oameni cu priorități, moduri de comunicare și culturi diferite.

 

Înțelegând mai bine cum se lucrează în toate aceste medii diverse, am dobândit o perspectivă unică, stil mozaic.

 

Am ales, așadar, să acordăm atenție fiecărei piețe la care ținteam – de exemplu, o campanie formulată bine în engleză poate funcționa foarte prost atunci când este tradusă direct în franceză, problemă de care ne-am lovit lucrând cu echipa din Belgia, unde platforma trebuie personalizată pentru contextul cultural și social din acel spațiu geografic.

 

[Rezultate​]

Până la momentul de față, Ajusto a realizat un număr semnificativ de proiecte încheiate cu succes, platforma este complet funcțională, iar ideea urmează să se extindă și în țări precum Belgia,  Olanda, urmat de UK și Germania.

Extinderea internațională confirmă cât de valoroasă este o astfel de platformă e-Services.

 

Lecţia principală de digital marketing desprins​ă din proiect:

Ne-a ajutat mult să privim totul în perspectivă.

 

Au contat în egală măsură textul și imaginile create pentru reclame, platformele alese și menținute active împreună cu cei de la Ajusto, calitatea site-ului creat de noi sau a materialelor de branding din partea Storience.

 

Odată ce stabilești exact publicul țintă, este mai ușor să faci campanii pe diverse platforme astfel încât să crești numărul de potențiale impresii create utilizatorilor. Toate aceste aspecte sunt interconectate, iar de fiecare în parte depinde succesul final al proiectului.

 

Privește totul ca și cum ar fi un puzzle. Este nevoie de fiecare piesă, indiferent cât de mică, pentru a ajunge la un rezultat complet.

 

Și, desigur, poate că este frustrant inițial, când nu știi de unde să începi. Dar odată ce capătă sens și vezi „the big picture”, este atât de frumos!


ozana
Ozana Lisandra

Operations Director @Phyramid