În Studii de caz

Platforma imoGO: Proces de dezvoltare şi strategie de intrare pe piaţă

logo_imogo

imoGO este o platformă web-based de tip SaaS (Software as a Service) dedicată agenţiilor imobiliare, care include site de prezentare a ofertelor pe care le gestionează o agenţie şi CRM imobiliar cu ajutorul căruia agenţia se poate organiza la nivel de oferte, clienţi, cereri, agenţi sau marketing. Totul se află într-un singur loc, astfel încât agenţiile îşi pot optimiza costurile legate de prezenţa online şi gestiona activitatea.

Contextul pentru realizarea platformei

Foarte multe agenţii din România se promovează doar prin intermediul portalurilor imobiliare sau a site-urilor generale de anunţuri, situaţii în care clienţii vor rămâne clienţii site-urilor respective şi mai puţin ai agenţiei. Pe de altă parte, faptul că se promovează astfel nu este un lucru rău, însă portalurile ar trebui folosite strict ca sursă de lead-uri şi nu ca un canal principal de promovare.

Aici intervine nevoia agenţiei de a avea un site propriu şi un CRM cu care să-şi organizeze activităţile.

Pentru agenţiile imobiliare, implementarea soluţiei imoGO are ca obiectiv:

  • atragerea de noi oportunităţi de business şi răspunsuri pozitive din partea clienţilor
  • eficientizarea timpului de lucru
  • creşterea eficienţei comunicării în cadrul echipelor

Funcţionalităţi

Funcţionalităţile imoGO se împart în două categorii:

Functionaliăţile site-ului de agenţie imobiliară:

  • Agenţia poate alege dintre 3 teme de design responsive (fiecare fiind disponibilă în 3 palete de culori predefinite) pe care le poate personaliza cu ajutorul editorului de temă. Site-ul se administrează prin intermediul CRM-ului imobiliar, în care sunt înglobate şi functionalităţi de CMS;
  • Ofertele din intermediul site-ului pot fi filtrate şi sortate cu ajutorul motorului de căutare specific portalurilor imobiliare, astfel încât utilizatorul să aibă parte de o experienţă cu care este obişnuit;
  • Pagina de ofertă conţine toate elementele de informare şi call to action: galerie foto, descriere, specificaţii sau facilităţi de care dispune, integrări cu reţelele sociale, formular de contact, date de contact etc.
  • Utilizatorii îşi pot realiza conturi pe site-ul agenţiei pentru a-şi putea stabili oferte favorite sau căutări favorite cu notificări automate în cazul în care agenţia listează o ofertă compatibilă cu căutarea salvată;
  • SEO friendly: site-ul este uşor de indexat în motoarele de căutare.

Functionalităţile CRM-ului imobiliar:

  • CRM-ul imobiliar imoGO a fost dezvoltat pentru a fi responsive, astfel încât să poată fi accesat de către agenţii de pe orice dispozitiv.
  • CRM-ul permite ca agenţia să îşi gestioneze ofertele imobiliare la nivel de agent şi client (cumpărător sau proprietar);
  • Agenţia îşi poate promova ofertele imobiliare atât pe site-ul propriu cât şi pe cele mai mari portaluri imobiliare din România. 
  • Agenţia deţine controlul total asupra agenţilor şi a activităţii acestora, având posibilitatea de a stabili niveluri de acces în CRM şi, totodată, de a obţine rapoarte de activitate pe fiecare agent şi fiecare ofertă tranzacţionată. CRM-ul dispune şi de un sistem de notificări pentru tot ceea ce se întâmplă în agenţie;
  • CRM-ul oferă rapoarte detaliate de activitate asupra ofertelor, agenţilor şi a vizitatorilor din site, integrate cu Google Analytics.

Poziţionare pe piaţă

imoGO – cea mai rapidă şi convenabilă soluţie oferită agenţiilor imobiliare pentru a-şi îmbunătăţi prezenţa online şi pentru a-şi optimiza activităţile interne sau externe.

Public ţintă 

Target-ul actual este îndreptat către agenţiile imobiliare mici şi mijlocii şi către agenţii imobiliari independenţi, însă, cu ajutorul funcţionalităţilor şi a serviciilor avute în curs de dezvoltare, platforma are în vizor extinderea către agenţiile imobiliare mai mari, complexurile rezidenţiale sau francizele imobiliare.

Etapele procesului de creaţie

Etapa I: concept 

Plecând de la o experienţă anterioară, asimilată din activitatea în cadrul unei alte agenţii imobiliare, echipa imoGO a creat un concept primar al unei platforme care trebuia să satisfacă nevoile mai multor agenţii, aşadar funcţionalităţile trebuiau să fie mai generale. Provocarea era aceea de a oferi o soluţie completă, care poate fi instalată rapid, cu un buget redus.

Etapa II: naming, design şi usability

Numele a venit de la sine, dintr-o combinaţie spontană între 2 cuvinte: “imobiliar” – imo – şi “rapiditate” – GO! -; astfel, s-a nascut “imoGO”.

„Ne-am dorit o identitate care să ne reprezinte solutia în totalitate, prin prisma faptului că este o soluţie rapidă, convenabilă şi uşor de utilizat.” Adrian Pintilie, Managing Partner @imoGO

logo_imogo

 

Dashboard

În faza iniţială, dashboard-ul este blank, însă include câteva sugestii legate de ceea ce ar trebui să facă utilizatorul pentru a-şi personaliza contul imoGO la început de drum.

În dashboard sunt afişate rapoarte sumare despre activitatea agenţiei şi lead-uri provenite din site-ul de agenţie.

dashboard blank dashboard

 

Navigare

Potrivit echipei imoGO, partea de navigare aliniată pe partea stângă, a fost aleasă astfel din 3 motive:

1. În prezent este cel mai comun tip de navigare în rândul platformelor iar utilizatorii sunt familiarizaţi cu acesta;

2. Permite adăugarea unui număr mult mai mare de diviziuni şi subdiviziuni în cadrul platformei, fără să fie afectat modul de afişare (atunci când apar upgrade-uri sau se extinde numărul de functionalităţi);

3. Pe partea de design responsive, acest tip de navigare este uşor de adaptat pentru orice dispozitiv (desktop, tableta şi mobil), astfel încât să rămâna integrat întotdeauna pe partea stângă, pentru a nu dezorienta utilizatorul.

navigation

 

Proces de adaugare ofertă 

Modulul de adaugare oferta în site şi CRM este accesibil din orice secţiune a platformei şi funcţioneaza în 2 paşi:

1. Este afişat un modal box în care sunt introduse informaţiile principale despre ofertă (plus câteva poze), pentru cazurile în care agentul se află pe teren şi are nevoie de un tool rapid de adăugare ofertă:

adauga oferta

2. Oferta poate fi completată ulterior cu specificaţii, facilităţi, localizare pe hartă, descriere, optimizare SEO (în site), galerie foto etc.

oferta

Setări

setari

 

UI Elements

Echipa imoGO a pus la dispoziţia developerilor un set de elemente de interfaţă (UI elements), pentru a le fi uşor acestora să le integreze atunci când dezvoltă secţiuni sau functionalităţi noi, fără a fi nevoie de intervenţia unui designer.

ui

 

Etapa III: programare şi implementare

Dezvoltarea platformei s-a realizat în 2 stadii.

Core-ul platformei imoGO:

  • CRM-ul imobiliar
    Sistemul de templating pentru site-ul de agenţie (site-ul cu temele de design)

Sistemul SaaS

  • Managementul de conturi;
    Baza de date individuală pentru fiecare cont, legată la core-ul imoGO;
    Crearea subdomeniului temporar pentru fiecare cont;
    Back-up automat.

Cea mai mare provocare a fost aceea de a dezvolta sistemul SaaS al platformei, astfel încât atunci când o agenţie doreşte să testeze platforma, contul Demo al acesteia să fie acelaşi cont cu care va rămâne la final – lucru realizat în cele din urmă.

Argumentul care a stat în spatele implementării acestui mecanism a fost acela al unei abordări mai personale prin care fiecare agenţie deţine propriul cont, respectiv site de agentie şi CRM imobiliar.

În acest fel, agenţia poate trece rapid de la contul de test la site-ul de producţie, întrucât majoritatea celor care testează imoGO adaugă informaţii reale (anunţuri, poze, descrieri personalizate).

 

Implementarea a trebuit gândită pentru a respecta următoarele situaţii:

  • să fie uşor de administrat, pentru a justifica un cost redus, prin existenţa unei singure locaţii pentru platformă, iar modificările făcute să fie aplicate instant pentru toţi clienţii.
  • să existe reguli de personalizare, astfel încât fiecare client să aleagă soluţia care i se potriveşte cel mai bine prin câteva configurări.
  • pentru a evita problemele de securitate şi supraîncărcarea tabelelor unice a fost nevoie de baze de date diferite pentru fiecare client.
  • fiecare bază de date şi zonă de stocare deţine informaţii de acces diferite (criptate), iar pentru toate informaţiile este făcut backup local, din oră în oră, şi extern prin intermediul R1Software.
  • dacă un client sau o bază de date este compromisă, niciun alt client nu este afectat. 

Exemplu de procedură de lucru:

  • Clientul se înregistrează, iar informaţiile acestuia sunt salvate.
  • Imediat după acest pas se creează automat toate informaţiile pe server: subdomeniu, zona de stocare, user şi baza de date. Intervenţia echipei imoGO se face doar atunci când sunt notificaţi că a apărut o problemă.
  • Clientul primeşte informaţiile de autentificare şi, în câteva minute, poate avea un site funcţional.

Proiectul a fost dezvoltat in-house, de către o echipă formată din 4 back-end developeri, 2 front-end developeri şi un designer.

 

Tehnologiile folosite:

Back End Development:

  • Programare PHP cu CodeIgniter Framework
  • Baze de date: MySQL
  • Server Apache

Front End Development:

  • HTML
  • CSS3
  • jQuery Framework

Strategia de comunicare

Obiectiv principal după lansarea platformei: cât mai multe conturi demo din partea agenţiilor, pentru a testa scalabilitatea platformei şi pentru a obţine feedback din partea acestora.

Tactici:

  • abordarea bazei de date de leaduri din trecut
  • promovare directă către agenţiile locale şi nationale prin intermediul unui reprezentant de vânzări.
  • content marketing (informaţii care să ajute agenţiile în activitatea zilnică şi, totodată, să poată folosi tehnologia în favoarea lor >> exemplu.)
  • e-mail marketing
  • social & search engine marketing

Rezultate

După 6 luni de la lansarea platformei, există câteva sute de conturi demo ale agenţiilor care au testat platforma, cu o rata de conversie de aproximativ 9%, exprimată în agenţii care folosesc imoGO în momentul de faţă.

Conform feedback-ului venit din partea agenţiilor care folosesc imoGO, acestea obţin zilnic lead-uri locale prin intermediul site-ului de agenţie şi rezultate favorabile în Google.

Agenţiile imobiliare deţin mai mult control asupra bazelor de clienţi şi oferte, au înregistrat o creştere a numărului de lead-uri, iar agenţii imobiliari au acces mai rapid şi mai simplu la baza de date a agenţiei.

Pe partea de content marketing şi search engine marketing, platforma imoGO reuşit să se poziţioneze cu câteva cuvinte cheie specifice pe prima pagină în Google, iar campaniile de email marketing au atins o rată de deschidere de 36.4% (şi 10.6% rată de click).